Gå til innhold

Hvem betaler passet ved delt omsorg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, Tibbie skrev:

Tja, hovedsakelig den som tar barnet med på ferie. Men så gjelder vel passet noen år, og sjansene er jo der for at det blir flere ferier på den lille. Neste gang er det kanskje du som tar barnet med på tur.

Man kan jo også tenke at siden far tar barnet med på utenlandstur og bruker mye penger på det, så kan kanskje mor betale for passet?

Men sånn seriøst, er det ikke bare greit at den som drar innom for å ta bilde/bestille passet, også betaler det? Er det så nøye hvem det blir? Det er ikke snakk om flere tusenlapper :)  Dere har sikkert viktigere ting å krangle over enn det.

Det er jeg, mor, som tar med barnet på ferie. Jeg skrev ikke det i hovedinnlegget for å ikke legge føringer for svarene. (Men ser jo at de fleste antar at det er mor som skriver og at det er far som skal ta med barnet på ferie, interessant nok.)

Begge må jo være med på politistasjonen (eller ha med fullmakt, da), så det var liksom litt ut i fra den situasjonen (at vi begge kommer til å stå der, at jeg spurte. 

 

TS

Anonymkode: c9010...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Rotemor skrev:

Dersom man i det hele tatt skal diskutere knapper og glansbilder så bør man ha en god ordning med Vippsoppgjør, egen konto e.l

Utgiften til pass skal deles på begge da det er barnets. 

Det er der vi har. Vi gjør opp på Vipps med en gang ved (det vi kaller) større utgifter. Vi har ikke definert en eksakt sum, det er mer formålet som bestemmer. Nye fotballsko ble delt på begge, det samme med fotballen, men da jeg var og kjøpte strømper til 79,- så ba jeg ikke om Vipps for det for å si det sånn. 

Men så skal det sies at far ikke alltid vipser, eller drøyer veldig (flere måneder) når jeg ber om helt åpenbare utgifter (treningskontingent feks), så jeg skal innrømme at jeg kanskje har blitt ekstra påpasselig på at det ikke er jeg som sitter igjen og har betalt «alle» små og mellomstore utgifter (da kunne jeg liksågodt hatt full omsorg).

TS

Anonymkode: c9010...d56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg, mor, som tar med barnet på ferie. Jeg skrev ikke det i hovedinnlegget for å ikke legge føringer for svarene. (Men ser jo at de fleste antar at det er mor som skriver og at det er far som skal ta med barnet på ferie, interessant nok.)

Begge må jo være med på politistasjonen (eller ha med fullmakt, da), så det var liksom litt ut i fra den situasjonen (at vi begge kommer til å stå der, at jeg spurte. 

 

TS

Anonymkode: c9010...d56

Jeg antok automatisk at du er moren, siden det er flest kvinner på dette forumet. Antok også at du var den som ikke skulle på ferie. Det var vel noe med formuleringen av hovedinnlegget som fikk meg til å anta det :P

Jeg ville bare tatt initiativet til å betale, med mindre faren automatisk gjør dette. Hadde ikke orket å ta opp en diskusjon om hvem som ordner det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eldste skulle på tur med far og hans familie, så betalte jeg passet. Gadd ikke å diskutere med han en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahah, hvorfor er det «stakkars barn»? 😅 Jeg var bare oppriktig nysgjerrig på hva andre mente var riktig. Jeg og barnefaren har ikke en gang snakket om det, lagt fra diskutert det. 

TS

Anonymkode: c9010...d56

Du må da kunne tenke selv. Er det mulig å være så gjerrig..

Anonymkode: fd7af...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er der vi har. Vi gjør opp på Vipps med en gang ved (det vi kaller) større utgifter. Vi har ikke definert en eksakt sum, det er mer formålet som bestemmer. Nye fotballsko ble delt på begge, det samme med fotballen, men da jeg var og kjøpte strømper til 79,- så ba jeg ikke om Vipps for det for å si det sånn. 

Men så skal det sies at far ikke alltid vipser, eller drøyer veldig (flere måneder) når jeg ber om helt åpenbare utgifter (treningskontingent feks), så jeg skal innrømme at jeg kanskje har blitt ekstra påpasselig på at det ikke er jeg som sitter igjen og har betalt «alle» små og mellomstore utgifter (da kunne jeg liksågodt hatt full omsorg).

