Gå til innhold

Anne Brith Davidsen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har 730.no lagt ut en morsom post på IG, som en filmplakat med bilder av AB og Vår Staude - Skjelvet 😅

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Justsaying skrev:

Så hvis noen ser deg i noe som en blogger har reklamert for er du redd noen kobler deg til en blogg? Når jeg ser folk i de «vinterstøvlettene» på gata så gir både jeg og de fleste en fin faen i hvor og hvorfor du har kjøpt dem. Hvis Tine Melk har en reklame med Knut Sandli så slutter jeg ikke drikke melk, eller kontakter Tine - jeg fortsetter å mislike Knut Sandli og håper han møter seg selv i døren.

Herlig. Virkelig sant. Jeg tror at kanskje mange av de personer som styrer så fælt med denne reklamen og ringer til firmaer osv de bør finne seg et eget liv snart. Jeg ser det som ganske unaturlig å boikotte et bra produkt bare fordi en person jeg misliker reklamerer for dette. Det er trakassering antagelig pga misunnelse.  Eller mangel på egne opplevelser.  Eller noe annet merkelig.  

Skrevet (endret)
16 minutter siden, mygga skrev:

Herlig. Virkelig sant. Jeg tror at kanskje mange av de personer som styrer så fælt med denne reklamen og ringer til firmaer osv de bør finne seg et eget liv snart. Jeg ser det som ganske unaturlig å boikotte et bra produkt bare fordi en person jeg misliker reklamerer for dette. Det er trakassering antagelig pga misunnelse.  Eller mangel på egne opplevelser.  Eller noe annet merkelig.  

Jeg siterer meg selv, fordi det er helt tydelig at mange ikke forstår hvorfor man reagerer på uetisk reklame. De gangene jeg har sendt mail til bedrifter som annonserer i blogger, har jeg gjort oppmerksom på divergensen i bloggens innhold - versus merkevarens/tjenestens egen profil. (Hvis jeg leverer en vare som ligger i de høyere prisklasser, er det direkte skadelig for min vares omdømme at den blir presentert i et forum som hovedsaklig inneholder skitne fortellinger om ekskjærester, utlevering av barns privatliv, og at forumets eier verserer i media som en med lite impulskontroll.) Som potensiell kunde hos de firmaene som det annonseres for i blogger (ikke bare ABD sin), reagerer jeg på to måter: Enten ved å la meg overtale til å vurdere et kjøp, eller til å ta avstand. Hvordan jeg reagerer er avhengig av bloggens form og innhold ellers. Mitt spørsmål til deg: Hvorfor er det verre å reagere på uetisk reklame enn å reagere på uetisk produksjon?

Endret av Pust
  • Liker 19
Skrevet
31 minutter siden, Dark Star skrev:

Nå har 730.no lagt ut en morsom post på IG, som en filmplakat med bilder av AB og Vår Staude - Skjelvet 😅

Og GMN har kommentert 😂

"ikke si at vi ikke advarte dere" 

😂

• Liker 36
Skrevet (endret)
36 minutter siden, Pust skrev:

Jeg siterer meg selv, fordi det er helt tydelig at mange ikke forstår hvorfor man reagerer på uetisk reklame. De gangene jeg har sendt mail til bedrifter som annonserer i blogger, har jeg gjort oppmerksom på divergensen i bloggens innhold - versus merkevarens/tjenestens egen profil. (Hvis jeg leverer en vare som ligger i de høyere prisklasser, er det direkte skadelig for min vares omdømme at den blir presentert i et forum som hovedsaklig inneholder skitne fortellinger om ekskjærester, utlevering av barns privatliv, og at forumets eier verserer i media som en med lite impulskontroll.) Som potensiell kunde hos de firmaene som det annonseres for i blogger (ikke bare ABD sin), reagerer jeg på to måter: Enten ved å la meg overtale til å vurdere et kjøp, eller til å ta avstand. Hvordan jeg reagerer er avhengig av bloggens form og innhold ellers. Mitt spørsmål til deg: Hvorfor er det verre å reagere på uetisk reklame enn å reagere på uetisk produksjon?

Sant! 

Jeg er så "enkel" at meg sier det noe om seriøsiteten til bedriften når de tilsynelatende ukritisk velger influenserne de betaler for reklameplass hos. Jeg får et negativt forhold til bedriften rett og slett. Teit? Kanskje Men mest teit for bedriften som går glipp av salg til meg. "Influensere" kan influere negativt også. For forbrukeren handler det om assosiasjoner, tillit og overbevisning. 

Jeg innrømmer at jeg har valgt vekk en par dyre produkter FORDI leverandøren brukte blogger som i mine øyne driver uetisk/jukser eller skriver om ting som jeg finner støtende/utleverende. 

Jeg vil ikke ha reklamebransjer og salgsapparater som mister siste rest av respekt for meg som kunde. 

Endret av Isild
  • Liker 32
Skrevet
39 minutter siden, Dark Star skrev:

6 minutter siden, DianaV skrev:

Og GMN har kommentert 😂

"ikke si at vi ikke advarte dere" 

😂

:skratte:

• Liker 10
Gjest Ispahan
Skrevet
23 minutter siden, Pust skrev:

Dette!

I mine øyne er det også litt dårlig gjort å slutte og kjøpe et produkt, uten og fortelle bedriften hvorfor. Det blir en form for gohsting. Hvis jeg forteller hvorfor jeg slutter og kjøpe produktet deres, så har de en mulighet til å rette feilen. Og hvis mange nok gidder og ta seg den jobben, er sjansen større for at bedriften endrer markedsføringstaktikk, og jeg kan begynne og kjøpe produktene deres igjen 😊

Skrevet
59 minutter siden, mygga said:

Men hva du vil, forøvrig har du jo ingen indikasjoner på at produktet det reklameres for er bra, snarere tvertimot, om det trenger denne typen drahjelp.

• Liker 9
Skrevet
11 minutter siden, Zenhouse said:

Han er mann. De bare tøyser og kødder. 

Kvinner derimot..de hater og hetser 🙄

Helt på kornet det du sier der. 

• Liker 24
Skrevet
15 minutter siden, Zenhouse skrev:

Han er mann. De bare tøyser og kødder. 

Kvinner derimot..de hater og hetser 🙄

ABD i et nøtteskall!

Skrevet

Jeg har denne vinteren latt være å kjøpe en god del konkrete produkter fra merker jeg har handlet mye fra tidligere, fordi jeg ikke ønsker å kjøpe fra firmaer som benytter seg av useriøse bloggere som markedsføringskanal. Ønsker jo heller ikke å bli assosiert med hverken annebrith.no eller carolinebergeriksen.no eller komikerfruen eller pilotfruen. 😳

Det gjelder for eksempel Ecco sko, Gerry Weber (droppet å kjøpe en fin silkebluse på salg da jeg så merket), og Floyd bukser for å nevne noe. 

• Liker 25
Skrevet
9 minutter siden, Ispahan skrev:

Dette!

I mine øyne er det også litt dårlig gjort å slutte og kjøpe et produkt, uten og fortelle bedriften hvorfor. Det blir en form for gohsting. Hvis jeg forteller hvorfor jeg slutter og kjøpe produktet deres, så har de en mulighet til å rette feilen. Og hvis mange nok gidder og ta seg den jobben, er sjansen større for at bedriften endrer markedsføringstaktikk, og jeg kan begynne og kjøpe produktene deres igjen 😊

Pga de episodene man har hørt om der annonsører "sladrer" til influensere osv så lar jeg være å si fra. Stoler ikke på at de hverken bryr seg om tilbakemeldingen min, eller behandler den konfidensiellt. Desverre. Det blir tatt personlig - og annonsørene har personlige forhold til influenserne "sine" virker det som (Det er jo bra det altså, men ikke hvis de hjelper igang heksejakt på forbrukere som begrunner hvorfor de vil "si opp" kundeforholdet) 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, filifjonka skrev:

Men hva du vil, forøvrig har du jo ingen indikasjoner på at produktet det reklameres for er bra, snarere tvertimot, om det trenger denne typen drahjelp.

Så lenge jeg kan uttale at det er et bra produkt så er det jo selvfølgelig et produkt jeg har kjennskap til....

Skrevet

Hun gjorde en god figur i firestjerners middag. Det skal hun ha. Framstod som både blid og sjarmerende. 

• Liker 11
Gjest Justsaying
Skrevet
3 timer siden, Ispahan skrev:

Dette!

Jeg har sterke tvil om at en bedrift endrer så mye på reklamen pga 7 damer på Kg sender dem en mail om at de ikke vil kjøpe jakka deres fordi cbe reklamerer for den.

De hundre andre som kjøper den fordi de liker den veier godt opp for den negative tilbakemeldingen de får fra 7 furtne fruer

Skrevet
2 minutter siden, Justsaying skrev:

Jeg har sterke tvil om at en bedrift endrer så mye på reklamen pga 7 damer på Kg sender dem en mail om at de ikke vil kjøpe jakka deres fordi cbe reklamerer for den.

De hundre andre som kjøper den fordi de liker den veier godt opp for den negative tilbakemeldingen de får fra 7 furtne fruer

De "7 furtne fruer" står alikevel i sin rett til å ta i bruk sin forbrukermakt og melde fra til de gjeldende bedrifter når de føler at de har feilet litt i markedsføringen sin og hva man ønsker seg assosiert med. Uavhengig om det er 7 eller 7000 "furtne fruer" som sier ifra er det opp til bedriften selv å se om de er enige i klagen som kommer eller ikke.

For en ting er jo selvsagt at de 7 "furtne fruer" snakker litt sammen i en tråd på KG om at de ikke vil kjøpe produkt X, de snakker da også med sitt eget nettverk og sine venner. Og Norge er, som velkjent er, et lite land. Da er det bare et spørsmål om tid før skravla går til rett/feil person og annonser heller blir kjøpt et annet sted.

Som f. eks. han dusten som hadde ekstrajobb i Teliabutikken jeg nevnte tidligere. Lite visste han at mannen min kjenner sjefen hans selv om vi ikke bor i nærheten av den byen engang. Rart det der.

• Liker 42
Skrevet

Hvis du mener dette har null innvirkning på bedriftene , hvorfor er du da så oppbrakt og fortvilet over at vi bruker forbrukermakten vår , du har også oppfattet ganske så feil hvorfor vi gjør . Skjønner også at du gir f... i om jeg går med vinterstøvletter bloggeren har reklamert for , men der tar du feil igjen det er ikke for deg eller andre jeg «boikotter» det er for min egen del/ samvittighet jeg gjør det .

• Liker 29
Skrevet
31 minutter siden, Justsaying skrev:

Hva er det å bry seg om da, hvis det ikke har noen effekt?

La det fare, som du ellers gjør med det som irriterer deg iflg din egen beskrivelse. :) 

• Liker 25
Skrevet
56 minutter siden, Justsaying skrev:

Ser at noen tror du er oppbrakt og fortvilet?? Nei nei jeg må ha misforstått.  Det er jo de personene som bruker masse tid og energi for å  få kontakt med bedriftene som reklamerer hos bloggere de misliker.  Bortkastet energi. Tenkte akkuratsom deg men jeg tenkte meg at det var 10 personer som sendte klage. Gjør ingen forskjell så lenge hundrevis er uenige.   

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...