Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk vite at jeg har streptokokker i dag, og har begynt på penicillinkur(Weifapenin). Det jeg lurer på er om jeg kan drikke alkhol mens jeg går på penicillin? Har ikke tenkt å drikke denne helga, er alt for dårlig uansett. Tenker på neste helg.. Og når kan jeg begynne å røyke igjen? Har ikke røyket siden mandag(og da greide jeg bare 4 sigaretter).

Videoannonse
Annonse
Gjest the imp
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor lang den kuren din er, men kombinasjonen alkohol og penicilin/antibiotika er generelt ikke særlig smart. For det første kan alkoholen ødelegge virkningen. Dessuten når du er syk og bruker antibiotika er ikke imunforsvaret ditt spesielt bra, og alkohol vil da gjøre det enda verre. Du risikerer bare å måtte ta ny kur og at du er syk lenger. Jeg ville stått over alkoholen hvis jeg var deg.

Skrevet

Kuren varer ca.til neste søndag. Ok, vel det er det jeg tenker på.. Å stå over altså.

Skrevet

Husk å spise mye yoghurt mens du er på kuren! Er lett å få soppinfeksjon når man er på antibiotika. Gjerne biola, den har spesielt mye acilophilus(?)-bakterier, som "spiser" antibiotikaen som er til overs.

Husker når jeg hadde streptokokker. Huff! Ta godt vare på deg selv og bli fort frisk!

Skrevet

Skal prøve å huske det.. Siste jeg vil ha nå er soppinfeksjon :roll:

Nei, det er ikke så morsomt akkurat...*sukk*

Takk, jeg skal gjøre mitt beste :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Når kan jeg begynne å røyke igjen?

Siden du ikke har røyket siden mandag, kansje du skal tenke på å slutte!

Bare et lite helsemessig godt tips, du er jo på god vei :wink:

Skrevet

Jo, jeg vurderer å slutte... Siden jeg fikk en slik "mulighet" lagt opp i fanget, hehe. Har bare en uåpnet 20-pakning som ligger å frister....

Gjest Virvel
Skrevet

Alkohol skal ikke nedsette virkningen av penicillin, og kombinasjonen av de to skal ikke være skadelig, men når du går på antibiotika så er det jo gjerne fordi du er syk, og da har du vel ikke noe på fylla å gjøre uansett. :tunge1: Derfor sier jeg meg enig med the imp: Stå over...

• 8 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ingen medisinske bevis på at alkohol demper effekten på antibiotika, det er myter. Men legene anbefaler ikke å kombinere det likevel, litt avhengig av hvilke type antibiotika. Og når du går på antibiotika har du styrket immunforsvar! Det dreper alle bakterier. De fleste antibiotika kurer for streptokokk a varer ikke lenger enn 7-10 dager uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...