Gå til innhold

Har vi veldig dårlig inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 410.000 i året og han har 470.000 i året. Dette er grunnlønn, så vi får jo mer enn det i året mtp. overtid osv. Vi har alltid klart oss bra, har stort hus, to nye biler og ingen økonomiske utfordringer. Ca. 20.000 igjen hver måned når alt av faste utgifter er betalt.

I det siste har vennene våre fortalt om sine lønninger, uavhengige av hverandre. Alle tjener minst 500000 ++ opptil 1 mill. Dette er folk som ikke har noen annen utdanning enn oss, og noen har ikke utdannelse. 

Føler nå at vi har kjempe dårlig råd i forhold til alle venner og bekjente ...

Anonymkode: 1c90f...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på alder, utdannelse, stillingsbetingelser m.m.

Jeg vil ikke si at det er veldig gode lønninger, sånn objektivt. Men jeg bor i Oslo og hadde nok slitt med boligmarkedet her med mindre enn jeg har.

Men hvis dere synes dere klarer dere fint er det vel ikke noe problem?

Anonymkode: 6f9b0...639

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vel litt under middels inntekt, men dere er jo 2 da så går vel fint. Hvis dere ikke bor i en storby har dere vel heller ingen store boutgifter. 

Ellers er det ikke så mange som tjener en million i året altså, i hvert fall uten utdanning 😂

Anonymkode: 255e7...bb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke føler dere fattige, har råd til det dere trenger og litt mer, da er dere i mine øyne rike. Det er ikke alltid lønningen som avgjør om man er fattig eller rik. Noen klarer seg med lite mens andre må ha mye for å ha det bra.

Anonymkode: ad9f1...5a6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener under 300.000 i året og jeg sparer rundt 90.000 av det. 

Så i mine øyne er dere rike. Hvorfor føler du du har lite? Sammenligner du deg mye med andre?

Anonymkode: 1e265...d80

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I det siste har vennene våre fortalt om sine lønninger, uavhengige av hverandre. Alle tjener minst 500000 ++ opptil 1 mill. Dette er folk som ikke har noen annen utdanning enn oss, og noen har ikke utdannelse. 

Føler nå at vi har kjempe dårlig råd i forhold til alle venner og bekjente ...

Når folk uoppfordret begynner å legge ut om hvor mye de tjener, så er det all grunn til å finne frem salt og en klype.

Det er nemlig ikke så sikkert at ikke f.eks. 455 tusen blir presentert som +500 tusen ;) 

Anonymkode: 525c1...a4a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Dere har vel litt under medianen, men det er ikke lav inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 410.000 i året og han har 470.000 i året. Dette er grunnlønn, så vi får jo mer enn det i året mtp. overtid osv. Vi har alltid klart oss bra, har stort hus, to nye biler og ingen økonomiske utfordringer. Ca. 20.000 igjen hver måned når alt av faste utgifter er betalt.

I det siste har vennene våre fortalt om sine lønninger, uavhengige av hverandre. Alle tjener minst 500000 ++ opptil 1 mill. Dette er folk som ikke har noen annen utdanning enn oss, og noen har ikke utdannelse. 

Føler nå at vi har kjempe dårlig råd i forhold til alle venner og bekjente ...

Anonymkode: 1c90f...326

Hvor mye har dere utover grunnlønna? Det har også noe å si. Synes uansett ikke dere har veldig dårlig inntekt. Og dere har jo alt dere trenger og vel så det.

Anonymkode: 76176...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et godt stykke under snittet, men er man fornuftige ellers og ikke bor for sentralt, så kan man likevel klare seg fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er to stykker, og da skal det en god del til for å ikke ha mer enn nok penger til overs selv med vanlige lønninger. Prøv å ikke sammenligne dere selv med venner/bekjente, dere har lønninger som er helt, helt vanlige. I utgangspunktet litt under snittet, men trolig ikke når man legger til overtid. Det er først når man må leve på én inntekt med flere barn, at det blir vanskelig..

