AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #1 Skrevet 4. juni 2019 Hei! Har nå nylig arvet en god del penger som jeg har tenkt til å bruke på å betale ned gjeld for å endelig bli gjeldsfri. Mener å ha lest at de noen ganger trekker fra salær, renter osv hvis man betaler ned alt på en gang, er det riktig? Hvordan burde jeg gå frem? Er det andre ting jeg burde huske på? Tips mottas med stor takk! Anonymkode: 66851...66a
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #2 Skrevet 4. juni 2019 Har du fastrente? Hvis ikke er det bare å betale ned! Anonymkode: 33679...065
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juni 2019 #3 Skrevet 4. juni 2019 Er du helt sikker på at det å betale ned gjelden lønner seg? Jeg kjenner en som var helt besatt på å betale ned gjelden og fikk helt sjokk når den nye lønnslippen kom etter det nye skattekortet - du vet det uten fratrekk for gjeldsrenter.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #4 Skrevet 4. juni 2019 Er hovedsaklig til kommunen jeg bor i og til 3 inkassoselskaper. Tilsammen ligger det på rundt 60 000 til sammen. Ingen kredittkortlån eller boliglån. Er helt grønn på dette området, men vil så gjerne bli kvitt det så fort som mulig. Anonymkode: 66851...66a 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #5 Skrevet 4. juni 2019 Ring dem og spør pent om du kan få betale inn hele beløpet med en gang mot at de sletter noe renter eller sånn. Si at du har nok til å bli gjeldsfri om de går med på å gå ned litt. Så lenge du er ydmyk og hyggelig kan det godt hende de sletter litt renter for deg. Anonymkode: 2b3bd...b2f
SemperFi Skrevet 4. juni 2019 #6 Skrevet 4. juni 2019 Har du kortsiktig gjeld som forbrukergjeld, betal ned Har du billån, betal ned Huslån, betal renter og avdrag, men sett av 3-4 månedslønner på bufferkonto Studielån. Betal etter avdragplan. 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #7 Skrevet 4. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er hovedsaklig til kommunen jeg bor i og til 3 inkassoselskaper. Tilsammen ligger det på rundt 60 000 til sammen. Ingen kredittkortlån eller boliglån. Er helt grønn på dette området, men vil så gjerne bli kvitt det så fort som mulig. Anonymkode: 66851...66a Da skulle det ikke være noe problem å betale alt ned, men som en skriver over her er det en ide å ringe inkassoselskaoet og spørre om de er villige til å slette noe salær og renter om du betaler inn alt. Jeg ringte for en bekjent som hadde krav på 30000 kr. De reduserte det til 26000 kr om alt ble betalt straks. Ikke så mye reduksjon, men det var da det det var. Anonymkode: 1f995...543
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #8 Skrevet 4. juni 2019 1 time siden, Blondie65 skrev: Er du helt sikker på at det å betale ned gjelden lønner seg? Jeg kjenner en som var helt besatt på å betale ned gjelden og fikk helt sjokk når den nye lønnslippen kom etter det nye skattekortet - du vet det uten fratrekk for gjeldsrenter. Skattefradraget er bare 22 % så det lønner seg ikke å ha gjeld bare for fradragets skyld. Det er bare dersom du får en avkastning høyere enn renten at det kan lønne seg å ha lån. Anonymkode: 0eef6...ff7 17
AndreasBR Skrevet 4. juni 2019 #9 Skrevet 4. juni 2019 (endret) 2 timer siden, Blondie65 skrev: Er du helt sikker på at det å betale ned gjelden lønner seg? Jeg kjenner en som var helt besatt på å betale ned gjelden og fikk helt sjokk når den nye lønnslippen kom etter det nye skattekortet - du vet det uten fratrekk for gjeldsrenter. JA!! Man får tilbake 22% eller noe, men det betyr jo at man betaler 78%! Så for hver 100 lapp mister man 78 kroner.. Er ingen grunn til å få sjokk, man får mindre utbetalt men til gjengjeld har man jo MYE bedre råd.. Si at man betaler 4000,- i renter på lånet. Man får 880,- "tilbake som følge av de 22%.. men man har jo betalt 3120.. Så man har 3120,- mer å bruke på andre ting ved å ikke ha gjelda enn å ha gjelda.. Uten gjeld: 10k utbetalt, 0,- å betale. Med gjeld: ca 11k utbetalt, 4000,- å betale. (+ avdrag) Ja, det lønner seg å betale ned gjeld. Akkurat derfor skal jeg ikke ha gjeld igjen på neste eiendom jeg kjøper.. Da får jeg heller leie elns inntil jeg har råd til å kjøpe hele greia uten gjeld.. Eller så får jeg gå ned på krava og kjøpe akkurat det jeg har råd til. Endret 4. juni 2019 av AndreasBR 13
Harmankaya Skrevet 4. juni 2019 #10 Skrevet 4. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ring dem og spør pent om du kan få betale inn hele beløpet med en gang mot at de sletter noe renter eller sånn. Si at du har nok til å bli gjeldsfri om de går med på å gå ned litt. Så lenge du er ydmyk og hyggelig kan det godt hende de sletter litt renter for deg. Anonymkode: 2b3bd...b2f Beste rådet du har fått i denne tråden. 5
ajarRun Skrevet 4. juni 2019 #11 Skrevet 4. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ring dem og spør pent om du kan få betale inn hele beløpet med en gang mot at de sletter noe renter eller sånn. Si at du har nok til å bli gjeldsfri om de går med på å gå ned litt. Så lenge du er ydmyk og hyggelig kan det godt hende de sletter litt renter for deg. Anonymkode: 2b3bd...b2f Idiotisk å si hvor mye du har. "Hei, jeg har nylig fått en uspesifisert pengesum i hende. I den forbindelse ringer jeg mine kreditorer for å høre om de kan tilby en nedbetaling som er mindre enn pålydende. Kan dere tilby meg noe? Siden summen ikke er stor nok til å dekke mitt utestående vil jeg betale de kravene som tilbyr høyest reduksjon i sin helhet." Så betaler man ned de som tilbyr mest. Og så går man til de som tilbyr minst og viser dem hva de beste tilbydde og sier at hvis de slår det vil du betale dem.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2019 #12 Skrevet 5. juni 2019 Beklager, jeg trodde du hadde boliggjeld. Studiegjeld og boliggjeld skal man tenke over før man betaler ned. All forbruksgjeld og gjeld som er gått til inkasso betaler man selvsagt ned straks. Når det gjelder boliglån og skatt er det flere andre forhold som trer inn når man ikke har gjeld: man går fra negativ formue til positiv også. Det kan også ha noe å si for skattebetalingen.
Mynlen Skrevet 5. juni 2019 #13 Skrevet 5. juni 2019 54 minutter siden, Blondie65 skrev: Beklager, jeg trodde du hadde boliggjeld. Studiegjeld og boliggjeld skal man tenke over før man betaler ned. All forbruksgjeld og gjeld som er gått til inkasso betaler man selvsagt ned straks. Når det gjelder boliglån og skatt er det flere andre forhold som trer inn når man ikke har gjeld: man går fra negativ formue til positiv også. Det kan også ha noe å si for skattebetalingen. Om pengene står på konto har de akkurat samme effekt for formuen som hvis de brukes til å betale gjeld. Et mulig alternativ er aksjer, de verdsettes ligningsmessig noe lavere enn reell verdi, og det kan være et argument hvis man er i formuesskatteposisjon. Men ellers er betaling av lån en av de mest lønnsomme trygge investeringene. Skal man ha høyere avkastning må man som regel ta risiko. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2019 #14 Skrevet 5. juni 2019 4 minutter siden, Mynlen skrev: Om pengene står på konto har de akkurat samme effekt for formuen som hvis de brukes til å betale gjeld. Et mulig alternativ er aksjer, de verdsettes ligningsmessig noe lavere enn reell verdi, og det kan være et argument hvis man er i formuesskatteposisjon. Men ellers er betaling av lån en av de mest lønnsomme trygge investeringene. Skal man ha høyere avkastning må man som regel ta risiko. Det finnes alternativer til å ha penger på konto og betale ned all gjeld vet du. Man kan investere i eiendom også. Uansett - det er noe man må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Min bekjente som betalte ned hadde ikke cash - vedkommende hadde bare et stormløp mot gjeldsfrihet uten å tenke over beskatning. Det er "tenk gjennom" jeg er på jakt etter, ikke "gjør dette for det høres lurt ut".
