Gå til innhold

Geografi-rebus-tråden


Gaiko

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
3 minutter siden, bullehurk skrev:

Norsk mannsnavn - e + øygruppe       Sogn og Fjordane

Atløyna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, bullehurk skrev:

Forstår ikke VGS, og hva som ikke finnes/fanst

Skoltesamene dro til denne fossen hver sommer og fisket laks i hvert fall fra 1500-tallet, og gav navn til fossen. De var ortodokse, og det ortodokse St. Georgs kapell (som fremdeles står) ble reist i 1565. Etter hvert slo noen skoltesamer seg ned der, og også innvandrede kvæner (eller finner som de helst kalles der i øst). Etter ei rettsak på 1800-tallet har det berømte käpälä-fisket (med kastenot) i fossen blitt drevet sammen av alle innfødte. Om skoltesamer fremdeles finnes i Neiden, blir ei definisjonssak. Etterkommere av dem fins, og det fins visst også en bitte liten ortodoks menighet. Men språket er borte, så vidt jeg vet. Men skoltesamene fans der så avgjort før, så derfor brukte jeg fortid for å være på trygg grunn. 

En kjent VGS er Foss videregående skole i Oslo, før beryktet rød, nå kjent for musikk.
Altså Skolt-e-foss-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, Gaiko skrev:

Telemark

 

Akkurat nå, Chantielle skrev:

Telemark :)

Riktig 😊

Kom ikke på noe bedre :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Skoltesamene dro til denne fossen hver sommer og fisket laks i hvert fall fra 1500-tallet, og gav navn til fossen. De var ortodokse, og det ortodokse St. Georgs kapell (som fremdeles står) ble reist i 1565. Etter hvert slo noen skoltesamer seg ned der, og også innvandrede kvæner (eller finner som de helst kalles der i øst). Etter ei rettsak på 1800-tallet har det berømte käpälä-fisket (med kastenot) i fossen blitt drevet sammen av alle innfødte. Om skoltesamer fremdeles finnes i Neiden, blir ei definisjonssak. Etterkommere av dem fins, og det fins visst også en bitte liten ortodoks menighet. Men språket er borte, så vidt jeg vet. Men skoltesamene fans der så avgjort før, så derfor brukte jeg fortid for å være på trygg grunn. 

En kjent VGS er Foss videregående skole i Oslo, før beryktet rød, nå kjent for musikk.
Altså Skolt-e-foss-en.

Da var det som jeg tenkte, da. Men man må kanskje ha lokalkunnskap for å fatte denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arabella skrev:

Men man må kanskje ha lokalkunnskap for å fatte denne.

Det gjelder jo mange rebuser her, eksempelvis Brokeland og Atløyna. Jeg kjenner ikke til at disse er kjent for noe som helst.

Mens Skoltefossen er kjent for fiskeinteresserte og de som er interessert i norsk historie, gamle bygninger, religioner i Norge, norske urfolk...
Foss er en av de bitte få videregående skolene som gjennom årene har vært framme i nasjonale nyheter og dermed er kjent for litt andre enn lokalbefolkningen.
Men rebusen min var vanskeligere enn mange andre, det vises av alle tipsene jeg måtte gi. Vi trenger vel både 1-sekunders gåter (som Telemark, nylig) og reale utfordringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Arabella skrev:

Da var det som jeg tenkte, da. Men man må kanskje ha lokalkunnskap for å fatte denne.

Foss vgs er for smalt, ærlig talt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det gjelder jo mange rebuser her, eksempelvis Brokeland og Atløyna. Jeg kjenner ikke til at disse er kjent for noe som helst.

Mens Skoltefossen er kjent for fiskeinteresserte og de som er interessert i norsk historie, gamle bygninger, religioner i Norge, norske urfolk...
Foss er en av de bitte få videregående skolene som gjennom årene har vært framme i nasjonale nyheter og dermed er kjent for litt andre enn lokalbefolkningen.
Men rebusen min var vanskeligere enn mange andre, det vises av alle tipsene jeg måtte gi. Vi trenger vel både 1-sekunders gåter (som Telemark, nylig) og reale utfordringer?

Du kunne gjerne uttrykke deg noe mer diplomatisk, men ellers er jeg enig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella skrev:

Du kunne gjerne uttrykke deg noe mer diplomatisk

Den er grei! Aldri mer slikt her, det lover jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, bullehurk skrev:

Nynorsk navn på fisk - e  + "territorium"

Sogn og Fjordane

Kommune? By? tettsted? Øy? Fjell? Innsjø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, bullehurk skrev:

Nynorsk navn på fisk - e  + "territorium"

Sogn og Fjordane

Aurland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AthenaRavenLuna
48 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det gjelder jo mange rebuser her, eksempelvis Brokeland og Atløyna. Jeg kjenner ikke til at disse er kjent for noe som helst.

Mens Skoltefossen er kjent for fiskeinteresserte og de som er interessert i norsk historie, gamle bygninger, religioner i Norge, norske urfolk...
Foss er en av de bitte få videregående skolene som gjennom årene har vært framme i nasjonale nyheter og dermed er kjent for litt andre enn lokalbefolkningen.
Men rebusen min var vanskeligere enn mange andre, det vises av alle tipsene jeg måtte gi. Vi trenger vel både 1-sekunders gåter (som Telemark, nylig) og reale utfordringer?

Å beklager for at jeg ikke kom på noe bedre i farten...🙉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gaiko skrev:

Hønsemorder + mc2 + nummer - første bokstaven i Europas største by (tettsted i Norge)

Revetal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Luna Llena skrev:

Å beklager for at jeg ikke kom på noe bedre i farten...🙉

Synes den var bra, jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...