Populært innlegg DianaV Skrevet 22. mars 2019 Populært innlegg #6321 Skrevet 22. mars 2019 Jeg jobbet lenge i bokhandel selv. Det hadde ALDRI skjedd at ansatte hadde "gjemt bort" en bok, eller sagt de ikke har den inne hvis den er inne. Det er så absurd at det ligner ingenting. Jeg jobbet i bokhandel da en norsk forfatter ga ut en serie med bøker ingen av de ansatte likte. Men vi solgte med glede! Det er det ansatte i butikker gjør! 91
Justlooking Skrevet 22. mars 2019 #6322 Skrevet 22. mars 2019 (endret) postet link som andre hadde postet tidligere Endret 22. mars 2019 av Justlooking
Elaine Marley Skrevet 22. mars 2019 #6323 Skrevet 22. mars 2019 Tråden er ryddet for latterliggjøring og avsporinger. Elaine Marley, mod.
Populært innlegg Eveliina Skrevet 22. mars 2019 Populært innlegg #6324 Skrevet 22. mars 2019 (endret) 2 timer siden, Navigasjon skrev: https://www.nettavisen.no/livsstil/anne-brith-davidsen-herjer-pa-boklistene/3423628212.html Det er noe som skurrer her........, hvorfor er det ingen som skriver om at bloggen/magasinet er oppe igjen, under samme navn, anne.brith.no, eller hvorfor fortsetter hun å utlevere sine barn i ALLE kanaler. Absolutt ingen dokumentasjon på alle påstandene i boken.......... Er oppgitt over at folk kun leser en overskrift, og tar alt for god fisk? Dette lukter bestillingsverk. Noe måtte de vel finne på, for å bøte på manglende generell interesse og omtale av boken. Pussig at Nettavisen ikke skriver saken 'Inni er vi alltid unge herjer boklistene' - til tross for at den boken faktisk har ligger på topp to uker på rad...? Her lønner det seg å klikke inn på selve bokhandlerlisten:http://www.bokhandlerforeningen.no/boklista/Generell+litteratur/724 Se selv hva slags bøker det er snakk om. Ingen av dem er hva jeg ville anta er særlige storselgere? Edit: Nr. 3 på listen er f.eks 'Foreldremagi' (om barneoppdragelse) - til tross for at den har vært i salg i 29 uker. Hvor mye selges det av en slik bok etter over 7 måneder...? Det var det som måtte til for å komme inn som nr. 2 på denne listen. Legg så merke til, at ingen faktiske salgstall er oppgitt. Dette griper inn i en litt annen generell debatt som går, hvordan skal vi forbrukere kunne vite hva slike boklister egentlig betyr? Strengt tatt, så trenger det ikke være mer enn 15 solgte eksemplarer som skiller nr. 1 og nr. 15 på listen her. Hvor mye relevans har en liste uten salgstall? Og som kun baserer seg på salg over disk? Det høres imponerende ut med 'nummer to på bestselgerlisten' - men hvor mange bøker er det egentlig solgt? Og hvor mange flere enn nummer femten på lista? For alt vi vet, så trengs det ikke å selges mer enn 15-20 bøker for å havne på nr 1, sånn i verste fall. Ja, jeg vet dette er ekstremeksempler, som neppe er helt riktige. Satt på spisse med vilje, for å få fram et poeng I dag er grunnlaget for den norske bestselgerlisten salg over disk i norsk bokhandel, men selv om man i dag har minutt-for-minutt-statistikk for hvilke bøker som selges, er ikke salgstallet med når de ukentlige salgslistene publiseres. I flere andre land er dette vanlig praksis, slik som i USA - der Publishers weekly publiserer eksakt salgstall for bøkene på bestselgerlistene. Også i Storbritannia er salgstallet på bøker offentlig.https://www.vg.no/rampelys/bok/i/qno1re/forlag-vil-ha-slutt-paa-hemmelighold-om-salgstall Endret 22. mars 2019 av Eveliina se edit 53
