Gå til innhold

Anne Brith Davidsen

Fremhevede innlegg

Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Skal ikke se bort fra at jeg hadde kjøpt en matbok av AB - altså hun er jo flink til å bake og pynte så det hadde jeg gjerne sett mer av.

Videoannonse
Annonse
Gjest Ispahan
Skrevet (endret)
2 timer siden, Littlewoman skrev:

Ha kan sies det samme om matbøker.... Trine matblogg topper listene m sine bøker hele tiden, tross blogg m emnet. Så ikke helt enig i det. Mange liker forsatt bøker. 

Trine er svært dyktig og følger med i tiden. Hun er en seriøs blogger som dedikerer seg til det hun kan og jeg blir stadig inspirert av henne til å prøve nye ting. Smørkrem, konditorfarge og enorme mengder sukker er helt ut. Pastellfargede makroner ser lekkert ut på bilder, men jeg foretrekker mer naturlige oppskrifter, også på kaker. Den bakeskolen hun lanserte på Facebook lærte ikke engang jeg noe av, enda jeg er en elendig baker. Men Anne Brith leser tråden her inne, så hun kan ta min kommentar som et tips til innhold. Skal ikke ha noe for det😉

Jeg hadde aldri kjøpt en kokebok av Anne Brith, selv om hun skulle fornye seg og komme med skikkelige oppskrifter. Jeg hadde vært altfor redd for å bla over ei side og få en stygg utlevering av den siste hun er på kant med, midt i fleisen.

Tillegg: Det er ikke helt sant at jeg ikke lærte noen ting av bakeskolen hennes. Jeg lærte å stille inn kjøkkenmaskinen min.

Endret av Ispahan
Rettelse
Skrevet
2 timer siden, Ispahan skrev:

Trine er svært dyktig og følger med i tiden. Hun er en seriøs blogger som dedikerer seg til det hun kan og jeg blir stadig inspirert av henne til å prøve nye ting. Smørkrem, konditorfarge og enorme mengder sukker er helt ut. Pastellfargede makroner ser lekkert ut på bilder, men jeg foretrekker mer naturlige oppskrifter, også på kaker. Den bakeskolen hun lanserte på Facebook lærte ikke engang jeg noe av, enda jeg er en elendig baker. Men Anne Brith leser tråden her inne, så hun kan ta min kommentar som et tips til innhold. Skal ikke ha noe for det😉

Jeg hadde aldri kjøpt en kokebok av Anne Brith, selv om hun skulle fornye seg og komme med skikkelige oppskrifter. Jeg hadde vært altfor redd for å bla over ei side og få en stygg utlevering av den siste hun er på kant med, midt i fleisen.

Tillegg: Det er ikke helt sant at jeg ikke lærte noen ting av bakeskolen hennes. Jeg lærte å stille inn kjøkkenmaskinen min.

Jeg sammenlignet ikke Trines matblogg og ABD sine evnt kakebøker men mer de som er potensielle kunder. Mange liker bøker forsatt, det var poenget mitt. Og står en bakebok med ABD i hyllen så skal en ikke se bort i fra at noen kunne kjøpt den fordi de ønsket å lære. 

Står jeg i en bokhandel ville jeg aldri googlet forfatteren til boken før jeg kjøpte den. Gjør du? Jeg ville tatt det for god fisk at boken var bra siden hadde blitt gitt ut. 

ABD er ikke kjent nei men har mange følgere som sikkert hadde kjøpt en bakebok. Heller det enn dette greiene hun nå har gitt ut.....for det var bare flopp

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg tror nok at AB kunne blitt en anerkjent bakeblogger/bakebok-forfatter. Men jeg tror hun måtte jobbet litt for det nå. Hun er svært populær hos sin faste tilhengerskare, men mange andre forbinder henne mest med det de har hørt om anmeldelser, konflikter, "bråk" og litt negativt ladede ting. 

Ikke minst så syns jeg nettopp flere i tilhengerskaren hennes har oppført seg på dårlige måter etter at boken ble sluppet, og om de tenker at "hat tilbake"-oppførsel er den rette støtten å gi AB, så tror jeg det slår feil ut for AB. 

Hun har mange gode ideer, men virker å skyte litt i alle retninger, det er vanskelig å vite om det hun starter opp "er der i morgen", eller hva hun egentlig satser på - og hvor hun skal. 

