Gå til innhold

Hvor tøft er det å bo trangt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør det med deg når du bor trangt. Synes du livet er uretterdig?

Jeg bor i en leilighet på 25 kvm. Umulig å bo her. 

Anonymkode: 693d6...80d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt at det er bare midlertidig og at vanlige familieleiligheter i mange land er under 50 kvadrat. ( Bodde på 60 kvadrat med tre barn - hvorav to tenåringer, så det var trangt i forhold til norsk målestokk, men ikke uvanlig i forhold til andre steder i Europa)  Det var likevel litt slitsomt, spesielt siden tenåringer er rimelig plasskrevende, når de har besøk av venner. 

• Liker 9
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du, hvor mange er dere? Alene går det helt fint. Det er bare midlertidig uansett. Jeg startet slik, ca 25 år senere har jeg 200 kvm å boltre meg på :) Trenger det ikke, og kommer til å jekke det ned til 100 ved å kjøpe noe mindre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I studietiden bodde jeg på 50kvm, og etter studiene flyttet jeg inn på 23 kvm. 
Det gjorde meg mer ryddig da rot blir tydeligere i mindre boliger. 
Det gjorde meg mer sosial, da jeg dro mer ut for å være med venner. 
Det ga meg god råd, da det var billigere enn å leie større, og jeg heller ikke kjøpte masse unødvendig nips. 

Jeg trivdes kjempegodt i den leiligheten. Det var midlertidig til jeg fant leilighet å kjøpe, men trivdes så godt at jeg absolutt ikke hadde travelt med å finne noe å kjøpe, kunne vente til drømmeboligen dukket opp for salg.

Anonymkode: accaa...b09

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde litt over et år på 125 m2 med 3 barn. Det var trangt og man hadde absolutt ikke optimale forhold til å trekke seg tilbake eller holde på med hobbyer etc for seg selv. Heldigvis var huset nybygd og praktisk men allikevel, aldri mer. Nå har vi 420 m2 å boltre oss på (også nybygd og praktisk) og har det helt herlig.

Anonymkode: c6ac0...fbb

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bodd i leiligheter på henholdsvis 12 kvm og 28 kvm. Jeg følte ikke livet var urettferdig, det var en del av livet. Jeg trivdes svært godt begge steder, veldig koselig og intimt. :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker alt er hva du gjør det til. Trives du ikke - gjør noe med det. Kan du velge noen andre løsninger? Få inn noe pynt, ta ut pynt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I studietiden bodde jeg på 9 m2 + delte ett bad og to toaletter med 6 andre. 

Så kjøpte jeg min første bolig, den var på 17 m2 + sovehems og bodde der i fem år.

Flyttet sammen med kjæresten/ kjøpte felles bolig 55 m2.  Der bor jeg enda, 24 år senere :)  Det bodde vi to voksne og etterhvert to barn som har hatt hele oppveksten der, mannen flyttet ut litt før barna. Snart flytter vel jeg også, til noe mindre og nyere. Jeg trenger ikke stor plass, men vil ha noe nytt og lettstelt med god planløsning.

Anonymkode: 63eb3...dc8

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor på 30 kvadrat midt i Oslo. Nyoppussa. 10500 pr mnd inkl alt. 

Med riktig innredning i leil får jeg plass til det meste jeg trenger. Det eneste jeg savner er et større spisebord til middagsbesøk. 

All in all er jeg godt fornøyd med bosituasjonen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke umulig å bo på 25 m2., det er ikke spesielt dårlig plass for èn person  Men ja, livet er urettferdig. Det finnes f.eks svært mange mennesker i verden som ikke har tak over hodet i det hele tatt, bor i flyktningleir el.l.

Du bor i Norge, du har muligheter. Slutt å synes synd på deg selv og gjør en innsats for å bedre på det du ikke synes er bra...

Anonymkode: 63eb3...dc8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i 3 forskjellige kollektiv. Hadde eget soverom og delte lite kjøkken og bad med flere andre. Kunne det vært noe for deg? Veldig sosialt. Så flyttet jeg med en venninne på ca 35kvm. Vi hadde nesten ikke møbler. Det blir hva du gjør det til. Jeg tenkte aldri stakkars meg, du gjør det beste ut av det. Livet blir bedre. Jeg bodde alene i siste leilighet og da hadde jeg ikke råd til tv eller sofa. Istedetfor å være sur fordi jeg ikke hadde råd til det andre hadde råd til dro jeg på besøk til venner, tok en løpetur, leste på sengen.

Ikke sammenligne med de rundt deg, da føles det urettferdig. Tenk på alle som er i samme situasjon. Kjøp planter, tenn lys og spill musikk. Gjør det koselig. 

Anonymkode: d360f...149

AnonymBruker
Skrevet

Første leiligheten jeg leide var på 13 m2. Og der bodde jeg i 2 år, så har det gradvis blitt litt større. Nå bor jeg på 120 m2, med 2 barn. Jeg synes det er for stort, men de er tenåringer, så er jo praktisk med plassen. Men den dagen de har flyttet hjemmefra, skal jeg inn i en leilighet på ca 50 m2, lettstelt og praktisk.

Anonymkode: 8c159...f70

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at hvor trangt du føler at du kan bo, det kommer an på hva du er oppvokst med og vant til fra barndommen av.  Jeg vokste opp i en leilighet på 55 - 60 m2 på 60/70 tallet.  Der bodde vi 5 mennesker. 2 voksne og 3 jenter.  Kan ikke huske at det var noe problem for oss.  Vi hadde en flott barndom og oppvekst og mine foreldre var veldig sosiale og hadde derfor mye besøk.  Siden vi bodde midt i sentrum av en storby så var det ofte venner og familie overnattet hos oss.  At det var trangt var aldri noe tema.  I ettertid så har min mor sagt at det eneste problemet var at det var lite garderobeskap og derfor ikke så lett å holde det ryddig.

I dag har ting endret seg og min mann og jeg bor alene i et stort hus.  Våre 3 barn har flyttet ut, men det er kjekt å ha plass til at de kan bo hos oss når de kommer på besøk med sine familier. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg begynte å studere bodde jeg i en hybel på 14 kvm i tre år. Delte kjøkken med seks andre og det hjalp veldig på trivselen. Var skikkelig misfornøyd i begynnelsen, spesielt fordi hybelen var falleferdig og hadde stygge møbler (lignet på en fengselcelle :P). Klarte aldri å få det fint og koselig i hybelen pga. det. Men gjorde det beste ut av det ved å kjøpe planter og henge opp bilder, samt ha fargerikt sengetøy og tepper. Følte meg tilfreds og ble vant til det etter et par mnd.

Så flyttet jeg til en liten hybelleilighet på 18 kvm, med en dårlig planløsning. Føltes egentlig mindre ut enn den på 14 kvm. Var ikke plass til mer enn en dobbeltseng, et lite stuebord, en liten pult med en kontorstol, og en hylle. Ikke plass til spisebord eller TV. Skulle jeg ha overnattingsgjest måtte deler av madrassen ligge under skrivepulten 😂 Så fikk jeg en kjæreste - det var trangt! Vi bodde omtrent i sengen, måtte f.eks spise mens vi satt i den. Men vi fikk det til å fungere (mye fordi vi var nyforelsket, tenker jeg) og bodde der i et halvt år.

En må rett og slett bare tenke at det er midlertidig, og gjøre det beste ut av det.

Nå bor jeg og samboer på 45 kvm, og har katter. Har ikke lyst til å bo så trangt igjen, og det er heller ikke mulig nå pga. katter og samboer.

Anonymkode: 88096...2fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med husleie, oppvarming og strøm havner jeg på omtrent 11000 kr mnd. Jeg ser jeg har gjort et dårlig valg. Jeg ser og har lært jeg må se annerledes på mitt behov ved neste steg og flytting. 

- halvering av husleie utgift.

- en kjempe stor bod

- egen vaskerom

- Min 80 kvm

- oppleve hjem fra dag 1, kunne sette alt i oppbevaringsmøbler og hyller direkte ved innflytting.

- Innen to måneder ønsker jeg det skal være klart.

AnonymBruker
Skrevet

Bor på 30 kvadrat. Synes ikke det er urettferdig, jeg har jo selv valgt å bo her. Bor heller lite i byen enn å betale det samme for feks et hus mer landlig. Hadde ikke orket å ha samboer på så liten plass, men har ei bikkje på 30 kg og det er greit med plass til oss to.

Anonymkode: 15d0a...9b2

Gjest MyzTeri
Skrevet

Bor på 60 kvadrat og det er i største laget for meg og mine to hunder. Ikke fordi det er så jævlig stort, men fordi det blir så jævlig mye å holde ryddighet og rent på. Drømmer egentlig om å bo i en studioleilighet eller loftsleilighet i Oslo.

Det er kun i adventen jeg savner mer plass. Mest fordi jeg er sånn juledame.

Skrevet

Jeg bodde ett år på 9 kvadrat, soverom med bad og en veldig liten gang. Kokeplate på rommet. Etter det bodde jeg ett år på 12 kvadrat. Så bodde jeg i et hus på 170 kvadrat, en leilighet på 70, en leilighet på 30 og nå bor jeg og samboeren på 50 kvadrat ca. Skulle gjerne hatt et soverom ekstra, men trives godt. Vil ha 70-90 i fremtiden, det passer mitt behov.

Tenk smarte løsninger for oppbevaring, kvitt deg med det du ikke trenger og se fremover 😊

Skrevet (endret)

Jeg har bodd i en leilighet på 40 kvadrat. Det er jo litt større enn din, men vi var to personer. Synes det var perfekt størrelse. trivdes kjempe godt. Kunne ikke ha så mange ting. Måtte alltid ha det ryddig. Lett å rydde siden det var lite. Skulle gjerne bodd så lite igjen. 

Endret av exictence
Skrevet

Vi bodde på 34 kvadrat 2 stykker i mange år. Gikk supert. Nå har vi 60 kvadrat og skal kjøpe større snart. Deilig med plass, men vi stortrivdes i årene vi sparte og bodde smått også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...