Eveliina Skrevet 27. mars 2019 #6521 Skrevet 27. mars 2019 "uhørt i norsk forlagshistorie"...? Seriøst? Det er vel mer sånn det pleier å gå med bloggerbøkene. Hvor mange ganger har vel ikke bøker Panta har gitt ut blitt dratt for retten.....? Begynner å bli mer -*gjeeeesp*. Hvem gidder å bry seg? Sånn utover en lite gjeng her inne som følger med litt mer enn folk flest på hva som egentlig foregår. Dess flere ganger de gjentar "oppsiktsvekkende og eksplosivt", dess sterkere hører folk "dramalama bråkebøtte". https://www.nettavisen.no/livsstil/anne-brith-davidsens-bok-stevnet-for-retten/3423637275.html 27
Honey Dew Skrevet 27. mars 2019 #6522 Skrevet 27. mars 2019 19 minutter siden, Diamant skrev: Nettavisen har kommentarfelt på FB. Jeg ser kun tre kommentarer og alle tre støtter AB. Åja, da gikk det lys opp for meg også. 2
Gjest Ispahan Skrevet 27. mars 2019 #6523 Skrevet 27. mars 2019 (endret) - Det er ekstra spesielt og en trussel mot det frie ord at man kan kreve å endre bøker anonymt. Dette kan ikke kalles å være modig, og viser nettopp problemet med anonym mobbing som boken tar opp. Vi ser fram til saken blir berammet for retten, da hun vil måtte tørre å stå for det hun nå gjør, sier Elgurén. Vi må huske at denne kvinnen neppe er anonym overfor forlaget og Anne Brith, så det inntrykket han prøver å gi her henger ikke på greip. Men det støtter vel godt oppunder påstandene i boka om anonyme nettroll. Hun er til og med kvinne 😉 Jeg må si at Elgurén virker nesten like dreven i offerrollen som forfatteren sin. At saksøker velger å være anonym overfor media er helt forståelige. vi har alle sett nok av eksempler på hva Anne Briths fanatiske fans lirer ut av seg de siste ukene. Anne Brith trenger ikke å løfte skitne til hendene sine, hun trenger bare å peke... https://www.nettavisen.no/livsstil/anne-brith-davidsens-bok-stevnet-for-retten/3423637275.html Endret 27. mars 2019 av Ispahan Glemte lenke
Eveliina Skrevet 27. mars 2019 #6524 Skrevet 27. mars 2019 4 minutter siden, Honey Dew skrev: Nå forstår jeg ingenting... Blogger som ikke er blogger, du vet? 4
Populært innlegg Eveliina Skrevet 27. mars 2019 Populært innlegg #6525 Skrevet 27. mars 2019 Sitat Vi kan ikke ha det slik i Norge at bøker blir tatt til retten fordi det er noen som ikke liker dem. https://www.nettavisen.no/livsstil/anne-brith-davidsens-bok-stevnet-for-retten/3423637275.html Altså - huh...?! Litt sånn som at - vi kan ikke ha det sånn i Norge at folk blir truet med anmeldelser når noen ikke liker kritiske kommentarer.....? Eller at folk blir hengt ut på nett, stalket, sjikanert hos arbeidsgivere osv - fordi en har uttalt seg kritisk eller brukt sin forbrukermakt.https://www.vg.no/rampelys/i/oRKRMK/advokat-mener-blogger-anne-brith-davidsen-42-broet-personopplysningslovenhttps://www.dn.no/markedsforing/blogg/bloggere/markedsforing/toppblogger-ringte-arbeidsgiver-og-truet-med-anmeldelse-av-kritiske-lesere/2-1-471746https://www.dn.no/medier/blogg/bloggere/sosiale-medier/toppblogger-forsokte-a-lokke-bloggpoliti-i-internettfelle/2-1-475466 Litt flåsete sagt kanskje. Men er seriøst, og en utvikling jeg virkelig ikke liker, og vi som samfunns snart må ta en skikkelig debatt på. Skal vi ha det sånn, at folk med mest penger, kan true andre til å holde kjeft, ellers blir de saksøkt...? Vil vi ha det sånn, at en blir hengt ut offentlig i litteratur, uten noen mulighet til å forsvare seg - annet enn å saksøke selv? Vil vi ha en offentlighet og debattklima, hvor det spekuleres i å bruke rettsapparat og politi? 56
Gjest CecilieX Skrevet 27. mars 2019 #6526 Skrevet 27. mars 2019 (endret) Taktikken til forlaget ser ut til å være «angrep er det beste forsvar» Mistenkeliggjøring av saksøkers motiv, det var proft. Endret 27. mars 2019 av CecilieX
Rev. Revenge Skrevet 27. mars 2019 #6527 Skrevet 27. mars 2019 Eldens advokatkontor sponset av Panta eller ei, Panta/Anne Brith Davidsen har ingen sak. Bare ord, som de bruker for mest mulig PR. 25
xinnia Skrevet 27. mars 2019 #6528 Skrevet 27. mars 2019 1 time siden, Diamant skrev: Nettavisen har kommentarfelt på FB. Jeg ser kun tre kommentarer og alle tre støtter AB. Forrige sak nettavisen hadde om damen, var det noen som linket til blant annet bloggen til Asti- de kommentarene med slike linker ble slettet. 12
Populært innlegg Eveliina Skrevet 27. mars 2019 Populært innlegg #6529 Skrevet 27. mars 2019 Elden og Anne Brith, som visstnok er sterkt imot mobbing - hva skal en kalle det å nedsnakke saksøker på denne måten....? Det er i hvert fall ikke snilt. "kan ikke kalles å være modig" "da hun vil måtte tørre å stå for det"https://www.nettavisen.no/livsstil/anne-brith-davidsens-bok-stevnet-for-retten/3423637275.html Skal vi ha det sånn, at det er bare de mest tykkhudete som orker å stå opp for seg selv? Husk dette er en privatperson, som ikke selv har valgt offentlig omtale. Som mer eller mindre rett ut kalles feig og veik av motpartens advokat. Mulig det er innafor ytringsfriheten, men det er jaggu ikke verdig. Attpåtil, så spekuleres det i saksøkers motivasjon, så det tillegges hensikter som denne personen heller ikke kan forsvare seg mot. Det er så stygt. Og Anne Brith vet utmerket godt, at her i tråden ville det blitt slettet sporenstreks - mens de altså bevisst spekulerer i avisen, vel vitende om at det ikke er mulig å få gjort noe med. 79
mikrobe Skrevet 27. mars 2019 #6530 Skrevet 27. mars 2019 1 time siden, Honey Dew skrev: Nå forstår jeg ingenting... Bare et teit innspill på dette med "magasin" vs blogg. 6
Populært innlegg Cessa74 Skrevet 27. mars 2019 Populært innlegg #6531 Skrevet 27. mars 2019 1 time siden, Ispahan skrev: - Det er ekstra spesielt og en trussel mot det frie ord at man kan kreve å endre bøker anonymt. Dette kan ikke kalles å være modig, og viser nettopp problemet med anonym mobbing som boken tar opp. Vi ser fram til saken blir berammet for retten, da hun vil måtte tørre å stå for det hun nå gjør, sier Elgurén. Vi må huske at denne kvinnen neppe er anonym overfor forlaget og Anne Brith, så det inntrykket han prøver å gi her henger ikke på greip. Men det støtter vel godt oppunder påstandene i boka om anonyme nettroll. Hun er til og med kvinne 😉 Jeg må si at Elgurén virker nesten like dreven i offerrollen som forfatteren sin. At saksøker velger å være anonym overfor media er helt forståelige. vi har alle sett nok av eksempler på hva Anne Briths fanatiske fans lirer ut av seg de siste ukene. Anne Brith trenger ikke å løfte skitne til hendene sine, hun trenger bare å peke... https://www.nettavisen.no/livsstil/anne-brith-davidsens-bok-stevnet-for-retten/3423637275.html Dette er så bra skrevet! Og jeg må si jeg er så glad for at noen faktisk har saksøkt Anne Brith! Håper mange av de som har opplevd hennes trusler også står frem og at en rettsak dekkes bredt i media -hvor man faktisk får frem sannheten om forfatteren Anne Brith og hennes truende og kyniske oppførsel. Og jeg er ekstremt provosert over at forlaget og Anne Brith prøver å vinkle saken til at dette er en anonym nettmobber som ønsker penger. (De kommenterer jo at det er en KVINNE, som er ANONYM og at summen hun krever er så høy at de påstår at hun egentlig ikke er krenket, hun vil ha penger.. ) Jeg håper VIRKELIG at saksøkeren har hyret en meget dyktig advokat og får sannheten frem i lyset. Det er mange som burde vært med i søksmålet, da det ikke er vanskelig å identifisere flere av de Anne Brith feilaktig henger ut som hatende, kvinnelige nettmobbere. Og ingen har muligheten til å forsvare seg. Dette handler faen ikke om sensur eller bloggerens/forfatterens mulighet til ensidig ytringsfrihet, selv om forfatteren elsker å fremstå som offer -og som sletter, blokkerer og truer enhver person som våger å si henne i mot. Dette handler om retten til motsvar. Retten om å beholde sin integritet. og retten til å beholde nettopp ytringsfriheten i begge sider av en sak-retten til å være både uenig og kritisk!! Og jeg er ekstremt overrasket over at diverse firmaer og produksjonsselskap vil samarbeide med Anne Brith -sjokkert faktisk! Gjør de virkelig INGEN research? Really?? Vil de virkelig forbindes med en dame med så manipulative og skremmende holdninger og oppførsel? De burde seriøst skamme seg - så mange som Anne Brith har såret, krenket, truet og latterliggjort på sitt tog til suksess -jeg har faen ikke ord.. Det er mange dyktige influencere å ta av -men tydeligvis funker barnehagementaliteten -den som skriker mest får først.. Det er søren meg ikke riktig -hun burde bli avvist av alt og alle.. At man skal tjene fett med penger for slik oppførsel, det sier mye om at vi trenger et regelverk og at noen rydder opp i blogglandia. (Så man kan sile ut uetiske influencere en gang for alle..) 78
FotbaIlflua Skrevet 27. mars 2019 #6532 Skrevet 27. mars 2019 Lurer på hvordan det er å være skandale-blogger den dagen de våkner opp og innser hvordan de har oppført seg; solgt sjelen sin og barna/familielivet sitt for penger. Om de våkner opp noen gang, da... 31
Månespeil Skrevet 27. mars 2019 #6533 Skrevet 27. mars 2019 20 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Lurer på hvordan det er å være skandale-blogger den dagen de våkner opp og innser hvordan de har oppført seg; solgt sjelen sin og barna/familielivet sitt for penger. Om de våkner opp noen gang, da... Tipper det kommer an på størrelsen på bankkontoen og forholdet til voksne barn.. 11
FotbaIlflua Skrevet 27. mars 2019 #6534 Skrevet 27. mars 2019 10 minutter siden, Månespeil skrev: Tipper det kommer an på størrelsen på bankkontoen og forholdet til voksne barn.. Det bør stå ganske mange hundre millioner på bankkontoen for at det skal være i nærheten av tilgivelig å selge seg selv og sine nærmeste. 12
Månespeil Skrevet 27. mars 2019 #6535 Skrevet 27. mars 2019 5 minutter siden, FotbaIlflua skrev: Det bør stå ganske mange hundre millioner på bankkontoen for at det skal være i nærheten av tilgivelig å selge seg selv og sine nærmeste. Helt enig! 4
Rev. Revenge Skrevet 27. mars 2019 #6536 Skrevet 27. mars 2019 Felles søksmål fra de uthengte er en sabla god idé. Og Nettavisens sensur av kommentarfeltet på FB er latterlig uprofesjonelt. De mistet en følger der, gitt. 24
banana hammock Skrevet 27. mars 2019 #6537 Skrevet 27. mars 2019 2 timer siden, Trude.lutt skrev: Og kommentarfeltet på Nettavisen...... Hva er det som gjør at folk støtter henne....? Er jo såklart ingen som tør og skrive noe under eget navn i frykt for hva AB kan finne på. Jeg klør i fingrene jeg har så lyst til og kommentere men tørr rett og slett ikke😡 13
Nor Skrevet 27. mars 2019 #6538 Skrevet 27. mars 2019 2 timer siden, Inocybe skrev: At det er andre forfattere som også har tråkket over grensen gjør det da ikke ok at AB også gjør det? Det er et dårlig argument her. Jeg vil omformulere det til at AB bør stå for at hun henger ut folk. Mange av personene i boken er veldig dårlig anonymisert og de har ikke fått mulighet for å fortelle sin side av saken. Bare fordi man er semikjent blogger gir det ikke frikort for å oppføre seg ufint. Men du mener vel det skal være samme regler for henne som andre som skriver bøker... eller? Jeg kjenner henne ikke personlig, men følger denne tråden fordi jeg er så fascinert over at en del anonyme kvinner hetser henne hemningsløst i denne tråden. Hva er det med henne ??? Det er jo mange som viser frem barna sine, planlegger og feiler. Det er frivillig og lese blogg, snapp og boken hennes . Dere velger !!! og gjøre det. 2
Populært innlegg nantucket Skrevet 27. mars 2019 Populært innlegg #6539 Skrevet 27. mars 2019 Kjenner jeg blir så mektig irritert over fremstillingen av saken i Nettavisen. Forlaget og advokaten fremstiller det som et problem at den som saksøker er ANONYM, og antyder at saksøker er en mobber. Jeg forstår virkelig ikke denne trangen til å tvinge folk frem i lyset under fullt navn. Nå vet ikke jeg hvem denne kvinnen som saksøker er og hvilken konflikt hun har hatt med Anne Brith, men med tanke på de sakene som har kommet frem hvor folk har stått frem med fullt navn, så kan det jo tenkes at konflikten er i noenlunde samme gate. Hverken Gry som sto frem i DN eller hun som sto frem som mor til eleven som hadde blitt intervjuet om kroppspress har vel aldri bedt om å bli en del av rampelyset? Det skal jo ikke være sånn at fordi man engasjerer seg i sitt barns læringsmiljø eller i forbrukeretikk så kan man risikere å bli hengt ut på blogg og i bok? Derimot ser jeg på det som et stort problem at en mor ikke kan engasjere seg i skolehverdagen til sitt barn uten å tvinges ut i det offentlige rom og så attpåtil kreve at vedkommende står frem med fullt navn og virke. Håper virkelig Panta får seg en smekk, for dette handler absolutt ikke om sensur, det handler om PERSONVERN! Jeg orker hvertfall ikke ha et samfunn der ingen andre enn de som trives i rampelyset tør engasjere seg i frykt for å bli dratt ufrivillig inn i Blogglandia. https://www.nettavisen.no/livsstil/anne-brith-davidsens-bok-stevnet-for-retten/3423637275.html 87
Populært innlegg nantucket Skrevet 27. mars 2019 Populært innlegg #6540 Skrevet 27. mars 2019 2 minutter siden, Nor skrev: Men du mener vel det skal være samme regler for henne som andre som skriver bøker... eller? Jeg kjenner henne ikke personlig, men følger denne tråden fordi jeg er så fascinert over at en del anonyme kvinner hetser henne hemningsløst i denne tråden. Hva er det med henne ??? Det er jo mange som viser frem barna sine, planlegger og feiler. Det er frivillig og lese blogg, snapp og boken hennes . Dere velger !!! og gjøre det. Jeg velger å følge med på Anne Brith (og en del andre bloggere) fordi jeg er opptatt av blant annet markedsføring, media, samfunnsdebatten og forbrukerspørsmål. Dette henger sammen både med mine personlige interesser og mitt yrkesliv. Det er ikke nødvendigvis personen Anne Brith som er så veldig interessant, men det er hvordan hun (med andre) drifter sine bedrifter, hvordan de blir sponset, hvordan de pusher varer og tjenester på sine lesere, hvilke aktører som velger å bruke influencere for å selge og bygge merkevare. Dette er en samfunnstrend som jeg synes er interessant å følge med på, og som jeg engasjerer meg i fordi jeg som markedsfører ser en del etiske problemstillinger rundt hvordan en del influencere (og bedrifter) opererer innenfor dette feltet. Dette opptar meg både pga min karriere (hvor jeg absolutt BØR være oppdatert og ha en mening rundt disse spørsmålene) og det opptar meg som forbruker. Jeg synes for eksempel det er spennende å se hvilke bedrifter som velger å samarbeide med influencere, og følge med på hvordan dette påvirker merkevaren på kort og lang sikt. Prøver å sette meg inn i hvilke strategiske beslutninger de har tatt og gjør meg opp min egen mening. Det er ikke for å plage, hetse eller ta noen, det er fordi det er dette som opptar meg. Siter meg gjerne hvor du mener jeg har hetset i denne eller andre tråder så tar jeg gjerne en diskusjon på det. Selvfølgelig er det frivillig å lese blogg, snap og bok, men selv om man er kritisk til Anne Brith så betyr vel ikke det at en da automatisk må slutte med det? Jeg leser mange artikler hvor jeg ikke er spesielt begeistret for innholdet, men som jeg likevel leser fordi det kan være et emne som er viktig å få med seg dersom man vil være oppdatert på hva som rører seg rundt omkring. 61
Fremhevede innlegg