xinnia Skrevet 13. mars 2019 #5401 Skrevet 13. mars 2019 12 minutter siden, CecilieX skrev: Det har nå blitt slik at min umiddelbare tanke var at dette muligens kan være et markedsføringsstunt for å få blest om boka igjen. Tilføyelse: ikke at jeg ikke ønsker velkommen en slik anmeldelse, for det er på høy tid at Panta forlag får prøvd sine vurderinger for retten. Veldig synd at at det ble forlik i de to foregående sakene som omhandlet virkelighetslitteratur. Eller «virkelighetslitteratur» i AnneBriths tilfelle. Tenker det samme, slike krav kan vel ikke legges inn anonymt? 11
terteskjell Skrevet 13. mars 2019 #5402 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Hun skriver på Snapchat at jordskjelvet er i gang å at hun er saksøkt og boken er krevd og bli stoppet. Men det kommer aldri til å skje ifølge AB Endret 13. mars 2019 av terteskjell 10
Gjest CecilieX Skrevet 13. mars 2019 #5403 Skrevet 13. mars 2019 Jeg må jo ta selvkritikk for at jeg er en nyttig idiot da. For det medførte jo at det ble liv i tråden igjen, og at jeg slukte agnet med snøre og alt. Føler for å påpeke at Nettavisen og AnneBrith har mye historikk sammen. Fra tiden da blogg.no var under Nettavisen, så var det ofte Nettavisen som bidro til stor spredning av AnneBriths provokasjonsinnlegg. Kanskje Nettavisen og Blogghuset innleder / har innledet et samarbeid?
Gjest sannhet Skrevet 13. mars 2019 #5404 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Slike krav kan Ikke legges inn anonymt, kan de vel? Endret 13. mars 2019 av sannhet
Gjest Hold the door Skrevet 13. mars 2019 #5405 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Jeg tror ikke kravet er et markedsføringsstunt (bl.a fordi jeg tolker det i så fall til å være et grovt brudd på markedsføringsloven, som vil være enkelt å avsløre dersom det stemmer at slike krav ikke kan legges inn anonymt), men at de sendte ut pressemelding umiddelbart er helt klart en del av markedsføringen. De sier jo med andre ord "fort dere å kjøpe boka, på fredag kan det være for sent og da får dere aldri tilfredsstilt deres nysgjerrighet!" For de vet jo at dette er en måte skape oppmerksomhet og nysgjerrighet rundt boka, nok til at om ikke mange, så noen få potensielle kunder lar seg overbevise og kjøper den pga dette. Endret 13. mars 2019 av Hold the door
Eveliina Skrevet 13. mars 2019 #5406 Skrevet 13. mars 2019 Kjører de på med denne vinklingen, så vil det fort bli en ytringsfrihetssak - og folk som vanligvis ikke har et snev av interesse for reklamebloggere, men er opptatt av nettopp å kjempe for at ytringsfriheten ikke skal innskrenkes. Det ER forskjell, på modererte fora som Kvinneguiden, og mer tvilsomme steder på nett hvor det er ingen som følger med. Mulighet for å uttrykke seg anonymt er viktig. Det må vi ikke miste av synet her - selv om hatytringer og netthets også er et tema. Det er en grunnleggende sikkerhetsventil i samfunnet. Hva om den politiske meningen eller livssynet du har, blir forbudt? Straffeforfølgelse for å være en bestemt religion, åpent forfulgt for hvilken seksuell orientering en har? Vi er ikke lengre unna enn et par uheldige valgresultat og polarisering av samfunnsdebatten. Det er flere hensyn å ta her - og en må finne løsninger på problemene med hatytringer og netthets som er mer nyanserte. Forøvrig, så finnes det forskning som viser at det blir MER stygge ytringer osv blant folk som poster under fullt navn. En blir personlig belønnet av å få masse likes og oppmerksomhet - som sett i alle nettaviser med facebook-innloggings kommentarfelt. Hva Anne Brith enn måtte mene, hun er ikke en kvalifisert fagperson som vet hva hun snakker om:https://forskning.no/sosiale-relasjoner-mobbing-sosiologi/mest-netthets-under-fullt-navn/404556 23
Emmelise Skrevet 13. mars 2019 #5407 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Jeg har nå fjernet det opprinnelige innlegget jeg skrev ettersom Nettavisen har bestemt seg for å rette opp i sin egen røre de kaller "journalistikk". Endret 13. mars 2019 av Emmelise 18
Kinder Skrevet 13. mars 2019 #5408 Skrevet 13. mars 2019 38 minutter siden, MiniBaguette skrev: https://www.nettavisen.no/puls/anne-brith-davidsens-bok-kreves-stoppet-og-tilbakekalt/3423612088.html Boken kreves stoppet - hvem som står bak kravet er uklart. Sånn jeg forstår artikkelen så er det en anonym person som ønsker boken stoppet, men de vet at det er en kvinne? Hvordan kan de vite dette for sikkert om personen er anonym? Artig at Panta forlag mener dette er et forsøk på å bryte ytringsfriheten, når det faktisk er et av AB sine hensikter med boken. For sånn jeg har forstått det er en av baktankene med boken å få kvinneguiden nedlagt. Mener er det kanskje slik at siden jeg har valgt et liv utenfor offentligheten og media, så skal også min ytringsfrihet knebles? 36
Gjest Hold the door Skrevet 13. mars 2019 #5409 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Glem det. Endret 13. mars 2019 av Hold the door Leste ikke artikkelen godt nok. :-)