Enig i at mange vil ha bakebøker og kokebøker. Jeg er en av dem. Jeg elsker bøker og jeg har flere oppskriftsbøker. Hele familien er glad i de. Også enig i at man ikke vanligvis googler forfatteren av en kokebok, men jeg lurer på om ikke flere gjør nettopp det med ABD  som forfatter - fordi hun har blitt et veldig kjent fjes i media. De aller færreste vet egentlig hva hun er kjent FOR. Det å dra kjensel på kokebokforfatteren kan gjøre at folk blir nysgjerrige på å finne ut hvor de har sett henne før. Nysgjerrig = google.

Når man googler kommer det mer info om prosjekter hun ikke gjennomførte/ ikke lykkes med, enn prosjekter som faktisk har blitt til vekst og suksess. Videre står det side opp og side ned om konflikter, anmeldelser, og om den nyutgitte boken om hat. Jeg har ikke lest den boken, men har etterhvert fått inntrykk av at mange syns den handler mer om at hun syns alle hater henne, enn om netthets generellt, og om "kvinner som hater kvinner"

Fra "Hatbok" med 17+ anmeldelser i kjølvannet til koselig bakebok-forfatter. JEG ser det ikke helt da men. Da kjøper jeg heller de gamle bøkene til Ingrid Espelid Hovig jeg, der var det ikke hverken anmeldelser eller drama i media og på TV. Bare mat :) ( Selv om hun "juksa litt", hehe) 

Endret av Isild
  • Liker 34
Skrevet

Jeg er en av de som googler. Ikke nødvendigvis forfatteren, men boken og omtalen. Jeg er sjelden ute etter  gourmetoppskrifter som tar timevis å utføre, ei heller student-oppskrifter.

• Liker 19
Skrevet (endret)

Man trenger ikke google navn på forfatterne av kokebøker i bokhandelen, for man kjenner dem jo igjen fra nettet i utgangspunktet.

I Norge i dag gis det stort sett bare ut kokebøker av matbloggere og kjendiskokker. Førstnevnte satser forlagene åpenbart på fordi det innebærer minst mulig arbeid og utgifter for dem selv - bloggerne har allerede oppskriftene, bildene og leserne. Forlaget får dermed forutsigbarhet på alle bauger og kanter, mens leserne får reprise av det de allerede kjenner og har fått gratis på nett. Et slags spill for galleriet, med andre ord, temmelig meningsløse greier, og et symptom på krisen (også) i forlagsbransjen.

Tillegg: Den nevnte formen for synergi mellom bok og blogg får også den absurde effekten at alt i bunn og grunn koker ned til reklamestunts for bloggeren: Kokeboken blir reklame for bloggen, og bloggen (samt IG, Snap +++ ) blir full av reklame for kokeboken. Forlaget blir kun en linselus som soler seg i glansen og går i null eller i beste fall tjener en slant, mens leseren som vanlig blir den nyttige idioten.

Endret av Aricia
  • Liker 27
Skrevet

En kokebok med pastellfarger, smørkrem og makroner hadde aldri blitt noen høydare 🙈 

At hun kan bake det tror jeg nok, men hun viser virkelig ikke det potensialet offentlig. Det går i lette kaker med smørkrem,makroner og boller. 

Å hun går vel ikke av veien for å bruke andres oppskrifter som sine egne heller slik jeg har forstått det. 

Hun har spurt flere ganger om oppskrift på ett par av mine spesialiteter når hun har sett bilde på snapp/insta, heldigvis har jeg ikke delt de med henne. Da hadde de nok ikke vært mine særlig lenge.

• Liker 32
Skrevet
24 minutter siden, Flettfrid skrev:

En kokebok med pastellfarger, smørkrem og makroner hadde aldri blitt noen høydare 🙈 

At hun kan bake det tror jeg nok, men hun viser virkelig ikke det potensialet offentlig. Det går i lette kaker med smørkrem,makroner og boller. 

Å hun går vel ikke av veien for å bruke andres oppskrifter som sine egne heller slik jeg har forstått det. 

Hun har spurt flere ganger om oppskrift på ett par av mine spesialiteter når hun har sett bilde på snapp/insta, heldigvis har jeg ikke delt de med henne. Da hadde de nok ikke vært mine særlig lenge.

