Gå til innhold

Geografi-rebus-tråden


Gaiko

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, LittleMermaid skrev:

Smøla er vel den største? 

På Nordmøre, ja. På Sunnmøre er det Hareidlandet. I det tredje fogderiet, Romsdal, tipper jeg at Otrøya er den største øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

På Nordmøre, ja. På Sunnmøre er det Hareidlandet. I det tredje fogderiet, Romsdal, tipper jeg at Otrøya er den største øya.

Ah. Fikk ikke med meg Sunnmøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nietsoj skrev:

Er litt uklart hva slags regler som gjelder. Mulig noen lager regler etter hvert som det passer seg

Dombås

Krangelen (sted i Oppland)

 

Tretten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Kan du forklare den rebusen?

Hare + Ildlandet - l = Hareidlandet.
Ildlandet er øygruppa på (eller egentlig sør for) spissen av det amerikanske fastland. Kapp Horn ligger der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Vox_populi skrev:

Hare + Ildlandet - l = Hareidlandet.
Ildlandet er øygruppa på (eller egentlig sør for) spissen av det amerikanske fastland. Kapp Horn ligger der.

Åh, takk. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, LittleMermaid skrev:

Ny:

Vannreservoar + øygruppe + bukt (by i Norge)

Brønnøysund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LittleMermaid skrev:

Riktig 👏🏻👏🏻👏🏻

Jeg også tenkte på Brønnøysund et øyeblikk, men slo det fra meg. Du skrev vannreservoar + øygruppe + bukt. Jeg har ikke undersøkt, men finnes det virkelig en øygruppe som heter "øy"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg også tenkte på Brønnøysund et øyeblikk, men slo det fra meg. Du skrev vannreservoar + øygruppe + bukt. Jeg har ikke undersøkt, men finnes det virkelig en øygruppe som heter "øy"?

LittleMermaid bruker synonymer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg også tenkte på Brønnøysund et øyeblikk, men slo det fra meg. Du skrev vannreservoar + øygruppe + bukt. Jeg har ikke undersøkt, men finnes det virkelig en øygruppe som heter "øy"?

Øy er synonymt med øygruppe ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Øy er synonymt med øygruppe ;) 

Det er jeg ikke enig i, men ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arabella skrev:

Jeg også tenkte på Brønnøysund et øyeblikk, men slo det fra meg. Du skrev vannreservoar + øygruppe + bukt. Jeg har ikke undersøkt, men finnes det virkelig en øygruppe som heter "øy"?

Tenkte akkurat det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arabella skrev:

Det er jeg ikke enig i

Jeg er enig med deg. Øy er ei enkelt øy, øygruppe er samling av flere øyer.

Dessuten er ei bukt noe annet enn et sund: Ei bukt er ei forholdsvis kort, men brei og stor vik, mens et sund er et trangt, smalt løp eller farvann mellom to landsider, øyer e.l. (Betyr egentlig at en kan svømme over). 
Et synonym er ord som har samme betydning (eller gir nyansert uttrykk for samme begrep). Bukt, vik og kile er synonymer, for i alle tilfellene er det snakk om at sjøen skjærer seg inn i land. Men størrelse og utforming varierer kraftig mellom disse tre.
Etter min begripelse er derimot bukt og sund ikke uttrykk for samme begrep, og følgelig ikke synonymer.

Jeg tenkte først at det er bare en leik vi driver med her og det er ikke så nøye, så jeg ville ikke protestere da jeg så oppgaven første gang. Men siden du tok opp dette, kunne jeg ikke dy meg likevel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...