Gjest CecilieX Skrevet 12. mars 2020 #12081 Skrevet 12. mars 2020 (endret) Men la oss gjøre et forsiktig anslag og ta det ABD og ikke Vangen sier om antall. La oss si at det var 19 deltagere som da fikk beskjed om å ringe på tirsdager. Om ABD jobber intensivt 12 timer om dagen, da ville hver deltager få 37 minutter hvis det var sømløst. Og det er lett å se for seg at de i stedet ville få opptattsignal, siden ingen avtale var gjort om når det var deres tid, så sømløst er det vanskelig å se for seg. Eller var det ikke slik at hun personlig skulle følge dem opp slik det ble markedsført? Mette Ask forteller jo om oppfølging av assistenter. Tilføyelse: Tallet 19 stemmer jo ikke, jeg kom til å tenke på Tromsøturen. Denne bloggeren skriver at de var 30 kvinner som deltok på turen. https://www.randitbakke.no/2019/10/dro-til-tromso-med-abip/. Endret 12. mars 2020 av CecilieX
yamask Skrevet 12. mars 2020 #12082 Skrevet 12. mars 2020 Jeg syns ingenting av dette henger på greip. Og jeg tror det vil bli lett for Forbrukerrådet å motbevise ABs påstander. For jeg klarer ikke se på det som noe annet enn påstander. Blir spennende å se dommen til Forbrukerrådet. Noen som vet hvor lang tid de skal bruke? Hva er vanlig? Det er jo utenfor enhver tvil at hun har brukt falsk markedsføring. Det er også utenfor enhver tvil at de har drevet med oppsøkende salg. Da faller jo hele hennes historie om stor pågang sammen. Hun prøvde jo også å verve Dolla Alexandra, som sa nei. Litt fornøyelig lesning egentlig https://queendthatsme.blogg.no/influencer-kontrakt.html Og hva som har skjedd med advokaten vet jeg ikke, men noe er det! 41
Isild Skrevet 12. mars 2020 #12083 Skrevet 12. mars 2020 (endret) 19 minutter siden, fotballjenta skrev: Jeg syns ingenting av dette henger på greip. Og jeg tror det vil bli lett for Forbrukerrådet å motbevise ABs påstander. For jeg klarer ikke se på det som noe annet enn påstander. Blir spennende å se dommen til Forbrukerrådet. Noen som vet hvor lang tid de skal bruke? Hva er vanlig? Det er jo utenfor enhver tvil at hun har brukt falsk markedsføring. Det er også utenfor enhver tvil at de har drevet med oppsøkende salg. Da faller jo hele hennes historie om stor pågang sammen. Hun prøvde jo også å verve Dolla Alexandra, som sa nei. Litt fornøyelig lesning egentlig https://queendthatsme.blogg.no/influencer-kontrakt.html Og hva som har skjedd med advokaten vet jeg ikke, men noe er det! Blir interessant å se hva som til slutt blir slått fast her ja. Argumentet om at kurset ble utvidet fordi pågangen var så stor høres jo `greit ut` i teorien, men når fakta og praksis var at de ringte rundt til små bloggere for å forsøke å selge dette kurset - så er det en helt, HELT annen situasjon. Det spørs vel hvilke ressurser FT kommer til å legge i å ettergå å finne ut av akkurat dette. Jeg håper iallefall at de om ikke annet ber kursledelsen fremlegge kopi av søknadene til alle deltagerne, det burde jo være enkelt. For det hevdes indirekte at de alle selv har ønsket å bli med (ref "stor pågang") - da hevder jo kursledelsen at ingen av deltagerne har opplevd å bli "vervet" av en salgsansvarlig (slik Ida Amalie skriver om her : https://idaamalieunjem.blogg.no/en-heldig-utvalgt-av-anne-brith-davidsen-eller.html ) Endret 12. mars 2020 av Isild Skrivefeil som vanlig.. 42
Populært innlegg Minipilla Skrevet 12. mars 2020 Populært innlegg #12084 Skrevet 12. mars 2020 Teller minutter til Anne Brith hinter om at hun har fått korona. 59
yamask Skrevet 12. mars 2020 #12085 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, Minipilla skrev: Teller minutter til Anne Brith hinter om at hun har fått korona. Spørs om det er «alvorlig nok» for henne, iom at hun ikke er i risikosonen. 25
