Villroses hage Skrevet 29. mars 2019 #6641 Del Skrevet 29. mars 2019 Podcasten inneholder en del som etter min kjennskap til sakene fremstår som løgn, store overdrivelser og ditto skryt om vellykket gründer. Tok den inn i små doser, da den er altfor lang. Men skal man få med seg alle sider av en sak (og bloggosfæren/influensermakten osv. interesserer), så må også reklamebloggernes versjoner høres. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 29. mars 2019 #6642 Del Skrevet 29. mars 2019 Hvis noen har sagt at hun mishandler barna sine så er jo det helt grusomt å beskylde folk for slik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 29. mars 2019 #6643 Del Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Villroses hage skrev: Podcasten inneholder en del som etter min kjennskap til sakene fremstår som løgn, store overdrivelser og ditto skryt om vellykket gründer. Tok den inn i små doser, da den er altfor lang. Men skal man få med seg alle sider av en sak (og bloggosfæren/influensermakten osv. interesserer), så må også reklamebloggernes versjoner høres. Mener du at jeg må høre på to timer podcast når jeg har lest boken? Eller holder det at jeg har lest boken? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Aricia Skrevet 29. mars 2019 Populært innlegg #6644 Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) De siste dagene har to påfallende ting skjedd samtidig mht aktivitet i denne tråden. - Mange nye brukere eller brukere med få innlegg, alle stort sett eller utelukkende om Anne Brith, har begynt å poste hyppig med likelydende angrep på kritikken i tråden. Det har resultert i mer diskusjon og temperatur. - Lenke til podkasten til Power Ladies, der Anne Brith er gjest, ble postet i tråden i går, midt mellom brukerdebatten som hisser til mer og hissigere diskusjon. Jeg synes sammenfallet er interessant. Endret 29. mars 2019 av Aricia 76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villroses hage Skrevet 29. mars 2019 #6645 Del Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, pøbelsara said: Mener du at jeg må høre på to timer podcast når jeg har lest boken? Eller holder det at jeg har lest boken? Har faktisk (uten at jeg har lest boken) begynt å få en ørliten anelse om at det kan ha foregått noe korrektur før det kom på trykk. For et helt korrekt inntrykk av hva bloggeren mener og står for, så ja. Altfor mye tid, selvsagt, men oppstykket og ved siden av noe nyttig å gjøre kan det gå. Nyttig for helhetsinntrykket, som sagt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 29. mars 2019 #6646 Del Skrevet 29. mars 2019 9 minutter siden, Villroses hage skrev: Podcasten inneholder en del som etter min kjennskap til sakene fremstår som løgn, store overdrivelser og ditto skryt om vellykket gründer. Tok den inn i små doser, da den er altfor lang. Men skal man få med seg alle sider av en sak (og bloggosfæren/influensermakten osv. interesserer), så må også reklamebloggernes versjoner høres. Mer utestemme, med andre ord. Som vanlig. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 29. mars 2019 Populært innlegg #6647 Del Skrevet 29. mars 2019 Men hun har jo skrevet om både de økonomiske problemene sine og skattegjelden i boken - og likevel skryter hun av å være en vellykket grunder? Det kan da ikke henge på greip for henne selv engang? 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 29. mars 2019 #6648 Del Skrevet 29. mars 2019 Det er ved 67 minutter inn hun nevner anklagen om at mennesker som har kontaktet samarbeidspartnere. Sitat De sa jeg var en ræva person, jeg var en dårlig menneske, jeg var en dårlig mor, jeg mishandla barna mine og masse sånne stygge ting om meg Det nevnes noe mer, men de ler samtidig som hun sier det så jeg får ikke helt med meg hva det er. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villroses hage Skrevet 29. mars 2019 #6649 Del Skrevet 29. mars 2019 5 minutter siden, pøbelsara said: Men hun har jo skrevet om både de økonomiske problemene sine og skattegjelden i boken - og likevel skryter hun av å være en vellykket grunder? Det kan da ikke henge på greip for henne selv engang? Ganske fascinerende, ja. Skulle tro intervjueren overhodet ikke kjente til dette heller. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveliina Skrevet 29. mars 2019 #6650 Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) 4 timer siden, Pust skrev: Det forklarer jo hvorfor boken har falt som en sten; bokhandlerne (og butikkene?) har kjøpt inn litt for mye. Hva annet kan forklare et fall fra 2. plass til 12.plass? http://www.bokhandlerforeningen.no/boklista/Generell+litteratur/724 Bokhandlerforenings lister baserer seg på salgstall, dette står i høyremargen: "Boklista er utarbeidet av Bokhandlerforeningen. Salgsstatistikk er hentet fra følgende bedrifter: [klippet vekk liste over kjeder] Boklista følger fastprisperioden og viser salget av titler utgitt innenfor inneværende fastprisperiode. For bøker med fripris inkluderes kun titler som ikke overstiger mer enn 80 prosent salg via en kjede. "Månedens bestselger" vises med alle utgivelsesår." http://www.bokhandlerforeningen.no/boklista/Generell+litteratur/724 19 timer siden, UnniB skrev: Salgslistene beregnes på bakgrunn av bestillinger fra bokhandel/utsalgssteder. Det er derfor en bok kan gå inn på bestselgerlisten etter kun dager i salg. Det er altså ikke reellt salg over disk, men en estimering av hva bokhandlerne tror at de vil komme til å selge basert på (antatt) etterspørsel. Hva slags salgslister tenker du på her, mener du opplagstall fra forlag kanskje? Det som kalles 'bestselgerlister' er vanligvis en referanse til Bokhandlerforeningen sine lister, og de er basert på salgstall. Endret 29. mars 2019 av Eveliina sletta generelle debatt om Bokhandlerforeningens lister Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 29. mars 2019 #6651 Del Skrevet 29. mars 2019 Jeg skjønner ikke at Anne Brith er så misfornøyd med å ha anonyme kritikere. Uten anonymiteten kunne hun jo aldri drevet på med "bokutgivelse" og påfølgende mediesirkus slik hun gjør nå. Altså: "De sa at... [sett inn drøye og omtrentlige beskyldninger] og masse sånne stygge ting". Takk og lov for "de" liksom! Hvis det kun var navngitte personers ytringer hun lot som hun refererte her, hadde jo ikke dette gått, for å si det mildt. Ikke at det egentlig går nå heller, da, hvis vi skal legge normale standarder for presisjon og etterrettelighet til grunn, men det hjelper jo å gjengi en grå, anonym masse av uidentifiserbare kjerringer. Som jeg også har påpekt før: Ved å være anonym på nett er det ikke nødvendigvis bare lettere å utsette andre for drøyere og styggere angrep - det er minst like lett å bli utsatt for drøyere og styggere angrep selv. Kritikernes anonymitet gjør det mye lettere for Anne Brith å bygge de svært overdrevne og svært omtrentlige løgnhistoriene sine. 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Habibi Skrevet 29. mars 2019 #6652 Del Skrevet 29. mars 2019 Følte bare et lite behov for å si en liten ting: Eg er ikkje ei som bare dropper noe i tråden for å hause opp stemningen. beklager at eg la ut podcastlinken nå i dag, at den ble lagt i går har eg ikkje fått med meg. Det er jo nok drama fra før om man ikkje skal drive å fyre opp for så å stikke av. Eg er har lest ABD bloggen i temmelig mangen år (Fra Perlesukker) og er av den grunn overhodet ikkje noe stor fans og er en av kritikerene. Har selv hatt samtaler med AB ang diverse og slettes ikkje begeistret. Selv om eg ikkje skriver så mye her inne så leser eg det meste da eg håper at alt ville komme for en dag...en dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 29. mars 2019 #6653 Del Skrevet 29. mars 2019 2 minutter siden, Habibi skrev: Følte bare et lite behov for å si en liten ting: Eg er ikkje ei som bare dropper noe i tråden for å hause opp stemningen. beklager at eg la ut podcastlinken nå i dag, at den ble lagt i går har eg ikkje fått med meg. Det er jo nok drama fra før om man ikkje skal drive å fyre opp for så å stikke av. Eg er har lest ABD bloggen i temmelig mangen år (Fra Perlesukker) og er av den grunn overhodet ikkje noe stor fans og er en av kritikerene. Har selv hatt samtaler med AB ang diverse og slettes ikkje begeistret. Selv om eg ikkje skriver så mye her inne så leser eg det meste da eg håper at alt ville komme for en dag...en dag! Det har jeg heller ikke ment å si, @Habibi! 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 29. mars 2019 #6654 Del Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Hvis noen har sagt at hun mishandler barna sine så er jo det helt grusomt å beskylde folk for slik kan vi ikke forholde oss til fakta og ikke la oss rive med og bli opprørt over noe som mest sannsynlig ikke kan dokumenteres. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 29. mars 2019 #6655 Del Skrevet 29. mars 2019 (endret) 32 minutter siden, Eveliina skrev: Bokhandlerforenings lister baserer seg på salgstall, dette står i høyremargen: "Boklista er utarbeidet av Bokhandlerforeningen. Salgsstatistikk er hentet fra følgende bedrifter: [klippet vekk liste over kjeder] Boklista følger fastprisperioden og viser salget av titler utgitt innenfor inneværende fastprisperiode. For bøker med fripris inkluderes kun titler som ikke overstiger mer enn 80 prosent salg via en kjede. "Månedens bestselger" vises med alle utgivelsesår." http://www.bokhandlerforeningen.no/boklista/Generell+litteratur/724 Det har vært debatt omkring utformingen av Bokhandlerforeningen sine lister, men det gikk i hovedsak på at bøker solgt via bokklubber ikke ble talt med, og tidligere ble ikke bøker i friprisperioden tatt med i det hele tatt. Det ga utslag i at reelle storselgere som fortsatte å selge svært godt over år, ikke lengre vistes over listene med bestselgere. Dette er endret på nå, det er lagt inn en regel for å unngå at eldre bøker som selges til sterkt reduserte kampanjepriser i en kjede skal toppe listene. Boklista fra Bokhandlerforeningen er basert på faktisk salg i bokhandel, og får kritikk for å ikke favne alle salgskanaler. Historisk har det vist seg at de store bestselgerne i bokhandel gjerne er hovedbøker i klubb og bestselgere også i andre kanaler. https://bok365.no/artikkel/om-snorr-og-bart-og-opplagstall/ (Denne linken er bra for de spesielt interesserte, litt historikk og debatten omkring opplagstall vs salgstall som gikk i VG i januar i år) Hva slags salgslister tenker du på her, mener du opplagstall fra forlag kanskje? Det som kalles 'bestselgerlister' er vanligvis en referanse til Bokhandlerforeningen sine lister, og de er basert på salgstall. Jeg syns det er svært forvirrende, og det gis motstridende opplysninger i media. Den bestselgerlisten det refereres til, altså bokhandlerens liste, sier @UnniB er basert på salg fra forlag inn til butikk, mens bokhandlerne selv sier at listen gjelder nye bøker i den dyreste utgaven. Hva er riktig? Forlagene ønsker seg lister som viser konkrete salgstall, ikke svevende og feilaktige opplysninger slik det er nå. Jeg vil også ha mer ærlighet og ikke bli manipulert av bokhandlerforeningen. http://www.bokhandlerforeningen.no/boklista/Generell+litteratur/724 Når det gjelder Davidsens lille bok har den falt fra 2.plass til 12. plass etter at søksmålet ble kjent. Man skulle tro at et søksmål ville ha motsatt virkning, men slik ble det ikke. https://www.aftenposten.no/kultur/i/5n8V1/Listene-som-avgjor-kjopet-ditt https://www.vg.no/rampelys/bok/i/qno1re/forlag-vil-ha-slutt-paa-hemmelighold-om-salgstall?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=92w1l Endret 29. mars 2019 av Pust 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Habibi Skrevet 29. mars 2019 #6656 Del Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, Aricia skrev: De siste dagene har to påfallende ting skjedd samtidig mht aktivitet i denne tråden. - Mange nye brukere eller brukere med få innlegg, alle stort sett eller utelukkende om Anne Brith, har begynt å poste hyppig med likelydende angrep på kritikken i tråden. Det har resultert i mer diskusjon og temperatur. - Lenke til podkasten til Power Ladies, der Anne Brith er gjest, ble postet i tråden i går, midt mellom brukerdebatten som hisser til mer og hissigere diskusjon. Jeg synes sammenfallet er interessant. Det var i grunnen dette som gjorde at eg følte meg truffet og bare følte for å forklare meg Da er eg den som som syns det er bedre å bare si fra i steden for å bli sur, så eg er absolutt like blid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 29. mars 2019 #6657 Del Skrevet 29. mars 2019 Akkurat nå, Habibi skrev: Det var i grunnen dette som gjorde at eg følte meg truffet og bare følte for å forklare meg Da er eg den som som syns det er bedre å bare si fra i steden for å bli sur, så eg er absolutt like blid Jeg tror folk bare ble så sjokkert over hva du fortalte om podcasten at de ikke klarte tro på det. At hun virkelig sa det hun sa, ikke at de ikke trodde på deg 👍😘 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 29. mars 2019 #6658 Del Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Habibi skrev: Det var i grunnen dette som gjorde at eg følte meg truffet og bare følte for å forklare meg Da er eg den som som syns det er bedre å bare si fra i steden for å bli sur, så eg er absolutt like blid Skjønner det! Derfor presiserte jeg også at lenke først ble postet i går - og du postet jo i dag. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Habibi Skrevet 29. mars 2019 #6659 Del Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Aricia skrev: Skjønner det! Derfor presiserte jeg også at lenke først ble postet i går - og du postet jo i dag. Når eg selv satt å leste nye innlegg frem til i ettermiddag reagerte eg på at ingen nevnte denne Podcasten - Selv satt eg akkurat da å hørte på den og var vel ganske sjokka over en del av det hun sa. Eg er f.eks absolutt for Janteloven, men man klare over hodet ikkje plassere seg selv på en høyere pidestal en det ABD har gjort! Hekkan det må var være skikkelig ensomt der på den toppen, men ho liker det kanskje sånn haha Uansett, me må jo absolutt ta høyde for at hun har bodde 10 år i utlandet...og ikkje helt er som alle andre (Det er noe av det hun mener om seg selv) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveliina Skrevet 29. mars 2019 #6660 Del Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Pust skrev: Jeg syns det er svært forvirrende, og det gis motstridende opplysninger i media. Den bestselgerlisten det refereres til, altså bokhandlerens liste, sier @UnniB er basert på salg fra forlag inn til butikk, mens bokhandlerne selv sier at listen gjelder nye bøker i den dyreste utgaven. Hva er riktig? Forlagene ønsker seg lister som viser konkrete salgstall, ikke svevende og feilaktige opplysninger slik det er nå. Jeg vil også ha mer ærlighet og ikke bli manipulert av bokhandlerforeningen. Når det gjelder Davidsens lille bok har den falt fra 2.plass til 12. plass etter at søksmålet ble kjent. Man skulle tro at et søksmål ville ha motsatt virkning, men slik ble det ikke. https://www.aftenposten.no/kultur/i/5n8V1/Listene-som-avgjor-kjopet-ditt https://www.vg.no/rampelys/bok/i/qno1re/forlag-vil-ha-slutt-paa-hemmelighold-om-salgstall?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=92w1l Ja, her er vi inne på den diskusjonen som jeg sletta i forrige svaret mitt. Det gikk en debatt omkring dette på nyåret. Det er simpelthen ikke riktig, at Bokhandlerforenings lister baserer seg på salg fra forlag til butikk - det må @UnniB i så fall framlegge en kilde på. Bokhandlerforeningen baserer seg på salg over disk i butikk. Forlagene har blitt kritisert for å ofte oppgi opplagstall, som kan gi svært feilaktig bilde. Det er lett å trykke opp et stort opplag, ikke like lett å selge det. Salgstallene er ikke oppgitt i Bokhandlerforeningen sine lister, etter tradisjon/avtale med forlagene - men listene er likevel basert på faktiske salgstall. Debatten i januar gikk bl.a på at bransjen/forlagene ser ut til å være moden for at salgstallene også kan trykkes i listene. Sitat to her handler om Bokhandlerforeningen sine lister: Sitat I går skrev VG om at forlagenes praksis om å oppgi opplagstall, ikke salgstall, kan gi et feil bilde på hvem som egentlig er årets salgsvinnere. [...] I dag er grunnlaget for den norske bestselgerlisten salg over disk i norsk bokhandel, men selv om man i dag har minutt-for-minutt-statistikk for hvilke bøker som selges, er ikke salgstallet med når de ukentlige salgslistene publiseres. https://www.vg.no/rampelys/bok/i/qno1re/forlag-vil-ha-slutt-paa-hemmelighold-om-salgstall?utm_content=recirculation-matrix&utm_source=92w1l Den saken du postet fra Aftenposten, er fra 2008 - og innholdet der er ikke aktuelt lenge. Bokhandelforeningen sine lister har blitt endra flere ganger de senere årene, og det er gjort endringer for å imøtegå den kritikken. Det gikk på at før var det kun bøker i fastprisperioden som ble tatt med på bestselgerlistene. Sånn er det ikke lengre Sitat For bøker med fripris inkluderes kun titler som ikke overstiger mer enn 80 prosent salg via en kjede. "Månedens bestselger" vises med alle utgivelsesår." http://www.bokhandlerforeningen.no/boklista/Generell+litteratur/724 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg