frk.Helene Hare Skrevet 6. mars 2019 #4541 Skrevet 6. mars 2019 (endret) 41 minutter siden, Peaky Blinders skrev: Det må vi, og jeg tror at hvis vi setter oss godt inn i dette vil vi også se et læringspdotensiale. Alt handler ikke om å dele og sende snap i ulike former, men mange spill er laget for å lære og kan være nyttig for barna våre. Serious games er for både barn og voksne, og er spill vi kan lære av. At vi voksen følger med i tiden er ikke bare viktig for å verne barna våre mot eventuelle farer (for de er der absolutt), men også for å dra mest mulig utbytte av det som faktisk er bra. Jeg er for internett om man kan si noe så teit. For at vi skal utvikle oss gjennom en digital verden og for ta vi skal utnytte de mulighetene som ligger der, men det krever en del av oss, og den tiden det tar: om det er å forhindre at barna våre snakker med feil mennesker på nett, deler bilde av dem ukritisk, eller setter oss inn i dataspill, eller finner nye spill, så er det noe som er vår plikt i den verden vi lever i dag. Vi skal tenke barnas beste: om vi bruker barna våre i reklame, så skal det være til barnas beste. Om vi kommer med et nytt spill til dem så skal det være til barnas beste. Alt vi gjør som foreldre skal være til barnas beste, og det er fullt og helt vårt ansvar som foreldre 👊🏽 Akkurat dette du sier her er ekstremt viktig. Å som voksen sette seg inn i en (for mange) ny virkelighet er utfordrende. Jeg er gammel gamer, så for meg var det enkelt. Barna mine har sett meg spille, og vi har hatt en dialog rundt dette siden de var veldig små. Derfor slo det meg på et foreldremøte at mange voksne mangler kunnskap om tilstedeværelse på nettet. Om å skape seg en nettidentitet. Og så ser jeg andre foreldre med åpne facebookprofiler, som åpenbart har minimalt med kunnskap om hvordan man kan bruke denne informasjonen. (Geotagging??) Det er til barnas beste å sette seg inn i den virkeligheten de lever i. Endret 6. mars 2019 av frk.Helene Hare 26
Gjest no. 72 Skrevet 6. mars 2019 #4542 Skrevet 6. mars 2019 3 minutter siden, frk.Helene Hare skrev: Akkurat dette du sier her er ekstremt viktig. Å som voksen sette seg inn i en (for mange) ny virkelighet er utfordrende. Jeg er gammel gamer, så for meg var det enkelt. Barna mine har sett meg spille, og vi har hatt en dialog rundt dette siden de var veldig små. Derfor slo det meg på et foreldremøte at mange voksne mangler kunnskap om tilstedeværelse på netten. Om å skape seg en nettidentitet, Og så ser jeg andre foreldre med åpne facebookprofiler, som åpenbart har minimalt med kunnskap om hvordan man kan bruke denne informasjonen. (Geotagging??) Det er til barnas beste å sette seg inn i den virkeligheten de lever i. Helt enig! (igjen 😅) Jeg tror ikke vi hadde hatt diskusjonen om eksponering av mindreårige, falske samtykker og barn som kom hjem og var flau over foreldrene sine for hva de delte på internett, eller at de anklaget sine foreldre flere år etter fordi foreldrene hadde delt for mye og for mye privat av barna sine, hvis vi satte oss ned, tok oss tid, og virkelig reflekterte over alt dette.
banana hammock Skrevet 6. mars 2019 #4543 Skrevet 6. mars 2019 På snappen står det "video publisert med tillatelse fra trenere" Må det ikke være tilatelse fra foreldre? I idretten dattera mi går på har jeg gitt tilatelse til treneren at hun kan legge ut bilder og videoer av dattera mi på klubben sin side på instagram. Men hadde ikke likt hvis noen av foreldrene som har kanskje flere 1000 på snap la ut bilder/videoer av dattera mi på trening/konkurranse. 48
frk.Helene Hare Skrevet 6. mars 2019 #4544 Skrevet 6. mars 2019 (endret) 21 minutter siden, Peaky Blinders skrev: Helt enig! (igjen 😅) Jeg tror ikke vi hadde hatt diskusjonen om eksponering av mindreårige, falske samtykker og barn som kom hjem og var flau over foreldrene sine for hva de delte på internett, eller at de anklaget sine foreldre flere år etter fordi foreldrene hadde delt for mye og for mye privat av barna sine, hvis vi satte oss ned, tok oss tid, og virkelig reflekterte over alt dette. Og akkurat dette er det AB og alle mammabloggere burde være mye mer oppmerksomme på. Jeg skjønner at det er vanskelig når de er 2-3 år å se for seg at babyene dine blir faktiske mennesker som ikke lenger er bundet til deg via navlestrengen. Men når du allerede har tenåringer, da bør du gjøre litt research. Endret 6. mars 2019 av frk.Helene Hare 16
Pust Skrevet 6. mars 2019 #4545 Skrevet 6. mars 2019 22 minutter siden, banana hammock skrev: På snappen står det "video publisert med tillatelse fra trenere" Må det ikke være tilatelse fra foreldre? I idretten dattera mi går på har jeg gitt tilatelse til treneren at hun kan legge ut bilder og videoer av dattera mi på klubben sin side på instagram. Men hadde ikke likt hvis noen av foreldrene som har kanskje flere 1000 på snap la ut bilder/videoer av dattera mi på trening/konkurranse. Jeg tror ikke de orker å krige mot Anne Brith ... 21
LilleSnupp Skrevet 6. mars 2019 #4546 Skrevet 6. mars 2019 (endret) Dette er fra Norges Idrettsforbund sin side https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/retningslinjer-for-publisering-av-bilder-og-film-av-barn/ Vet ikke om barnets idrett ligger under dette forbundet. Edit: Ser at cheer ligger under paraplyen, så ja - disse reglene gjelder for aktuelle idrett. Endret 6. mars 2019 av LilleSnupp 21
AnonymBruker100 Skrevet 6. mars 2019 #4547 Skrevet 6. mars 2019 På 5.3.2019 den 22.18, Agurk skrev: Jeg hadde et kort forhold til AB sin mye omtalte eks før han møtte sin nåværende. Nå har AB begynt å følge meg på Instagram. Jeg har aldri kommentert eller vist meg på noen som helst måte i noen av hennes kanaler. Ei heller her, selvom jeg har fulgt med i debatten fra sidelinjen. Får litt sånn stalkervibber av det hele. Hvilken eks ? 2
ashera Skrevet 6. mars 2019 #4548 Skrevet 6. mars 2019 (endret) 4 minutter siden, LilleSnupp skrev: Dette er fra Norges Idrettsforbund sin side https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/retningslinjer-for-publisering-av-bilder-og-film-av-barn/ Vet ikke om barnets idrett ligger under dette forbundet. Jo, Amerikanske idretters forbund er under NIF. Endret 6. mars 2019 av ashera 5
Gjest Emmy_H Skrevet 6. mars 2019 #4549 Skrevet 6. mars 2019 (endret) 1 time siden, frk.Helene Hare skrev: Og akkurat dette er det AB og alle mammabloggere burde være mye mer oppmerksomme på. Jeg skjønner at det er vanskelig når de er 2-3 år å se for seg at babyene dine blir faktiske mennesker som ikke lenger er bundet til deg via navlestrengen. Men når du allerede har tenåringer, da bør du gjøre litt research. Når det gjelder bloggere så virker det som at de ikke har samme refleksjonsnivå i forhold til grenser og eksponering på SoMe som mannen i gata , og hvorfor og hvordan skal de kunne det? For å tjene millioninntekter i året må de kaste både intgegritet og sitt indre moralske kompass overbord. Det er omtrent som et "kjøttmarked" den som flasher mest tjener mest, og derfor blir det grensefritt. Så når "ordinære" mennesker stiller spørsmål rundt deres handlinger, da føler de seg "krenket" fordi de har en helt annen virkelighetsoppfattning enn andre som ikke har trådd over de grensene. Derfor tenker jeg at når foreldrene mener at "det ikke er ulovlig å krenke privatlivets fred for mindreårige ved lov i Norge", og foreldrene mangler grenser på barnas vegne vil man gjennom kvello- modellen forstå at det allerede ligger en lov der. Men at den ikke håndheves da det er andre som må melde bekymring, slik det har blitt gjort i Anna Rasmussen sitt tilfelle og VillaPaprika. Endret 6. mars 2019 av Emmy_H Leif på leif
