Gå til innhold

Hvorfor er damer så dårlige i data?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå er jeg kvinne, og har null interesse av programmering. Men jeg er den som ordner alt teknisk i huset, har barn med PlayStation og pc, og skjer det noe, er det jeg som må fikse det. Altså jeg kan data i det daglige. Noe mer enn det trenger ikke jeg i mitt yrke. Nå har jeg heller aldri spilt pc spill, eller hatt sånne interesser. Jeg var idrettsjenta som var kreativ, og flink i språk. Jeg leser 20-100 bøker i året, hvorfor leser så få menn bøker?

Anonymkode: fbc90...bb2

Menn er typisk mindre interessert i å lese bøker, selv leser jeg ikke bøker. Det er vel nok en forskjell mellom kjønnene da? 

Anonymkode: 9a13f...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem var det som hørte på slangen i Edens hage? Legg sammen to og to?

Anonymkode: 3f1fa...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut
På 8.6.2019 den 13.15, Armitage skrev:

Hadde en far som alltid skulle ha det nyeste innenfor teknologi. Vi var nok de første i vår gate som hadde hjemme PC så ble vel introdusert for det i 9-10 årsalderen.. Mac kan jeg ingenting om, for det har jeg aldri eid. Men det er vel ikke så vanskelig å lære seg?

Har vært borti simpel programmering, men har ikke hatt noen spesiell interesse for det slik at jeg har satt meg veldig inn i det. 

Har også en far som var helt med innen teknologi. Jeg har ikke tall på hvor mange pc’er, Mac, ipads, Palms og kalkulatorer han har hatt og har :blink:

Er sånn passe interessert i, og på den paranoide delen når det gjelder sikkerhet. Lukker hjernen min for alt med formler og tall så programmering og dypere er utelukket :sleep:

Ellers spilte jeg uhorvelig mye spill før, online og annen gaming. Spiller fremdeles spill på mobilen da riktignok. Bilspill må det være da jeg er interessert i  ^^, 

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

Jeg jobber i et omsorgsyrke hvor det kreves kun basic datakunnskap. Jeg jobber nesten bare med menn. De har kjempedårlig kunnskap og jeg må lære dem opp igjen og igjen. De sier at de ikke har interesse for det, jeg har interesse, så da hjelper vi hverandre med det vi er gode i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2019 den 13.05, AnonymBruker skrev:

data

Anonymkode: 9a13f...13e

data? Mener du informasjon? Data og datamaskin er ikke det samme.
Men antagelig samme grunn som at folk tror det faktisk heter data, at de egentlig ikke har peiling. 

Data = Informasjon
Datamaskin = Noe som prosesserer informasjon. 

Mener du kanskje informasjonsteknologi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.6.2019 den 15.30, AnonymBruker skrev:

P.S. Leste et sted på nett om amerikanske undersøkelser som viste at nesten halvparten av de som spiller onlinespill, er kvinner. De skjuler ofte det at de er kvinner, med å anonymisere seg eller gi seg ut for å være menn. Grunnen til dét er den hetsen som kvinner gjerne utsettes for, spesielt i miljøer som er ansett for å være mannsdominerte.

Anonymkode: 7dde6...c0e

Mange av gutta jeg kjenner som spiller lager ofte dame-characters.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AndreasBR said:

data? Mener du informasjon? Data og datamaskin er ikke det samme.
Men antagelig samme grunn som at folk tror det faktisk heter data, at de egentlig ikke har peiling. 

Data = Informasjon
Datamaskin = Noe som prosesserer informasjon. 

Mener du kanskje informasjonsteknologi

Skulle jeg publisert en vitenskapelig artikkel ville jeg brukt et annet ord enn data. I et innlegg på KG bruker jeg data fremfor IT. Tror dette er et ganske innarbeidet ord i dagligtalen. 

Jeg har for øvrig jobba innen IT i mange år, men det er egentlig ikke så viktig i denne sammenhengen. Jeg snakker her om kunnskap blant mannen / kvinnen i gata. 

Anonymkode: 9a13f...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2019 den 13.14, Blondie65 skrev:

Hvorfor er menn så dårlige til å strikke?

Ugyldig sammenligning. Strikking er ikke noe som menn flest driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle jeg publisert en vitenskapelig artikkel ville jeg brukt et annet ord enn data. I et innlegg på KG bruker jeg data fremfor IT. Tror dette er et ganske innarbeidet ord i dagligtalen. 

Jeg har for øvrig jobba innen IT i mange år, men det er egentlig ikke så viktig i denne sammenhengen. Jeg snakker her om kunnskap blant mannen / kvinnen i gata. 

Anonymkode: 9a13f...13e

Jeg tipper det går på interesser som andre har nevnt tidligere. Og at gutter generelt er flinkere på sånt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, OnFire skrev:

Ugyldig sammenligning. Strikking er ikke noe som menn flest driver med.

Og IT er ikke noe de fleste kvinner/jenter driver med.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, OnFire skrev:

Ugyldig sammenligning. Strikking er ikke noe som menn flest driver med.

Jeg forstår ikke argumentet ditt. Kan du utdype?

Poenget mitt er at svært mange menn ikke er interessert i å strikke. Dermed er de ikke flink til det heller. Slik er det også med data og damer. De anser det som et verktøy - som skal virke. Når det ikke virker tilkaller de noen som kan fikse det slik at det virker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AndreasBR skrev:

Og IT er ikke noe de fleste kvinner/jenter driver med.. 

Det står data, ikke IT. Forøvrig veldig vide begreper. Damer bruker data daglig. Menn strikker ikke daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg forstår ikke argumentet ditt. Kan du utdype?

Poenget mitt er at svært mange menn ikke er interessert i å strikke. Dermed er de ikke flink til det heller. Slik er det også med data og damer. De anser det som et verktøy - som skal virke. Når det ikke virker tilkaller de noen som kan fikse det slik at det virker igjen.

Se svaret mitt ovenfor. Det er ingenting som tilsier at menn skal være gode på strikking, men damer bør absolutt holde et ok data-nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, OnFire skrev:

Det står data, ikke IT. Forøvrig veldig vide begreper. Damer bruker data daglig. Menn strikker ikke daglig. 

Damer bruker informasjon ja.. Mye data i f.eks kokebøkene.. 

 

1 minutt siden, OnFire skrev:

men damer bør absolutt holde et ok data-nivå. 

informasjonsnivå?? Ja, leser de ikke kokebøker da?? 😜 (it's a joke) 
Data = informasjon. Data != bruk av pc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet vel du om damer ikke kan data? Hadde du sett meg i gata, hadde du nok sett meg i fin kjole, evt skjørt, høyhælte sko, alltid strøken.. 

men hjemme... bygger jeg gaming PC til barna 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 79db6...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.6.2019 den 15.58, lowIQmoderneGaming skrev:

Og jeg har aldri sagt at det ikke går på interesse? Det var noen som hevdet at dette handlet om at kvinner ble holdt utenfor eller at det er forestillinger om at kvinner ikke kan lære det som holder dem unna, selv om det det er blitt brukt masse av ressurser på å legge til rette for samt kvotere inn kvinner i feltet.

Men viktig å påpeke at selv om det er en interesseelement innenfor data, så er det fundamentale forskjeller på menn og kvinner i forhold til å ville OFRE fritid og lystbetonte ting for å lære seg noe. Denne evnen innehar menn i mye høyere grad enn kvinner. Det skal mye mer til for å få kvinner til å ofre helger, venninnetid, familietid, shoppingtid osv enn det skal for å få menn til å gjøre det samme. Dette er ikke bare innenfor IT, dette gjelder nesten alt. Du ser det på treningssentere, på idrettsstevner eller andre ting hvor folk jobber mot mål. Menn dedikerer mye mer av seg selv til disse målene enn det kvinner gjør. Kvinner vil ikke ofre like mye. Det er så enkelt.

At kvinner ikke kan ofre fritid og lystbetonte ting for å lære seg noe er det dummeste jeg har hørt. Spesielt når det blir motbevist av diverse undersøkelser som viser at jenter er flinkere studenter med høyere karakterer enn gutta. Nettopp fordi se gjør en innsats for å pugge og lese fagstoff som kan være vanskelig og dørgende kjedelig. Og i tillegg skjønne det de leser.

Anonymkode: d9f8a...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dem er mindre teknisk begavet enn oss menn. Kanskje det var derfor kvinner ble satt til oppdrag på kjøkkenet før, og til å ta seg av unger og husarbeid. På noen arbeidsplasser, hvis nye kollegaer ikke klarer å utføre enkelte arbeidsopgaver, så blir dem satt til litt mer enkle ting, og til noe som gjorde at dem ikke bare ble i veien for de som kunne arbeidet. Kanskje er lignende situasjoner, en av grunnene til at kvinner ble satt til husarbed før, slik at dem ikke kom i veien for mannfolka og deres arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...