Gå til innhold

Anne Brith Davidsen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei og nei, jeg er «sjokkert» over at Panta sliter litt med kildebruk og sitatsjekk: https://www.vg.no/rampelys/i/EWxoMo/influencer-anniken-annijor-joergensen-beskyldes-for-plagiat?utm_source=vgfront&utm_content=row-2 

Eventuelt ikke. Jeg stiller meg litt undrende til at et forlag ikke klarte å finne fram til forfatteren da navnet dukker opp som første treff om man googler den første setningen i diktet. Det ser jo ikke akkurat ut til at de har gjort en bedre jobb med ABs bok. Et forlag skal gjøre den jobben. Sjekke sitater, innhente tillatelse, sende manus til gjennomlesing og i det hele tatt gå manuset i sømmene. Slurv kan fort gi dem problemer, slik som i denne saken. 

• Liker 46
Skrevet

Å gud som jeg gleder meg til i morgen kl. 21:40. Snufs.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Revenge of Cthulhu skrev:

Hva skjer da?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Hva skjer da?

Tipper det er i morgen AB skal på God kveld Norge.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Vampen skrev:

Nei og nei, jeg er «sjokkert» over at Panta sliter litt med kildebruk og sitatsjekk: https://www.vg.no/rampelys/i/EWxoMo/influencer-anniken-annijor-joergensen-beskyldes-for-plagiat?utm_source=vgfront&utm_content=row-2 

Eventuelt ikke. Jeg stiller meg litt undrende til at et forlag ikke klarte å finne fram til forfatteren da navnet dukker opp som første treff om man googler den første setningen i diktet. Det ser jo ikke akkurat ut til at de har gjort en bedre jobb med ABs bok. Et forlag skal gjøre den jobben. Sjekke sitater, innhente tillatelse, sende manus til gjennomlesing og i det hele tatt gå manuset i sømmene. Slurv kan fort gi dem problemer, slik som i denne saken. 

"Pussig" nok har Anniken Jørgensen samme advokat som AB, Tony A. Vangen hos Elden, i tillegg til samme forelegger...

• Liker 27
Skrevet
7 timer siden, Pust skrev:

@Eveliina Kanskje det ble mer oppklarende, kanskje ikke. Det er mye ullent språk og det ville vært en ærlig sak å opplyse konkrete salgstall.

Saken i Aftenposten er riktignok gammel, men den tar for seg nettopp den manipulative siden, hvordan publikum ledes/villedes.

Utgangspunktet mitt for å spørre åpent om hva bestselgerlistene baserer seg på, og som @UnniB svarte på, er at jeg stusset over det faktum at Davidsens bok kan synke så raskt på listen til tross for at Panta gikk ut med løftet om enda mer salg denne uken. Når du nå sier at listene baserer seg på reelle salgstall, så tror jeg på det. For Bokhandlerforeningen tuller vel ikke med oss?

Ja, det er mye å være obs på, som bevisst forbruker. 😕 Det har vært mye debatt omkring dette over årene, både forlagenes bruk av opplagstall og sammensetningen av Bokhandlerforeningen sine lister. Men som nevnt, så har Bokhandlerforeningen sine bestselgerlister også endret seg mye over årene. Det er likevel ikke så lett å vite, for den jevne forbruker, hva de ulike egentlig betyr. :)

Hva Elguren måtte love om salg tillegger jeg ikke så mye vekt. Han kan jo ikke si at boka kommer til å selger dårlig? Forlaget har egeninteresse av å skape et inntrykk av en 'hot potato' for å gjøre folk nysgjerrige og skape blest. I ren klikk-åte stil ;)

En ting som er litt snodig - Anne Brith sin bok ser ut til å gjøre det veldig mye bedre hos Ark, enn de andre kjedene? Det skjønner jeg ikke helt? Hos Ark ligger den som nr. 2 av ukens bestselgere, men hos Norli , Notabene, Tanum og Adlibris (scroll nederst) er den ikke engang med på salgslistene, så vidt jeg kan se?

• Liker 18
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
7 timer siden, pøbelsara skrev:

Dessuten er ingen navngitt i boken, så set er sagt. En som er omtalt, har fått et fiktovt navn. Men ingen er navngitt. 

Det er bra

Skrevet
2 timer siden, Diamant skrev:

Tipper det er i morgen AB skal på God kveld Norge.

Det stemmer nok, så et kort reklameøyeblikk hvor hun gråtkvalt snakker med Dorthe.

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, Eveliina skrev:

Ja, det er mye å være obs på, som bevisst forbruker. 😕 Det har vært mye debatt omkring dette over årene, både forlagenes bruk av opplagstall og sammensetningen av Bokhandlerforeningen sine lister. Men som nevnt, så har Bokhandlerforeningen sine bestselgerlister også endret seg mye over årene. Det er likevel ikke så lett å vite, for den jevne forbruker, hva de ulike egentlig betyr. :)

Hva Elguren måtte love om salg tillegger jeg ikke så mye vekt. Han kan jo ikke si at boka kommer til å selger dårlig? Forlaget har egeninteresse av å skape et inntrykk av en 'hot potato' for å gjøre folk nysgjerrige og skape blest. I ren klikk-åte stil ;)

En ting som er litt snodig - Anne Brith sin bok ser ut til å gjøre det veldig mye bedre hos Ark, enn de andre kjedene? Det skjønner jeg ikke helt? Hos Ark ligger den som nr. 2 av ukens bestselgere, men hos Norli , Notabene, Tanum og Adlibris (scroll nederst) er den ikke engang med på salgslistene, så vidt jeg kan se?

Ikke rart. Det er ARK hun har linket til for å selge boken på nett. Det er vel også ARK som er størst på salg av bøker via nett generelt🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Bypass skrev:

Ikke rart. Det er ARK hun har linket til for å selge boken på nett. Det er vel også ARK som er størst på salg av bøker via nett generelt🤷‍♀️

Tviler på at Ark er størst på salg av bøker på nett, der tror jeg bokkilden/bokklubben, haugen etc er større, hun har vel inngått et samarbeid med de av noe slag. 

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, XmXa7 skrev:

Tviler på at Ark er størst på salg av bøker på nett, der tror jeg bokkilden/bokklubben, haugen etc er større, hun har vel inngått et samarbeid med de av noe slag. 

Bestiller alltid fra Haugenbok når jeg kjøper bøker på nett. De har alle mulige titler og sjangre, aldri fått til svar at de ikke har boka på lager, så anbefaler Haugen varmt. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Hørte "Power Ladies"-podcasten i går.. 

Kort sammendrag til dere som ikke har to timer til å høre den

Haterne skal ha sendt mail(er) til samarbeidspartner(e) og skrevet at hun er en "ræva person", et dårlig menneske, og at hun mishandler barna sine. Fikk inntrykk av at det siste der var skrevet i en mail til Cecilie Melli (som skal ha blitt rystet på Anne Brith sine vegne) 

Ellers ble innlegget om thigh gap brukt som eksempel på hvordan haterne plukket fra hverandre og brukte noe som var ment som spøk og ironi. *latter i podcast-studio* 

Samarbeidspartnerne har slått ring om henne etter bokutgivelsen, for nå forstår de hva hun har stått i, og hun kommer til å ennå mer å se på TV og i media fremover. Hun takker visst haterne i boken for å hjulpet henne å nå målet om å nå toppen (jeg har ikke lest boken) 

Det er visst ca 1000 meldinger daglig (på IG tror jeg det var) fra mennesker som vil takke for boken og gi sin støtte -  det er svært få negative tilbakemeldinger. 

"Nettrollene er dradd opp med rota, og nå skjelver de" *latter i podcast-studio*.

Da har jeg hørt hennes egne ord om egne opplevelser, det syns jeg absolutt at jeg skylder henne og debatten hun har fått igang om nettmobbing. 