MissLucy Skrevet 22. mars 2019 #6325 Skrevet 22. mars 2019 21 minutter siden, Eveliina skrev: Dette lukter bestillingsverk. Noe måtte de vel finne på, for å bøte på manglende generell interesse og omtale av boken. Pussig at Nettavisen ikke skriver saken 'Inni er vi alltid unge herjer boklistene' - til tross for at den boken faktisk har ligger på topp to uker på rad...? Her lønner det seg å klikke inn på selve bokhandlerlisten:http://www.bokhandlerforeningen.no/boklista/Generell+litteratur/724 Se selv hva slags bøker det er snakk om. Ingen av dem er hva jeg ville anta er særlige storselgere? Edit: Nr. 3 på listen er f.eks 'Foreldremagi' (om barneoppdragelse) - til tross for at den har vært i salg i 29 uker. Hvor mye selges det av en slik bok etter over 7 måneder...? Det var det som måtte til for å komme inn som nr. 2 på denne listen. Legg så merke til, at ingen faktiske salgstall er oppgitt. Dette griper inn i en litt annen generell debatt som går, hvordan skal vi forbrukere kunne vite hva slike boklister egentlig betyr? Strengt tatt, så trenger det ikke være mer enn 15 solgte eksemplarer som skiller nr. 1 og nr. 15 på listen her. Hvor mye relevans har en liste uten salgstall? Og som kun baserer seg på salg over disk? Det høres imponerende ut med 'nummer to på bestselgerlisten' - men hvor mange bøker er det egentlig solgt? Og hvor mange flere enn nummer femten på lista? For alt vi vet, så trengs det ikke å selges mer enn 15-20 bøker for å havne på nr 1, sånn i verste fall. Ja, jeg vet dette er ekstremeksempler, som neppe er helt riktige. Satt på spisse med vilje, for å få fram et poeng I dag er grunnlaget for den norske bestselgerlisten salg over disk i norsk bokhandel, men selv om man i dag har minutt-for-minutt-statistikk for hvilke bøker som selges, er ikke salgstallet med når de ukentlige salgslistene publiseres. I flere andre land er dette vanlig praksis, slik som i USA - der Publishers weekly publiserer eksakt salgstall for bøkene på bestselgerlistene. Også i Storbritannia er salgstallet på bøker offentlig.https://www.vg.no/rampelys/bok/i/qno1re/forlag-vil-ha-slutt-paa-hemmelighold-om-salgstall Gode poenger. Den er på andre plass på lista for det de kaller "generell litteratur". Men på listen over bestselgere på tvers av genre er den ikke inne i det hele tatt. 34
Populært innlegg MissLucy Skrevet 22. mars 2019 Populært innlegg #6326 Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, Theresetu skrev: Hvordan vet du at disse påstandene ikke er sanne? Fordi butikker lever av å selge varene sine - ikke gjemme dem. 61
Lkk Skrevet 22. mars 2019 #6327 Skrevet 22. mars 2019 Kan hun virkelig mene at de gjemmer eller ikke vil selge boken hennes ?? Da kommer vel en politianmeldese nr 19 eller vil det bli nr 20 ? 39
kakapo Skrevet 22. mars 2019 #6328 Skrevet 22. mars 2019 (endret) Jeg lurer igjen på dette samarbeidet med magasinet. En post fra Forbrukerfrue under fanen "økonomi" - hvorfor har ikke Forbrukerfrue reklamert om dette på egen blogg og sosiale medier? Er ikke dette samarbeidet så stort som man kanskje skulle tenke? Jeg bare spør. Fanen "mote" er fortsatt helt tom. I "skjønnhet" er det en post (noen har bare ikke linket opp til riktig sted i magasinet) Endret 22. mars 2019 av kakapo rettet 18
Populært innlegg Pust Skrevet 22. mars 2019 Populært innlegg #6329 Skrevet 22. mars 2019 @Theresetu Det er en svært grov påstand å komme med, at bokhandlere gjemmer bort bøker slik at publikum ikke finner dem - og derfor ikke kan kjøpe dem. 50
Vipser Skrevet 22. mars 2019 #6330 Skrevet 22. mars 2019 Er det ikke kun Ark som selger den, forresten? Eller er boka sett andre steder?
Gjest Ispahan Skrevet 22. mars 2019 #6331 Skrevet 22. mars 2019 2 minutter siden, Vipser skrev: Er det ikke kun Ark som selger den, forresten? Eller er boka sett andre steder? Den selges i utvalgte matbutikker også. Tips til de som har sånn slem bokhandler som heller vil brenne inne med bøkene sine: På Strømmen Storsenter kan man fremdeles sikre seg signerte eksemplarer.
