Gå til innhold

Anne Brith Davidsen

Fremhevede innlegg

Skrevet
12 minutter siden, CecilieX skrev:

Det har nå blitt slik at min umiddelbare tanke var at dette muligens kan være et markedsføringsstunt for å få blest om boka igjen. 

Tilføyelse: ikke at jeg ikke ønsker velkommen en slik anmeldelse, for det er på høy tid at Panta forlag får prøvd sine vurderinger for retten. Veldig synd at at det ble forlik i de to foregående sakene som omhandlet virkelighetslitteratur. Eller «virkelighetslitteratur» i AnneBriths tilfelle. 

Tenker det samme, slike krav kan vel ikke legges inn anonymt?

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hun skriver på Snapchat at jordskjelvet er i gang å at hun er saksøkt og boken er krevd og bli stoppet.  Men det kommer aldri til å skje ifølge AB

Endret av terteskjell
  • Liker 10
Gjest CecilieX
Skrevet

Jeg må jo ta selvkritikk for at jeg er en nyttig idiot da. For det medførte jo at det ble liv i tråden igjen, og at jeg slukte agnet med snøre og alt. 

Føler for å påpeke at Nettavisen og AnneBrith har mye historikk sammen. Fra tiden da blogg.no var under Nettavisen, så var det ofte Nettavisen som bidro til stor spredning av AnneBriths provokasjonsinnlegg. Kanskje Nettavisen og Blogghuset innleder / har innledet et samarbeid? 

Gjest sannhet
Skrevet (endret)

Slike krav kan Ikke legges inn anonymt, kan de vel? 

Endret av sannhet
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke kravet er et markedsføringsstunt (bl.a fordi jeg tolker det i så fall til å være et grovt brudd på markedsføringsloven, som vil være enkelt å avsløre dersom det stemmer at slike krav ikke kan legges inn anonymt), men at de sendte ut pressemelding umiddelbart er helt klart en del av markedsføringen. De sier jo med andre ord "fort dere å kjøpe boka, på fredag kan det være for sent og da får dere aldri tilfredsstilt deres nysgjerrighet!" 

For de vet jo at dette er en måte skape oppmerksomhet og nysgjerrighet rundt boka, nok til at om ikke mange, så noen få potensielle kunder lar seg overbevise og kjøper den pga dette. 

Endret av Hold the door
Skrevet

Kjører de på med denne vinklingen, så vil det fort bli en ytringsfrihetssak - og folk som vanligvis ikke har et snev av interesse for reklamebloggere, men er opptatt av nettopp å kjempe for at ytringsfriheten ikke skal innskrenkes. 

Det ER forskjell, på modererte fora som Kvinneguiden, og mer tvilsomme steder på nett hvor det er ingen som følger med. 

Mulighet for å uttrykke seg anonymt er viktig. Det må vi ikke miste av synet her - selv om hatytringer og netthets også er et tema. Det er en grunnleggende sikkerhetsventil i samfunnet. Hva om den politiske meningen eller livssynet du har, blir forbudt? Straffeforfølgelse for å være en bestemt religion, åpent forfulgt for hvilken seksuell orientering en har? Vi er ikke lengre unna enn et par uheldige valgresultat og polarisering av samfunnsdebatten. 

Det er flere hensyn å ta her - og en må finne løsninger på problemene med hatytringer og netthets som er mer nyanserte.

Forøvrig, så finnes det forskning som viser at det blir MER stygge ytringer osv blant folk som poster under fullt navn. En blir personlig belønnet av å få masse likes og oppmerksomhet - som sett i alle nettaviser med facebook-innloggings kommentarfelt. Hva Anne Brith enn måtte mene, hun er ikke en kvalifisert fagperson som vet hva hun snakker om:

https://forskning.no/sosiale-relasjoner-mobbing-sosiologi/mest-netthets-under-fullt-navn/404556

• Liker 23
Skrevet (endret)

Jeg har nå fjernet det opprinnelige innlegget jeg skrev ettersom Nettavisen har bestemt seg for å rette opp i sin egen røre de kaller "journalistikk".

Endret av Emmelise
  • Liker 18
Skrevet
38 minutter siden, MiniBaguette skrev:

Sånn jeg forstår artikkelen så er det en anonym person som ønsker boken stoppet, men de vet at det er en kvinne? Hvordan kan de vite dette for sikkert om personen er anonym? 

Artig at Panta forlag mener dette er et forsøk på å bryte ytringsfriheten, når det faktisk er et av AB sine hensikter med boken. For sånn jeg har forstått det er en av baktankene med boken å få kvinneguiden nedlagt. Mener er det kanskje slik at siden jeg har valgt et liv utenfor offentligheten og media, så skal også min ytringsfrihet knebles?

• Liker 36
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

Glem det. 

Endret av Hold the door
Leste ikke artikkelen godt nok. :-)
Skrevet (endret)

Forlagets navn er hentet fra folkelig litteratur fra 1500-tallets Frankrike, og det er jo litt artig / passende at den siste boken om eventyrfiguren Pantagruel avsluttes på en noe spesiell måte. (https://no.m.wikipedia.org/wiki/Gargantua_og_Pantagruel

Endret av Pust
  • Liker 14
Gjest CecilieX
Skrevet

Nettavisens artikkel er nå redigert. Det har kommet inn et avsnitt om hvilket advokatfirma som har sendt inn klagen, så da er det åpenbart en sak. 

Interessant nok har Nettavisen fjernet avsnittet der Panta var sitert på at DE SELV hadde anonymisert kvinnen som leverte klagen. Det rimte jo dårlig med påstanden om at hun føyde seg inn i rekken av anonyme kvinner som var ute etter å kneble AnneBriths ytringsfrihet. 

Skrevet

Jeg savner jordskjelvet jeg da :ironi:

• Liker 35
Skrevet

Dette sirkuset til bloggeren og forlaget kan ende som en katastrofe, særlig for bloggeren.

• Liker 26
Gjest Hold the door
Skrevet

Er alle AB omtaler i boka anonyme, altså ikke navngitt, (selv om det kanskje vil være mulig å identifisere på andre måter)? 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...