Felis Skrevet 12. mars 2020 #12086 Skrevet 12. mars 2020 (endret) Kommentar til og sitat av slettet innhold er slettet. Sol, admin. 13 timer siden, CecilieX skrev: Tilføyelse: Tallet 19 stemmer jo ikke, jeg kom til å tenke på Tromsøturen. Denne bloggeren skriver at de var 30 kvinner som deltok på turen. https://www.randitbakke.no/2019/10/dro-til-tromso-med-abip/. Tallet 80 ble nevnt en gang i fjor høst. Instagramkontoen til ABIP fulgte 64 personer (i tillegg til noen få bedrifter). Jeg vet selvfølgelig ikke om alle disse personene var deltakere, det jeg derimot kan si er at det er flere deltakere som ikke ble fulgt. Det syntes jeg var rart. 10 timer siden, Minipilla skrev: Teller minutter til Anne Brith hinter om at hun har fått korona. Hun holder hele familien hjemme i dag og i morgen på grunn av smittefrykt. I følge Romerikes Blad er det påvist 2 smittede i Lillestrøm (oppdatert 11 mars 21.30), så jeg tenker at faren ikke er akutt enda. Derimot tror jeg smitten vil spre seg betraktelig de neste ukene og månedene, så hvis man skal isolere seg allerede nå, blir det lite skolegang fremover. Anne Brith er ikke den første bloggeren som forsøker å sko seg (øke antall klikk) på grunn av korona. Marna Haugen ble veldig skremt allerede 28. februar. Endret 12. mars 2020 av Sol Rampelyset 30
Gjest Plannergirl Skrevet 12. mars 2020 #12087 Skrevet 12. mars 2020 9 timer siden, Felis skrev: Tallet 80 ble nevnt en gang i fjor høst. Instagramkontoen til ABIP fulgte 64 personer (i tillegg til noen få bedrifter). Jeg vet selvfølgelig ikke om alle disse personene var deltakere, det jeg derimot kan si er at det er flere deltakere som ikke ble fulgt. Det syntes jeg var rart. Hun holder hele familien hjemme i dag og i morgen på grunn av smittefrykt. I følge Romerikes Blad er det påvist 2 smittede i Lillestrøm (oppdatert 11 mars 21.30), så jeg tenker at faren ikke er akutt enda. Derimot tror jeg smitten vil spre seg betraktelig de neste ukene og månedene, så hvis man skal isolere seg allerede nå, blir det lite skolegang fremover. Anne Brith er ikke den første bloggeren som forsøker å sko seg (øke antall klikk) på grunn av korona. Marna Haugen ble veldig skremt allerede 28. februar. Nå stenger Norge alle skoler og barnehager så dette synes jeg virkelig ikke hun fortjener kritikk for. Dette er et smart tiltak for alle. Kritiser gjerne alt ang bedriften hennes, men alle bør holde barna ut av skolen nå.
Populært innlegg Felis Skrevet 12. mars 2020 Populært innlegg #12088 Skrevet 12. mars 2020 4 minutter siden, Plannergirl skrev: Nå stenger Norge alle skoler og barnehager så dette synes jeg virkelig ikke hun fortjener kritikk for. Dette er et smart tiltak for alle. Kritiser gjerne alt ang bedriften hennes, men alle bør holde barna ut av skolen nå. Det ble litt klønete formulert av meg, det ser jeg. Jeg synes bare formuleringen at de skulle bli hjemme i to dager var litt festlig, all den tid problemer neppe er mindre på mandag. Nå stenges alle skolene fra i morgen, så da er det ikke mer å spekulere i. Men å bruke korona og barn for å få klikk på sosiale medier synes jeg er ganske usmaklig. Å sende flere Snaper med spørsmål om hva hun skal gjøre med ungene, med medfølgende bilder av barna, synes jeg blir å spekulere i en alvorlig situasjon for å skape engasjement. Særlig når det er en salig røre med reklame, hinting om alvorlig sykdom, salg av brukte klær osv. For meg er det tydelig at Anne Brith har totalt mistet gangsynet når det kommer til hva som er jobb og hva som er privatliv. Det er greit at hun trenger penger, men det er ikke alt man skal utnytte for klikk. 63
