Gå til innhold

Anne Brith Davidsen

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Luca_ skrev:

Og ikke bare de barna, andres barn også når man tydelig ser ansiktet til de andre jentene på cheer som hun snapper.  Oppfordrer også oss alle til å følge laget på Instagram også, det samme snap-publikumet som hun påstår hetser og bla sender henne dickpics. 

Syns virkelig foreldre til disse jentene at dette er greit, at AB gjør dette?

Men har foreldre snap, vet de om det?

• Liker 14
Skrevet

Innlegget «flytte sammen» fra april 2018 inneholder setningen « Da jeg ble det jeg kaller gjeldfri», dessverre er innlegget slettet. Kanskje hun legger noe annet i gjeldfri enn andre. 

27728CA1-6D1A-4415-9451-276B4F50CE75.jpeg

• Liker 35
Skrevet
13 minutter siden, Luca_ skrev:

Og ikke bare de barna, andres barn også når man tydelig ser ansiktet til de andre jentene på cheer som hun snapper.  Oppfordrer også oss alle til å følge laget på Instagram også, det samme snap-publikumet som hun påstår hetser og bla sender henne dickpics. 

Syns virkelig foreldre til disse jentene at dette er greit, at AB gjør dette?

Hvor gamle er disse jentene? Og nei, det hadde IKKE vært greit for meg om det var mitt barn. At en annen dame skal tjene penger på min datter/sønn ved å eksponere dem i sosiale medier, og som du sier, eksponere dem for folk som sender dick-pics og driver med hat og som truer ens barn så mor sjøl må legge ned bloggen. (Hvor mye av det som er sant er jo noe helt annet, men det er det jeg leser fra henne i media og på diverse SoMe kanaler). 

• Liker 42
Skrevet
1 minutt siden, Memena skrev:

Hvor gamle er disse jentene? Og nei, det hadde IKKE vært greit for meg om det var mitt barn. At en annen dame skal tjene penger på min datter/sønn ved å eksponere dem i sosiale medier, og som du sier, eksponere dem for folk som sender dick-pics og driver med hat og som truer ens barn så mor sjøl må legge ned bloggen. (Hvor mye av det som er sant er jo noe helt annet, men det er det jeg leser fra henne i media og på diverse SoMe kanaler). 

Det er en grunn til at barnehager og skoler ber om tillatelse før de legger ut bilder av barn på sine nettsider. Det kan være ganske tungtveiende grunner til at barn ikke skal eksponeres på internett. Uansett er det foreldrene som styrer sine barns eksponering på nett, og derfor bør alle foreldre være informert på forhånd. Så får de innad i familien ta stilling til dette i samarbeid med barnet det gjelder.

Jeg synes det er skremmende at man ikke er mer våken i våre dager.

• Liker 32
Skrevet
6 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Det er en grunn til at barnehager og skoler ber om tillatelse før de legger ut bilder av barn på sine nettsider. Det kan være ganske tungtveiende grunner til at barn ikke skal eksponeres på internett. Uansett er det foreldrene som styrer sine barns eksponering på nett, og derfor bør alle foreldre være informert på forhånd. Så får de innad i familien ta stilling til dette i samarbeid med barnet det gjelder.

Jeg synes det er skremmende at man ikke er mer våken i våre dager.

Jeg er helt enig med deg. Spørsmålet er jo om disse foreldrene har blitt spurt, eller kanskje de i det hele tatt ikke aner at bilder av barna deres blir brukt på denne måten. Vil tro veldig mange foreldre ikke har Snap. 

• Liker 18
Skrevet
11 minutter siden, Memena skrev:

Jeg er helt enig med deg. Spørsmålet er jo om disse foreldrene har blitt spurt, eller kanskje de i det hele tatt ikke aner at bilder av barna deres blir brukt på denne måten. Vil tro veldig mange foreldre ikke har Snap. 

Eller de er blokkert...

• Liker 30
Skrevet
11 minutter siden, Memena skrev:

De ser kanskje på det som gratis reklame for sporten og laget?

