Gå til innhold

Hvorfor er det slik at så mange later til å mene at vestresiden er de "snille" og høyresiden er de "slemme"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare et lite skråblikk / generalisering på søndagskvelden.

Hvorfor er det slik at så mange later til å mene at vestresiden er de "snille" og høyresiden er de "slemme"?

Anonymkode: cac9f...a1c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi venstresiden vil ta fra de rike og gi til de fattige, mens høyresiden vil ta fra de fattige og gi til de rike. Generelt er det slik at det å gi til de fattige regnes som snilt.

Anonymkode: 07e9e...ee4

• Liker 16
Skrevet

Jeg synes de er like onde begge to jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi venstresiden vil ta fra de rike og gi til de fattige, mens høyresiden vil ta fra de fattige og gi til de rike. Generelt er det slik at det å gi til de fattige regnes som snilt.

Blir det nødvendigvis mer til de fattige hvis produktiviteten faller? Kommunismen har aldri vært spesielt vellykket.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er det vell bare de som selv tilhører venstresiden som tenker? Er selv på venstresiden, og jeg tenker i hvert fall definitivt slik.

Men jeg går ut i fra at de på høyresiden tenker stikk motsatt?

Anonymkode: 887f6...6b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå ER jo det å være for solidaritet, økonomisk rettferdighet, anti-rasisme, skeives rettigheter, kvinners rettigheter, klima og velferd - altså venstresidas kampsaker - snillest, da. Det betyr ikke at alle på venstresida er gode folk, men de politiske verdiene er definitivt gode.

Det er bare sånn det er. 

Anonymkode: 2a95c...6e4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Fordi høyresiden, i hvert fall, de som er enda lenger til høyre nå er mer hekta på anti-rasister enn rasister. De fleste jeg kjenner som stemmer høyre, irriterer seg grønn over anti-rasister (som kan være forståelig, fordi noen av de slenger med kortet hele tiden), men de har helt glemt motstanden mot rasisme. Og det at de er mer opptatt av hvordan mennesker som seksuelt trakasserer blir behandlet i media, enn de som faktisk blir seksuelt trakassert. Har rett og slett problemer med hvordan mange av dem vekter ting. De irriterer seg over PRIDE, som er en tradisjon for homofile, avskriver det som en vulgær fest (de selvfølgelig aldri har tatt del i). Ellers handler nesten alt om innvandring, og de har begrepet "omvendt rasisme", som for øvrig kan virke  treffende, men samtidig er historieløst. Og på toppen av det hele, er det flere av dem som mener venstresiden skaper høyresiden, som om høyresiden ikke har autonomi, og som om de selv også er med på å skape en mer ekstrem venstreside. Og med det mener jeg ikke at venstresiden er perfekt. Jeg har ikke noe problem med å kritisere den siden jeg er en del av.

Anonymkode: 6d939...338

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Regjeringen driver jo med direkte ondskapsfull politikk. 

Anonymkode: f99f5...c66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi høyresiden, i hvert fall, de som er enda lenger til høyre nå er mer hekta på anti-rasister enn rasister. De fleste jeg kjenner som stemmer høyre, irriterer seg grønn over anti-rasister (som kan være forståelig, fordi noen av de slenger med kortet hele tiden), men de har helt glemt motstanden mot rasisme. Og det at de er mer opptatt av hvordan mennesker som seksuelt trakasserer blir behandlet i media, enn de som faktisk blir seksuelt trakassert. Har rett og slett problemer med hvordan mange av dem vekter ting. De irriterer seg over PRIDE, som er en tradisjon for homofile, avskriver det som en vulgær fest (de selvfølgelig aldri har tatt del i). Ellers handler nesten alt om innvandring, og de har begrepet "omvendt rasisme", som for øvrig kan virke  treffende, men samtidig er historieløst. Og på toppen av det hele, er det flere av dem som mener venstresiden skaper høyresiden, som om høyresiden ikke har autonomi, og som om de selv IKKE* er med på å skape en mer ekstrem venstreside. Det er en total ansvarsfraskrivelse.*** Og med det mener jeg ikke at venstresiden er perfekt. Jeg har ikke noe problem med å kritisere den siden jeg er en del av.
*retting

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi høyresiden, i hvert fall, de som er enda lenger til høyre nå er mer hekta på anti-rasister enn rasister. De fleste jeg kjenner som stemmer høyre, irriterer seg grønn over anti-rasister (som kan være forståelig, fordi noen av de slenger med kortet hele tiden), men de har helt glemt motstanden mot rasisme. Og det at de er mer opptatt av hvordan mennesker som seksuelt trakasserer blir behandlet i media, enn de som faktisk blir seksuelt trakassert. Har rett og slett problemer med hvordan mange av dem vekter ting. De irriterer seg over PRIDE, som er en tradisjon for homofile, avskriver det som en vulgær fest (de selvfølgelig aldri har tatt del i). Ellers handler nesten alt om innvandring, og de har begrepet "omvendt rasisme", som for øvrig kan virke  treffende, men samtidig er historieløst. Og på toppen av det hele, er det flere av dem som mener venstresiden skaper høyresiden, som om høyresiden ikke har autonomi, og som om de selv også er med på å skape en mer ekstrem venstreside. Og med det mener jeg ikke at venstresiden er perfekt. Jeg har ikke noe problem med å kritisere den siden jeg er en del av.

