Gå til innhold

Konfirmasjon - kirke vs. borgerlig

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Synes fremdeles ikke det holder!

Jeg formoder du ikke kaller høytiden i desember jul..? For strengt tatt bør du vel feire den norrønne midtvinterfesten 12. januar hvis du skal feire jul.

Bare for å være konsekvent, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nattsol
Enig med Emera her, jeg syns i det minste at de som holder på nede på rådhuset kunne funnet på sin egen benevnelse på overgangen mellom barn og voksen, hvis det er det det skal være.

Om mine unger ikke vil konfirmere seg (les: konfirmere seg slik det gjøres på den rette måten i kirken) blir det heller intet konfirmasjonsselskap her i gården.

Da velger vi heller å feire sweet sixteen, og gjøre det grundig, med familie og venner på skikkelig vis. Men det har absolutt ikkeno med konfirmasjon å gjøre.

Du setter ikke pris på at barna dine tar selvstendige valg altså? Det er bedre å bestemme over dem? :roll:

De som "holder det nede på rådhuset" valgte ordet 'konfirmasjon' helt bevisst. Kirken har like lite rett på ordet som de har på "den gyldne regel". Men jeg ser ikke at du kommer og beskylder kristendommen for å ha stjålet fra Konfutse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slenge inn dette innlegget i denne tråden også, siden debatten er delt:

Nå har jeg ikke fått med meg hele diskusjonen her pga at den er spredt rundt overalt. MEN jeg synes uansett det blir galt å nekte barna sine en borgelig konfirmasjon. Er det da bedre at barna skal gå gjennom konfirmasjonstiden og lære at de er hyklere? Å påtvinge noen en tro er galt, uansett om det er barna dine eller naboen eller Ola Dunk på gata. Den dagen jeg får unge skal ungen selv få velge om h*n skal ha borgelig eller kirkelig konfirmasjon, resultatet er for meg det samme så lenge barnet blir lykkelig. Men vi er ikke alle like, det er helt sikkert..

Og til Leola: Jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner også at folk angriper deg og henger seg opp i det du skrev tidligere i debatten. Det er slik det er her på KG. Istedet for å diskutere sak skal det diskuteres andres feilformuleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera, svar da

Jeg formoder du ikke kaller høytiden i desember jul..? For strengt tatt bør du vel feire den norrønne midtvinterfesten 12. januar hvis du skal feire jul.

Bare for å være konsekvent, mener jeg.

Ja, Emera, hva kaller du høytiden i slutten av desember? Jeg håper da inderlig ikke du kaller den jul..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Emera, hva kaller du høytiden i slutten av desember? Jeg håper da inderlig ikke du kaller den jul..

Men hvorfor feirer dere jul da? Det er jo en hedensk tradisjon. Jesus ble ikke engang født da... Han ble sansynligvis født midt på sommeren.

Det er nå engang slik at man feirer tradisjoner i Norge som er norske, ikke fordi de er kristne eller human etiske, men fordi de har en tradisjon i folket. Konfirmasjon har byttet betydning for alle gjennom tidene og jeg synes ikke det skal være et ord som noen har mer rett på enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konfirmasjon = confirmation

Betyr at man "godtar" dåpshandlingen, men kan også bety at man godtar det å vokse opp, at man legger det barnlige fra seg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Å kalle hva de driver på med "der nede i rådhuset" konfirmasjon har praktiske grunner. Brorparten av oss ser ikke på konfimasjon som en religiøs rite, men snarere som et overgangsritual (hvis vi det hele tatt ser på det som det).

Vi legger like mye vekt på ordets opprinnelige (og egentlige) mening som vi legger på ordet jul.

Men om det i dagens samfunn er et ritual vi trenger er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken døpt eller konfirmert.

Men jeg er heller ikke humanetiker; snarere er jeg vel humanist.

Jeg hadde kanskje vært humanetiker, dersom humanetisk forbund ikke hadde, liksom, "tatt for seg" av alle de kirkelige sakramentene, og tilpasset - eller kopiert..........eller...stjålet dem??

Og hva med dette "Vi feirer ikke jul, vi feirer at solen snur!"

Greit det. Men hvorfor alle presangene da? Hvorfor feirer man jul akkurat som de kristne gjør det?

Hva er galt med å si: "vi feirer jul fordi det er koselig. Vi liker maten, vi liker å irritere oss over alle slipsene vi får, og akevitten smaker så godt til pinnekjøttet"? Greit er det at man kan julen henvise til førkristen tid.......men hva i all verden er poenget, når nesten hver eneste rite, med unntak av å gå i kirken, er kopi av hvordan kristne gjør det?

Feir gjerne alt i verden, men VÆR ÆRLIGE om det!!!

Både i den borgerlige og den kristne konfirmasjonen er det dog masse fint å lære for ungdommen.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er hverken døpt eller konfirmert.

Men jeg er heller ikke humanetiker; snarere er jeg vel humanist.

Jeg hadde kanskje vært humanetiker, dersom humanetisk forbund ikke hadde, liksom, "tatt for seg" av alle de kirkelige sakramentene, og tilpasset - eller kopiert..........eller...stjålet dem??  

Og hva med dette "Vi feirer ikke jul, vi feirer at solen snur!"

Greit det. Men hvorfor alle presangene da? Hvorfor feirer man jul akkurat som de kristne gjør det?

Hva er galt med å si: "vi feirer jul fordi det er koselig. Vi liker maten, vi liker å irritere oss over alle slipsene vi får, og akevitten smaker så godt til pinnekjøttet"? Greit er det at man kan julen henvise til førkristen tid.......men hva i all verden er poenget, når nesten hver eneste rite, med unntak av å gå i kirken, er kopi av hvordan kristne gjør det?

Feir gjerne alt i verden, men VÆR ÆRLIGE om det!!!

Både i den borgerlige og den kristne konfirmasjonen er det dog masse fint å lære for ungdommen.

Milo

En eldgammel tradisjon er ikke så lett å "legge av". Og mennesker liker å skape sine egne "gladdager", spesielt i triste perioder som mørkeste vinteren. Å samle familie, god mat og presanger er ikke den verste måten å gjøre det på, selv om man ikke er kristen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mine unger ikke vil konfirmere seg (les: konfirmere seg slik det gjøres på den rette måten i kirken) blir det heller intet konfirmasjonsselskap her i gården.

:o :o :o :o :o

Du kan ikke være rekti skrudd sammen.

Mener du virkelig dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor har kirken forandret mening om hva konfirmasjon betyr og når forandret de mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har kirken forandret mening om hva konfirmasjon betyr og når forandret de mening?

Kanskje fordi det ble opplevd som hyklersk at mange som ikke hadde en kristen tro skulle bekjenne en tro for å bli konfirmert. :wink:

(Jeg vet ikke, men for meg er det en sannsynlig forklaring inntil jeg får noen annen)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele diskusjonen, men her er i hvert fall definisjonen:

konfirmasjon (av lat. confirmatio, stadfestelse, styrkelse). — 1. Kirkelig konfirmasjon, bekreftelse av den kristne dåp ved en kirkelig handling. Innført i Norge 1736, tvungen til 1912. K. skjer gjerne i 14-årsalderen. — 2. Borgerlig konfirmasjon, stiftet i Oslo 1950, består av et kurs i godt medborgerskap på human-etisk grunn samt en off. ungdomsfest. Arrangeres av Human-Etisk Forbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele diskusjonen, men her er i hvert fall definisjonen:

Caplex burde kanskje med det samme holdt seg oppdatert om at kirken ikke har hatt dåpsbekreftelse på flere generasjoner.

Denne diskusjonen har gått igjen flere ganger her på KG og jeg gidder ikke skrive noe særlig nå. Jeg vil bare si at dere som vil kan gå på både kirkens nettsider og på HEF sine nettsider og se hvordan de definerer konfirmasjon. Begge bruker begrepet på en måte som fint går an å bruke jf latin.

Personlig synes jeg nok likevel at både kirken og HEF burde hatt et annet navn på seremonien. Det hadde blitt lettere å forstå hva som var målet med kirkens seremoni og HEF sin seremoni om de hadde funnet andre begreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kirkens konfirmasjonspraksis har endret seg mange ganger gjennom historien.

Bekreftelse av dåpsløftet under konfirmasjon var en handling som opphørte i 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil:

Tex vil ikke holde selskap for sine unger hvis de ikke vil konfirmere seg "På den rette måten, i kirken"

Nei det vil han/hun nok ikke. Det er et typisk eksempel på de kristnes toleranse og romslighet.

Kan noen i det hele tatt forestille seg hvordan disse menneskene må savne den gode gamle kirketukten da man havnet i gapestokk hvis man skuftet en gudstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
:evil:  

Tex vil ikke holde selskap for sine unger hvis de ikke vil konfirmere seg "På den rette måten, i kirken"

Nei det vil han/hun nok ikke. Det er et typisk eksempel på de kristnes toleranse og romslighet.

Kan noen i det hele tatt forestille seg hvordan disse menneskene må savne den gode gamle kirketukten da man havnet i gapestokk hvis man skuftet en gudstjeneste.

Hvis du generaliserer alle kristne ut i fra Tex, bør du bli kjent med flere kristne. Nesten alle mine venner er kristne og ikke en av dem har nekta/ville nekte å holde selskap for sine unger om de konfirmerer seg borgerlig.

Skulle jeg brukt motsatt argumentasjon på deg så kunne jeg jo sagt at du Cherubino er er typisk eksempel på ikke-kristnes fordommer. Men, jeg liker ikke å stemple og generalisere ut i fra enkeltpersoner så derfor lar jeg være.

Jeg tror nemlig ikke at ikke-kristne generelt har flere fordommer enn andre, heller ikke at kristne generelt nekter å holde selskap for ungene sine om de velger borgerlig konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattsol
Konfirmasjon = confirmation

Betyr at man "godtar" dåpshandlingen, men kan også bety at man godtar det å vokse opp, at man legger det barnlige fra seg. :wink:

Du må gjerne fortsette å spre vranglære, men det er allerede avklart flere ganger her at kirken gikk bort fra det du nevner. På begynnelsen av 1900-tallet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...