Gå til innhold

Har vi veldig dårlig inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 410 000 og 470 000 under gjennomsnittlønna i Norge?! Da tjener jeg lite altså. Nå er jeg rett nok sykepleier, men jeg har aldri følt at jeg er fattig.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, purreløk skrev:

Er 410 000 og 470 000 under gjennomsnittlønna i Norge?! Da tjener jeg lite altså. Nå er jeg rett nok sykepleier, men jeg har aldri følt at jeg er fattig.. 

Gjennomsnittslønna for en 100 % stilling er vel i sjiktet 540 000 - 550 000 :)

Men medianlønnen er lavere siden det er noen med veldig høye inntekter som trekker snittet opp, men uansett over 470 000 :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tjener under 300.000 i året og jeg sparer rundt 90.000 av det. 

Så i mine øyne er dere rike. Hvorfor føler du du har lite? Sammenligner du deg mye med andre?

Anonymkode: 1e265...d80

Om du bor i Oslo, så er tjener du lite. Om du bor Finnmark og så tjener ok.

Anonymkode: 97c58...5b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, tjener 475.000 i året, 550.000 med bonus og har det helt ok økonomisk som singel. 

Dere som har nesten 900.000 som par burde være trygge økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å føle at man har god råd er det viktigere å ha kontroll på hva som går ut, enn å få mye inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener ca 350.000 i året (før skatt) og samboeren min er uføretrygdet og tjener vel ca 200.000 i året. Vi klarer oss helt fint, men bor veldig billig (usentralt).

Jeg kunne nok ha tjent mer men prioriterer tid fremfor penger, og jobber nå bare 80%. Har planer om å starte ENK og jobbe hjemmefra, så det blir spennende å se om jeg tjener nok på det til å si opp den ene jobben min.

Anonymkode: f5878...8c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 410.000 i året og han har 470.000 i året. Dette er grunnlønn, så vi får jo mer enn det i året mtp. overtid osv. Vi har alltid klart oss bra, har stort hus, to nye biler og ingen økonomiske utfordringer. Ca. 20.000 igjen hver måned når alt av faste utgifter er betalt.

I det siste har vennene våre fortalt om sine lønninger, uavhengige av hverandre. Alle tjener minst 500000 ++ opptil 1 mill. Dette er folk som ikke har noen annen utdanning enn oss, og noen har ikke utdannelse. 

Føler nå at vi har kjempe dårlig råd i forhold til alle venner og bekjente ...

Anonymkode: 1c90f...326

Uavhengig av inntekt. Har dere stort hus og to nye biler og 20 000 igjen etter alle faste utgifter, har dere god råd. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en singel venninne på 31 som inntil nylig tjener rundt 1 mill. Hun har en liten leilighet med moderat lån i Oslo, men likevel bruker hun absolutt alt. Da hun skulle bytte jobb var det en problemstilling at hun ikke kunne ha opphold mellom jobbene fordi hun ikke har råd. Hun har absolutt ingen sparepenger.

Jeg er 28, også med egen leilighet, og tjener 500,000. Har nylig gått opp i lønn, og iom. at jeg ikke har veldig høyt lån, så føler jeg at jeg har god råd. Har heller ikke bil og forsørger ingen, så det er veldig romslig synes jeg. Handler alltid rimelig, men har til overs til ting jeg trenger og har lyst på.

Litt av problemet for de som bruker mye er vel at de legger seg på en linje der de handler dyrt i hverdagen, og fort vender seg til det. I tillegg tror jeg noen har vanvittige reise- og feriebudsjetter.

Anonymkode: 6f9b0...639

Hva har hun studert? Og bruker hun bare merkeklær? Dyr bil?

Anonymkode: c744b...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen tråd mente de fleste folk at 400k i lønn for sykepleiere var veldig god og at folk ikke engang burde prøve å forhandle det. Men her mener folk at 400-470k kr er under gjennomsnittet og median og det diskuteres om det faktisk går ann å overleve på en sånn lønn.. ok... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Heisann1234 skrev:

På en annen tråd mente de fleste folk at 400k i lønn for sykepleiere var veldig god og at folk ikke engang burde prøve å forhandle det. Men her mener folk at 400-470k kr er under gjennomsnittet og median og det diskuteres om det faktisk går ann å overleve på en sånn lønn.. ok... 

470000 er under både gjennomsnitt og median. Det handler ikke om meninger.

 

Det betyr ikke at det er dårlig lønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Men her mener folk at 400-470k kr er under gjennomsnittet

Jeg mener også at 2+2=4. Men du er kanskje av en annen oppfatning :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet gjennomsnittslønn og medianlønn i Norge? Fant det ikke på ssb

Anonymkode: 255e7...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvor dere bor. I Oslo hadde det vært knapt. 

Anonymkode: 9bdf0...bfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 500000,- med 5 år høyskole og full ansiennitet såe... Nei! Dere tjener helt normalt. Jeg gjetter at dere jobber i det offentlige? 

Anonymkode: bc559...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og har 407.000 i året som uføretrygdet. Eier egen leilighet. Klarer meg helt fint. Dere som er to med den inntekten, burde da virkelig klare dere mer enn bra nok. Så nei, jeg synes ikke dere har dårlig inntekt. Sammenlagt har dere en bra inntekt.  

Saken er jo den at forbruket øker i takt med inntekten. Vaner man legger seg til og ikke tenker over, koster flesk. Har man mindre, tenker man mer over hva pengene går til, og unngår mye bruk på "tull".

Anonymkode: f5e0c...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bor i Oslo og har 407.000 i året som uføretrygdet. Eier egen leilighet. Klarer meg helt fint. Dere som er to med den inntekten, burde da virkelig klare dere mer enn bra nok. Så nei, jeg synes ikke dere har dårlig inntekt. Sammenlagt har dere en bra inntekt.  

Saken er jo den at forbruket øker i takt med inntekten. Vaner man legger seg til og ikke tenker over, koster flesk. Har man mindre, tenker man mer over hva pengene går til, og unngår mye bruk på "tull".

Anonymkode: f5e0c...070

Hvor mange barn har du? 

Anonymkode: 255e7...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange barn har du? 

Anonymkode: 255e7...bb1

Ett.

Anonymkode: f5e0c...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler nå at vi har kjempe dårlig råd i forhold til alle venner og bekjente ...

Dere har lavere inntekt enn de du sammenligner deg med, men det betyr ikke at dere har dårligere råd.

Det kan være de har et større boliglån, låner mer penger til biler de bytter oftere og betaler de årlige sydenturene på kreditt. I tillegg bytter de ut Iphonene til siste modell årlig osv osv. Summen av alt dette er at de sitter med fler materielle dingser, men i det daglige går det kanskje akkurat rundt og dersom de f.eks. får en plutselig regning på 250 000 for reparasjon av boligen så raser hele korthuset. 

Nordmenn har rekordmye gjeld. Fra mars 2011 til september 2018 økte nordmenns gjeld med 1259 milliarder kroner til 3602 milliarder kroner og antall inkassosaker har nesten doblet seg de siste 8 årene (10 millioner inkassosaker i 2018). 

https://e24.no/makro-og-politikk/rentemoete-norges-bank/nordmenns-gjeld-har-oekt-med-1-259-milliarder-siden-forrige-rentehopp-vi-er-mer-saarbare-enn-foer/24444418
https://www.nettavisen.no/okonomi/nordmenn-har-en-inkassosak-hver-i-snitt/3423635109.html

 

Anonymkode: e4432...875

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli

De jeg kjenner med best råd er de som klager mest over dårlig råd. De har dyrere vaner, høyere forbruk på tull og tøys og sløser mest.

De jeg kjenner som tjener minst bruker aldri penger på dyr nattmat, taxi, spanderer helflasker på byen, kjøper seg ikke nyeste telefon et par ganger i året, bytter ikke interiør etter trendene, de pusser opp mye selv, de kjøper ikke robotstøvsugere/robotgressklippere, de går ikke like ofte til frisøren -og når de går dit tar de ikke full striping og klipp, de kjøper sjeldent take away og spiser sjeldent på de dyreste restaurantene, de trener ikke på SATS/Elixia +kjøper ikke PT timer, de kjører ikke dyre nye biler, osv.

De jeg kjenner som tjener mest bruker sinnsykt mye penger på akkurat de tingene. Man skal ikke ta veldig mye taxi, spise veldig mye dyr mat og kjøpe veldig mye nytt interiør og duppedingser før kontoen tømmes... Tjener man 1mill i året er det ikke mer enn at man ikke kan ta seg råd til alt man vil. Man må faktisk tenke over hva man bruker pengene på.

Jeg synes det høres ut som en OK inntekt jeg ts, men det er ikke veldig mye, det er det ikke.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...