TS

Anonymkode: c9010...d56

Men det er da din unge, er det ikke? Jeg hadde med glede tatt de små kostnadene og ikke tenkt på å lage et nummer ut av det. Barnet er mitt ansvar. Tar ikke bf ansvar så gir jeg F i det, da jeg fortsatt vil kjøpe ting til barnet. Det er ikke barnet deres som skal straffes fordi en av dere er gjerrige.

Anonymkode: fd7af...5ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke ha en "felleskonto" til barnet? Hvor mor og far putter inn x antall kroner, som brukes på de tingene ungen bare trenger èn av. Slik som pass, utebukse, regntøy, joggesko, fotballsko, koffert, skoleting osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tran09 skrev:

Hvorfor ikke ha en "felleskonto" til barnet? Hvor mor og far putter inn x antall kroner, som brukes på de tingene ungen bare trenger èn av. Slik som pass, utebukse, regntøy, joggesko, fotballsko, koffert, skoleting osv osv. 

Vi lar barnetrygden gå på egen konto til store utgifter. Konfirmasjon, sykkel, mobil o.l

Utgifter under 500 diskuterer vi aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Hva med å ha et løpende Vippsoppgjør?

Altså at man ikke gjør opp, men lar det tikke å gå i noen uker/måneder. Da blir utgiftene mye synligere for begge.

I tillegg står det når og hva som ble kjøpt.

Da står begge fritt til å legge inn det de selv vurderer som rett. Jeg regner med at barnet ikke har med seg en bag med klær hit og dit slik at klær til hjemmebruk ikke er med feks.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MyzTeri

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde orket å i det hele tatt spørre om å dele. Men så mener jeg at å dele er en lempfeldig art og kunne aldri kommet på tanken å spørre om penger tilbake for så veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri vurdert å be om penger til, engang.... Men siden du spør:

I utgangspunktet den som skal ha med barnet på ferie og trenger passet. MEN: i de tre årene(?) passet varer for en 12-åring kan det jo hende at den andre forelderen også skal ta med barnet til utlandet. Skal vedkommende da betale halvparten av de 100 kronene pr året passet i snitt koster for barn, avhengig av om det er første eller siste året passet er gyldig de reiser? Dersom den andre forelderen med sikkerhet aldri kommer til å ta med barnet et sted hvor pass er nødvendig er det ihvertfall den som trenger det som skal betale (jeg vet ikke noe om den andre forelderens reisevaner).

Fiks pass annethver gang evt, så blir det vel ganske greit.... 

Her reiser vi årlig, så alle fire barna har alltid hatt gyldig pass. Også mine stebarn. De har betalt annenhver gang eller betalt hverandre fordi alle bruker passene (men her er det snakk om tre barn, så summen blir en del høyere om bare en skal betale hver gang). Har aldri vært en problemstilling, passene tilhører barna men brukes av begge foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er en prinsippsak at man skal dele på kostnader til barnet som er nødvendige. 

Dersom man kjøper noe unødvendig til barnet som feks leker utenom bursdag/jul, en dyr ekstrajakke osv som barnet kun skal ha når det er hos den ene foreldren er det en annen sak. 

Anonymkode: 187dc...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som tar med ungen på passkontoret. Det koster seriøst 250 kr eller noe og burde ikke være et tema engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge. Men er et så lite beløp at det egentlig er tullete at det er et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er der vi har. Vi gjør opp på Vipps med en gang ved (det vi kaller) større utgifter. Vi har ikke definert en eksakt sum, det er mer formålet som bestemmer. Nye fotballsko ble delt på begge, det samme med fotballen, men da jeg var og kjøpte strømper til 79,- så ba jeg ikke om Vipps for det for å si det sånn. 

Men så skal det sies at far ikke alltid vipser, eller drøyer veldig (flere måneder) når jeg ber om helt åpenbare utgifter (treningskontingent feks), så jeg skal innrømme at jeg kanskje har blitt ekstra påpasselig på at det ikke er jeg som sitter igjen og har betalt «alle» små og mellomstore utgifter (da kunne jeg liksågodt hatt full omsorg).