• Liker 6
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Ellenn skrev:

Det er vel og bra - om de er enige om dette. Nå er jeg litt anti-SoMe, så jeg hadde foretrukket å bli spurt først, for så å bli enig med mitt barn om hva hen ønsket å legge ut på nett. 

Endret av frk.Helene Hare
  • Liker 10
Gjest no. 72
Skrevet
4 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Det er vel og bra - om de er enige om dette. Nå er jeg litt anti-SoMe, så jeg hadde foretrukket å bli spurt først, for så å bli enig med mitt barn om hva hen ønsket å legge ut på nett. 

Barn er uansett ikke samtykkekompetente, så at et barn sier at "ja, mamma er det er greit at du legger ut det og det" er egentlig ikke noe særlig verdt. Det er foreldrene som må ta den avgjørelsen, og vurdere om det er til barnets beste å dele det ene og andre med andre. 

Skrevet
8 minutter siden, Den røde fare skrev:

Eller de er blokkert...

:fnise: Den muligheten tenkte jeg faktisk ikke på. Burde jo ha lært såpass mye om dama nå at jeg burde vurdert det som et av de første alternativene ;)

• Liker 21
Skrevet
14 minutter siden, Ellenn skrev:

Ja, det er jo også godt mulig. Men om de leser litt rundt på nett/aviser,  ser AB på GMN eller noe, bør det kanskje begynne å ringe noen bjeller om at all reklame ikke er god reklame. 

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, Memena skrev:

:fnise: Den muligheten tenkte jeg faktisk ikke på. Burde jo ha lært såpass mye om dama nå at jeg burde vurdert det som et av de første alternativene ;)

Jeg har en bekjent som har et barn som trener på det laget..og hun følger ihvertfall AB på insta. Har ikke nært nok forhold til henne at jeg føler for å spørre noe rundt det..

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, CecilieX skrev:

Jeg er faktisk litt uenig i at det ikke har betydning. Har tenkt mye på dette i det siste og utviklingen skremmer meg. Jeg pleier ofte å danne meg en mening om hva opinionen mener, eller flertallet om du vil. Slik bloggerne opererer så ser det jo tilforlatelig ut slik at alle er  enig med bloggeren. Denne blokkeringen av alle som potensielt sett er uenig (selv ved bare å like en kommentar) gjør jo at meningene blir veldig skeivt fremstilt. Plusser du på at bloggerne får fremstille saken sin uten kritiske spørsmål i media, ja da er vi ikke langt unna diktatoriske tilstander. Jeg liker det dårlig, virkelig dårlig. 

Kritkken og kritikerne vil ikke forsvinne selv om Davidsen blokkerer dem. 

• Liker 12
Skrevet
7 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Barn er uansett ikke samtykkekompetente, så at et barn sier at "ja, mamma er det er greit at du legger ut det og det" er egentlig ikke noe særlig verdt. Det er foreldrene som må ta den avgjørelsen, og vurdere om det er til barnets beste å dele det ene og andre med andre. 

Enig - her tenkte jeg på eldre barn (tenåringer) som er i ferd med å skape sin egen identitet både irl og online. Da bør man allerede ha hatt samtalen om nettsikkerhet, så det handler mer om hva barnet selv ønsker å dele. 

Med yngre barn tar man styringen selv, enkelt og greit. Jeg har alle innloggingsdetaljer til mitt yngste barn, og har preppet hen for hva hen kan og ikke kan dele f.eks. i Fortnite. Skolene er også veldig våkne hva gjelder yngre barns nettaktivitet, og skremmende nok er mange foreldre totalt akterutseilte hva gjelder aktivitet på for eksempelvis chat på It´s Learning.

• Liker 13
Gjest no. 72
Skrevet (endret)
6 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Enig - her tenkte jeg på eldre barn (tenåringer) som er i ferd med å skape sin egen identitet både irl og online. Da bør man allerede ha hatt samtalen om nettsikkerhet, så det handler mer om hva barnet selv ønsker å dele. 