kahaki Skrevet 6. mars 2019 #4550 Skrevet 6. mars 2019 For å være ærlig, så tror jeg ikke å diskutere med ABD fungerer. Leste innlegget om at hun ble ekskludert fra FB-grupper til foreldre i klassen. Dette er selvsagt ikke greit. Allikevel velger hun altså å trenge seg på og deretter klage på andre foreldres oppførsel i en offentlig blogg. Voksne jeg kjenner gjør ikke urettferdig behandling til drama. Det handler om å være smidig og finne løsninger, ikke krige seg frem og rope høyest. 49
Malum Skrevet 7. mars 2019 #4551 Skrevet 7. mars 2019 8 timer siden, kahaki skrev: For å være ærlig, så tror jeg ikke å diskutere med ABD fungerer. Leste innlegget om at hun ble ekskludert fra FB-grupper til foreldre i klassen. Dette er selvsagt ikke greit. Allikevel velger hun altså å trenge seg på og deretter klage på andre foreldres oppførsel i en offentlig blogg. Voksne jeg kjenner gjør ikke urettferdig behandling til drama. Det handler om å være smidig og finne løsninger, ikke krige seg frem og rope høyest. Kom det ikke frem for en stund siden at de påstandene var usanne? Jeg mener å huske at en annen forelder la frem skjermdump her som viste det. 21
Gjest Picketfence Skrevet 7. mars 2019 #4552 Skrevet 7. mars 2019 (endret) Jeg velger og ikke kommentere ig, blogg, samarbeidspartnere og fb til AB om hva jeg synes om hennes måte og drive AS på, da jeg ikke orker å risikere slike opplevelser med henne som andre sier de har hatt. MEN, hadde flere bilder av barna mine blitt publisert på en stor, offentlig snapkonto uten vårt samtykke kunne jeg vært behjelpelig med å starte det jordskjelvet som ble spådd. Det er fullstendig uakseptabelt og et grovt overtramp mot andres rett til privatliv. Foreløpig har foreldre full rett til å bestemme eksponering av egne barn, men ikke andres. Vet jo ikke om det foreligger godkjenning fra alle foreldre her, men om ikke ... Endret 7. mars 2019 av Picketfence
Gjest Ms. Daisy Skrevet 7. mars 2019 #4553 Skrevet 7. mars 2019 Ikke bare overtramp mot andres privatliv, men det finnes barn der ute som av ulike grunner IKKE SKAL eksponeres på sosiale medier og spesielt ikke via ivrige influencers her og der som skal snappe alt og alle. Det er ikke greit at disse barna utsettes for fare for at noen skal få klikk eller views. Det skal vel innhentes godkjenning fra hver enkelt foresatt - slik har vi det via idrettene her hvor jeg bor og andre aktiviteter.
Populært innlegg Annihilator Skrevet 7. mars 2019 Populært innlegg #4554 Skrevet 7. mars 2019 På snap om føflekken som visstnok har vært samtaleemne på kg i 8 år nå. Hadde aldri lest om den før hun selv snappet om det for ei stund siden.. 😒 Blir forsåvidt kvalm av at barna eksponeres så mye etter snakk om at hun følte de ble truet. 74
banana hammock Skrevet 7. mars 2019 #4555 Skrevet 7. mars 2019 10 timer siden, banana hammock skrev: På snappen står det "video publisert med tillatelse fra trenere" Må det ikke være tilatelse fra foreldre? I idretten dattera mi går på har jeg gitt tilatelse til treneren at hun kan legge ut bilder og videoer av dattera mi på klubben sin side på instagram. Men hadde ikke likt hvis noen av foreldrene som har kanskje flere 1000 på snap la ut bilder/videoer av dattera mi på trening/konkurranse. Må bare si en annen ting. når dattera mi konkurerer og det er premieutdelig og dem står alle med pokalene sine og foreldre tar bilder sier dem også over høytaler at vi må passe på personvern og ikke legge ut bilder av andres barn👏👏 Dattera mi er 9 år og jeg spør henne alltid før jeg legger ut bilde på facebook om hun syns det er greit. 27
terteskjell Skrevet 7. mars 2019 #4556 Skrevet 7. mars 2019 12 minutter siden, Ms. Daisy skrev: Ikke bare overtramp mot andres privatliv, men det finnes barn der ute som av ulike grunner IKKE SKAL eksponeres på sosiale medier og spesielt ikke via ivrige influencers her og der som skal snappe alt og alle. Det er ikke greit at disse barna utsettes for fare for at noen skal få klikk eller views. Det skal vel innhentes godkjenning fra hver enkelt foresatt - slik har vi det via idrettene her hvor jeg bor og andre aktiviteter. Jeg regner med at en såpass stor klubb har egne Facebook og ig kontoer som kan gjøres privat.Legg ut alt fra treninger på disse sidene. Nå har våre barn drevet med noen typer idretter gjennom åra men har enda tilgode og se bilder fra treninger på en annen sin Facebook/ig 19
Jobbermedbarn Skrevet 7. mars 2019 #4557 Skrevet 7. mars 2019 (endret) 56 minutter siden, banana hammock skrev: Må bare si en annen ting. når dattera mi konkurerer og det er premieutdelig og dem står alle med pokalene sine og foreldre tar bilder sier dem også over høytaler at vi må passe på personvern og ikke legge ut bilder av andres barn👏👏 Dattera mi er 9 år og jeg spør henne alltid før jeg legger ut bilde på facebook om hun syns det er greit. Så utrolig flott at de sier det over høytaleren👌💪👏 Nå ble jeg glad😊 Det nytter, man må bare fortsette og fortsette å legge vekt på dette👏 Jeg lurer på om disse selvopptatte bloggerne i det hele tatt reflekterer over at det finnes barn som lever på hemmelig adresse? At de rett og slett setter disse barna i fare med utleveringen sin! 🤬 Endret 7. mars 2019 av Jobbermedbarn 35
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 7. mars 2019 Populært innlegg #4558 Skrevet 7. mars 2019 (endret) hvilken hemmelig tråd har dere diskutert ABs føflekk i, folkens? De siste 8 årene? Det er interessant at hun serverer usannheter som perler på en snor. Endret 7. mars 2019 av pøbelsara 100
Populært innlegg Aricia Skrevet 7. mars 2019 Populært innlegg #4559 Skrevet 7. mars 2019 (endret) 56 minutter siden, Annihilator skrev: På snap om føflekken som visstnok har vært samtaleemne på kg i 8 år nå. Hadde aldri lest om den før hun selv snappet om det for ei stund siden.. 😒 Den berømmelige føflekken, ja. Hele den episoden med snapen for en tid tilbake om dette er et interessant eksempel på hvordan Anne Brith ser ut til å operere i en slags symbiose med denne tråden, ikke bare i sine SoMe-kanaler, men også i forbindelse med bokutgivelsen. Jeg har ikke fulgt trådene om henne kontinuerlig, så med et lite forbehold: Jeg har heller aldri sett føflekken bli diskutert her før Anne Brith visstnok hadde postet på snap (?) en påstand om at "føflekk" var det hyppigste søkeordet i kombinasjon med navnet hennes pga KGs tråd. Og da, først da, begynte ordet "føflekk" å dukke opp i tråden. Ved å påstå at en virkelighet fantes hadde altså Anne Brith generert den (i hvert fall en blek variant av den). Jeg har ikke kjøpt boken, og ikke lest den, men jeg har fått bla i den for å se litt på de sammenklipte og løsrevne skjermdumpene fra forumet her. Der merket jeg meg noe som fikk meg til å tenke på dynamikken vi så utspille seg ifb med snapen om føflekken. Om man googler kommentarene som er publisert i boken finner man raskt originalene og dermed nickene til dem som har skrevet innleggene. Det ser ut til å være en tendens at enkelte kommentarer som er valgt ut er skrevet av brukere med svært få innlegg, kun postet i Anne Brith-tråden. Ofte har disse også registert seg samme dag som de gjengitte innleggene er skrevet. Noen av disse innleggene er brukerdebatt, dvs angrep på og karakteristikker av de som poster kritiske innlegg i tråder. Mens andre er det motsatte, dvs tilsvarende generaliserte skjellsord/karakteristikker brukt om bloggeren selv. Faktisk ser noen av de styggeste og mest kontekstløse utbruddene mot bloggeren i eksemplene ut til å være postet av denne typen "ad hoc"-brukere. Man får inntrykk av at disse innleggene har som funksjon å fyre opp debatten litt når den har ligget død noen dager (enkelte brukere påpeker det til og med i tråden). Sett på bakgrunn av "føflekk"-stuntet synes jeg det er interessant å merke meg at Anne Brith har valgt ut akkurat denne typen innlegg og reaksjonene på dem som eksempler på det vedvarende og ustoppelige hatet mot henne på KG. Endret 7. mars 2019 av Aricia 98
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 7. mars 2019 Populært innlegg #4560 Skrevet 7. mars 2019 Godt observert, @Aricia. Jeg har også observert den dynamikken i trådene om AB - det har skjedd flere ganger at debatten har tatt helt av nettopp på grunn av helt nye brukere som kommer inn og kaster brannfakler inn i diskusjonene. 62
Fremhevede innlegg