Gå til innhold

Mistenker sykdom hos ett barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mistenker at ett barn av en bekjent har en uoppdaget sykdom og eller syndrom. Er det noen som kjenner igjen noe av dette og kan svare på hva det kan være ?

Barnet har vært sent utviklet fra tidlig alder. Jeg syntes selv det var noe som ikke stemte allerede da hen var 1mnd gammel. Barnet er svært lite, hen er 2 år og veier like mye som en baby på 7mnd. Barnet får i seg svært begrenset med mat og drikke da det ikke klarer å svelge skikkelig, maten må moses slik som til en baby og selv da settes maten i halsen og hostes opp. Barnet slever mye, snakker ikke, dårlig grovmotorikk og dårlig finmotorikk. Hen begynte gå da hen var 17mnd gammel men det er veldig klumsete gange. Barnet skriker hele tiden og er ikke fornøyd. Dårlig øyekontakt. Barnet har ett litt spesielt trekk over ansiktet i tillegg. Hodet er like lite som hos en baby og må bruke baby luer. Synes det er rart at ikke flere reagerer og at ikke helsestasjon tar tak i dette. 

Anonymkode: 14ea8...293

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mistenker at ett barn av en bekjent har en uoppdaget sykdom og eller syndrom. Er det noen som kjenner igjen noe av dette og kan svare på hva det kan være ?

Barnet har vært sent utviklet fra tidlig alder. Jeg syntes selv det var noe som ikke stemte allerede da hen var 1mnd gammel. Barnet er svært lite, hen er 2 år og veier like mye som en baby på 7mnd. Barnet får i seg svært begrenset med mat og drikke da det ikke klarer å svelge skikkelig, maten må moses slik som til en baby og selv da settes maten i halsen og hostes opp. Barnet slever mye, snakker ikke, dårlig grovmotorikk og dårlig finmotorikk. Hen begynte gå da hen var 17mnd gammel men det er veldig klumsete gange. Barnet skriker hele tiden og er ikke fornøyd. Dårlig øyekontakt. Barnet har ett litt spesielt trekk over ansiktet i tillegg. Hodet er like lite som hos en baby og må bruke baby luer. Synes det er rart at ikke flere reagerer og at ikke helsestasjon tar tak i dette. 

Er du sikker på at helsestasjonen ikke tar tak i det eller at de har kontakt med en lege?  Og hva sier foreldrene? Noen ganger så starter man ikke utredninger på barn før de har nådd en viss alder.

Anonymkode: 5efa5...0fe

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ojsann, er veldog rart at seter tatt tak i. Dagar rutinene sviktet. Mulig foreldrene ikke ønsker å snakke om det, og atbarnet likevel er henvist.

Anonymkode: f9ad6...804

Skrevet

Gi deg. Klart de får hjelp og oppfølging om det er noe med barnet! Men ikke sikkert at de vil betro deg? 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Gi deg. Klart de får hjelp og oppfølging om det er noe med barnet! Men ikke sikkert at de vil betro deg? 

Nei de har faktisk ikke det!

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det? 

Kanskje helsestasjon har bedt om utredning når barnet er fylt tre år? 

Anonymkode: 5f772...2ab

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at helsestasjonen ikke tar tak i det eller at de har kontakt med en lege?  Og hva sier foreldrene? Noen ganger så starter man ikke utredninger på barn før de har nådd en viss alder.

Anonymkode: 5efa5...0fe

ja jeg er sikker. jeg tror helsestasjon er redd for å si noe.. mor og helsesøster er venner!

jeg tror også at det er noe slikt. at hun venter til barnet er litt eldre. Men det jeg lurer på er hva det KAN være

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du dette helt sikkert? 

Anonymkode: 4f81c...6c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du det? 

Kanskje helsestasjon har bedt om utredning når barnet er fylt tre år? 

det har vel ikke noe å si. det er nå jeg mente

AnonymBruker
Skrevet

ja jeg er sikker. jeg tror helsestasjon er redd for å si noe.. mor og helsesøster er venner!

jeg tror også at det er noe slikt. at hun venter til barnet er litt eldre. Men det jeg lurer på er hva det KAN være

Slutt i stikke nesen i noe du ikke har noe med. Pinlig. 

Anonymkode: 589e8...8c6

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Slutt i stikke nesen i noe du ikke har noe med. Pinlig. 

Anonymkode: 589e8...8c6

Er det pinlig bekymre seg for ett barn? hold fred

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det da? At de ikke får det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Hvordan vet du det da? At de ikke får det? 

de får ikke utredning NÅ, det er heller ikke noe som er planlagt i nærmeste fremtid. er det så nøye hvordan jeg vet det?? jeg lurer på om noen kjenner igjen noen av symptomene, og du har åpenbart ikke ett svar på det

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det har vel ikke noe å si. det er nå jeg mente

Men små barn skal ikke utredes med mindre det er noe livstruende. Det er faktisk vanlig å vente til fylte fire år, uansett om man er venn med helsesøster eller ikke. 

Dessuten får alle barn skjekk hos lege på to kontroller første året etter fødsel. Så en lege har nok sett barnet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men små barn skal ikke utredes med mindre det er noe livstruende. Det er faktisk vanlig å vente til fylte fire år, uansett om man er venn med helsesøster eller ikke. 

Dessuten får alle barn skjekk hos lege på to kontroller første året etter fødsel. Så en lege har nok sett barnet. 

ja ok da kanskje de venter til 4 år. 

Jeg er klar over det da jeg har 5 barn selv :) jeg har ingen som er syke eller har hatt disse problemene og derfor spør jeg her hva det KAN være. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det pinlig bekymre seg for ett barn? hold fred

Hadde du faktisk bekymret deg hadde du meldt inn dette noe sted i stedet for å lage en tråd om det på Kvinneguiden. Jeg tipper at du egentlig ikke bryr deg men egentlig bare vil sladre.

Anonymkode: 901ec...67c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er en sykdom/syndrom der hjernen ikke utvikler seg som den skal, men husker ikke hva det heter. Symptomene (om det er symptomer) ligner de du nevner. Det er i tilfelle ulike alvorlighetsgrader. Det tar nok en stund før de setter denne diagnosen. I tilfellet jeg har sett var det tidlig tydelig at «noe» var galt, men det tok en god stund før endelig diagnose ble satt.

Anonymkode: 96bec...18d

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du hørt om taushetsplikt? 

Helsestasjonen er kanskje ikke redd for å si noe, men det er enn så lenge mellom foreldre og helsestasjonen. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

ja ok da kanskje de venter til 4 år. 

Jeg er klar over det da jeg har 5 barn selv :) jeg har ingen som er syke eller har hatt disse problemene og derfor spør jeg her hva det KAN være. 

Mikrokefali?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de får ikke utredning NÅ, det er heller ikke noe som er planlagt i nærmeste fremtid. er det så nøye hvordan jeg vet det?? jeg lurer på om noen kjenner igjen noen av symptomene, og du har åpenbart ikke ett svar på det

Nei, og ikke har jeg minste interesse i å spekulere i det heller. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...