TS

Anonymkode: c9010...d56

Har dere 50/50 ? Ellers er det i utgangspunktet den som barnet bor hos som skal dekke kostnader som både treningsavgift f.eks. Det er egentlig briller, tannregulering og konfirmasjon en kan kreve at den andre part skal dele. Ellers er det fordel til den som barnet bor hos som tar disse utgiftene, den har skattefordel, barnetryg for en ekstra og gjerne bidrag fra den andre foreldren. Har aldri krevd å få refundert treningsavgift til minde barn som er ca 5000,- pr.barn i året. Aldri andre utgifter heller, hverken til ski, sykler, klær , sko etc

Anonymkode: 75576...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er da din unge, er det ikke? Jeg hadde med glede tatt de små kostnadene og ikke tenkt på å lage et nummer ut av det. Barnet er mitt ansvar. Tar ikke bf ansvar så gir jeg F i det, da jeg fortsatt vil kjøpe ting til barnet. Det er ikke barnet deres som skal straffes fordi en av dere er gjerrige.

Anonymkode: fd7af...5ec

Barnet mitt blir ikke «straffet» fordi «en av oss er gjerrig»! 😅 Hun får det hun trenger, jeg kjøper jo det hun trenger, samtidig som jeg kan irritere meg over at barnefar ikke bidrar like mye. Det er ikke noe motsetningsfylt i det, og heller ikke noe som gjør at jeg enten kjøper færre ting til henne eller at jeg gjør dette til en sak overfor henne. 

Og jeg lager ikke «et nummer» av det, jeg skrev en post på kvinneguiden..... 

TS

Anonymkode: c9010...d56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det er en prinsippsak at man skal dele på kostnader til barnet som er nødvendige. 

Dersom man kjøper noe unødvendig til barnet som feks leker utenom bursdag/jul, en dyr ekstrajakke osv som barnet kun skal ha når det er hos den ene foreldren er det en annen sak. 

Anonymkode: 187dc...ddf

Helt enig. Det er egentlig akkurat dette prinsippet jeg og barnefar har blitt enige om også. Men så var jeg bittelitt usikker i denne situasjonen med passet hvor det var jeg som skulle ut og reise, og ville nettopp ikke gjøre det til en sak/et problem mellom meg og barnefar, og så skrev jeg dette innlegget på KG, og nå er jeg både visst både gjerrig og en som straffer barnet mitt pga dårlig samarbeid med bf 😅

TS

Anonymkode: c9010...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere 50/50 ? Ellers er det i utgangspunktet den som barnet bor hos som skal dekke kostnader som både treningsavgift f.eks. Det er egentlig briller, tannregulering og konfirmasjon en kan kreve at den andre part skal dele. Ellers er det fordel til den som barnet bor hos som tar disse utgiftene, den har skattefordel, barnetryg for en ekstra og gjerne bidrag fra den andre foreldren. Har aldri krevd å få refundert treningsavgift til minde barn som er ca 5000,- pr.barn i året. Aldri andre utgifter heller, hverken til ski, sykler, klær , sko etc

Anonymkode: 75576...a70

Vi har 50/50, ja. Beklager, trodde det kom frem i hovedinnlegget da jeg skrev «delt omsorg», men begrepene går kanskje litt i surr for meg. Det betales altså ikke noe bidrag til noen. Kanskje alle de andre svarene her har tatt utgangspunkt i at jeg mottar bidrag og i TILLEGG lurer på om far skal dekke halvparten av passet.. 🤔 I så fall kan jeg jo skjønne kommentarene om å være gjerrig osv. Vi deler i utgangspunktet på ALLE nødvendige utgifter, men altså ikke små filleting (sokker, truser etc og masse annet som jeg ikke kommer på i farten). 

TS

Anonymkode: c9010...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Det er egentlig akkurat dette prinsippet jeg og barnefar har blitt enige om også. Men så var jeg bittelitt usikker i denne situasjonen med passet hvor det var jeg som skulle ut og reise, og ville nettopp ikke gjøre det til en sak/et problem mellom meg og barnefar, og så skrev jeg dette innlegget på KG, og nå er jeg både visst både gjerrig og en som straffer barnet mitt pga dårlig samarbeid med bf 😅

TS

Anonymkode: c9010...d56

Du må bare overse de kommentarene 😄 Dersom du skal betale for alle nødvendigheter som «bare» koster 50, 100 eller 270 kr til barnet er selvforsørget snakker vi fort om flere hundre tusen kroner bare i småbeløp. Det er heller ikke utenkelig at far ønsker en utenlandstur de neste årene mens passet er gyldig. 

Anonymkode: 187dc...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, addict skrev:

Den som tar med ungen på passkontoret. Det koster seriøst 250 kr eller noe og burde ikke være et tema engang.

Ikke at det spiller så stor rolle, men som regel er begge foreldrene med på passkontoret. 

TS

Anonymkode: c9010...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...