Gjest no. 72 Skrevet 13. mars 2019 #5461 Skrevet 13. mars 2019 3 minutter siden, Grennellik skrev: Utleverer hun folk i boken? Har ikke lest den. Det står i dn-saken at det er en kvinne som er omtalt i boken som vil ha trukket den tilbake. Ja, anonymisert til en viss grad, men ikke nok til at man ikke kan kjenne dem igjen. Hun skriver om forumansvarlig her på KG, nevner ikke navn, men det er lett å sjekke opp. Hun skriver om en kvinne i nærmiljøet, for oss som ikke bor der er det kanskje ikke så lett å vite hvem det er, men for de som bor der er det kanskje en smal sak. Hun skriver om foreldrene til barna sine, og ettersom hun har utlevert disse på bloggen med alder og aktiviteter er det flere på hjemstedet som vet hvem som er jevngamle og hvem som er deres foreldre er. Hun skriver om en lokal politimann, og nevner også at han var student. Her er det sikkert også lett for de som kjenner til stedet å lett legge to og to sammen. Videre nevner hun damen fra Skatteetaten. Hun har stått frem med fult navn i Dagens næringsliv, men AB sin uttalelse avviker fra hva damen i skatt har sagt til avisen, og jeg tviler på at hun har fått komme med innspill. Jeg vil si flere personer er anonymisert med hermetegn, for de er nok ikke anonyme i lokalmiljøet og for andre krever det nok ikke så mye å finne ut hvem de er.
Populært innlegg Eveliina Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5462 Skrevet 13. mars 2019 På 15.11.2018 den 23.47, Asti skrev: Det har den siste tiden kommet reaksjoner på at Anne Brith har lagt ut udokumenterte beskyldninger om netttroll og anmeldelse både på blogg og ovenfor en arbeidsgiver (til navngitt person som har blitt uthengt som hetser), samt udokumentert beskyldning i Dagens Næringsliv om at denne personen i lengre tid har vært ute etter Anne Brith. Dette er virkelig ikke i orden. Om Anne Brith ikke ønsker lange tråder om seg selv, så hadde det vært til stor hjelp for henne å dokumentere beskyldninger hun fremsetter mot folk - https://influencere.wordpress.com/2018/11/11/ab-no-hvem-driver-egentlig-med-injurie/? Og så tenke litt over hva man selv setter i gang. Da det var Anne Brith som startet det hele med blogginnlegget "Når trollene kommer ut i lyset" - https://www.bloglovin.com/blogs/anne-brith-14147719/nar-trollene-kommer-ut-i-lyset-6568474133. Det viste seg at de personene AB hengte ut som nettroll, gjerne ville komme med tilsvar, og det fikk de heldigvis på BOTB og Dagens Næringsliv: "Når trollet kommer ut av lyset" - https://bloggomtoppbloggere.com/2018/10/19/nar-trollet-kommer-ut-i-lyset/ "Anonyme kritikere og andre nettroll" - https://bloggomtoppbloggere.com/2018/10/24/anonyme-kritikere-og-andre-nettroll/. "Toppblogger ringte arbeidsgiver og truet med anmeldelse av kritiske lesere" - https://www.dn.no/markedsforing/blogg/bloggere/markedsforing/toppblogger-ringte-arbeidsgiver-og-truet-med-anmeldelse-av-kritiske-lesere/2-1-471746 Anne Brith har hele tiden fått sjansen til å komme med dokumentasjon på netthetsen hun mener å ha blitt utsatt for, men har ikke kommet med noe som helst. Og det godtar ikke folk, og kritikken fortsetter. Igjen her kunne Anne Brith tatt ansvar, og kommet med dokumentasjonen (hun påstår å sitte med), og da hadde det vært mindre å skrive om. Etter at de som ble hengt ut på bloggen, fikk komme med sin versjon på BOTB, valgte Anne Brith å sende en lenke som inneholdt en såkalt ip-grabber til BOTB: "Fra bakeblogger til hacker (?)" - https://bloggomtoppbloggere.com/2018/10/30/fra-bakeblogger-til-hacker/ "Toppblogger forsøkte å lokke «bloggpoliti» i internettfelle" - https://www.dn.no/medier/blogg/bloggere/sosiale-medier/toppblogger-forsokte-a-lokke-bloggpoliti-i-internettfelle/2-1-475466 Anne Brith har altså siden hun la ut blogginnlegget "Når trollene kommer ut i lyset" drevet med gjentatte overtramp ovenfor vanlige mennesker som ikke har gjort noe annet enn å si meningen sin om bruk av barn i SoMe - https://influencere.wordpress.com/annebrith-bruk-av-barn-i-some/ - og andre forhold de har ment er kritikkverdig med bloggen Annebrith.no. Blogginnlegget til Anne Brith i dag er derfor en skam ovenfor de som hun har hengt ut - https://influencere.wordpress.com/2018/11/15/ab-no-beklagelse-eller-offerinnlegg/. Dette kan handle om liten innsikt i hva man påfører andre mennesker, når det liksom er henne det skal være synd på, samtidig som hun fortsetter med udokumenterte beskyldninger om hets. Løfter fram denne posten, som underbygget med dokumentasjon, viser så godt hvordan denne sirkelen har gått. Det er en lang tråd, men det ligger mye nyttig her. 66
Gjest no. 72 Skrevet 13. mars 2019 #5463 Skrevet 13. mars 2019 Akkurat nå, Eveliina skrev: Løfter fram denne posten, som underbygget med dokumentasjon, viser så godt hvordan denne sirkelen har gått. Det er en lang tråd, men det ligger mye nyttig her. Veldig bra. Det har kommet mye nytt også, og anbefaler alle som trenger litt bakgrunnsinfo å se på bloggen under AB. Der ligger det en mengde med dokumentasjon. https://influencere.wordpress.com/annebrith-no/ Selv om BOTB ikke er så aktive om dagen har de hatt et par sjokkerende (det er vel rette ordet) gjesteinnlegg om saken. Og @FruJohansenhar skrevet en god bokanmeldelse.
Populært innlegg Kollontaj Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5464 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Nå er «jordskjelvet» blitt til at forlaget er saksøkt? (Hvilket de jo ikke er.) Her er det visst om å gjøre å redefinere narrativet hele tiden, siden jordskjelvet ikke kom da boka ble utgitt. Jeg gir meg ende over. Verden vil bedras. AB skal få anmelde og kneble alle hun vil, inkludert KG, men når andre føler seg hetset/utlevert/hatet da roper hun på ytringsfriheten? 🙄 Endret 13. mars 2019 av Firestone 76
Gjest Keikolina Skrevet 13. mars 2019 #5465 Skrevet 13. mars 2019 7 minutter siden, Firestone skrev: Nå er «jordskjelvet» blitt til at forlaget er saksøkt? (Hvilket de jo ikke er.) Her er det visst om å gjøre å redefinere narrativet hele tiden, siden jordskjelvet ikke kom da boka ble utgitt. Jeg gir meg ende over. Verden vil bedras. AB skal få anmelde og kneble alle hun vil, inkludert KG, men når andre føler seg hetset/utlevert/hatet da roper hun på ytringsfriheten? 🙄 Ja.
Gjest Ispahan Skrevet 13. mars 2019 #5466 Skrevet 13. mars 2019 6 minutter siden, Firestone skrev: Nå er «jordskjelvet» blitt til at forlaget er saksøkt? (Hvilket de jo ikke er.) Her er det visst om å gjøre å redefinere narrativet hele tiden, siden jordskjelvet ikke kom da boka ble utgitt. Jeg gir meg ende over. Verden vil bedras. AB skal få anmelde og kneble alle hun vil, inkludert KG, men når andre føler seg hetset/utlevert/hatet da roper hun på ytringsfriheten? 🙄 Vi må huske at denne kvinnen det er snakk om FØLER seg krenket, i følge representanten fra Panta. Anne Brith ER krenket, i følge samme mann. Det er tydeligvis han som sitter med fasiten😂
Populært innlegg FruJohansen Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5467 Skrevet 13. mars 2019 Det er urkomisk at Anne Brith Davidsen ikke engang klarer å få faktaene riktig i sin iver etter å få boken sin inn på Richters skala. Hun er ikke saksøkt. Denne saken er enda ikke i nærheten av noe rettsapparat. Det er en person som via sin advokat har bedt om å få fjernet injurierende og usanne utsagn om seg selv fra Anne Brith sitt produkt, og ber henne rette opp i det. Jeg håper Panta forlag er like sta hele veien til rettsalen. Dette fortjener faktisk å prøves i retten. 123
SoWhat? Skrevet 13. mars 2019 #5468 Skrevet 13. mars 2019 58 minutter siden, Kinder skrev: Ser hun skriver at hun er anmeldt og at jordskjelvet er i gang på snap. Det høres ut som om at selverklærte mor hjertegod egentlig er den som oppsøker drama, og ønsker å skape drama, til og med der det overhodet ikke er drama. Nei, Anne Brith! Jordskjelvet ditt er ikke i gang. Jeg skjønnet om du så inderlig skulle håpe at dette var sant, for dette jordskjelvet har du gnagd om siden før du slapp boken din. Hun går veldig høyt ut. Jeg tenker at hvis det var netthets hun vil til livs, så ville hun vært mer seriøs. Ikke gitt inntrykk av at det er drama hun vil ha, men en seriøs debatt. Det skal ikke være hevn og drama som motiverer til en sånn debatt. 35
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 13. mars 2019 #5469 Skrevet 13. mars 2019 1 hour ago, Grennellik said: Utleverer hun folk i boken? Har ikke lest den. Det står i dn-saken at det er en kvinne som er omtalt i boken som vil ha trukket den tilbake. Finnes det bloggere som ikke utleverer folk i sine bøker???
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5470 Skrevet 13. mars 2019 Om ytringsfrihet: Sitat Denne er til Anne Brith. 52
Populært innlegg Eveliina Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5471 Skrevet 13. mars 2019 Men det er jo veldig lurt, å gi ut beskyldningene sine i bokform. Da kan være unntatt å bli pålagt å følge Vær varsomplakat og bli holdt ansvarlig som redaktør for egne kanaler. Tilsvarsrett og sånne brysomme ting. Så kjedelig å måtte forholde seg til dokumentasjon og vern av andre personer - som ikke har søkt offentligheten selv. Nei, gir en ut udokumenterte beskyldninger og potensielle injurier i bokform heller, så blir en beskyttet av forleggerbransjens 'kunstneriske frihet' - og slipper en unna etiske forpliktelser en ellers ville hatt. Så - får hun stengt Rampelys, er det på tide å bli forfattere? Forfatterlauget Kvinneguidens venner, eller noe? 😛 57
Gjest Emmy_H Skrevet 13. mars 2019 #5472 Skrevet 13. mars 2019 (endret) 23 minutter siden, Eveliina skrev: Men det er jo veldig lurt, å gi ut beskyldningene sine i bokform. Da kan være unntatt å bli pålagt å følge Vær varsomplakat og bli holdt ansvarlig som redaktør for egne kanaler. Tilsvarsrett og sånne brysomme ting. Så kjedelig å måtte forholde seg til dokumentasjon og vern av andre personer - som ikke har søkt offentligheten selv.Nei, gir en ut udokumenterte beskyldninger og potensielle injurier i bokform heller, så blir en beskyttet av forleggerbransjens 'kunstneriske frihet' - og slipper en unna etiske forpliktelser en ellers ville hatt. Så - får hun stengt Rampelys, er det på tide å bli forfattere? Forfatterlauget Kvinneguidens venner, eller noe? 😛 Man kan da spørre seg hva som egentlig er motivet, da måten dette blir gjort på ikke innbyr til den debatten om hat og hets som hun etterspør. Endret 13. mars 2019 av Emmy_H
Gjest no. 72 Skrevet 13. mars 2019 #5473 Skrevet 13. mars 2019 10 minutter siden, Eveliina skrev: Men det er jo veldig lurt, å gi ut beskyldningene sine i bokform. Da kan være unntatt å bli pålagt å følge Vær varsomplakat og bli holdt ansvarlig som redaktør for egne kanaler. Tilsvarsrett og sånne brysomme ting. Så kjedelig å måtte forholde seg til dokumentasjon og vern av andre personer - som ikke har søkt offentligheten selv. Nei, gir en ut udokumenterte beskyldninger og potensielle injurier i bokform heller, så blir en beskyttet av forleggerbransjens 'kunstneriske frihet' - og slipper en unna etiske forpliktelser en ellers ville hatt. Så - får hun stengt Rampelys, er det på tide å bli forfattere? Forfatterlauget Kvinneguidens venner, eller noe? 😛 Det kommer vel helt an på hvilken type sjanger boka er i. Denne boka er satt under faktabok slik jeg har forstått det, og da er det andre krav enn om hun skulle ha skrevet en bok i romansjangeren, for da kunne hun argumentert med at deler av det er fiction feks.