Oppland Skrevet 22. mars 2019 #6332 Skrevet 22. mars 2019 (endret) Gjemme bøkene. Det skulle vært interessant om hun kan forklare hvorfor akkurat hennes bok skulle bli gjemt. (Noe de selvsagt ikke er). Endret 22. mars 2019 av Oppland 35
Snaskesnusken Skrevet 22. mars 2019 #6333 Skrevet 22. mars 2019 20 minutter siden, Oppland skrev: Gjemme bøkene. Det skulle vært interessant om hun kan forklare hvorfor akkurat hennes bok skulle bli gjemt. (Noe de selvsagt ikke er). Ja, vet du.. dette sirkuset triller i full hastighet. 15
Eveliina Skrevet 22. mars 2019 #6334 Skrevet 22. mars 2019 (endret) Det er vel fremdeles restesalg på Mammutsalget...? Regner med det generelt sett har vært mindre fysisk plass i butikkene til å fremme nye bøker på sentral plass akkurat nå i disse ukene. Jeg la hvert fall ikke merke til den, da jeg titta innom et par bokhandler rett før forrige helg. Den kan ha vært der, tenkte ikke på å undersøke, men da stod den ikke på noe fremtredende sted. Som før nevnt, så mener jeg forlaget tabba seg ut med lanseringsdato i starten av det største, felles boksalget som er i Norge, samkjørt på tvers av kjeder - hvor butikkene fylles av bord og eldre titler alle veier. Endret 22. mars 2019 av Eveliina 18
Rosalie Skrevet 22. mars 2019 #6335 Skrevet 22. mars 2019 Vil vel tro at forfatteren var svært opptatt av å lansere på kvinnedagen. 13
Christiane_W Skrevet 22. mars 2019 #6336 Skrevet 22. mars 2019 Jeg så boka i hylla hos Norli på Liertoppen tidligere i uka. De hadde tre stykker, stod sammen med biografier og lignende. Alle tre eksemplarene stod med ryggen ut, så de stakk seg ikke akkurat frem. 9
frk.Helene Hare Skrevet 22. mars 2019 #6337 Skrevet 22. mars 2019 3 timer siden, MissLucy skrev: Fordi butikker lever av å selge varene sine - ikke gjemme dem. Akkurat! For en som etter sigende har økonomiutdannelse (AB), er det ekstremt merkelig at hun ikke skjønner at for bokhandlere er bøker varer som skal selges. Å gjemme ABs bok er som om en dagligvarebutikk skulle gjemme en pall med påskeegg fordi det er palmeolje i dem. Det funker ikke helt sånn... 48
Gjest ServiceManagerFrue Skrevet 22. mars 2019 #6338 Skrevet 22. mars 2019 4 timer siden, Theresetu skrev: Hvordan vet du at disse påstandene ikke er sanne? Du mener det er sannsynlig at en butikkansatt har en personlig agenda og nekter å selge boka? Jeg klarer ikke engang å tro på deg hvis du sier at dette er det du tror.
Gjest ServiceManagerFrue Skrevet 22. mars 2019 #6339 Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, Christiane_W skrev: Jeg så boka i hylla hos Norli på Liertoppen tidligere i uka. De hadde tre stykker, stod sammen med biografier og lignende. Alle tre eksemplarene stod med ryggen ut, så de stakk seg ikke akkurat frem. Det er mer sannsynlig at noen som har vært i butikken og tittet eller handlet har snudd den fordi de ikke støtter AB, enn at det er de ansatte som snur den.
Walterwhite Skrevet 22. mars 2019 #6340 Skrevet 22. mars 2019 11 timer siden, mygga skrev: Dere spør om " bevis" på stygg oppførsel og sier at moderator sletter det som er på kanten. Jeg startet på side 1 og "sinnsykt kleint, påtatt fnising hele veien....." Det er kritikk av personen som jobber i annebrith as. Det har ikke blitt fjernet. Med andre ord det er godkjent å kritisere på denne måten. Og det popper fram ganske mange ganger på de over 300 sidene. Kunne dere nå bare klare å unngå slike utsagn så kunne det ha blitt en konstruktiv debatt om viktige tema. Jeg er ikke ny her. Jeg fulgte med lenge før jeg opprettet bruker selv... Helsekontrollen intervjuet kjendisen/bloggeren, ikke privatpersonen Anne Brith. Hun ble presentert som kjendis og blogger, og de viste til og med bloggen hennes. Kunne sagt det samme om Erna Solberg, uten at jeg kommenterer hu som privatperson. Men jeg hadde kommentert hu som statsminister. Det er to forskjellige ting. 17
Fremhevede innlegg