SPOT ON! 👍👍👍👍👍

Anonymkode: f99f5...c66

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Blir det nødvendigvis mer til de fattige hvis produktiviteten faller? Kommunismen har aldri vært spesielt vellykket.

Har du merket noe til endring i produktivitet, avhengig av om vi har rødgrønn eller blåblå regjering?

• Liker 3
Skrevet

Problemet er det at venstresiden er så opptatt av å være snille og alt skal deles likt uansett innsats.  Det har aldri fungert i noe land. Tar man incentivene fra folk, da faller produksjonen til minimum.

Høyresiden er opptatt av at pengene først må tjenes før de kan brukes, og det er ikke urimelig at de som satser mest også får litt ekstra ut av det.  Hvorfor skal man skape arbeidsplasser hvis der ikke er noe å tjene på det?  Hvorfor skal man ta mange års utdannelse hvis man skal tjene det samme som de som ikke tar utdannelse?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pillarguri skrev:

Problemet er det at venstresiden er så opptatt av å være snille og alt skal deles likt uansett innsats.  Det har aldri fungert i noe land. Tar man incentivene fra folk, da faller produksjonen til minimum.

Høyresiden er opptatt av at pengene først må tjenes før de kan brukes, og det er ikke urimelig at de som satser mest også får litt ekstra ut av det.  Hvorfor skal man skape arbeidsplasser hvis der ikke er noe å tjene på det?  Hvorfor skal man ta mange års utdannelse hvis man skal tjene det samme som de som ikke tar utdannelse?

Problemet igjen, men høyresiden, er at de tror alle er sin egen lykkes smed, når psykologiske og sosiologiske studier gang på gang viser at klasseforskjeller reproduseres hele tiden, og at de rikeste nesten alltid arver. De med dårligst utgangspunkt og dårlig familiebakgrunn havner nesten alltid på bånn. De med bedre bakgrunn kommer seg lettere oppover. Det må erkjennes dersom man skal drive politikk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de gjør jo ikke det ;) 

Anonymkode: cb2c3...696

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har kunnskap om ting så kan man lett tro at det er venstresiden som er "snille". Når det gjelder det at de gir til de rike, så er det f eks at hvis de krever enda mer skatt av de rikeste firmaene (som betaler MASSE) så flagger de ut, og det gir mindre i statskassa og dermed mindre til folk som trenger det/ NAV. Dette gjelder få folk, som bidrar med veldig mye!

Folk klager generelt på skattelette for bedrifter, og mener at det er å gi til de rike, men det er omvent! Jeg driver eget firma, har aldri fått dekket en dritt når jeg er syk, lever på luft innimellom, jobber hardt for lite og skatter og avgifter er såpass store at det nesten tar kverken på meg. De RIKE folka som driver firma, DE klarer seg alltids, det går utover vanlige folk som prøver å skape egen arbeidsplass (noe som gir ekstremt mange ulemper, f eks hvis man skal ta barselpermisjon uten å ha tjent nok de siste tre årene, eller blir syk.) Så det er venstresiden, som vil skattlegge bedrifter MER som skaper større klasseforskjeller! For til slutt er det bare rike arvinger som klarer seg! Og alle vi andre får pent jobbe i kommunen o.l.

Høyre har ikke noe som helst motstand mot homofile eller utlendinger som en over skrev, det er de langt ute på høyresiden, de er jo like gærne som de lamgt ute på venstresiden!.

Skulle ønske folk kunne skaffe seg litt dypere kunnskap om til før de heier på noen fordi de tror de er "de snille"!

Uansett mener jeg at politikerforakt er patetisk, dette er folk som ofrer ganske mye for å kjempe for noe de tror gjør landet vårt bedre. Så er de litt uenige om fremgangsmåte, men jeg bøyer meg i støvet for at de orker. Samme hvilket parti de jobber for.

Anonymkode: 620c0...f1e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har kunnskap om ting så kan man lett tro at det er venstresiden som er "snille". Når det gjelder det at de gir til de rike, så er det f eks at hvis de krever enda mer skatt av de rikeste firmaene (som betaler MASSE) så flagger de ut, og det gir mindre i statskassa og dermed mindre til folk som trenger det/ NAV. Dette gjelder få folk, som bidrar med veldig mye!