Hun nevnte noe om det på en av live sendingene hun hadde i forbindelse med 100 dagers gruppen.. at opphavsretten/åndsverkloven, ikke gjaldt mat oppskrifter. Det var bare å Google og dele den oppskriften som var mest populær = mer trafikk til bloggen. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Opphavsretten omfatter ikke ingrediensene, men den kan omfatte fremgangsmåte/utforming. Særlig hvis den er spesiell for retten.

På Trines Matblogg finner man beskrivelse, sikkert bedre forklart enn jeg klarer .https://trinesmatblogg.no/opphavsrett/

Endret av Revenge of Cthulhu
  • Liker 26
Skrevet
2 timer siden, xinnia skrev:

Hun nevnte noe om det på en av live sendingene hun hadde i forbindelse med 100 dagers gruppen.. at opphavsretten/åndsverkloven, ikke gjaldt mat oppskrifter. Det var bare å Google og dele den oppskriften som var mest populær = mer trafikk til bloggen. 

Nei, men normal folkskikk vil jo være å kredrittere den som har laget oppskriften da. Man tar ikke æren for andres arbeid.

• Liker 32
Skrevet
1 time siden, Revenge of Cthulhu skrev:

Opphavsretten omfatter ikke ingrediensene, men den kan omfatte fremgangsmåte/utforming. Særlig hvis den er spesiell for retten.

På Trines Matblogg finner man beskrivelse, sikkert bedre forklart enn jeg klarer .https://trinesmatblogg.no/opphavsrett/

Slik jeg leser det omfatter opphavsretten ikke fremgangsmåten dersom man skriver den med egne ord, kun den sammensatte teksten som publiseres, altså den visuelle presentasjonen og den konkrete teksten.

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, LilleSnupp skrev:

Slik jeg leser det omfatter opphavsretten ikke fremgangsmåten dersom man skriver den med egne ord, kun den sammensatte teksten som publiseres, altså den visuelle presentasjonen og den konkrete teksten.

Som jeg sa, bedre forklart enn jeg klarer.

• Liker 3
Gjest Ispahan
Skrevet

Veldig godt oppsummert av Asti ❤️

Jeg vet ikke om jeg tror på at Anne Brith er så god baker. Jeg tror hun har perfeksjonert tre-fire oppskrifter, men det er det. Det er en grunn til at Villa Perlesukker gikk konkurs. Her er et eksempel, og det er mange historier lik denne. Men allerede den gangen var hun god til å slette tilbakemeldinger😉

https://forum.babyverden.no/threads/det-skeive-tårnet-i-pisa-levert-fra-villa-perlesukker.1748717/

Oppsummering: Anne Brith leverte en bryllupskake som falt fra hverandre. Den hadde feil farge, feil fyll og feil i forhold til allergener. I tillegg var kaka full av smørklumper og så direkte uappetittlig ut. Og den kostet en halv formue. Det er morsomt å se at hun hadde den samme, sjarmerende kundeservicen da, som nå 🤣

Skrevet (endret)

...

Endret av Lysandra
Feil tråd
  • Liker 6
Skrevet

Er det bare jeg som syns det er litt festlig at hun har på seg fancy businessantrekk, men så spiser hun på Egon? 🙈😅

• Liker 19
Skrevet
37 minutter siden, slipset skrev:

Er det bare jeg som syns det er litt festlig at hun har på seg fancy businessantrekk, men så spiser hun på Egon? 🙈😅

Ja.

• Liker 34
Skrevet

Jeg synes ikke det er realt å dra frem gamle bakesynder, i mangel på annet. Og ihvertfall ikke å kommentere antrekk versus spisested. Det er da lavmål!!  La nå heller være å kommentere.

• Liker 11
Skrevet
24 minutter siden, Heidegger skrev:

Er det bare meg som syns det er litt rart å latterliggjøre et annet menneske på denne måten? Hva hun har på seg. At det ikke gikk bra med en kake. At det er skummelt å bla i hennes kokebok? Really?

Hva hun har på seg er hennes sak.

At kaken gikk feil er som så, men verre at bakeren ikke legger seg flat og leverer ny/betaler tilbake. (Dette skjedde vel da ABD drev profesjonelt som kakebaker i Villa Perlesukker?) 

Hun har ikke laget noen kokebok.

Really.

• Liker 24
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...