Isild Skrevet 12. mars 2020 #12089 Skrevet 12. mars 2020 10 minutter siden, Felis skrev: Det ble litt klønete formulert av meg, det ser jeg. Jeg synes bare formuleringen at de skulle bli hjemme i to dager var litt festlig, all den tid problemer neppe er mindre på mandag. Nå stenges alle skolene fra i morgen, så da er det ikke mer å spekulere i. Men å bruke korona og barn for å få klikk på sosiale medier synes jeg er ganske usmaklig. Å sende flere Snaper med spørsmål om hva hun skal gjøre med ungene, med medfølgende bilder av barna, synes jeg blir å spekulere i en alvorlig situasjon for å skape engasjement. Særlig når det er en salig røre med reklame, hinting om alvorlig sykdom, salg av brukte klær osv. For meg er det tydelig at Anne Brith har totalt mistet gangsynet når det kommer til hva som er jobb og hva som er privatliv. Det er greit at hun trenger penger, men det er ikke alt man skal utnytte for klikk. Jeg følger henne ikke på Snap og IG, men det høres ut som "ei salig røre". At hun tydeligvis henvender seg til følgerne sine og ber om råd både ang egen helse (blåmerker) - og stiller og følgerne spørsmål ang hva hun skal gjøre med barna (vedr corona hvis jeg forsto det rett?) Følg med på nyhetene, og ring legekontor og legevakt som alle andre! Ærlig talt. Jeg fatter ikke hun kan tjene penger på å holde på sånn innimellom hudkremer og Ellos. 45
Populært innlegg Felis Skrevet 12. mars 2020 Populært innlegg #12090 Skrevet 12. mars 2020 13 minutter siden, Isild skrev: Jeg følger henne ikke på Snap og IG, men det høres ut som "ei salig røre". At hun tydeligvis henvender seg til følgerne sine og ber om råd både ang egen helse (blåmerker) - og stiller og følgerne spørsmål ang hva hun skal gjøre med barna (vedr corona hvis jeg forsto det rett?) Følg med på nyhetene, og ring legekontor og legevakt som alle andre! Ærlig talt. Jeg fatter ikke hun kan tjene penger på å holde på sånn innimellom hudkremer og Ellos. Ja, hun spurte om råd angående hva hun skulle gjøre med barna og skole. Etterhvert kom hun frem til at de skulle holdes hjemme et par dager. Siden har de lekt med katten og bakt og "Er det noen som vil ha oppskrift?". Som du sier, Snapchat er vel ikke den første kanalen man tyr til hvis man trenger medisinske råd. Men Anne Brith blir jo stadig kontaktet der av flere(!) leger, som gir henne helseråd på chat, så kanskje det ikke er så unaturlig like vel? (Jo, det er det!) 53
Gjest Plannergirl Skrevet 12. mars 2020 #12091 Skrevet 12. mars 2020 1 time siden, Felis skrev: Det ble litt klønete formulert av meg, det ser jeg. Jeg synes bare formuleringen at de skulle bli hjemme i to dager var litt festlig, all den tid problemer neppe er mindre på mandag. Nå stenges alle skolene fra i morgen, så da er det ikke mer å spekulere i. Men å bruke korona og barn for å få klikk på sosiale medier synes jeg er ganske usmaklig. Å sende flere Snaper med spørsmål om hva hun skal gjøre med ungene, med medfølgende bilder av barna, synes jeg blir å spekulere i en alvorlig situasjon for å skape engasjement. Særlig når det er en salig røre med reklame, hinting om alvorlig sykdom, salg av brukte klær osv. For meg er det tydelig at Anne Brith har totalt mistet gangsynet når det kommer til hva som er jobb og hva som er privatliv. Det er greit at hun trenger penger, men det er ikke alt man skal utnytte for klikk. Jeg er enig i at det er en usmakelig oppførsel å invitere følgere til å påvirke slike avgjørelser og alt det andre som skjer på snap, men ville bare påpeke at jeg synes beslutningen i seg selv var fornuftig. Man kan kritisere AB for det meste, det er jeg enig i.
Sol Rampelyset Skrevet 12. mars 2020 #12092 Skrevet 12. mars 2020 Tråden er ryddet for persondebatt og svar til dette. Sol, admin.
