Gå til innhold

Anne Brith Davidsen

Gjest Samme

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, Habibi skrev:

Det som er så sprøtt er at hun nå høster masse klikk fordi hun elsker AB og da stiger hun virkelig ufortjent på lista som hun jobber så iherdig å krabbe på! Hun er neimen ikkje god og det er håpløst å prøve å få noe vettugt frem der. Dette gjelder ikkje bare henne, men ganske mangen andre og små bloggere også! HUn må i allefall ikkje prøve å fortelle hva hets og nettmobbing er, men det ser ut som hun har lært av den beste haha

Dette er vel en strategi for å få mere følger da...? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt komisk at hun på en side sitter og snakker om at det er så negativt at KG tjener masse penger på klikk i hennes navn(i ukesslutt), og at det blir uærlig mot KGs annonsører, og på den andre siden oppfordrer hun folk til å lage profiler og spre glede på rampelys(instagram). 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Aricia skrev:

Det la jeg også merke til.

Programlederen sa også at hun hadde lest ABs bok, samtidig som hun så totalt gjennom fingrene med påstanden om at hetsen i trådene her hadde vart i 8 år (mens AB holdt kjeft) OG startet i 2015.

Presisjonsnivået sier vel antakelig noe om hvordan redaksjonen vurderer nyhetsverdien eller interessen for en sak som dette. Det har ikke noe å si for den gjennomsnittlige lytter hvem som sa nøyaktig hva når, om det er 5 eller 8 år, om en gitt formulering ble sagt på KG eller F&B. Saken frontes som et eksempel på at netthets sprer seg i dagens samfunn, og alle er enige om at det er fælt. Hvis man skal gå alle tidslinjer nøye etter i sømmene vil det kreve alt for mye tid og ressurser, og til det er enkeltsaken for lite viktig. Så da dekker man den som et eksempel på en tendens, og velger å tro at det bloggeren påstår i essens er riktig. For flisespikking på detaljer blir bare tåpelig når noen er utsatt for så massiv hets, liksom. Stakkars.

Jeg skjønner på en måte at en journalist som kommer uten noen forkunnskaper til saken og skal lage noe kort på den så fort som mulig tenker sånn. AB skjønner det også, og utnytter det kalkulert og maksimalt for alt det er verdt. Medievitenskapen har et begrep om "mediestrateger". Dette er personer med posisjoner og en agenda, som kontakter media og får oppslag av typen "Overlege slår alarm", det de typisk bare legger fram sin side av saken og utelater vesentlig informasjon som minsker nyhetsverdien og nyanserer bildet. Kildemakten er noe alle journalister lærer om i studiene sine (de av dem som har studert journalistikk, da), og er bevisst, men man tenker kanskje ikke på at Anne Brith Davidsen har makt, og bruker den så målrettet? Mer om mediestrateger og kildemakt: https://ndla.no/subjects/subject:14/topic:1:79218/resource:1:78708

Det man heller ikke tenker på, er at noen kan ha frekkhetens nådegave til å manipulere og regelrett lyve om de faktiske forhold og om egen rolle i saken i den grad Anne Brith gjør. For åpen mikronfon, under fullt navn. Hun gråter jo i Dagbladet, liksom. De snakket jo stygt om og TRUET barna hennes. For nettroll er jo bare de feige anonyme uten ansikt, ikke sant?

Tillegg: Vi som har fulgt disse trådene har mer og mer sett i hvilken grad Anne Brith ikke er et utenforstående "offer" i diskusjonene om henne på nett, men en særdeles proaktiv aktør. Hun er beviselig med på å skape og intensivere de reaksjonene hun senere gråter offentlig over. Hun innehar dermed selv det klassiske nettrollets egenskaper og handlingsmønstre. Journalistene må våkne litt opp her.

Og det som er så forbaska trist oppi det hele, er jo at den opprinnelige, og utrolig viktige debatten, drukner. Ingen av dem som burde se, og løfte den frem, gjør det.

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Aricia skrev:

Programlederen sa også at hun hadde lest ABs bok, samtidig som hun så totalt gjennom fingrene med påstanden om at hetsen i trådene her hadde vart i 8 år (mens AB holdt kjeft) OG startet i 2015.

Presisjonsnivået sier vel antakelig noe om hvordan redaksjonen vurderer nyhetsverdien eller interessen for en sak som dette. Det har ikke noe å si for den gjennomsnittlige lytter hvem som sa nøyaktig hva når, om det er 5 eller 8 år, om en gitt formulering ble sagt på KG eller F&B. Saken frontes som et eksempel på at netthets sprer seg i dagens samfunn, og alle er enige om at det er fælt. Hvis man skal gå alle tidslinjer nøye etter i sømmene vil det kreve alt for mye tid og ressurser, og til det er enkeltsaken for lite viktig. Så da dekker man den som et eksempel på en tendens, og velger å tro at det bloggeren påstår i essens er riktig. For flisespikking på detaljer blir bare tåpelig når noen er utsatt for så massiv hets, liksom. Stakkars.

Jeg skjønner på en måte at en journalist som kommer uten noen forkunnskaper til saken og skal lage noe kort på den så fort som mulig tenker sånn. AB skjønner det også, og utnytter det kalkulert og maksimalt for alt det er verdt. Medievitenskapen har et begrep om "mediestrateger". Dette er personer med posisjoner og en agenda, som kontakter media og får oppslag av typen "Overlege slår alarm", det de typisk bare legger fram sin side av saken og utelater vesentlig informasjon som minsker nyhetsverdien og nyanserer bildet. Kildemakten er noe alle journalister lærer om i studiene sine (de av dem som har studert journalistikk, da), og er bevisst, men man tenker kanskje ikke på at Anne Brith Davidsen har makt, og bruker den så målrettet? Mer om mediestrateger og kildemakt: https://ndla.no/subjects/subject:14/topic:1:79218/resource:1:78708

Det man heller ikke tenker på, er at noen kan ha frekkhetens nådegave til å manipulere og regelrett lyve om de faktiske forhold og om egen rolle i saken i den grad Anne Brith gjør. For åpen mikronfon, under fullt navn. Hun gråter jo i Dagbladet, liksom. De snakket jo stygt om og TRUET barna hennes. For nettroll er jo bare de feige anonyme uten ansikt, ikke sant?