Med yngre barn tar man styringen selv, enkelt og greit. Jeg har alle innloggingsdetaljer til mitt yngste barn, og har preppet hen for hva hen kan og ikke kan dele f.eks. i Fortnite. Skolene er også veldig våkne hva gjelder yngre barns nettaktivitet, og skremmende nok er mange foreldre totalt akterutseilte hva gjelder aktivitet på for eksempelvis chat på It´s Learning.

Absolutt. Mange ganger virker det som barna våre har mer nettvett enn oss vokse foreldre. De forstår kodene, de forstår hva det vil si og dele noe, mens vi foreldre deler ukritisk ofte. Barna får opplæring på skolen, men det er foreldrenes sitt ansvar å lære opp seg selv. Både i hva barna driver med på sosiale medier, hvilke medier som finnes og hvordan de brukes, men også hvordan vi selv bruke sosiale medier og hvordan vi bruker barna våre i valgte medie. Og det ansvaret må vi rett og slett eie. 

Endret av no. 72
Skrevet
8 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Absolutt. Mange ganger virker det som barna våre har mer nettvett enn oss vokse foreldre. De forstår kodene, de forstår hva det vil si og dele noe, mens vi foreldre deler ukritisk ofte. Barna får opplæring på skolen, men det er foreldrenes sitt ansvar å lære opp seg selv. Både i hva barna driver med på sosiale medier, hvilke medier som finnes og hvordan de brukes, men også hvordan vi selv bruke sosiale medier og hvordan vi bruker barna våre i valgte medie. Og det ansvaret må vi rett og slett eie. 

Nettopp! Og dette er kjernen; vi som voksne har et ansvar for å passe på at våre barn lærer gode nettvaner, men vi har også et ansvar for å følge med. Oppdatere oss på hva barna spiller, hva de skriver, hva de deler. Min yngste har ønsket seg egen youtube-kanal i mange år, men har ikke fått lov. Klassekameratene har egne kanaler, hvor de deler hva de heter, hvilken skole de går på, m.m. Dette er barn i barneskolen. 

• Liker 13
Gjest no. 72
Skrevet
Akkurat nå, frk.Helene Hare skrev:

Nettopp! Og dette er kjernen; vi som voksne har et ansvar for å passe på at våre barn lærer gode nettvaner, men vi har også et ansvar for å følge med. Oppdatere oss på hva barna spiller, hva de skriver, hva de deler. Min yngste har ønsket seg egen youtube-kanal i mange år, men har ikke fått lov. Klassekameratene har egne kanaler, hvor de deler hva de heter, hvilken skole de går på, m.m. Dette er barn i barneskolen. 

Det må vi, og jeg tror at hvis vi setter oss godt inn i dette vil vi også se et læringspdotensiale. Alt handler ikke om å dele og sende snap i ulike former, men mange spill er laget for å lære og kan være nyttig for barna våre. Serious games er for både barn og voksne, og er spill vi kan lære av. At vi voksen følger med i tiden er ikke bare viktig for å verne barna våre mot eventuelle farer (for de er der absolutt), men også for å dra mest mulig utbytte av det som faktisk er bra. 

Jeg er for internett om man kan si noe så teit. For at vi skal utvikle oss gjennom en digital verden og for ta vi skal utnytte de mulighetene som ligger der, men det krever en del av oss, og den tiden det tar: om det er å forhindre at barna våre snakker med feil mennesker på nett, deler bilde av dem ukritisk, eller setter oss inn i dataspill, eller finner nye spill, så er det noe som er vår plikt i den verden vi lever i dag. 

Vi skal tenke barnas beste: om vi bruker barna våre i reklame, så skal det være til barnas beste. Om vi kommer med et nytt spill til dem så skal det være til barnas beste. Alt vi gjør som foreldre skal være til barnas beste, og det er fullt og helt vårt ansvar som foreldre 👊🏽

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...