Gå til innhold

Krig mot Iran?


NordicViking

Anbefalte innlegg

Det John Fredriksen-eide tankskipet "Front Altair" står i brann i Omanbukta, etter at det angivelig skal ha blitt utsatt for et angrep. Også det japanske tankskipet "Kokuka Courageous" skal være angrepet i området. Flere kilder i det amerikanske statsapparatet bekrefter at det finnes materiale som skal vise at Iran var involvert. De mener at video og bilder viser at et iransk marinefartøy fjerner en udetonert mine festet til skroget på tankskipet "Kokuka Courageous". Iran på sin side bedyrer sin uskyld.  (VG)

Går det mot en ny krig i dette området? Jeg klarer ikke helt å se hva Iran har å vinne på en slik konflikt, og hvorfor de eventuelt vil provosere fram en mulig krig. Og hvordan vil Russland og Kina eventuelt forholde seg til en krig i området? USA, Russland og Kina har ikke nødvendigvis sammenfallende interesser i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jo vært klart lenge at dagens styre i USA ønsker en krig i Iran. Ikke nødvendigvis en krig de er aktiv deltager i, men destabilisering til det nivået at man kan gå inn.

Det som bekymrer er at det er litt «masseødeleggelses våpen» over denne saken fra USA sin side. Jeg sliter med å forstå motivasjonen bak angrepsvektoren; det er stort sett KUN USA som kan tjene på denne type aksjoner. For Iran er dette direkte problematisk uansett hvem som står bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg tror ikke det blir krig, for jeg tror verken USA eller Iran ønsker krig. De har ikke noe å vinne på det. USA hadde vunnet militært, men på sikt hadde det gått som mot Irak. Det hadde bare blitt kaos

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gladjenta96 skrev:

Hvordan kan Iran vinne en eventuell krig mot USA? 

Tror dere det blir krig? 

https://www.nrk.no/urix/mener-iran-forsokte-a-skyte-ned-militaer-drone-for-tankskip-angrep-1.14589587

Iran kan ikke vinne en krig mot USA.

Men når USA ønsker krig, pleier de kunne få det. Og alt tyder på at USA vil ha krig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Druid skrev:

Iran kan ikke vinne en krig mot USA.

Men når USA ønsker krig, pleier de kunne få det. Og alt tyder på at USA vil ha krig.

 

Men tror du Russland da ville hjulpet Iran? Altså militært. At det blir en større krig enn de hadde sett for seg. Hva ville Norges rolle ha blitt oppi dette tror du? Diplomatisk eller også militært? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye kan du om Iransk politikk?

Den korte versjonen er at USA nå provoserer fram en borgerlig uro mellom ulike terrorgrupperinger i Iran mot den teologiske ledelsen og republikanerhæren. Litt likt Syria. Russland vil støtte den verdslige ledelsen av Iran, og USA kommer til å ende opp med drive den typen operasjoner de har gjort i Syria.

Så jeg tror ikke det vil eskalere ut av kontroll, men blir den typen humanitær situasjon som resulterte i eksplosiv vekst av terror.

Og styrke det teokratiske styret.

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gladjenta96 skrev:

Men tror du Russland da ville hjulpet Iran? Altså militært. At det blir en større krig enn de hadde sett for seg. Hva ville Norges rolle ha blitt oppi dette tror du? Diplomatisk eller også militært? 

 

Det er ikke lett å forutse hvordan Russland vil reagere om det blir en ny krig i regionen. Vi må anta at Russland vil forsøke å beskytte sine økonomiske interesser i Iran, på et eller annet vis. Russerne har allerede solgt sitt bakke-til-luft system S-300PMU2 til Iran, et system som kan gjøre det ubehagelig for amerikanske angripere. Russiske raketter som skyter ned amerikanske fly og raketter? Ikke helt utenkelig. Hva om russiske jagerfly blir utplassert ved et par iranske flybaser? Det ville sende et klart og tydelig signal til USA om å ligge unna Iran. Selv om Trump-administrasjonen til tider opptrer irrasjonelt, så tror jeg ikke de er så sprø at de vil angripe Iran dersom det finnes russiske militære der.

Hva blir Norges rolle oppi det hele? Det blir vel å håve inn enda mer penger når oljeprisen går i taket. Siv Jensen vil le høyt på veg til jobben som finansminister.  😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gladjenta96 skrev:

Hva ville Norges rolle ha blitt oppi dette tror du? Diplomatisk eller også militært? 

 

Skulle det - mot alle odds - bli en ny krig i regionen, så må vi og resten av Europa forberede oss på en flom av nye flyktninger. La oss håpe at det ikke skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 16.49, Druid skrev:

Det har jo vært klart lenge at dagens styre i USA ønsker en krig i Iran. Ikke nødvendigvis en krig de er aktiv deltager i, men destabilisering til det nivået at man kan gå inn.

Det som bekymrer er at det er litt «masseødeleggelses våpen» over denne saken fra USA sin side. Jeg sliter med å forstå motivasjonen bak angrepsvektoren; det er stort sett KUN USA som kan tjene på denne type aksjoner. For Iran er dette direkte problematisk uansett hvem som står bak.

Du glemmer landene som hisser mest for krig mot Iran: Saudi-Arabia, Emiratene og til dels Israel. Spesielt SA og FAE har sterke motivasjoner for å svekke Iran, da de bedriver en hard og langvarig kamp med Iran om regionalt hegemoni.

For USA vil dette ikke være noe de tjener på. De kommer til å bli enda mer isolert fra resten av verden, og "det transatlantiske båndet" kommer til å bli enda mer slitt enn det er i dag, da ingen europeiske land ønsker krig med Iran. Den nåværende amerikanske ledelsen og olje- og våpenkapitalistene er en annen sak, og jeg regner vel med at det er de du egentlig snakker om når du sier USA?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump er veldig stor i kjeften. Men han er forretningsmann og tenker pragmatisk rundt dette. Tror ikke vi ser en Trump-administrasjon i en storstilt krig. Med mindre amerikanske interesser blir kraftig angrepet. På akkurat dette området er vesten bedre tjent med en Trump enn en Bush Jr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 11.10, NordicViking skrev:

Det John Fredriksen-eide tankskipet "Front Altair" står i brann i Omanbukta, etter at det angivelig skal ha blitt utsatt for et angrep. Også det japanske tankskipet "Kokuka Courageous" skal være angrepet i området. Flere kilder i det amerikanske statsapparatet bekrefter at det finnes materiale som skal vise at Iran var involvert. De mener at video og bilder viser at et iransk marinefartøy fjerner en udetonert mine festet til skroget på tankskipet "Kokuka Courageous". Iran på sin side bedyrer sin uskyld.  (VG)

Går det mot en ny krig i dette området? Jeg klarer ikke helt å se hva Iran har å vinne på en slik konflikt, og hvorfor de eventuelt vil provosere fram en mulig krig. Og hvordan vil Russland og Kina eventuelt forholde seg til en krig i området? USA, Russland og Kina har ikke nødvendigvis sammenfallende interesser i området.

Selvfølgelig fjerner Iransk marine miner festet til båter i farvannet. Norges marine hadde gjort det samme hvis minert båt hadde vært i Oslofjorden.

Iran vil ikke provosere fram krig, men Saudi-Arabia, Israel og USA oppfører seg temmelig aggressivt. Israel har allerede gjennomført massevis av angrep på Iranske hjelpestyrker i Syria.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.6.2019 den 1.27, Testosteron skrev:

jeg tror verken USA eller Iran ønsker krig

Kanskje ikke alle i USA, men Trump og Pompeo ønsker det. De vil begge kunne høste både politisk og økonomisk gevinst på en krig. 

Iran ønsker nok ikke en krig, men en mer spent situasjon kan nok være nyttig for å slå ned på opposisjon. 

Sannheten er det første offeret i en krig, og når det gjelder Trump-administrasjonen så har sannheten og virkeligheten aldri vært noe de har brydd seg om. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En krig mot Iran vil være helt forferdelig. Det vil fortone seg enda verre enn Afghanistan, Irak og Syria - hvis det er mulig å forestille seg. 

Trump sa han skulle gjøre slutt på amerikanske militære eventyr rundt om i verden. Men det ser ut til at han vil bryte det løftet all den tid Israel og den jødiske lobbyen har ham rundt lillefingeren. Det er Netanyahu og gjengen som vil se Iran brenne, da de vil ha ut (enda) en rival om herredømmet i regionen.

Endret av Brannslangen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke Iran, men at USA starter en ny krig i løpet av de neste 12 månedene trur jeg er rimelig sikkert. Trump skal jo stille til gjenvalg, og trenger flere stemmer. Historien forteller oss at å starte en krig er noe av det lureste man kan gjøre for å bli gjenvalgt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amerikanske myndigheter bekrefter at en av deres droner har blitt skutt ned av et iransk luftvernmissil. (NRK)

Det finnes åpenbart kompromissløse krefter både i Iran og i USA, og det vi ser nå virker å være en eskalerende syklus mellom 'hard-liners' i begge land. Dersom amerikanerne svarer på dette, så kan det lede til en krig som egentlig er helt unødvendig, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump skal angivelig ha beordret et angrep mot Iran etter nedskytingen av en amerikansk drone tidlig torsdag, men skal ha avlyst det hele like før angrepet skulle igangsettes.  (VG)

Situasjonen tilspisser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump er en iskald jævel - eller bare helt tullerusk. Først gi klarsignal til angrep, og så ombestemme seg rett etterpå? Galskap. Den mannen er ikke klok. Kan finne på hva som helst. Nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 8.07, Stonegiant skrev:

Kanskje ikke Iran, men at USA starter en ny krig i løpet av de neste 12 månedene trur jeg er rimelig sikkert. Trump skal jo stille til gjenvalg, og trenger flere stemmer. Historien forteller oss at å starte en krig er noe av det lureste man kan gjøre for å bli gjenvalgt.

Det er også som Otto von Bismarck sa før han fikk støtte til å gå til krig mot Frankrike i 1870. Skap en ikke eksisterende trussel fra utsiden og befolkningen vil glemme innenriks problemer landet har. 

Bismarck fikk tyskeren til å tro at Frankrike var en stor trussel noe de ikke var.

 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...