Gå til innhold

Hvorfor er damer så dårlige i data?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Nuttery said:

Vil si det er forskjell på "data" og "programmering". Det ene er jo bare å bruke dataen, ulike funksjoner osv, det andre er en spesiell ferdighet/yrkesretning.

Kan bruke dataen helt fint og få til ymse greier, men kan ingenting om programmering. Akkurat som jeg ikke er en ingeniør, eller elektriker. 

Jeg har jobba med programmering i årevis, men aldri studert data. Har jobba med få damer, og de jeg har jobba med har stort sett søkt seg mot mindre tekniske arbeidsoppgaver. Har heller ikke vært spesielt dyktige for å være ærlig. 

Det er ikke slik at jeg går rundt og tror damer er dårlige på alt, nå snakker jeg spesifikt om data / teknologi. Forskjellen er så stor slik jeg ser det at det ikke kan forklares med samfunn / kultur.

Nå er det jo og noen veldig få damer som er gode og. Og det er andre felter der damer er best. Synes bare det er litt fascinerende at det er såpass store forskjeller, jeg tror manne- og kvinnehjerner er ganske forskjellige på noen områder.

Anonymkode: 9a13f...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner virkelig nesten ingen gutter/menn som kan programmering. 

Anonymkode: f4924...0d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Det er jo bare tull det du sier her. Kvinner pleier å stikke fordi de ikke har lyst til å sitte 8-12 timer dagen alene på en rolig avdeling å teste kode. Det er mange feilutdannede folk innen IT, men brorparten av dem er kvinner.

Festlig, akkurat dette er jobben min for tiden og jeg har ingen problemer med arbeidsoppgavene. Har du kjent noen kvinner som var programmere og sluttet fordi det var kjedelig? Jeg har aldri sett det i hvert fall

Anonymkode: a38d4...c7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på menn og kvinner, selv om det ikke er politisk korrekt å si det. Kvinner bruker ofte hjernekapasiteten sin på ubrukelig kunnskap. Det jeg synes er mest spennende er at jenter ofte er mer interessert i dyr og viser mer kjærlighet for dyr enn det menn gjør. Tror det har sammenheng med at det er vi som stort sett blir hovedomsorgsperson for barn.

 

Jeg gamer og har en pc til rundt 45 000. Selv om jeg er lidenskapelig engasjert i hobbyen min kan jeg ikke en dritt om maskineriet som lar meg sitte her time etter time. Ikke bryr jeg meg om å lære heller, for jeg kan kjøpe meg ut av det :P

Anonymkode: 0b1b1...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på menn og kvinner, selv om det ikke er politisk korrekt å si det. Kvinner bruker ofte hjernekapasiteten sin på ubrukelig kunnskap

Å så tøff du er som tør å ikke være PK! 

Anonymkode: f4924...0d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner bruker ofte hjernekapasiteten sin på ubrukelig kunnskap

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gamer og har en pc til rundt 45 000

Heldigvis bruker du tiden din på slike nyttige ting! 

Anonymkode: f4924...0d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner faktisk få menn som KAN teknologi. Jeg kjenner flere snekkere feks, å jeg er flinkere på data enn min samboer, selv om jeg ikke akkurat kunne jobbet med det. Min venninne jobber innen IT. Mennesker som generaliserer syns jeg fremstår som mindre smarte

Anonymkode: c0f70...0d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å så tøff du er som tør å ikke være PK! 

Anonymkode: f4924...0d7

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Heldigvis bruker du tiden din på slike nyttige ting! 

Anonymkode: f4924...0d7

PK?

Tja. De fleste har unyttige hobbyer. Hva var poenget ditt? :P

Anonymkode: 0b1b1...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig generaliserende. Jeg er kvinne, men kan nok over gjennomsnittet når det kommer til data. Som gamer, vet jeg hvilke specs jeg skal se etter når jeg skal skaffe meg data eller bytte deler, jeg vet hvordan jeg skrur i en pc for å bytte ut deler og problemer finner jeg ut av.

Men for å svare, så har det med interesser å gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det faktisk greit å dra opp gamle tråder istedet for å lage nye om samme tema, og dette er et sånt tilfelle. Dette temaet er visst et favorittema blant enkelte brukere og det dukker opp jevnlig, spesielt når det er langhelg eller ferie.

Jeg trøster meg med at de som roper høyest om at damer er så dårlige i alt som handler om datamaskiner og programmering, er de som ikke har så mye å fare med selv. Jeg har aldri opplevd sånne kommentarer fra menn som faktisk har peiling og er dyktige på feltet. Sånn er det på de fleste områder i livet; det er stort sett de som er usikre på seg selv som bruker tiden på å rakke ned på og latterliggjøre andre. De som vet at de kan det de driver med, deler mennesker inn i to grupper: de som har peiling og de som har potensiale til å få peiling bare de får hjelp til å forstå. Om de er interessert i det da, selvsagt. Uten interesse kan selv den beste lærer måtte gi tapt.

 

Anonymkode: 2c851...e47

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kvinne, og har null interesse av programmering. Men jeg er den som ordner alt teknisk i huset, har barn med PlayStation og pc, og skjer det noe, er det jeg som må fikse det. Altså jeg kan data i det daglige. Noe mer enn det trenger ikke jeg i mitt yrke. Nå har jeg heller aldri spilt pc spill, eller hatt sånne interesser. Jeg var idrettsjenta som var kreativ, og flink i språk. Jeg leser 20-100 bøker i året, hvorfor leser så få menn bøker?

Anonymkode: fbc90...bb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Dette har ingenting med stereotyper å gjøre. For å forstå gammel teknologi bør du ha interesse for det utover det du lærer på skolen. Du får en rask innføring i det mest fundamentale på skolebenken, deretter er det rett over på de seneste konvensjonene innen feltet. Hvis du vil ha forståelse for gamle konvensjoner, som i høyeste grad er aktuelle i næringslivet i dag og kommer til å være det i mange år framover, så må du faktisk ta ansvar for å lære mye av dette selv. Undertegnede har brukt utallige timer av fritiden for å gjøre utbetalt arbeid på fritiden bare for å være i stand til å kunne jobbe på mer enn nyere prosjekt, og mange vil faktisk ikke. jeg skjønner veldig godt at de ikke vil det, det er kjedelig. Men ikke skyld på stereotyper. Det må en spesiell type til for å trives med IT, og veldig mange er ikke riktig type, spesielt ikke blant kvinner. Ingen hjelper deg til å bli god innen it og data, dette må du få til helt på egenhånd, og det er ikke den samme tilgjengelige og strukturerte faglitteraturen innen dette feltet som det for eksempel er ved tradisjonelle felt som medisin, juss, økonomi osv. Du må være villig til å jobbe selvstendig på en litt annen måte.

Det hadde du vel ikke gjort om du ikke hadde interesse for faget? Det er jo nettopp dette som er interesse, at man frivillig bruker fritiden på å drive med noe for å bli bedre.
Men du har nok rett i at det må en spesiell type til for å trives med IT, og at kvinner oftere enn menn ikke er nok interessert i faget til å sitte timesvis og programmere.

Interesse er noe annet enn evne, som TS argumenterer for.

Anonymkode: 2c851...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke inntrykk av at dette stemmer. Jeg tror heller det skyldes at menn er en smule selvgode og har overdreven tro på egne ferdigheter, med andre ord tror jeg ikke at de er fullt så gode som de hevder. Selv 12-åringen vår kan programmere. Det er ikke vanskelig akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så sinnsykt stor kjønnsforskjell når det gjelder data? Kvinner kan jo nesten ingenting om data, og evner ikke å finne ut av noe uten hjelp. Har heller ingen interesse for å lære. Og hvorfor er det så godt som ingen damer som er gode til programmering? Jeg tror det må være forskjeller i hjernen. 

Anonymkode: 9a13f...13e

Det er svært mange menn som ikke skjønner et pøkk av data også!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så sinnsykt stor kjønnsforskjell når det gjelder data? Kvinner kan jo nesten ingenting om data, og evner ikke å finne ut av noe uten hjelp. Har heller ingen interesse for å lære. Og hvorfor er det så godt som ingen damer som er gode til programmering? Jeg tror det må være forskjeller i hjernen. 

Anonymkode: 9a13f...13e

Blir helt matt av at du tar alle under en kam🤦‍♀️

Kvinner kan en god del om data, er nok dere menn som ikke klare og se det. Eller så vil dere ikke se det.

Anonymkode: 76acb...f20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen ganger er det faktisk greit å dra opp gamle tråder istedet for å lage nye om samme tema, og dette er et sånt tilfelle. Dette temaet er visst et favorittema blant enkelte brukere og det dukker opp jevnlig, spesielt når det er langhelg eller ferie.