Tillegg: Vi som har fulgt disse trådene har mer og mer sett i hvilken grad Anne Brith ikke er et utenforstående "offer" i diskusjonene om henne på nett, men en særdeles proaktiv aktør. Hun er beviselig med på å skape og intensivere de reaksjonene hun senere gråter offentlig over. Hun innehar dermed selv det klassiske nettrollets egenskaper og handlingsmønstre. Journalistene må våkne litt opp her.

Som alltid et meget saklig og velskrevet innlegg i debatten. Fint at du er her! 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Gulleplutt Takk for fine ord! :blomst: 

@Malum : Helt enig, den vesentlige debatten om eksponering av barn drukner.

Og ironisk nok, det første innlegget Anne Brith siterte fra i Ukeslutt-innslaget handlet nettopp om dette - dvs om en frustrasjon over at hun ikke tar til seg noen av rådene ang. å la barn få skape sin egen digitale identitet og selv få velge hvordan de vil framstå på nett. En bruker postet i tråden en formulering om at vedkommende skulle ønske h*n kunne "holde henne fast" og fortelle henne hvor galt det er, det hun holder på med. Og AB screenshotter, poster på FB, og skriker opp om at hun blir truet på KG - som om formuleringen "holde fast" var en konkret trussel om vold. Det var det selvsagt ikke for den som prøver å tolke i verste mening engang - det var et frustert, opprikig hjertesukk. Kontekst er alt!

Det opprinnelige innlegget i tråden ser ut til å være slettet, men det står om det her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1086950-anne-brith/?page=385

Sitat

@orfeus - Du fikk det kanskje ikke med deg, men for noen minutter siden la AB ut skjermdump fra denne tråden på Facebook siden sin - det var din post hvor du skrev at noen burde holde henne fast og fortelle henne hva som ikke var greit med hvordan hun holdt på - fulgt av en tekst med mye bannskap og hvordan hun opplevde dette som trusler (!) (Hun slettet det dessverre før jeg fikk tatt bilde.)

Endret av Aricia
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Habibi skrev:

Det som er så sprøtt er at hun nå høster masse klikk fordi hun elsker AB og da stiger hun virkelig ufortjent på lista som hun jobber så iherdig å krabbe på! Hun er neimen ikkje god og det er håpløst å prøve å få noe vettugt frem der. Dette gjelder ikkje bare henne, men ganske mangen andre og små bloggere også! HUn må i allefall ikkje prøve å fortelle hva hets og nettmobbing er, men det ser ut som hun har lært av den beste haha

Vi kan gjerne la være å like denne bloggeren. Vi kan til og med le av henne, men vi trenger ikke være stygge med vedkommende.

Endret av Honey Dew
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Justlooking skrev:

Da ser det ut til at de som kom hit for å spre kjærlighet ble ryddet for brukerangrep 😊

Herlig. Litt av en kjærlighet må jeg si :popcorn:

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Takemeasiam skrev:

Etter å ha lest litt på denne tråden her er jeg ganske sjokkert. Har dere ikke annet å bruke tiden deres på? Hvor kommer dette hatet fra? Slapp av!! Dere trenger ikke svare. Jeg kommer ikke til å lese de samme frasene dere lirer av dere gang på gang (evt gjemmer dere bak).  For jeg logger meg av og DET er det flere som burde ha gjort.

FÅ DERE ET LIV!!!! 

Takk det samme 😊

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Aricia skrev:

Særlig når Anne Brith gjør et poeng av at hun har politianmeldt to identifiserbare ansatte i Egmont på dette grunnlaget!

Nettopp! Jeg tenkt å ha med akkurat det i innlegget, men ble litt distrahert mens jeg skrev og det forsvant ut av tankerekka mi av en eller annen grunn. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 timer siden, Vipser skrev:

@KaraThrace sa for noen dager siden at hun stod bak kommentaren? 🤷‍♀️ om Anne Brith sa det først eller ei diskuterte vi hvertfall snurpemunn her inne (2015? 2016?).  Mulig jeg husker konteksten feil altså.

Jeg sa at hun, ABD, sto bak kommentaren selv. Jeg siterte henne på noe hun skrev på snapchat ("noen har sagt at munnen min ser ut som et..") og sa at det var vanskelig å tenke på annet når hun først har sagt det. Dagen etterpå hang hun meg ut på sin egen snapchat med brukernavn og påsto jeg hadde sagt at hun så ut som et forvrengt... Ja. Hun har perfeksjonert det å styre innhold, kontekst og publikum lenge nå. 2015. Snurpemunn ble nok diskutert her på den tiden, da det var vanskelig å la være når det var poseringen 90% av tiden. 

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
2 timer siden, Aricia skrev:

Jeg vil gjerne tilføye at journalistens oppgave med å drive egne undersøkelser ble vanskeliggjort av at Anne Brith i god tid slettet bloggen sin. En strategi jeg antar var vel gjennomtenkt. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg vil gjerne tilføye at journalistens oppgave med å drive egne undersøkelser ble vanskeliggjort av at Anne Brith i god tid slettet bloggen sin. En strategi jeg antar var vel gjennomtenkt. 

Enig, godt poeng.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...