Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. juni 2019 #301 Del Skrevet 20. juni 2019 3 minutter siden, bullehurk skrev: Norsk mannsnavn - e + øygruppe Sogn og Fjordane Atløyna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 20. juni 2019 #302 Del Skrevet 20. juni 2019 Akkurat nå, Luna Llena skrev: Atløyna? Korrekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 20. juni 2019 #303 Del Skrevet 20. juni 2019 4 minutter siden, bullehurk skrev: Forstår ikke VGS, og hva som ikke finnes/fanst Skoltesamene dro til denne fossen hver sommer og fisket laks i hvert fall fra 1500-tallet, og gav navn til fossen. De var ortodokse, og det ortodokse St. Georgs kapell (som fremdeles står) ble reist i 1565. Etter hvert slo noen skoltesamer seg ned der, og også innvandrede kvæner (eller finner som de helst kalles der i øst). Etter ei rettsak på 1800-tallet har det berømte käpälä-fisket (med kastenot) i fossen blitt drevet sammen av alle innfødte. Om skoltesamer fremdeles finnes i Neiden, blir ei definisjonssak. Etterkommere av dem fins, og det fins visst også en bitte liten ortodoks menighet. Men språket er borte, så vidt jeg vet. Men skoltesamene fans der så avgjort før, så derfor brukte jeg fortid for å være på trygg grunn. En kjent VGS er Foss videregående skole i Oslo, før beryktet rød, nå kjent for musikk. Altså Skolt-e-foss-en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. juni 2019 #304 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) Frossen jord + eng (Norsk fylke.) Endret 20. juni 2019 av AthenaRavenLuna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 20. juni 2019 #305 Del Skrevet 20. juni 2019 Telemark Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaiko Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #306 Del Skrevet 20. juni 2019 3 minutter siden, Luna Llena skrev: Frossen jord + eng (Norsk fylke.) Telemark Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. juni 2019 #307 Del Skrevet 20. juni 2019 Akkurat nå, Gaiko skrev: Telemark Akkurat nå, Chantielle skrev: Telemark Riktig 😊 Kom ikke på noe bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 20. juni 2019 #308 Del Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, Vox_populi skrev: Skoltesamene dro til denne fossen hver sommer og fisket laks i hvert fall fra 1500-tallet, og gav navn til fossen. De var ortodokse, og det ortodokse St. Georgs kapell (som fremdeles står) ble reist i 1565. Etter hvert slo noen skoltesamer seg ned der, og også innvandrede kvæner (eller finner som de helst kalles der i øst). Etter ei rettsak på 1800-tallet har det berømte käpälä-fisket (med kastenot) i fossen blitt drevet sammen av alle innfødte. Om skoltesamer fremdeles finnes i Neiden, blir ei definisjonssak. Etterkommere av dem fins, og det fins visst også en bitte liten ortodoks menighet. Men språket er borte, så vidt jeg vet. Men skoltesamene fans der så avgjort før, så derfor brukte jeg fortid for å være på trygg grunn. En kjent VGS er Foss videregående skole i Oslo, før beryktet rød, nå kjent for musikk. Altså Skolt-e-foss-en. Da var det som jeg tenkte, da. Men man må kanskje ha lokalkunnskap for å fatte denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 20. juni 2019 #309 Del Skrevet 20. juni 2019 5 minutter siden, Arabella skrev: Men man må kanskje ha lokalkunnskap for å fatte denne. Det gjelder jo mange rebuser her, eksempelvis Brokeland og Atløyna. Jeg kjenner ikke til at disse er kjent for noe som helst. Mens Skoltefossen er kjent for fiskeinteresserte og de som er interessert i norsk historie, gamle bygninger, religioner i Norge, norske urfolk... Foss er en av de bitte få videregående skolene som gjennom årene har vært framme i nasjonale nyheter og dermed er kjent for litt andre enn lokalbefolkningen. Men rebusen min var vanskeligere enn mange andre, det vises av alle tipsene jeg måtte gi. Vi trenger vel både 1-sekunders gåter (som Telemark, nylig) og reale utfordringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 20. juni 2019 #310 Del Skrevet 20. juni 2019 30 minutter siden, Arabella skrev: Da var det som jeg tenkte, da. Men man må kanskje ha lokalkunnskap for å fatte denne. Foss vgs er for smalt, ærlig talt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 20. juni 2019 #311 Del Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, Vox_populi skrev: Det gjelder jo mange rebuser her, eksempelvis Brokeland og Atløyna. Jeg kjenner ikke til at disse er kjent for noe som helst. Mens Skoltefossen er kjent for fiskeinteresserte og de som er interessert i norsk historie, gamle bygninger, religioner i Norge, norske urfolk... Foss er en av de bitte få videregående skolene som gjennom årene har vært framme i nasjonale nyheter og dermed er kjent for litt andre enn lokalbefolkningen.Men rebusen min var vanskeligere enn mange andre, det vises av alle tipsene jeg måtte gi. Vi trenger vel både 1-sekunders gåter (som Telemark, nylig) og reale utfordringer? Du kunne gjerne uttrykke deg noe mer diplomatisk, men ellers er jeg enig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 20. juni 2019 #312 Del Skrevet 20. juni 2019 3 minutter siden, Arabella skrev: Du kunne gjerne uttrykke deg noe mer diplomatisk Den er grei! Aldri mer slikt her, det lover jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 20. juni 2019 #313 Del Skrevet 20. juni 2019 Nynorsk navn på fisk - e + "territorium" Sogn og Fjordane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaiko Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #314 Del Skrevet 20. juni 2019 9 minutter siden, bullehurk skrev: Nynorsk navn på fisk - e + "territorium" Sogn og Fjordane Kommune? By? tettsted? Øy? Fjell? Innsjø? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 20. juni 2019 #315 Del Skrevet 20. juni 2019 11 minutter siden, bullehurk skrev: Nynorsk navn på fisk - e + "territorium" Sogn og Fjordane Aurland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 20. juni 2019 #316 Del Skrevet 20. juni 2019 1 minutt siden, Arabella skrev: Aurland Korrekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaiko Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #317 Del Skrevet 20. juni 2019 Hønsemorder + mc2 + nummer - første bokstaven i Europas største by (tettsted i Norge) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 20. juni 2019 #318 Del Skrevet 20. juni 2019 48 minutter siden, Vox_populi skrev: Det gjelder jo mange rebuser her, eksempelvis Brokeland og Atløyna. Jeg kjenner ikke til at disse er kjent for noe som helst. Mens Skoltefossen er kjent for fiskeinteresserte og de som er interessert i norsk historie, gamle bygninger, religioner i Norge, norske urfolk... Foss er en av de bitte få videregående skolene som gjennom årene har vært framme i nasjonale nyheter og dermed er kjent for litt andre enn lokalbefolkningen. Men rebusen min var vanskeligere enn mange andre, det vises av alle tipsene jeg måtte gi. Vi trenger vel både 1-sekunders gåter (som Telemark, nylig) og reale utfordringer? Å beklager for at jeg ikke kom på noe bedre i farten...🙉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guidet Kvinne Skrevet 20. juni 2019 #319 Del Skrevet 20. juni 2019 6 minutter siden, Gaiko skrev: Hønsemorder + mc2 + nummer - første bokstaven i Europas største by (tettsted i Norge) Revetal? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guidet Kvinne Skrevet 20. juni 2019 #320 Del Skrevet 20. juni 2019 5 minutter siden, Luna Llena skrev: Å beklager for at jeg ikke kom på noe bedre i farten...🙉 Synes den var bra, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå