Flettfrid Skrevet 11. mars 2019 #5161 Skrevet 11. mars 2019 2 timer siden, neiognei skrev: Føyer seg vel inn i rekka på ting hun velger å bruke pengene sine på, isteden for mat og hus. Dama tjener 900.000 i året, hun har ikke dårlig råd. Konkurs osv var noen år siden. Hun var like ved å bli slått konkurs rett før sist jul. Da hun skylder over 600 000 i restskatt. Hun måtte da i tingretten og reddet seg fra konkur med å inngå en nedbetalingsavtale med kemneren. 23
Populært innlegg nantucket Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #5162 Skrevet 11. mars 2019 Nå har jeg og hørt Ukeslutt, og jeg sliter litt med å forstå samfunnsnytten av å forby anonyme forumnavn. Folk har vært anonyme i offentligheten så lenge vi har hatt felles plattformer, ref. "Bill. merket" - annonser i avisene. Det hun ønsker er jo å ture frem akkurat som hun ønsker uten et snev av kritiske kommentarer, og i mine øyne er dette et mye større samfunssproblem. I hine hårde dager var opinionsledere ofte en ressurs, det var personer som gjorde noe bra innenfor sitt felt og derfor ble sponset av et merke som var relevant for det vedkommende drev med. Nå kan "hvem som helst" reklamere for både vortekrem og matkasser i samme håndvending, og opinionsleder/influencer-begrepet har fått en helt annen betydning. En ting er kroppspresset og kjøpepresset mange av disse bloggerne bidrar til, en annen ting er den makten de får som i mange tilfeller får stå uimotsagt og lite reflektert og nyansert. Dette forumet og denne tråden er jo en reaksjon på det mange ser på som et samfunnsproblem. Hvem skal knebles? Det er fullstendig frivillig å drive en blogg, det er helt frivillig å reklamere for spraytan, tannbleking og Sydenturer og det er også HELT frivillig å la være. Tåler man ikke at de som står på andre siden av bloggen sier hva man mener, så har man enten valgt feil yrke eller valgt feil strategi i sin markedsføring. Driver man en reklameblogg driver man innen salg. Lykkes man ikke med salget, så kan man vel ikke legge skylden på forbrukerne - for ja, det er det vi er - forbrukere. Man blir oppfordret til å bruke forbrukermakten sin ovenfor selskaper som trår uetisk, for eksempel Coca Cola, Jaffa Appelsiner, selskaper som er lite miljøvennlig, bruker ull fra Australia osv. Velger man å selge seg selv og familien sin som et produkt så må man tåle å bli diskutert som nettopp det - et selskap/produkt. Når det er sagt så er selvsagt sjikane/hets/mobbing ALDRI greit. Men å stille spørsmål ved etikken bak de salgsstragiene som blant annet Anne Britt har valgt er ikke hets. Liker man ikke å bli diskutert så finner man en annen jobb. Jeg kunne ALDRI vært influencer, til det er jeg altfor privat og har for stor respekt for familien min til å bruke de som reklameplakater. Derfor jobber jeg som noe helt annet Og forbrukermakten min, den bruker jeg flittig. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å manøvrere i jungelen av produkter for å gjøre bevisste valg. Og jeg har bevisst valgt ikke å kjøpe produkter som frontes av bloggere, og det er IKKE hets/sjikane/mobbing, det er min fulle rett og slik jeg ser det - mitt ansvar. Og ja, jeg tar dette med meg ut i samfunnet - jeg diskuterer dette ofte med venninner. Er det et problem? Selvfølgelig ikke. Det er forbukermakt! Jeg er utdannet markedsfører, og jeg gremmes ofte over hvordan en del utøver sin markedsføring - bloggere og deres management inkludert. Etikk og forbrukerne er mitt hovedfokus i min jobb som markedsfører, og det er kritisk å se konsekvensene av markedsstrategiene sine utover kortsiktig salg for å være aktuell lengre enn en sesong eller to. Det er her en del feiler, man trår feil og i stedet for å prøve å rette opp så kjører man på i samme stil og legger skylden for fallet et helt annet sted enn der det hører hjemme. 95
Populært innlegg Christiane_W Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #5163 Skrevet 11. mars 2019 (endret) 12 timer siden, ashera skrev: Det gir en flik av håp. AB i artikkelen: «Hvem har noe med hva slags karakterer lærere gir til barna mine?» Tja. Det er faktisk AB selv som har lagt ut i det vide og brede om privatundervisning, femmere og seksere (med tilhørende belønning), og som bruker barna sine i reklame for Mentor Norge. Nei, vi har ikke noe med det, og nettopp derfor burde hun ikke spamme oss med all denne infoen om ungene sine. Nettopp! I samme intervju hevder hun at hun ikke er opptatt av utseende, men hun har reklamert for både frisør, spraytan, lymfedrenasje og kosmetisk tannbehandling... Og før hun skulle på Vixen i fjor var det jo timer hos bl.a. frisør og på neglesalong, hun ble sminket av en proff og fikk skreddersydd kjolen hun hadde på seg. For å nevne noe. Nok en gang stemmer ikke det AB sier med det hun har presentert på bloggen og øvrige sosiale medier over tid. LAGT TIL: Hun har selv hatt fokus på eget utseende, men i intervjuet fremstiller hun det som at folk sitter å diskuterer utseendet hennes helt uoppfordret. Hun legger selv opp til at det kommer kommentarer på disse tingene ved å fokusere på det selv. Endret 11. mars 2019 av Christiane_W 66
Hjarte Skrevet 11. mars 2019 #5164 Skrevet 11. mars 2019 3 timer siden, Ispahan skrev: Påfallende nok dukker det opp kollegaer som ikke bare lar være å hylle henne, men som regelrett setter henne på plass. Supporterfrue, HD og Pappahjerte har skrevet egne blogginnlegg. Sofie Elise gapskratter av henne på Podcast. Andersen og Jakobsen går mye lenger. Er det lenge siden Pappahjerte skrev om henne? Prøver å finne innlegget, men jeg finner det ikke 🤔 5
Gjest CecilieX Skrevet 11. mars 2019 #5165 Skrevet 11. mars 2019 (endret) De siste dagers fokus på AnneBrith versus Kvinneguiden har gjort meg både irritert og motløs. Så lenge jeg har lest blogg og vært på KG har dette vært et velkjent tema, de mest kritiserte bloggerne har gjort hva de kan for å diskreditere både forum og brukere. Det har også fungert godt for dem, fordi de har plattformer hvor de når ut til mange og de har ikke sluppet til motstemmer. Jeg skjønner forsåvidt strategien også, fordi om man leser endel her inne, vel så vil man jo bli utfordret i forhold til opplevelsen av bloggerens narrativ. Narrativet (den historien de forteller om seg selv) de mest kritiserte her inne forteller, er at de er fantastiske mennesker, med stor suksess og perfeksjon hva gjelder personlighet og utseende. De ikler seg en rolle som et menneske å se opp til, hvilket selvfølgelig er vesentlig hvis din rolle som influencer skal fungere. For det er slik de tjener pengene sine, fordi de trenger denne rollen for å kunne selge deg hva enn det er de har fått betalt for å selge. Bloggernes problem er at mange brukere på KG ettergår perfeksjonismen, de påpeker selvmotsigelser, påpeker at innlegg ikke er hyggelige venninnetips, men meninger som de er betalt for. Brukere påpeker det problematiske i eksponering av barn, hvilket betyr at det rammer en viktig inntektskilde og en mulighet for å skape personlig forhold til leseren. Andre er opptatt av hvordan bloggerne skaper press, både i forhold til kropp, utseende og forbruk. Alt det bloggeren egentlig tjener pengene sine på. Jeg kjenner at jeg blir forbanna når AnneBrith starter en kamp mot KG med tåredryppende innlegg om hets og hat. Jeg hadde tenkt å skrive et langt innlegg om hvilke saker som har blitt diskutert omkring AnneBrith bare for å vise akkurat hvor lite hold det er i påstandene hennes. Vise akkurat hvordan hennes bloggstrategi har ført til at hun har massive tråder på KG. Jeg startet med første tråd kalt AnneBrith.no fra 2015, og jeg noterte og noterte og noterte. Og jeg ble påminnet igjen og igjen og igjen hvorfor AnneBrith er diskutert. Hun var ærlig om det i avisartikkelen fra Romerikes Blad «Hun som alltid er på». Hun har målrettet jaktet klikk og oppmerksomhet uten tanke som konsekvensene. Jeg vet ikke om jeg skal ta meg tid til å lage et innlegg med liste over alle de hinsides agnene hun har lagt ut, men det som var påfallende var at utover i tråden som det flere og flere innlegg av typen «jeg likte AnneBrith jeg, men nå har jeg fått helt avsmak». Og det er det som er konsekvensen av den måten hun har driftet bloggen på. Hun fremstår usympatisk, løgnaktig og arrogant. Og da blir det beint ut vanskelig å ta inn at hun peker på alle andre enn seg selv, når hun skal finne syndebukker for at hun har massive tråder på KG. Jeg skjønner at hun vil gjøre alt som står i hennes makt for å dra KG ned i søla, for hadde jeg lest en tråd der jeg så totalt ble avkledd, så hadde jeg ikke kunnet se meg selv i speilet. Kritikken er beinhard, men rettferdig. 100% en konsekvens av AnneBriths valgte bloggstrategi. Endret 11. mars 2019 av CecilieX
Gjest Ispahan Skrevet 11. mars 2019 #5166 Skrevet 11. mars 2019 10 minutter siden, Hjarte skrev: Er det lenge siden Pappahjerte skrev om henne? Prøver å finne innlegget, men jeg finner det ikke 🤔 Pappadrømmer mente jeg. Rettet innlegget. https://pappadrommer.no/debatt/bloggerne-kan-takke-seg-selv-for-alt-hatet/
Populært innlegg rebella81 Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #5167 Skrevet 11. mars 2019 Kvinneguiden er noe jeg ble oppmerksom på for noen år siden. Jeg hadde før det lest blogger med en distansert interesse, tenkte egentlig ikke så mye over hva det var jeg leste, faktisk. Jeg scrolla nedover fotballfrue, villa paprika og villa perlesukker sine blogger som et avbrekk fra hverdagen, syntes det var fint å se lekre hus, stilig interiør og flotte kaker. Husker villa paprika hadde et innlegg som omhandlet det ene barnet sine lærevansker, jeg tenkte da at det var knall at hun sto frem med dette, og kanskje kan hennes åpenhet hjelpe andre i samme båt? Jeg husker så da skandalen vedrørende kommentarfeltet til Caroline Berg Eriksen kom fram i media. Det var ikke noe som engasjerte meg så veldig der og da. Etter det kom det et intervju med bloggeren i Det Nye, hvor kommentarfeltskandalen blir beskrevet som noe som kom fram i lyset grunnet noen "med altfor mye fritid" på Kvinneguiden. (Husker ikke ordrett, men det var noe a la det.) Etter det tenkte jeg at jeg skulle gi dette Kvinneguiden en sjanse. Min innstilling var da at Kvinneguiden/Rampelys var et mobbeforum med arbeidsløse/NAVere som hadde masse tid til å sitte og være detektiver på nett. De er sikkert sjalu og misunnelige, tenkte jeg. Hva var bråket om, liksom? Jeg ordnet meg en profil slik at jeg kunne fått slått ned på det jeg trolig ville anse som stygg hets og inngripen i bloggernes liv. Hvem er vel for nettroll og hets? Jeg liker å diskutere, og så frem til en god diskusjon. Begynner så å lese litt rundt i trådene som omhandlet de nevnte bloggere. Blir mer og mer opplyst om hva dette virkelig dreier seg om. Her er det jo minimalt med hets og sjikane! Her er massevis av oppegående damer og menn med svært gode formidlingsegenskaper som er fantastiske til å få frem essensen i disse trådene: Dette handler jo om eksponering av intetanende barn jo! Det handler om særs uetisk forretningsdrift. Det handler om hvilke forbilder vi skal tillate at disse bloggerne/influencerne skal være. Og, disse trådene eksisterer fordi bloggerne, med viten og vilje, nekter å ta imot konstruktiv kritikk vedrørende sin forretningsvirksomhet. Da blir man blokkert, og diskusjonen dør ut. Dermed må denne samfunnsdebatten tas på et slikt forum. På Kvinneguiden er det nulltoleranse for sjikanerende ordbruk vedrørende bloggernes utseende, det hersker en selvjustis som regulerer dette selv. Uakseptable innlegg innrapporteres, og dersom det noen gang har stått her at noen ønsker at ABD skal få kreft og dø (!!!) slik det fremgikk av sist lørdags Ukeslutt, så har dette blitt slettet fortere enn svint. Det er da så inderlig trist at nettopp NRK og Ukeslutt skal være med å gi inntrykket av at Rampelys på Kvinneguiden er et hets og sjikaneforum. Det er takket være disse bloggerne selv at trådene som omhandler dem er så lange. Det er deres fremtoning på nett som diskuteres (rasshøl?), ikke deres utseende (føflekker). Jeg er ikke imponert over Ukeslutt fra lørdag 9/3, jeg tør påstå at det NRK har greid her, godt manipulert av denne bloggeren, er å få frem en holdning om at KG er et forum hvor folk hovedsakelig er opptatt av å slenge ubegrunnet drit. Så inderlig ufortjent, og så veldig langt fra sannheten. 126
Eveliina Skrevet 11. mars 2019 #5168 Skrevet 11. mars 2019 11 minutter siden, Ispahan skrev: Pappadrømmer mente jeg. Rettet innlegget. https://pappadrommer.no/debatt/bloggerne-kan-takke-seg-selv-for-alt-hatet/ Takk for link, det hadde jeg ikke sett. Han gjør seg noen interessante refleksjoner i det innlegget om sin tidligere blogger-stil, som nok er relevante for pågående tema i denne tråden også: Sitat Jeg levde i en boble på denne tiden, jeg jaktet de perfekte overskriftene og alt i håp om at folk skulle reagere. Når først folk reagerte på dette, var jeg den første til å ta på meg offer rollen og plutselig hadde jeg ideen til 10 nye blogg poster som handlet om netthets. https://pappadrommer.no/debatt/bloggerne-kan-takke-seg-selv-for-alt-hatet/ 19
Populært innlegg wop Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #5169 Skrevet 11. mars 2019 Et lite innlegg som gjelder flere av trådene, men som skrives her da det er her det er mest press nå. Jeg har fulgt med i flere av disse trådene i flere år, fordi jeg er forundret over hvordan bloggere kan få lov til å nesten gjøre hva de vil. Jeg har sjelden/aldri skrevet noe siden flere av dere er meget flinke på området og hvordan dere ordlegger dere. Dette er en utrolig viktig debatt og det burde virkelig settes lys på mye av dette; eksponering av barn, ikke følger lover og regler mtp merking, og det etiske perspektivet av de forbildene de er/den plattformen de har og hvordan de bruker den. Det er skummelt å lese hvor mange som forsvarer til the bitter end, bare fordi. Dessverre (?) er det slik, i offentlighetens lys, at man blir gransket og fulgt med på - hvis man ikke ønsker dette så kan man jo bare slutte,eventuelt se litt på hva som blir reagert på og komme med ordentlige motargumenter eller knskje endre mening. Hvis ABD kommer med skikkelige argumenter, uten å trekke hets/mobbekort så er det vel flere som kan være med på en saklig diskusjon, og heller være enige om å være uenige. Og sleivete kommentarer kommer på alle nivåer av debattanter ("morna Jens", "klarer du en, så klarer du to"), så man kan ikke forvente at et forum med flere titalls/hundretalls debattanter skal gå smertefritt. Beklager et noe rotete innlegg, men jeg mener å utvise min støtte til det flertallet som har gode og saklige argumenter, og viser hvor viktige teamer dette er, og at det er snodig at dette ikke er en del av den offentlige debatten! 98
Gisse Skrevet 11. mars 2019 #5170 Skrevet 11. mars 2019 15 timer siden, Habibi skrev: Opp i alt dette som skjer så sitter eg litt å lurer på en ting...Hvordan kom Elden inn i alt dette? Har alltid sett på han som en veldig respektert advokat, men skjønner ikkje helt sammenhengen her? Eg vet at advokat er dyrt å "anskaffe" seg og eg tviler jo på at hun har fått han sponset? Eg mener...det ref til at hun har dårlig økonomi? Konkurs etc? Er det bare eg som lurer på dette eller? Trodde kanskje Elden var forlaget sitt advokatfirma? 4
Elaine Marley Skrevet 11. mars 2019 #5171 Skrevet 11. mars 2019 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod. 1
maipai Skrevet 11. mars 2019 #5172 Skrevet 11. mars 2019 Jeg blir helt matt... Dette showet hun kjører er helt latterlig! Men jeg har aldri forventet noe annet av Anne Brith. Mediene derimot, de hadde jeg mer tro på. Alle de store medieaktørene stiller villig opp som plattform for Anne Briths løgner og overdrivelser. 27
Populært innlegg Støttemedlem MH Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #5173 Skrevet 11. mars 2019 (endret) Jeg vil bare følge opp det siloha sier her. Jeg tror vi er mange som følger disse diskusjonene men føler at vi ikke er like flink å ordlegge oss. Jeg har stor respekt for de fleste som skriver innlegg her + Asti og BOTB. Hadde det ikke vært for dere hadde ikke jeg sett hvor ille dette med bloggbedriftene er. Takk for at dere tar kampen for barna og mot uetisk oppførsel av bloggerne. Endret 11. mars 2019 av Støttemedlem MH Skrivefeil. 78
Populært innlegg Leselusa Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #5174 Skrevet 11. mars 2019 Kjenner faktisk at jeg er litt stolt over å ha mulighet til å diskutere med alle dere reflekterte og modige brukere her inne må altså!! Og så er jeg imponert over jobben modratorene gjør nå! Det trengs en motstemme til bloggere som AB, som prøver å gjøre sin versjon til sannhet. La oss fortsette med å få frem fakta, motbevise påstander og støtte de som tør å stå frem! Støtte de som klarer å ta til seg kritikk, og som spiller "fair". For selv om dette "bare" er bloggere og influencere det er snakk om, så har de fått en stemme i samfunnet. Og da må de iallefall stå til ansvar når de forsøker å gjøre seg til både offer og helt på falske grunnlag. Og bare så det er sagt, hets og stygge kommentarer er selvfølgelig ikke greit! Men det blir det som oftest raskt slått ned på og moderert bort her inne. AB, du lager flotte kaker og tar utrolig flotte bilder av baksten. Spinn videre på det istedet for dette dramaet. Og tål at du blir kritisert for eksponering av andre.... Det er aldri forseint å snu... 52
MissLucy Skrevet 11. mars 2019 #5175 Skrevet 11. mars 2019 Har dere sett AB svare i kommentarfeltet på Helene Drages IG-post? 17
Populært innlegg Rev. Revenge Skrevet 11. mars 2019 Populært innlegg #5176 Skrevet 11. mars 2019 (endret) 12 minutter siden, MissLucy skrev: Har dere sett AB svare i kommentarfeltet på Helene Drages IG-post? At AB igjen hevder å ha dokumentasjon på alle kommentarene i boken? Joda, men jeg skulle gjerne sett dokumentasjonen i kontekst, og også dokumentasjon på alle påstandene hun har rablet ned. Blant annet den åtteårige føflekkdebatten her på KG. Tilføyer at hun konfronteres ganske godt av HD samt flere vedrørende skjermdumpene i boken.👍 Endret 11. mars 2019 av Revenge of Cthulhu 50