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 12. mars 2020 #12093 Skrevet 12. mars 2020 (endret) 6 timer siden, Felis skrev: Ja, hun spurte om råd angående hva hun skulle gjøre med barna og skole. Etterhvert kom hun frem til at de skulle holdes hjemme et par dager. Siden har de lekt med katten og bakt og "Er det noen som vil ha oppskrift?". Som du sier, Snapchat er vel ikke den første kanalen man tyr til hvis man trenger medisinske råd. Men Anne Brith blir jo stadig kontaktet der av flere(!) leger, som gir henne helseråd på chat, så kanskje det ikke er så unaturlig like vel? (Jo, det er det!) Har ikke kvinnen bak ABD et sosialt liv? Et nettverk hun kan spørre om hun lurer på noe som omhandler barn eller blåmerker? Altså hvor lavmål venninne/bonding taktikk kan man bruke i en bedrift? Endret 12. mars 2020 av lillesnøfnugg
Populært innlegg spirå12 Skrevet 13. mars 2020 Populært innlegg #12094 Skrevet 13. mars 2020 Takk @Felis for dine oppdateringer og recaps ! Nydelig arbeid. Du dokumenterer godt og jobben du gjør er kjempeviktig ang hvordan vi vil influencere skal jobbe. Vi ønsker ikke svindel, løgner og eksponering av barn... 54
Gjest pop up bruker Skrevet 14. mars 2020 #12095 Skrevet 14. mars 2020 På 12.3.2020 den 8.50, fotballjenta skrev: Jeg syns ingenting av dette henger på greip. Og jeg tror det vil bli lett for Forbrukerrådet å motbevise ABs påstander. For jeg klarer ikke se på det som noe annet enn påstander. Blir spennende å se dommen til Forbrukerrådet. Noen som vet hvor lang tid de skal bruke? Hva er vanlig? Det er jo utenfor enhver tvil at hun har brukt falsk markedsføring. Det er også utenfor enhver tvil at de har drevet med oppsøkende salg. Da faller jo hele hennes historie om stor pågang sammen. Hun prøvde jo også å verve Dolla Alexandra, som sa nei. Litt fornøyelig lesning egentlig https://queendthatsme.blogg.no/influencer-kontrakt.html Og hva som har skjedd med advokaten vet jeg ikke, men noe er det! Får inderlig håpe at FT evner å gjøre selvstendige undersøkelser og søker informasjon. De vil da raskt se at AB sin påstand om at de fikk så mange henvender, og derfor måtte utvide ikke stemmer. Uansett er det en påstand som er helt tullete. Det er jo ikke veldedighet de driver med, så selv om mange nå skulle vist sin interesse trenger de ikke å si ja til alle 🙄🙄
yamask Skrevet 15. mars 2020 #12096 Skrevet 15. mars 2020 Lurer på hvordan det blir for henne og andre «influensere» fremover nå. Blir nok ganske harde kår nå som mange bransjer sliter. Anne Brith AS er nok historie, da jeg ser for meg at hun er sistevalget til mange annonsører fra før av. Skjønner at avisene har viktigere ting å skrive om nå, men jeg håper alikevel de vil informere oss om forbrukerombudets dom når den kommer. Også håper jeg alt står bra til med alle dere i denne tragedien. Ta vare. 48
Skureguri Skrevet 15. mars 2020 #12097 Skrevet 15. mars 2020 Influensere vil vel være eneste bransjen som overlever, det er ikke mange kanaler å reklamere igjennom. 1
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 15. mars 2020 #12098 Skrevet 15. mars 2020 5 minutter siden, Skureguri skrev: Influensere vil vel være eneste bransjen som overlever, det er ikke mange kanaler å reklamere igjennom. Linjeær TV? Kvalitet fremfor kvantitet?
Gjest Finlay Skrevet 15. mars 2020 #12099 Skrevet 15. mars 2020 2 timer siden, fotballjenta skrev: Lurer på hvordan det blir for henne og andre «influensere» fremover nå. Blir nok ganske harde kår nå som mange bransjer sliter. Anne Brith AS er nok historie, da jeg ser for meg at hun er sistevalget til mange annonsører fra før av. Enig i dine betraktninger. Jeg tenker det kan bli veldig interessant å se utviklingen i influencerbransjen framover. Fra forbrukerens ståsted er fokus allerede flyttet fra shopping, til å unngå smitte/unngå å spre smitte. Mange sitter hjemme med barn, noen har hjemmekontor, andre er permitterte, noen vil miste jobben, eller er redd for at de kommer til å gjøre det. Den økonomiske situasjonen er usikker på ubestemt tid. Dette påvirker ikke bare kjøpekraften, det gjør også noe med folks psyke. Man blir opptatt av de nære ting, vil være strengere med egen økonomi, og prioritere annerledes. Man higer ikke først og fremst etter anorakken fra twentyfour.no eller SEs selvbruning, som man kanskje ellers ville kjøpt til påsketuren. Påsketuren til Hemsedal som ikke blir noe av. Krisen forandrer hele samfunnet, og det vil alle i reklame/influencerbransjen merke. Det blir tørke. Når krisen er over derimot, vil det nok bli oppgangstid. Spørsmålet er om vi går tilbake til det gamle, eller om vi starter en "ny tid". Hvor mange influencere har "overlevd", og hvor mange klarer å tilpasse seg. AB er temmelig sikkert en av dem som går under(hun er vel egentlig under allerede), og kommer det til å finnes en eneste ABIPer som kan leve av sin passion når samfunnet stables på beina etter dette?
Skureguri Skrevet 15. mars 2020 #12100 Skrevet 15. mars 2020 1 time siden, lillesnøfnugg skrev: Linjeær TV? Kvalitet fremfor kvantitet? Tenker at netthandel vil forsterkes selvom folks kjøpekraft vil gå ned. Og hvor annonserer nettbutikkene? Hos influensere... 1
Fremhevede innlegg