Pust Skrevet 13. mars 2019 #5410 Skrevet 13. mars 2019 (endret) Forlagets navn er hentet fra folkelig litteratur fra 1500-tallets Frankrike, og det er jo litt artig / passende at den siste boken om eventyrfiguren Pantagruel avsluttes på en noe spesiell måte. (https://no.m.wikipedia.org/wiki/Gargantua_og_Pantagruel) Endret 13. mars 2019 av Pust 14
Louiah Skrevet 13. mars 2019 #5411 Skrevet 13. mars 2019 https://www.nrk.no/kultur/krever-tilbakekalling-av-ny-bok-1.14471033 Litt bedre artikkel, der en forstår at det er en privatperson og ikke Egmont som fremmer kravet. 22
Populært innlegg Pust Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5412 Skrevet 13. mars 2019 3 minutter siden, visningsnamn skrev: Håper det er Egmont som har tatt affære. Og hvis det IKKE er Egmont, håper jeg de leverer samme krav øyeblikkelig. Den boken er et sammensurium av påstander ispedd litt løgn, og burde aldri kommet ut. Forlaget syns nok det var lurt, for nå får de masse oppmerksomhet (igjen). De burde heller hjulpet Anne Brith med å lage en ordentlig bok, en bok som tok fenomenet «netthets» på alvor. Nå blir det bare et en enkeltpersons hevntokt mot ytringsfriheten, en ytringsfrihet hun selv har tjent penger på siden oppstarten av den første bloggen. 52
Gjest CecilieX Skrevet 13. mars 2019 #5413 Skrevet 13. mars 2019 Nettavisens artikkel er nå redigert. Det har kommet inn et avsnitt om hvilket advokatfirma som har sendt inn klagen, så da er det åpenbart en sak. Interessant nok har Nettavisen fjernet avsnittet der Panta var sitert på at DE SELV hadde anonymisert kvinnen som leverte klagen. Det rimte jo dårlig med påstanden om at hun føyde seg inn i rekken av anonyme kvinner som var ute etter å kneble AnneBriths ytringsfrihet.
Trua Skrevet 13. mars 2019 #5414 Skrevet 13. mars 2019 3 minutter siden, Louiah skrev: https://www.nrk.no/kultur/krever-tilbakekalling-av-ny-bok-1.14471033 Litt bedre artikkel, der en forstår at det er en privatperson og ikke Egmont som fremmer kravet. Flott artikkel som belyser saker som ikke er til fordel for ABD 23
Populært innlegg AnnaS87 Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5415 Skrevet 13. mars 2019 Som noen før meg i disse dager har skrevet; jeg har sittet så og si stille på sidelinjen i noen måneder å fulgt denne tråden. Jeg ble oppmerksom på den i fjor sommer og hadde inntil da et helt ok inntrykk av ABD. Fulgte med på Hele Norge baker for noen år siden og har tenkt at dama er flink med det hun holder på med (baking altså..). Ble derimot ganske nysgjerrig kan en si da jeg oppdaget at her var det mye som skurret med nevnte "bedrift".. All informasjon som jeg har lest meg opp via Rampelyset og ABD tråden har fått øynene mine opp for et hinsides opplegg dette faktisk er. Ikke hadde jeg hørt om BOTB heller, men takket være linking til bloggen herfra gjorde det meg enda mer sikker i mitt nye syn på ABD AS og generelt på bloggbransjen.. Poenget er: KG er en svært nyttig "informasjonskanal " med svært mye gode og saklige argumentasjoner/innlegg. Regner med en strøm av nye brukere i disse tider og vi skal ikke se bort fra at også de vil forstå mer av omfanget og hva bunnen i dette er. Vil tilføye at jeg også stiller spørsmål ved tittelen toppblogger i denne sammenheng. Mulig det altså, men jeg med flere har ikke hatt den oppfatningen gjennom årene som har gått. Boka, som jeg aldri kommer til å bruke en kcal eller en krone på å lese, fremkommer som et desperat stunt for å holde seg over vann i C (eller evt D eller F) kjendisområdet 80
Snaskesnusken Skrevet 13. mars 2019 #5417 Skrevet 13. mars 2019 Dette sirkuset til bloggeren og forlaget kan ende som en katastrofe, særlig for bloggeren. 26
Gjest Hold the door Skrevet 13. mars 2019 #5418 Skrevet 13. mars 2019 Er alle AB omtaler i boka anonyme, altså ikke navngitt, (selv om det kanskje vil være mulig å identifisere på andre måter)?
Populært innlegg Eveliina Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5419 Skrevet 13. mars 2019 12 minutter siden, Louiah skrev: https://www.nrk.no/kultur/krever-tilbakekalling-av-ny-bok-1.14471033 Litt bedre artikkel, der en forstår at det er en privatperson og ikke Egmont som fremmer kravet. Gry Monica Engen igjen – Jeg har aldri vært usaklig i min kritikk. Likevel tok hun kontakt med min arbeidsgiver for å «informere» om at jeg er et nettroll og at hun skulle anmelde meg. Jeg synes det er ekkelt at arbeidsgiveren min ble trukket inn i saken, sa Engen til Dagens Næringsliv i november.https://www.nrk.no/kultur/krever-tilbakekalling-av-ny-bok-1.14471033 61
Populært innlegg AnnaS87 Skrevet 13. mars 2019 Populært innlegg #5420 Skrevet 13. mars 2019 1 time siden, Eveliina skrev: Gry Monica Engen igjen – Jeg har aldri vært usaklig i min kritikk. Likevel tok hun kontakt med min arbeidsgiver for å «informere» om at jeg er et nettroll og at hun skulle anmelde meg. Jeg synes det er ekkelt at arbeidsgiveren min ble trukket inn i saken, sa Engen til Dagens Næringsliv i november.https://www.nrk.no/kultur/krever-tilbakekalling-av-ny-bok-1.14471033 Veldig bra at NRK har fått denne siden av saken med. Frem til nå har offerrollen hennes vært fremst i toget 51
Fremhevede innlegg