Gjest trinet Skrevet 11. mars 2019 #5177 Skrevet 11. mars 2019 8 timer siden, Ispahan skrev: Jeg lurer på hva hun tenker om den manglende støtten fra kollegaene sine? Hun framstiller det som om hun skrev boka for å støtte andre bloggere, på tross av at hun visste at det ble ubehagelig. Offerrollen er den hun kjenner best. Hun har sendt ut boka til alle som kan setter tre setninger etter hverandre og bruke et filter i Blogglandia, og den ble mottatt med hjerter og tommelopp, ofte korrekt merket som reklame, med lovnader om at "dette er en viktig bok, den skal jeg lese!". De burde ha klart å tygge seg gjennom den nå. Det er ei tynn lefse, med mye klipp og lim, og ellers er språket veldig Anne Brith. Korte setninger og lange mellomrom. Men jeg har ikke sett en eneste "bokanmeldelse" fra den kanten. Har de ikke skrevet om den fordi den var dårlig? Hvis man ikke har noe pent og si, skal man holde kjeft i Blogglandia. Eller har de ikke giddet å lese den, på tross av at Mor Godhjertet ofret seg for dem? Påfallende nok dukker det opp kollegaer som ikke bare lar være å hylle henne, men som regelrett setter henne på plass. Supporterfrue, HD og Pappadrømmer har skrevet egne blogginnlegg. Sofie Elise gapskratter av henne på Podcast. Andersen og Jakobsen går mye lenger. Jeg tror vi kan konkludere med at det er lite takknemlighet å spore i Blogglandia. Og jeg skjønner hvorfor, for boka framstiller bloggere som usedvanlig hårsåre vesner, som må tas på med silkehansker og kun tåler hjerter og regnbuer. Bloggere som vil bli tatt på alvor, vil ikke ha dette stempelet. Se hvordan det gikk med annonseinntektene til Anne Brith. Det kan se ut som om de har kastet seg på en ny trend, dialog med leserne og en forståelse for at kritikk og hat er to forskjellige ting. Jeg håper det er en holdning som sprer seg. Anne Brith skal nå leve av å være bloggmamma for andre bloggere, men hva kan de lære av henne? Hun har gjort seg totalt utdatert med denne boka. I tillegg har hun, for å skape et snev av jordskjelv, dokumentert en totalt manglende forretningssans. Det er tross alt bare 4 (?) år siden hun gikk konkurs sist. Og med uttalelser om at dyre gaver (spons) er gratis og går ikke ut over familieøkonomien, så ser jeg for meg at Skatt Øst og kemneren får mye å gjøre med protesjeene hennes. Hvilken podcast uttaler sophie elise seg?
Aricia Skrevet 11. mars 2019 #5178 Skrevet 11. mars 2019 Helene Drage burde i hvert fall benytte anledningen til å spørre AB om hvorfor hun har brukt en kommentar fra Drages tråd på KG som eksempel på hets mot seg selv. Spent på hvordan AB dokumenterer seg vekk fra den. 48
Flettfrid Skrevet 11. mars 2019 #5179 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, Aricia skrev: Helene Drage burde i hvert fall benytte anledningen til å spørre AB om hvorfor hun har brukt en kommentar fra Drages tråd på KG som eksempel på hets mot seg selv. Spent på hvordan AB dokumenterer seg vekk fra den. Hun har kommentert det 😅 28
Gjest Ispahan Skrevet 11. mars 2019 #5180 Skrevet 11. mars 2019 13 minutter siden, MissLucy skrev: Har dere sett AB svare i kommentarfeltet på Helene Drages IG-post? annebrith.no: Boken er fullstappet med kommentarer vi har dokumentasjon på. Alt ligger hos advokat Elden og hos politiet. Elden tar timebetalt og jubler sikkert over å få en assistent til å gå gjennom alle kommentarene. Det er ikke så veldig mange, men det blir noen tusen. Men hva mener hun politiet skal gjøre med den "dokumentasjonen"? "Tror dere hun har high gap på cv'n?", eller "er hun ikke sexy med hvit glasur rennende nedover haka" , for ikke å snakke om kommentaren om kjolen, som faktisk var til Helene Drage, er ikke politimat! Det er misbruk av ressurser og jeg blir kvalm av å tenke på hvor mye tid de bruker på det som må være verdens mest hårsåre menneske!
Fremhevede innlegg