bibbis Skrevet 13. mars 2019 #5474 Skrevet 13. mars 2019 3 minutter siden, Peaky Blinders skrev: Det kommer vel helt an på hvilken type sjanger boka er i. Denne boka er satt under faktabok slik jeg har forstått det, og da er det andre krav enn om hun skulle ha skrevet en bok i romansjangeren, for da kunne hun argumentert med at deler av det er fiction feks. Jeg har stusset litt på dette. Er det ikke ganske strenge kildekrav til sakprosa? Tenker da spesielt på «HD-hetsen». https://nffo.no/aktuelt/nyheter/tuvas-sjekkliste-for-god-sakprosa 19
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 13. mars 2019 #5475 Skrevet 13. mars 2019 4 hours ago, Ispahan said: Ja, akkurat som på bloggen. Den dramatiske historien om krisesenteret er med innledningsvis og senere refererer hun en samtale hun har med barnas far, som levner liten tvil om hvem det dreier seg om. Hun uttaler seg også om hun som sto fram i DN. Anne Briths versjon av saken er svært forskjellig fra vinklingen i DN, hun kommer med grove beskyldninger. Dette mennesket har stått fram med navn. Hun har omtalt forumansvarlig på KG i svært lite flatterende ordelag, alle vet hvem det er. Foreldregrupper har fått tyn, og med tanke på at vi vet alt om ungene hennes, er det ikke vanskelig å regne seg fram til hvem det er. I tillegg beskriver hun en konflikt hun hadde med et idrettslag, hvor en person får veldig grove beskyldninger. For ikke å snakke om politimannen. Lensmannskontoret Anne Brith sokner til er lite, så det er ikke umulig at ganske mange skjønner hvem det er. Så hun nevner ikke navn, hun er for sleip til det, men hun identifiserer mange like vel. Så spørs det om det er lov å gjøre det på den måten. Er det ikke noe med det at, hvis man føler at alle krangler med en/er negative med en, så bør man begynne å tenke litt etter på sin egen opptreden midt i det hele???
Gjest no. 72 Skrevet 13. mars 2019 #5476 Skrevet 13. mars 2019 57 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev: Finnes det bloggere som ikke utleverer folk i sine bøker??? Nei, det tror jeg faktisk ikke. Noe av grunnen tror jeg at de er vant til å utlevere andre mennesker i bloggen, og bøkene de skriver er vel aldri (med unntak av SE) skjønnlitterære bøker. Det er liksom-biografier og lignende. Mitt inntrykk, uten å ha lest alle disse bøkene, som regel bare lest om de, er at det stort sett er det samme som bloggen de skriver, bare her samlet i en bok, gjerne med ett hovedtema.
