Gå til innhold

Anne Brith Davidsen

Gjest Samme

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Marimba skrev:

Tok selvfølgelig skjermbilde ;) 

Det har antakelig Adina gjort også, men ville sendt det til henne for sikkerhets skyld. Bra forresten! 👍😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Emmy_H skrev:

Så ML bekrefter at hun hjelper ABD med å gjøre noe ulovlig? Det står svart på hvitt at å prøve å grabbe IP-adresser er å bryte personvernloven? 

AB skal ha det til at hun har nødrett og at det derfor ikke var ulovlig av henne å (edit: prøve å) skaffe IP-adressen på ulovlig vis. 

Endret av Fvonk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy_H skrev:

Så ML bekrefter at hun hjelper ABD med å gjøre noe ulovlig?

For å være litt djevelens advokat.

Nei. ML bekrefter ikke. Hun sier "ingen kommentar". Hun har heller ikke, utifra hva jeg husker, sagt at IP-grabbingen var hennes ide i SoMe-gruppa. For alt jeg vet er det godt mulig AB selv kom med den ideen. Det eneste jeg kan tenke meg at ML er "åpenlyst" skyldig i, er å bruke informasjonen som ble hentet inn ulovlig.

Men selvsagt, de fikk ikke ipen så de kom jo ikke langt med det.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Viking-girl skrev:

Men nå har hun plutselig slettet nummeret på Facebook og spiller dumt. 

Internett glemmer aldri.. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sobril skrev:

Det har antakelig Adina gjort også, men ville sendt det til henne for sikkerhets skyld. Bra forresten! 👍😁

Jepp! 

Jeg ser forøvrig ingenting feil med at det nummeret ble spredt på BOBT når det var synlig, men om jeg har lyst til sende det videre nå når AB har fjernet det er jeg mer usikker på.. Om det er sånn at hun tar lærdom og  vil verne mer om privatlivet så skal jo det respekteres, også vil jeg jo ikke gjøre noe ulovlig. 

Må tenke litt på den altså. Men jeg har det hvertfall på mobilen. Også ser jeg jo at @FruJohansen har kommentert det samme på Facebook på DNs side. Så får satse på at det holder i første omgang. 

Endret av Marimba
La til et ord som manglet
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Marimba skrev:

Jepp! 

Jeg ser forøvrig ingenting feil med at det nummeret ble spredt på BOBT når det var synlig, men om jeg har lyst til sende det videre nå når AB har fjernet det er jeg mer usikker på.. Om det er sånn at hun tar lærdom vil verne mer om privatlivet så skal jo det respekteres, også vil jeg jo ikke gjøre noe ulovlig

Må tenke litt på den altså. Men jeg har det hvertfall på mobilen. Også ser jeg jo at @FruJohansen har kommentert det samme på Facebook på DNs side. Så får satse på at det holder i første omgang. 

Det er ikke ulovlig av deg å sende et screenshot av dette til BOTB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Brith Davidsen henviser til nødrettsparagrafen – https://jusleksikon.no/wiki/N%C3%B8drett

«Nødrett er en rettighet man kan ha til å utføre en straffbar handling uten å bli straffet for det, når det foreligger en nødsituasjon. Nødrett reguleres av Straffeloven § 17, jf. Straffeloven § 81.»

Gjør hun det fordi hun kan ha gjort noe ulovlig selv, da hun sendte en link til nettsiden Fuglekos.com til «Adina, Bloggomtoppbloggere»?  Dvs. til en IP-grabber-tjeneste som videresender IP-adressen til de besøkende tilbake til brukeren som har opprettet den. 

Datatilsynet og advokat Jon Wessel-Aas i Bing Hodneland har uttalt at hvis en aktør prøver å lokke en anonym person i en IP-felle, så er det problematisk, da det skal være full åpenhet om hvordan og hvorfor en nettside behandler personopplysninger, for eksempel IP-adresser – https://www.dn.no/medier/blogg/bloggere/sosiale-medier/toppblogger-forsokte-a-lokke-bloggpoliti-i-internettfelle/2-1-475466.

Jeg lurer virkelig på den begrunnelsen? Det er vel å strekke det langt å hevde «nødrett» i denne saken? 

Dokumentasjon: https://influencere.wordpress.com/2018/11/15/ab-no-brudd-pa-personopplysningsloven/

Endret av Asti
Endret på teksten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Fvonk skrev:

AB skal ha det til at hun har nødrett og at det derfor ikke var ulovlig av henne å (edit: prøve å) skaffe IP-adressen på ulovlig vis. 

Det må være det dummeste en blogger noen gang har klart å lire ut av seg.  Nødrett? Det er kanskje på tide å komme seg ut av bloggbobla, og se hvordan verden egentlig fungerer. Like mye nødrett i det som historien hennes om eks, krisesenter, og hele Norge baker opptreden hennes. 

13 minutter siden, Emmelise skrev:

For å være litt djevelens advokat.

Nei. ML bekrefter ikke. Hun sier "ingen kommentar". Hun har heller ikke, utifra hva jeg husker, sagt at IP-grabbingen var hennes ide i SoMe-gruppa. For alt jeg vet er det godt mulig AB selv kom med den ideen. Det eneste jeg kan tenke meg at ML er "åpenlyst" skyldig i, er å bruke informasjonen som ble hentet inn ulovlig.

Men selvsagt, de fikk ikke ipen så de kom jo ikke langt med det.

skjønner 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Fvonk skrev:

Det er ikke ulovlig av deg å sende et screenshot av dette til BOTB.

Det har du nok rett i, men Adina ble politianmeldt av å legge det ut mens det fortsatt var offentlig. Hva hun da gjør med de som sprer det etter hun har fjernet det, vil jeg ikke vite. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...