Folk klager generelt på skattelette for bedrifter, og mener at det er å gi til de rike, men det er omvent! Jeg driver eget firma, har aldri fått dekket en dritt når jeg er syk, lever på luft innimellom, jobber hardt for lite og skatter og avgifter er såpass store at det nesten tar kverken på meg. De RIKE folka som driver firma, DE klarer seg alltids, det går utover vanlige folk som prøver å skape egen arbeidsplass (noe som gir ekstremt mange ulemper, f eks hvis man skal ta barselpermisjon uten å ha tjent nok de siste tre årene, eller blir syk.) Så det er venstresiden, som vil skattlegge bedrifter MER som skaper større klasseforskjeller! For til slutt er det bare rike arvinger som klarer seg! Og alle vi andre får pent jobbe i kommunen o.l.

Her må du ha større kunnskap om konsekvensene av økonomisk politikk. Det er ingen her som har sagt at alle private incentiver skal fjernes. Blandingspolitikk er å foretrekke.

Høyre har ikke noe som helst motstand mot homofile eller utlendinger som en over skrev, det er de langt ute på høyresiden, de er jo like gærne som de lamgt ute på venstresiden!.

Jeg snakket om de langt ute til høyre, ikke Høyre. Så det kunne misforstås. Men motstanden mot homofili eller deres "fester" og utlendinger, tilhører høyresiden. Det er fakta, bare. Jeg sier ingenting om gode og dårlige følelser her.

Skulle ønske folk kunne skaffe seg litt dypere kunnskap om til før de heier på noen fordi de tror de er "de snille"!

Kanskje skal du også gjøre det, og i hvert fall ikke nekte for at de som har imot utlendinger generelt og spesifikt er på høyresiden. Det betyr ikke at alle som er på høyresiden har imot dem, på generelt grunnlag. Men de som har det, er på høyresiden. Vi skal derimot aldri slutte å heie på gode verdier, fordi gode verdier er det som gjør vårt samfunn godt. Man heier på gode verdier fremfor dårlige, og så finner man en måte å argumentere for det på. Man kjemper for dem. Det gjør alle. Svært få mennesker er onde - de fleste mennesker er derimot uvitende om mye, og det må innrømmes. Den utbredte selvtilfredsheten om at man vet så mye er det moderne menneskets dårligste trekk. Alle har noe å lære av hverandre.

Uansett mener jeg at politikerforakt er patetisk, dette er folk som ofrer ganske mye for å kjempe for noe de tror gjør landet vårt bedre. Så er de litt uenige om fremgangsmåte, men jeg bøyer meg i støvet for at de orker. Samme hvilket parti de jobber for.

Anonymkode: 620c0...f1e

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du merket noe til endring i produktivitet, avhengig av om vi har rødgrønn eller blåblå regjering?

Hadde vi kommunist-regjering tidligere?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Pillarguri said:

Du tror at penger er den eneste drivkraften folk har for å gjøre noe. Dette stemmer faktisk ikke. Det er alltid noen som stiller på dugnad, selv om det ikke er betalt (eller man må betale for å ikke stille).

"Skape arbeidsplasser" høres flott og veldedig ut, men faktum er at de som starter virksomhet trenger noen til å gjøre jobben. Avkastningen fra bedrifter skyldes et fellesskap av etablerer(e) og arbeidstakere, og bør derfor fordeles rettferdig.

Noen starter virksomhet med det eneste målet å tjene penger, men dette gjelder langt fra alle. Gründere har ofte et ønske om å skape noe, gjerne basert på en interesse og idéer, og pengegevinst kan være sekundært for disse.

Stort sett lønner det seg ikke økonomisk med lang, fulltids utdannelse i Norge, forutsatt at det er arbeid å få i yrker som ikke krever utdannelse. Så når folk velger dette, er det for å få en jobb innen et felt de interesserer seg for.

• Liker 1
Skrevet

Venstresiden vil ha likhet, men å ville ha likhet er ikke godt, det er ondt, fordi likhet finnes ikke. Man ender opp med en grunnleggende strid mot natur og virkelighet, alt som er sant, godt og vakkert.

Om jeg ser noen på idrettsbanen som løper fortere enn meg, krever jeg at de sakker farten så de kan være på nivå med meg. Hvis ikke kutter jeg akillessenen deres. I prinsippet fungerer venstresiden på nøyaktig samme måte.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sanjar skrev:

Venstresiden vil ha likhet, men å ville ha likhet er ikke godt, det er ondt, fordi likhet finnes ikke. Man ender opp med en grunnleggende strid mot natur og virkelighet, alt som er sant, godt og vakkert.

Om jeg ser noen på idrettsbanen som løper fortere enn meg, krever jeg at de sakker farten så de kan være på nivå med meg. Hvis ikke kutter jeg akillessenen deres. I prinsippet fungerer venstresiden på nøyaktig samme måte.

Det var godt skrevet, men elendig metaforisert. Du kommer ikke unna med dette. Beklager. Og det sier heller lite om sannhet. Hele venstresiden skal heller ikke ha på seg at de er ute etter å kutte akillessenen deres. Hvis det var slik du følte det da vi hadde rødgrønn regjering, så kan jeg informere deg om at du er borskjemt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...