Gjest no. 72 Skrevet 13. mars 2019 #5477 Skrevet 13. mars 2019 (endret) 11 minutter siden, bibbis skrev: Jeg har stusset litt på dette. Er det ikke ganske strenge kildekrav til sakprosa? Tenker da spesielt på «HD-hetsen». https://nffo.no/aktuelt/nyheter/tuvas-sjekkliste-for-god-sakprosa Jeg er ingen ekspert, men ja. At forlaget her sier at de har undersøkt alt nøye før utgivelsen er bare latterlig: da hadde sørget for tilstrekkelig anonymisering, eventuelt muligheten for personen selv å uttale seg, kildehenvisninger, riktig fremstilling av kommentarer (kommentarene sauses sammen - noen er fra bloggen noen er fra KG, men inntrykket er at kommentarene er fra KG), og ikke minst flausen med å ta med en kommentar som ikke er til AB. En bok som dette bør være etterprøvbar, og det er den ikke i og med at bloggen er slettet og at man ikke får vite hvor opplysningene kommer fra, og i de tilfellene man har mulighet til å ettergå materialet finner man feil. Jeg vil legge til at helt uavhengig av hvem som er forfatteren, er bøker som dette problematiske, og jeg håper at vi kan få en debatt om både dette og såkalt virkelighetslitteratur. Det er på høy tid, for det blir bare mer, og mer av det. Endret 13. mars 2019 av no. 72
Populært innlegg Blubird Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5478 Skrevet 13. mars 2019 Jeg har ikke lest boken, og kommer heller ikke til å gjøre det, men utifra det jeg har lest her inne, så bryter hun personvernloven gjentatte steder i boken. Datatilsynet skriver blant annet følgende om anonymisering av data: "Når anonymiseringsprosessen er gjennomført, er det viktig å være klar over at det bare er snakk om reell anonymisering hvis prosessen er irreversibel. Det skal med andre ord ikke være mulig å gjenfinne koblingen mellom informasjon om enkeltindivid, når man tar i betraktning de hjelpemidlene som med rimelighet kan tenkes brukt for å identifisere vedkommende." I hennes bok er det etter hva jeg forstår ikke en godkjent anonymisering og dermed bryter hun loven. Om jeg ikke tar helt feil, så må alle identifiserbare personer som blir omtalt i en slik bok, godkjenne det som blir utgitt. Det er det jo ikke gjort her. Hvordan både Anne Brith, Advokat Elden og forlaget kan si at de har sitt på det rene er for meg helt uforståelig. Teksten er hentet ut fra https://www.datatilsynet.no/globalassets/global/regelverk/veiledere/anonymisering-veileder-041115.pdf 54
Fullrulle Skrevet 13. mars 2019 #5479 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, Peaky Blinders skrev: Jeg er ingen ekspert, men ja. At forlaget her sier at de har undersøkt alt nøye før utgivelsen er bare latterlig: da hadde sørget for tilstrekkelig anonymisering, eventuelt muligheten for personen selv å uttale seg, kildehenvisninger, riktig fremstilling av kommentarer (kommentarene sauses sammen - noen er fra bloggen noen er fra KG, men inntrykket er at kommentarene er fra KG), og ikke minst flausen med å ta med en kommentar som ikke er til AB. Hun sier at hun bestemte seg for å legge ned bloggen i november , men ville slutte med et brak derfor skrev hun bok. På 3 måneder..... Det er vel begrenset hvor «nøye» forlaget rekker å sjekke opp påstandene på denne tiden🙄 Alså en rekker jo så vidt å lese korrektur lissom. 33
Gjest no. 72 Skrevet 13. mars 2019 #5480 Skrevet 13. mars 2019 Akkurat nå, Fullrulle skrev: Hun sier at hun bestemte seg for å legge ned bloggen i november , men ville slutte med et brak derfor skrev hun bok. På 3 måneder..... Det er vel begrenset hvor «nøye» forlaget rekker å sjekke opp påstandene på denne tiden🙄 Alså en rekker jo så vidt å lese korrektur lissom. Det er helt sant, men det frir dem ikke fra noe ansvar. Det er en dårlig prosess, og jeg kan ikke se at noen er tjent med slikt hastverksarbeid.
Fremhevede innlegg