Mynlen Skrevet 5. juni 2019 #15 Skrevet 5. juni 2019 37 minutter siden, Blondie65 skrev: Det finnes alternativer til å ha penger på konto og betale ned all gjeld vet du. Man kan investere i eiendom også. Uansett - det er noe man må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Min bekjente som betalte ned hadde ikke cash - vedkommende hadde bare et stormløp mot gjeldsfrihet uten å tenke over beskatning. Det er "tenk gjennom" jeg er på jakt etter, ikke "gjør dette for det høres lurt ut". Investering i eiendom vises også i formuen. Sekundærbolig settes til 90%. Og det man i praksis da gjør er å låne penger for å investere i mer eiendom. Jeg er ikke sikker på hvor lurt det er i dag. Da ville jeg heller valgt indeksfond.
AndreasBR Skrevet 5. juni 2019 #16 Skrevet 5. juni 2019 1 time siden, Blondie65 skrev: Det finnes alternativer til å ha penger på konto og betale ned all gjeld vet du. Man kan investere i eiendom også. Uansett - det er noe man må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Min bekjente som betalte ned hadde ikke cash - vedkommende hadde bare et stormløp mot gjeldsfrihet uten å tenke over beskatning. Det er "tenk gjennom" jeg er på jakt etter, ikke "gjør dette for det høres lurt ut". ? Om de har fått sjokk så har de misforstått noe, og tror at de får mer penger av å ha gjeld.. Sånn er det ikke.. Lønner seg omtrent alltid å betale ned tenker jeg.. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #17 Skrevet 5. juni 2019 Ikke fortell at du har penger stående, men at du kanskje kan finne en løsning på å betale ned alt. Be om et tilbud om full innfrielse, og spør ydmykt om hvor mye renter de kan lempe om du eventuelt får ordnet det. Lov om forsinkelsesrente §4 bokstav a) Forsinkelsesrenten kan lempes dersom skyldneren har hatt rimelig grunn for sin betalingsvegring. Altså hvis du sitter på en større sum penger, og har ingen problem med å dekke resterende krav kan det oppfattes som støtende dersom du ber om å få kuttet renten. Anonymkode: efa78...2c3 2
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2019 #18 Skrevet 5. juni 2019 10 timer siden, AndreasBR skrev: ? Om de har fått sjokk så har de misforstått noe, og tror at de får mer penger av å ha gjeld.. Sånn er det ikke.. Lønner seg omtrent alltid å betale ned tenker jeg.. Les innlegget en gang til! Min bekjente skjønte ikke at å betale ned gjeld ikke svarte seg (her var det ikke arv eller lignende) fordi vedkommende da blir skattet høyere. Vedkommende har altså ikke arvet, men har brukt mye overtid for å bli gjeldfri. Sjokket kom når skatten hadde økt. Jeg sier ikke - og nå gjentar jeg meg selv for ørtende gang her - at det ALDRI er smart å betale ned gjeld. Jeg sier: tenk over dette - hvordan blir inntekt, skatt og formue påvirket. Er det den lureste måten?
AndreasBR Skrevet 5. juni 2019 #19 Skrevet 5. juni 2019 (endret) 1 time siden, Blondie65 skrev: Les innlegget en gang til! Min bekjente skjønte ikke at å betale ned gjeld ikke svarte seg (her var det ikke arv eller lignende) fordi vedkommende da blir skattet høyere. Vedkommende har altså ikke arvet, men har brukt mye overtid for å bli gjeldfri. Sjokket kom når skatten hadde økt. Jeg sier ikke - og nå gjentar jeg meg selv for ørtende gang her - at det ALDRI er smart å betale ned gjeld. Jeg sier: tenk over dette - hvordan blir inntekt, skatt og formue påvirket. Er det den lureste måten? Men jeg forstår fortsatt ikke hvor sjokket kommer fra, de sparer jo 78% av det de har betalt i renter tidligere.. Ergo sitter de igjen med mer penger månedlig enn de gjorde før de betalte ned.. Så selv om de får mindre utbetalt så har de jo mindre utgifter, og igjen sitter igjen med mere penger enn før. Endret 5. juni 2019 av AndreasBR 7
Egenskap Skrevet 5. juni 2019 #20 Skrevet 5. juni 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Er hovedsaklig til kommunen jeg bor i og til 3 inkassoselskaper. Tilsammen ligger det på rundt 60 000 til sammen. Ingen kredittkortlån eller boliglån. Er helt grønn på dette området, men vil så gjerne bli kvitt det så fort som mulig. Anonymkode: 66851...66a jeg hadde elsket å bli fri for gjeld. Det er min drøm. Deretter komme meg inn i boligmarkedet. Har man brukt over evne penger som man ikke har, så ville jeg betalt det vekk. Men boliglån og studielån er innenfor å ha. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå