Jump to content
AnonymBruker

Hvem betaler passet ved delt omsorg

Recommended Posts

AnonymBruker

Ved delt omsorg, og når man i utgangspunktet deler på alle konkrete/større utgifter (dvs treningskontingent, ny treningsbukse og skolesekk, men ikke sokker, truser og andre «forbruksvarer»): Hvem tenker dere skal betale passet for barn på 12 år når hun i utgangspunktet trenger det for å reise på ferie med den ene?

1) Den forelderen barnet skal på ferie med, fordi det er pga denne forelderen utgiften kommer.

2) Begge, fordi det er en «større»/konkret utgift og fordi passet kommer til nytte i flere år fremover. 

Anonymkode: c9010...d56

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville sagt 1. Jeg ville også satt en grense på "større" utgift, på minst 400,-, virker styrete å skulle vippse for hver hundrelapp, da gir det ingen mening at strømpebukser er utenom. 

Anonymkode: a1b29...d34

Whistler

Den som skal ha med barnet på ferie tar dette på sin kappe.  Det er jo der behovet (i første omgang er). 

Alternativt kan man jo avregne dette mot en annen løpende utgift om man ønsker å være vanskelig.

AnonymBruker

Den som skal ta ungen med på ferie. 

Anonymkode: e4768...fc6

AnonymBruker
14 minutter siden, Ulven skrev:

Det er snakk om 270 kroner. Dette burde ikke være en diskusjon engang etter min mening.

Holder helt med deg, ikke rart det er mye bråk og uvennskap mellom foreldre som har gått fra hverandre. Kostnad for pass til barn er under 300,- Her har alltid jeg stått for kostnaden av pass, vært alene med de fra 4 og 6, adresse hos meg, vanlig samvær med far. Når barna trenger nytt pass så fikser jeg med fullmakt fra far. Uavhengig av hvem som skal på ferie med dem først med nye pass. Det er snakk om småpenger og et pass varer noen år . 

Anonymkode: 75576...a70

Annonse

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved delt omsorg, og når man i utgangspunktet deler på alle konkrete/større utgifter (dvs treningskontingent, ny treningsbukse og skolesekk, men ikke sokker, truser og andre «forbruksvarer»): Hvem tenker dere skal betale passet for barn på 12 år når hun i utgangspunktet trenger det for å reise på ferie med den ene?

1) Den forelderen barnet skal på ferie med, fordi det er pga denne forelderen utgiften kommer.

2) Begge, fordi det er en «større»/konkret utgift og fordi passet kommer til nytte i flere år fremover. 

Et pass for barn koster kr 270,- og kan ikke omtales som en «større»/konkret utgift. Dette burde ikke være en tema for diskusjon engang. 

Anonymkode: 84b2d...84f

Sokkar
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et pass for barn koster kr 270,- og kan ikke omtales som en «større»/konkret utgift. Dette burde ikke være en tema for diskusjon engang. 

I tillegg er pass gyldig i 3 eller 5 år, kommer annpå alderen til barnet. 

AnonymBruker

vi ville delt det faktisk. Det er virkelig et lite beløp og slike er det ok å bare dra kortet og glemme.

Anonymkode: 8e8ef...610

The Kitten

Skal den andre foreldren aldri ta med barnet utenlands de neste årene da?

Tibbie

Tja, hovedsakelig den som tar barnet med på ferie. Men så gjelder vel passet noen år, og sjansene er jo der for at det blir flere ferier på den lille. Neste gang er det kanskje du som tar barnet med på tur.

Man kan jo også tenke at siden far tar barnet med på utenlandstur og bruker mye penger på det, så kan kanskje mor betale for passet?

Men sånn seriøst, er det ikke bare greit at den som drar innom for å ta bilde/bestille passet, også betaler det? Er det så nøye hvem det blir? Det er ikke snakk om flere tusenlapper :)  Dere har sikkert viktigere ting å krangle over enn det.

LukeDanes

Spleis nå for Guds skyld, vær såpass stor, og kos deg med tanken på å ha vært med på å bidra til å gjøre den muligheten tilgjengelig for henne. 

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jesus christ... passet koster 270 kr... Lager du en tråd på KD pga dette?? Stakkars barn..

Anonymkode: 3f7e0...0e2

Annonse

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jesus christ... passet koster 270 kr... Lager du en tråd på KD pga dette?? Stakkars barn..

Anonymkode: 3f7e0...0e2

Hahah, hvorfor er det «stakkars barn»? 😅 Jeg var bare oppriktig nysgjerrig på hva andre mente var riktig. Jeg og barnefaren har ikke en gang snakket om det, lagt fra diskutert det. 

TS

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahah, hvorfor er det «stakkars barn»? 😅 Jeg var bare oppriktig nysgjerrig på hva andre mente var riktig. Jeg og barnefaren har ikke en gang snakket om det, lagt fra diskutert det. 

TS

Det er KG i et nøtteskall. Sev om brukeren du siterer er sikker på det er KD..

Anonymkode: a9db6...fa9

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem tenker dere skal betale passet for barn på 12 år når hun i utgangspunktet trenger det for å reise på ferie med den ene?

Det er ikke av interesse at barnet kun reiser med den ene. Begge foreldre med hodet skrudd på riktig vei ønsker at barnet skal ha den ferien og trenger passet. Skriv ned mobilnummeret ditt så skal jeg vippse de pengene. Ellers går samarbeidet greit mellom dere eller? 

Anonymkode: 861a9...3ad

AnonymBruker
4 timer siden, Ulven skrev:

Det er snakk om 270 kroner. Dette burde ikke være en diskusjon engang etter min mening.

Holder helt med deg, ikke rart det er mye bråk og uvennskap mellom foreldre som har gått fra hverandre. Kostnad for pass til barn er under 300,- Her har alltid jeg stått for kostnaden av pass, vært alene med de fra 4 og 6, adresse hos meg, vanlig samvær med far. Når barna trenger nytt pass så fikser jeg med fullmakt fra far. Uavhengig av hvem som skal på ferie med dem først med nye pass. Det er snakk om småpenger og et pass varer noen år . 

Anonymkode: 75576...a70

Dere hopper til en konklusjon som ikke er realiteten her. Jeg var bare nysgjerrig på hva folk mener. Saken er ikke er tema for diskusjon mellom meg og barnefar, vi har ikke en gang snakket om det :)

Når det er sagt: mange bekker små blir en stor å. Hvis det som regel er den ene som gjør alle «mellomstore» (hvis vi kan kalle det det) innkjøp på «bare» 2-300 kr, så blir det etterhvert mye på den ene. Så for noen kan det være helt nødvendig å ha en grense for hva man deler på som ikke er veldig mange hundrelappene.

Et til apropos som kanskje er litt vesentlig: jeg trodde pass kostet 450,-, ikke 270,- 🙉 Er kanskje mitt eget pass jeg husker som kostet 450,-...

TS

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke av interesse at barnet kun reiser med den ene. Begge foreldre med hodet skrudd på riktig vei ønsker at barnet skal ha den ferien og trenger passet. Skriv ned mobilnummeret ditt så skal jeg vippse de pengene. Ellers går samarbeidet greit mellom dere eller? 

Anonymkode: 861a9...3ad

Hehe, takk for tilbudet, men det var heller IKKE intensjonen med innlegget. Her er det mange kreative fortolkninger. Jeg var, som sagt, bare oppriktig nysgjerrig på hva folk tenker. Det er bare sånn jeg er, jeg lurer på hva andre tenker. Det betyr ikke at jeg hverken har et problem, er i en konflikt eller tror at kvinneguiden er loven eller Gud. Jeg bare lurte :) 

TS

Rotemor

Dersom man i det hele tatt skal diskutere knapper og glansbilder så bør man ha en god ordning med Vippsoppgjør, egen konto e.l

Utgiften til pass skal deles på begge da det er barnets. 

Rotemor
4 timer siden, Whistler skrev:

Den som skal ha med barnet på ferie tar dette på sin kappe.  Det er jo der behovet (i første omgang er). 

Alternativt kan man jo avregne dette mot en annen løpende utgift om man ønsker å være vanskelig.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som skal ta ungen med på ferie. 

Anonymkode: e4768...fc6

Hvorfor?

Skal man straffes for å ta med barnet på ferie? Passet tilhører barnet og åpner for ferier i flere år fremover.