Gå til innhold

Anne Brith Davidsen

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anna Nas
Skrevet
57 minutter siden, Justsaying skrev:

Jeg har sterke tvil om at en bedrift endrer så mye på reklamen pga 7 damer på Kg sender dem en mail om at de ikke vil kjøpe jakka deres fordi cbe reklamerer for den.

De hundre andre som kjøper den fordi de liker den veier godt opp for den negative tilbakemeldingen de får fra 7 furtne fruer

Annonsører er selvfølgelig er opptatt av signaler og tilbakemeldinger de får fra forbrukere. Store merkevareleverandører bruker betydelige summer nettopp på å kartlegge målgruppens preferanser og syn på merkevaren, inkludert hvordan reklamen blir oppfattet.

Skrevet
12 minutter siden, Pust skrev:

Eventyret om feil bruk av annonsepenger:

La oss si at du importerer en vare, for eksempel eksklusive herreskjorter, og ønsker å benytte deg av influensere for det er det nye store, har du hørt. Du kontakter et av annonsebyråene som har diverse influensere i «stallen», og der får du vite priser og hvilke målgrupper de forskjellige bloggerne har. Du ber annonsebyrået velge den influenseren som passer til din vare. Du googler bloggen og scroller litt, og syns det ser greit ut og stoler på at annonsebyrået har rett når de forteller at akkurat denne bloggeren har lesere som er høyt utdannet og består av både kvinner og menn. Du får se noen grafer som ser flotte ut. Annonsebyrået tar jobben videre og du betaler dine 100.000,- (50.000,- til bloggeren og 50.000,- til annonsebyrået), og håper du skal få solgt såpass mye at annonseringen lønner seg. Nå viser det seg at akkurat denne influenseren ikke lenger har grepet om de leserne med god råd, og i tillegg har bloggen endret karakter og blitt en privat dagbok som benyttes til å utlevere både egen familie, kjærester og naboer. Midt inni denne sausen av private hevntokter og utleveringer blir plutselig dine eksklusive skjorter i egyptisk bomull presentert, skvist inn mellom en skrekkelig historie om ekskjærestens eskapader og en fortelling om noe annet personlig, for eksempel et barns problemer. Annonsen din, verdt 100.000,-, blir nå en forlengelse av disse private fortellingene, og får i beste fall et pussig skjær. Du håper selvsagt at potensielle kunder ikke bryr seg om den rare plasseringen, men syns selve annonsen er fin. Det du ikke vet er at de kundene du hadde håpet skulle komme til, reagerer svært negativt på sammenblandingen av privat informasjon og presentasjonen av skjorten, det negative innholdet i bloggen smitter over. Du er selvsagt spent på om det blir økt salg ved bruk av influenser, men kan ikke spore eventuelle salg tilbake til bloggannonsen. Plutselig får markedsavdelingen i firmaet ditt mail fra diverse kunder om hvordan annonseringen i bloggen har påvirket dem negativt og at de heller handler hos konkurrenten som har valgt en bedre ambassadør - eller bare har reklame på egen nettside. Dette blir du selvsagt litt lei deg for og tenker at neste gang du vil bruke en influencer skal du ikke stole blindt på hva annonsebyrået presenterer, men gjøre en grundig research selv.

Interessant tanke, og om de merker lite eller ingen salg og i tillegg får konstruktiv kritikk fra forbrukeren skjønner jeg at de revurderer. Men jeg tror at i mange tilfeller selger markedsføring via influencere bra, og da blir det litt slik som nevnt lenger opp; bedriften ser bort fra 3-10 "klager" fordi det er økt salg likevel 🙈🤔

• Liker 4
Skrevet

Jeg spår at annonsører vil være langt mer kresne på hvor de legger igjen pengene sine fremover. Mange firmaer sliter, både kleskjeder og andre, konkurransen er stor og mange går konkurs i disse dager. Bloggere med dårlig rykte blant forbrukerne vil havne nederst på lista, 5-10 klager kan faktisk være utslagsgivende. 

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/varehandelen-leder-an-i-konkursskred-gamle-forretningsmodeller-funker-ikke-lenger/24426920

https://www.nettavisen.no/na24/salget-i-ikea-norge-faller---skrinlegger-planene-om-fire-varehus/3423598011.html

• Liker 35
Skrevet
15 minutter siden, Gisse skrev:

Interessant tanke, og om de merker lite eller ingen salg og i tillegg får konstruktiv kritikk fra forbrukeren skjønner jeg at de revurderer. Men jeg tror at i mange tilfeller selger markedsføring via influencere bra, og da blir det litt slik som nevnt lenger opp; bedriften ser bort fra 3-10 "klager" fordi det er økt salg likevel 🙈🤔

Det er rett og slett helt feil. Hvorfor tror du ABD skriver bok om "kvinner som hater kvinner" istedenfor å fokusere på at hun har gjort noe så  hakkende galt at annonsører har valgt å terminere eller ikke velger å  inngå samarbeid med henne? Samme gjelder Anna Rasmussen, inntekstapet hennes er enomt fordi hun har skremt annonsører bort. Bloggere er avhengig av at annonsører finner de attraktive  https://www.dn.no/medier/blogg/bloggere/sosiale-medier/toppblogger-forsokte-a-lokke-bloggpoliti-i-internettfelle/2-1-475466

https://www.dn.no/markedsforing/blogg/bloggere/markedsforing/toppblogger-ringte-arbeidsgiver-og-truet-med-anmeldelse-av-kritiske-lesere/2-1-471746

https://www.rb.no/nyheter/blogg/kuriosa-og-kjendiser/kjendisblogger-anmeldte-bloggkritiker/s/5-43-925107  Det er faktisk forbrukermakten som satte igang dette. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Gisse skrev:

Da går du ut fra at det er økt salg? Influenseren i dette tilfellet ble presentert som en med lesere med høy inntekt, mens sannheten var en annen. Et eventuelt økt salg kan skyldes helt andre årsaker. Det som er helt sikkert, er at bevisste kunder snur seg bort fra merkevarer som synker i verdi. Og verdien av en vare har ikke bare med prisen å gjøre, men like mye med konteksten. Dersom for eksempel Gant blir presentert i en sammenheng man forbinder med noe negativt, vil dette negative henge ved merkevaren og kunden vil velge noe annet. Det er en hårfin balanse, det der, og feil influenser kan være svært ødeleggende.

Endret av Pust
  • Liker 22
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
1 time siden, Firestone skrev:

Jeg spår at annonsører vil være langt mer kresne på hvor de legger igjen pengene sine fremover. Mange firmaer sliter, både kleskjeder og andre, konkurransen er stor og mange går konkurs i disse dager. Bloggere med dårlig rykte blant forbrukerne vil havne nederst på lista, 5-10 klager kan faktisk være utslagsgivende. 

https://e24.no/naeringsliv/konkurs/varehandelen-leder-an-i-konkursskred-gamle-forretningsmodeller-funker-ikke-lenger/24426920

https://www.nettavisen.no/na24/salget-i-ikea-norge-faller---skrinlegger-planene-om-fire-varehus/3423598011.html

Nemlig! Derfor er det lurt å bruke forbrukermakten sin ved å si fra til de aktuelle aktørene. Jeg skrev en kommentar til floyd om at jeg ikke ønsker å bruke dem pga en bloggers ukritiske eksponering av barn, og ble blokkert av bloggeren. Har ikke fått svar fra floyd, såeh... Jeg kan fint finne bukser og bluser andre steder!

Skrevet
4 minutter siden, Lille_Krokodille skrev:

Nemlig! Derfor er det lurt å bruke forbrukermakten sin ved å si fra til de aktuelle aktørene. Jeg skrev en kommentar til floyd om at jeg ikke ønsker å bruke dem pga en bloggers ukritiske eksponering av barn, og ble blokkert av bloggeren. Har ikke fått svar fra floyd, såeh... Jeg kan fint finne bukser og bluser andre steder!

Meget uprofesjonelt av Floyd å ikke svare. Slett kundebehandling ryktes. 

• Liker 24
Skrevet
2 minutter siden, Pust skrev:

Jeg er enig. Og de har jo så tantene klær som er overpriset.

Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
3 minutter siden, Pust skrev:

De slettet det innlegget, men det er kanskje fordi de hadde skrevet feil pris på buksene og mange kommenterte dét. Men jeg tenkte at det var jo skrekkelig synd at de skulle gå glipp av kommentaren min, så jeg var så vennlig å kommentere det igjen under et annet bilde. 😂

Skrevet
1 minutt siden, Emmy_H skrev:

Jeg er enig. Og de har jo så tantene klær som er overpriset.

Hahaha 😂

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Lille_Krokodille skrev:

De slettet det innlegget, men det er kanskje fordi de hadde skrevet feil pris på buksene og mange kommenterte dét. Men jeg tenkte at det var jo skrekkelig synd at de skulle gå glipp av kommentaren min, så jeg var så vennlig å kommentere det igjen under et annet bilde. 😂

Så bra 😂

• Liker 5
Gjest Ispahan
Skrevet

For en stund siden var det en veldig bevisstgjøring omkring forbrukermakten på KG, eller en kampanje som moderatorene kalte det. Da ble det sendt langt mer enn 3-10 klager til diverse firmaer. Da valgte et par firmaer og nedjustere antallet tilbakemeldinger. Et firma påsto at de kun hadde mottatt én anonym klage. Jeg lurer på hva som foregår hos ledelsen når de velger å lyve om dette. Er de flaue over samarbeidspartneren sin? Jeg har ikke sett mer til disse firmaene, foresten.

Jeg gidder ikke å skrive mail til spraytansjapper eller matkasser, for det angår ikke meg. Men når influencere som eksponerer barn, driver med juks og fanteri, eller bare oppfører seg generelt upassende, reklamerer for produkter jeg liker, så sier jeg ifra. Og et par ganger har jeg opplevd å få svar som gjør at jeg kan komme tilbake som kunde. 

Skrevet
35 minutter siden, Perle said:

Det er klart man skal si ifra! Hadde selv tenkt å handle på Babybanden. Jeg trenger seriøst ALT og jeg er kresen.

Å se Gekko’en stå der å glise, med en splitter nY  «Stokke Trailz» gjorde meg så Dritt SUR. 🤮

Mister ALL lyst.

Babybanden har uansett tapt seg enormt etter at de åpnet i Oslo. Før det var servicenivået helt fantastisk og jeg reklamerte mye for dem. Så åpnet de i Oslo og med det startet forfallet, de mistet enormt med kunder her i sør og la tilslutt ned her nå i januar. Når de i tillegg velger slike bloggere til å reklamere for seg så ble det helt slutt på å reklamere for de til mine 600 medlemmer i en høyaktuell facebookgruppe innenfor bransjen de driver i. Det kan jeg love deg de har tapt mye på.

• Liker 33
Gjest Ispahan
Skrevet

Ble det ikke noe av dette Blogghuset? Jeg finner de ikke i foretaksregisteret, Facebooksiden deres er ikke aktiv og Instagram har ti bilder som jeg ikke ser er relevant for jobben de skal gjøre. Var det bare en unnskyldning for å ta seg en fest?

Skrevet

AB spurte et par sånne "Ja/Nei" spørsmål på IG-story, og jeg vet faktisk ikke svaret. Er det forbudt å ta screenshot av noens snap/IG-story? Hvis man laster opp sin screenshot på en plattform og ut på nettet - er DET forbudt? (spurte hun) 

Jeg har aldri tatt screenshot av noen snap eller IG-Story selv, men hva slags regler gjelder i de tilfellene? Dette vet sikkert andre bedre enn meg.. 

Ser jo at noen har tatt screenshot av IG-storyen hennes og laget noe av det som er spredd videre.. Det er sikkert det hun mener. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Isild skrev:

AB spurte et par sånne "Ja/Nei" spørsmål på IG-story, og jeg vet faktisk ikke svaret. Er det forbudt å ta screenshot av noens snap/IG-story? Hvis man laster opp sin screenshot på en plattform og ut på nettet - er DET forbudt? (spurte hun) 

Jeg har aldri tatt screenshot av noen snap eller IG-Story selv, men hva slags regler gjelder i de tilfellene? Dette vet sikkert andre bedre enn meg.. 

Ser jo at noen har tatt screenshot av IG-storyen hennes og laget noe av det som er spredd videre.. Det er sikkert det hun mener. 

Det er ingen lov mot at man tar skjermbilde av noe.

Og IG-story/snap-story er "offentlig" og bedriftene kan bruke hva enn du legger ut der til eget formål, så jeg sliter med å se for meg at det er .. "ulovlig" eller "forbudt". Spørsmålet er hvilket formål skjermbildet har.

• Liker 23
Skrevet
5 minutter siden, Isild skrev:

Kan hun ikke spør en av advokatene sine om dette da? 

• Liker 49
Skrevet
Akkurat nå, Halle-Palle skrev:

Kan hun ikke spør en av advokatene sine om dette da? 

Godt poeng!  😀  

• Liker 12
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...