PS: fikk inntrykk av at mye av hetsen det hele handler om ikke kom fra anonyme forumtroll, men fra mennesker som har tatt kontakt med henne privat, og som også har oppsøkt familien hennes og vennene hennes (det er jo ikke greit i hele tatt) - og også tatt kontakt med idrettslag og barnevern. En av de har oppsøkt henne i hele 7 år fortalte hun. 

Endret av Isild
Skrivefeil
  • Liker 16
Skrevet

Takk for oppsummering @Isild👍 Men hva mente du med den (det er ikke greit i det hele tatt) etter BV? Forstod ikke helt den🧐

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, Revenge of Cthulhu skrev:

Ja, GKN i kveld. Vet ikke om jeg skal se eller la være grunnet allergi mot løgn.

• Liker 16
Skrevet
26 minutter siden, Isild skrev:

Hørte "Power Ladies"-podcasten i går.. 

Kort sammendrag til dere som ikke har to timer til å høre den

Haterne skal ha sendt mail(er) til samarbeidspartner(e) og skrevet at hun er en "ræva person", et dårlig menneske, og at hun mishandler barna sine. Fikk inntrykk av at det siste der var skrevet i en mail til Cecilie Melli (som skal ha blitt rystet på Anne Brith sine vegne) 

Ellers ble innlegget om thigh gap brukt som eksempel på hvordagen haterne plukket fra hverandre og brukte noe som var ment som spøk og ironi. *latter i podcast-studio* 

Samarbeidspartnerne har slått ring om henne etter bokutgivelsen, for nå forstår de hva hun har stått i, og hun kommer til å ennå mer å se på TV og i media fremover. Hun takker visst haterne i boken for å hjulpet henne å nå målet om å nå toppen (jeg har ikke lest boken) 

Det er visst ca 1000 meldinger daglig (på IG tror jeg det var) fra mennesker som vil takke for boken og gi sin støtte -  det er svært få negative tilbakemeldinger. 

"Nettrollene er dradd opp med rota, og nå skjelver de" *latter i podcast-studio*.

Da har jeg hørt hennes egne ord om egne opplevelser, det syns jeg absolutt at jeg skylder henne og debatten hun har fått igang om nettmobbing. 

PS: fikk inntrykk av at mye av hetsen det hele handler om ikke kom fra anonyme forumtroll, men fra mennesker som har tatt kontakt med henne privat, og som også har oppsøkt familien hennes og vennene hennes, og også idrettslag og barnevern (det er jo ikke greit i hele tatt) En av de har oppsøkt henne i hele 7 år fortalte hun. 

Du er klar over at disse påstandene hun kommer med har gjort at hun nå er saksøkt og må møte i retten?

• Liker 18
Skrevet
3 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Takk for oppsummering @Isild👍 Men hva mente du med den (det er ikke greit i det hele tatt) etter BV? Forstod ikke helt den🧐

Kanskje litt misvisende å skrive "det er ikke greit i hele tatt" rett etter jeg nevnte at noen har kontaktet BV, for jeg mener absolutt at saker skal meldes BV der det er grunn til det - og det aner jeg ingenting om det har vært her. Jeg tenkte mer på at det ikke er greit i hele tatt å oppsøke og plage henne "på døra", og ikke minst oppsøke venner og familie.. skal rette på det jeg skrev så det kommer tydeligere frem :) 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Pust skrev:

Du er klar over at disse påstandene hun kommer med har gjort at hun nå er saksøkt og må møte i retten?

Ja? 

Jeg skrev bare en oppsummering av podcasten jeg. 

• Liker 6
Skrevet

Veldig rart at hun går ut og sier at boken handler om nettroll, og etterpå sier at det handler om at hun blir fysisk oppsøkt av noen.

• Liker 40
Skrevet
3 minutter siden, Isild skrev:

Ja? 

Jeg skrev bare en oppsummering av podcasten jeg. 

Kanskje det er formuleringen din som er forvirrende. Den ga et inntrykk av at du trodde fullt og fast på hva bloggeren forteller. Jeg tror vi skal ha is i magen og vente på rettssaken. 

• Liker 14
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...