Anonymkode: 13933...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere er to tjener dere bra. Med den dagen dere evt skulle bryte opp å bli single..blir det mer smalhans for dere begge. 

Anonymkode: 13e4c...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normale lønninger for oss med vanlig jobb. 

Anonymkode: b9117...095

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo ingen rolle hva dere tjener, det som utgjør om dere har god råd eller ikke er jo utgifter vs inntekter.

 

Man kan ha millioninntekt men ha dårlig råd. Man kan ha 300 000 i inntekt og ha god råd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har rett under 600 000 til sammen og føler vi har det godt økonomisk. Men vi ligger vel nesten på fattigdomsgrensen i følge denne tråden. 😂

Anonymkode: 5adc8...439

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to venninner som tjener ca 200 000 mer enn meg, og bor billigere enn meg, men de har aldri penger. Har faktisk hjulpet dem økonomisk flere ganger (men det har jeg sluttet med). Så inntekt alene sier ikke noe om økonomi. Dere ser ut til å ha det romslig, så dere kan være veldig fornøyd med at dere har økonomisk sans!

Anonymkode: c9b5f...011

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må gud hjelpe meg nordmenn skaffe seg litt magemål!

Anonymkode: 9f59a...59a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har man råd til å bo, spise og ellers kunne unne seg noe ekstra etter regningene er betalt  har man nok. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har to venninner som tjener ca 200 000 mer enn meg, og bor billigere enn meg, men de har aldri penger. Har faktisk hjulpet dem økonomisk flere ganger (men det har jeg sluttet med). Så inntekt alene sier ikke noe om økonomi. Dere ser ut til å ha det romslig, så dere kan være veldig fornøyd med at dere har økonomisk sans!

Anonymkode: c9b5f...011

Hva i all verden bruker disse pengene sine på da? Har alltid lurt på det :)

Anonymkode: 76176...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden bruker disse pengene sine på da? Har alltid lurt på det :)

Anonymkode: 76176...ceb

Vi har forskjellige prioriteringer. Hvis vi må velge mellom sydentur og vedlikehold av bilen, så velger de det første og jeg det andre. De har det nok morsommere, men de må stadig låne bilen min. Hun ene er veldig opptatt av merker, og kjøper stadig nyeste iPhone til ungene, for eksempel. Mine har fremdeles iPhone 6...

Jeg trodde faktisk lenge at vi tjente det samme, men så hadde vi en ganske lik samtale som TS hadde. Fikk helt sjokk da vi sammenlignet og de tjener så mye mer enn meg. Sluttet å hjelpe dem umiddelbart, de får lære seg og styre økonomien sin! 

TS høres veldig økonomisk ut, som sitter igjen med så mye hver måned. Selvfølgelig er det kjedelig at folk med samme, eller til og med lavere utdannelse, tjener mer. Men hvis man trives i jobben, og har det romslig, så kan man være fornøyd med det, synes jeg.

Anonymkode: c9b5f...011

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden bruker disse pengene sine på da? Har alltid lurt på det :)

Anonymkode: 76176...ceb

Jeg har en singel venninne på 31 som inntil nylig tjener rundt 1 mill. Hun har en liten leilighet med moderat lån i Oslo, men likevel bruker hun absolutt alt. Da hun skulle bytte jobb var det en problemstilling at hun ikke kunne ha opphold mellom jobbene fordi hun ikke har råd. Hun har absolutt ingen sparepenger.

Jeg er 28, også med egen leilighet, og tjener 500,000. Har nylig gått opp i lønn, og iom. at jeg ikke har veldig høyt lån, så føler jeg at jeg har god råd. Har heller ikke bil og forsørger ingen, så det er veldig romslig synes jeg. Handler alltid rimelig, men har til overs til ting jeg trenger og har lyst på.

Litt av problemet for de som bruker mye er vel at de legger seg på en linje der de handler dyrt i hverdagen, og fort vender seg til det. I tillegg tror jeg noen har vanvittige reise- og feriebudsjetter.

Anonymkode: 6f9b0...639

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...