Jeg trøster meg med at de som roper høyest om at damer er så dårlige i alt som handler om datamaskiner og programmering, er de som ikke har så mye å fare med selv. Jeg har aldri opplevd sånne kommentarer fra menn som faktisk har peiling og er dyktige på feltet. Sånn er det på de fleste områder i livet; det er stort sett de som er usikre på seg selv som bruker tiden på å rakke ned på og latterliggjøre andre. De som vet at de kan det de driver med, deler mennesker inn i to grupper: de som har peiling og de som har potensiale til å få peiling bare de får hjelp til å forstå. Om de er interessert i det da, selvsagt. Uten interesse kan selv den beste lærer måtte gi tapt.

Anonymkode: 2c851...e47

Som en kvinne med talenter på flere områder som endel regner som "typisk mannlig", kan jeg si at du har helt, helt rett!

Jobbet som håndverker i mange år på et felt som krever omfattende kunnskap, stor presisjon og fysisk styrke, kollegene har alltid vært kvinner.  Iblant dukker det opp folk som prøver å bevise at jeg ikke duger pga. jeg er kvinne, at de kan så mye mer enn meg. To ting går alltid igjen: De kan ingenting om mitt fagområde, de er alltid menn. Jeg vil understreke at disse typene er i mindretall, for menn flest, uansett alder, forventer at jeg kan det jeg jobber med; enkelt og greit.

Når det gjelder data blir det til privat bruk. Har fått høre av folk som jobber med IT at jeg er "kjempedyktig", spesielt på datasikkerhet. Det holder for meg. Datteren min er mer inne på gaming, og bygger greit egne PC-er. Vi er begge selvlærte, og plukker opp litt her og der.

I tillegg kan vi ting som å male(både bilder og hus), tegne, snekre, hekle, strikke, sy, klippe hår, fiske, ro båt, fikse på/bygge lamper og andre enklere el-ting, klatre i bergvegger(og trær!), vaske hus, stake opp tette avløp, skifte ut VVS-utstyr, dyrke planter, ta oss av diverse kjæledyr. Jeg kan melke kyr for hånd, finne sopp og bær i skogen, gjøre opp et bra bål, snakke flere språk, spille gitar og fiolin, og synge litt, datter pusler med elektronikamusikk og musikkarrangementer. Vi er begge ganske så gode på kjøkkenet.

Det jeg prøver å si er at data er veldig kjekt å ha, men det er virkelig ikke det eneste her i verden.

Anonymkode: 7dde6...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så sinnsykt stor kjønnsforskjell når det gjelder data? Kvinner kan jo nesten ingenting om data, og evner ikke å finne ut av noe uten hjelp. Har heller ingen interesse for å lære. Og hvorfor er det så godt som ingen damer som er gode til programmering? Jeg tror det må være forskjeller i hjernen. 

Anonymkode: 9a13f...13e

Fordi vi har folk til sånt 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S. Leste et sted på nett om amerikanske undersøkelser som viste at nesten halvparten av de som spiller onlinespill, er kvinner. De skjuler ofte det at de er kvinner, med å anonymisere seg eller gi seg ut for å være menn. Grunnen til dét er den hetsen som kvinner gjerne utsettes for, spesielt i miljøer som er ansett for å være mannsdominerte.

Anonymkode: 7dde6...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon: I USA er det over halvparten, spesielt rollespill:

Quote

"It is true that 58 percent of mobile gamers in the US are women. But it is also true that just over 50 percent of American PC gamers are women," she wrote. "In fact, women are the largest gaming demographic for PC role-playing games (54 percent) and they represent almost 40 percent of MMO and digital console gamers. So to say that women are just casual gamers is empirically false."

https://www.pcgamer.com/researchers-find-that-female-pc-gamers-outnumber-males/

Og her er noe om hvorfor mange kvinner skjuler identiteten ved online-spill, eller unngår online-spill fullstendig:

Quote

one-third of women who play video games regularly have experienced abuse or discrimination from male gamers. Of those, over half experienced verbal abuse and 10% have been threatened with rape.

https://www.gamesindustry.biz/articles/2018-06-04-one-third-of-uk-female-gamers-report-abuse-or-discrimination-from-male-gamers

Anonymkode: 7dde6...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...