AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #21 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle typer kreft vises på blodprøver. Hvilken analyse er det snakk om? Anonymkode: ebc89...1eb Dessuten må legen ha mistanke om den enkelte type kreft hos deg. Og dersom det finnes en analyse som kan bekrefte at du har denne type kreft, vil legen da bestille denne. Anonymkode: ebc89...1eb 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #22 Skrevet 4. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Feber da? Er det ikke umulig å ha kreft uten at man har feber? Eller er det bare i slutten? Anonymkode: 8a607...be8 Hva i alle dager? Det er ikke vanlig med verken feber eller forhøyet CRP. Anonymkode: 10ecb...118 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #23 Skrevet 4. juni 2019 Er det trygt å si at dersom man ikke har feber så er det lite sannsynlig for at man har kreft? Kan dette være en slags markør? Anonymkode: 8a607...be8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #24 Skrevet 4. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager? Det er ikke vanlig med verken feber eller forhøyet CRP. Anonymkode: 10ecb...118 Det sa en lege til meg... ''Ikke feber eller forhøyet CRP, så din anemi er nok forårsaket av noe annet'' ? Anonymkode: 8a607...be8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #25 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er det trygt å si at dersom man ikke har feber så er det lite sannsynlig for at man har kreft? Kan dette være en slags markør? Anonymkode: 8a607...be8 Det er det absolutt ikke. Jeg hadde ikke feber en eneste dag. Verken før, da kreften ble oppdaget, eller i løpet av kreftbehandlingen. Anonymkode: 10ecb...118 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #26 Skrevet 4. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det sa en lege til meg... ''Ikke feber eller forhøyet CRP, så din anemi er nok forårsaket av noe annet'' ? Anonymkode: 8a607...be8 Kanskje krefttypen de mistenkte hos deg ofte forårsaker feber og forhøyet CRP da, men det gjelder absolutt ikke alle typer kreft. Anonymkode: 10ecb...118 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #27 Skrevet 4. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje krefttypen de mistenkte hos deg ofte forårsaker feber og forhøyet CRP da, men det gjelder absolutt ikke alle typer kreft. Anonymkode: 10ecb...118 Jeg skjønner. Ja, det var blodkreft de mistenkte først men så fastlo legen at det var lite sannsynlig likevel. Anonymkode: 8a607...be8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #28 Skrevet 4. juni 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager? Det er ikke vanlig med verken feber eller forhøyet CRP. Anonymkode: 10ecb...118 Jo feber kan du få på enkelte kreft diagnoser Anonymkode: 94185...85b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #29 Skrevet 4. juni 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle typer kreft vises på blodprøver. Hvilken analyse er det snakk om? Anonymkode: ebc89...1eb Jeg tok bare en helsesjekk for 1 år siden, vitaminer osv,og da stod det i kommentarfeltet at ingen patologiske celler var påvist. Anonymkode: 5421c...7a1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #30 Skrevet 4. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jo feber kan du få på enkelte kreft diagnoser Anonymkode: 94185...85b Ja ved blodkreft som de mistenkte hos AB over her. Anonymkode: 10ecb...118 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #31 Skrevet 4. juni 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen min er så opptatt av at blodprøvene er fine hos meg.. Men han fortsetter å ta blodprøver hver gang. Kan jeg spørre hvilke kreft typer du vet som ikke slår ut i blodet? Anonymkode: 94185...85b Jeg har brystkreft med spredning, og det slår ikke ut på brystkreftmarkørene, nei. Resten vil jeg helst ikke nevne, da det er fort gjort å identifisere seg. Nei, jeg har heller ikke forhøyet CRP eller feber. Du har helseangst, ikke sant? Slå deg til ro med at du ikke har kreft. Lev normalt, undersøk brystene dine selv, følg livmorhalsprogrammet, følg med på eventuelle føflekker og la livet gå sin gang. Lev passe sunt og vær i normal aktivitet. Da følger du opp de kreftformene som har høyest sannsynlighet og en noenlunde sunn livsførsel er forebyggende. Det finnes veldig mange forskjellige kreftdiagnoser, og det er ingen blodprøve i verden som kan avdekke om man har alle mulige kreftformer. Hvis det er mange i slekten din som har/har hatt kreft: snakk med legen om det. Anonymkode: 85a43...3d5 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #32 Skrevet 4. juni 2019 Kan garanterer at ikke alle typer kreft kan avdekkes via blodprøver. Noen krefttyper kan man få mistanke om ved avvik selv med standard blodprøver, mens andre krefttyper må man vite spesifikt hva som skal screenes for å avdekke eventuell kreftsykdom eller ikke. Andre krefttyper kan man ikke avdekke gjennom blodprøver i det hele tatt, men enkelte av disse igjen kan påvirke blodverdier slik at man kan mistenke krefte uten at man vet det sikkert. Da er det andre undersøkelser som må til for å sjekke ut nærmere mistanke. Så er det krefttyper som ikke påvirker blodverdier på noen som helst måte før laaaaaaangt ut i sykdomsforløpet. Kreft er altså ikke en enkelt sykdom, men en samlebetegnelse på en hel haug ulike typer maligne (ondartede) sykdommer som felles betegnes som kreft 😉 Anonymkode: 8f0c2...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #33 Skrevet 4. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har brystkreft med spredning, og det slår ikke ut på brystkreftmarkørene, nei. Resten vil jeg helst ikke nevne, da det er fort gjort å identifisere seg. Nei, jeg har heller ikke forhøyet CRP eller feber. Du har helseangst, ikke sant? Slå deg til ro med at du ikke har kreft. Lev normalt, undersøk brystene dine selv, følg livmorhalsprogrammet, følg med på eventuelle føflekker og la livet gå sin gang. Lev passe sunt og vær i normal aktivitet. Da følger du opp de kreftformene som har høyest sannsynlighet og en noenlunde sunn livsførsel er forebyggende. Det finnes veldig mange forskjellige kreftdiagnoser, og det er ingen blodprøve i verden som kan avdekke om man har alle mulige kreftformer. Hvis det er mange i slekten din som har/har hatt kreft: snakk med legen om det. Anonymkode: 85a43...3d5 Tusen takk for svar Har full forståelse for du ikke vil fortelle for mye. Håper du har det bra.🌻 Jeg har vel kreft angst på en måte da jeg selv har fjernet brystene. Nå føler jeg det er noe galt, eller jeg vet noe er som det ikke skal. Anonymkode: 94185...85b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #34 Skrevet 4. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar Har full forståelse for du ikke vil fortelle for mye. Håper du har det bra.🌻 Jeg har vel kreft angst på en måte da jeg selv har fjernet brystene. Nå føler jeg det er noe galt, eller jeg vet noe er som det ikke skal. Anonymkode: 94185...85b Du har fjernet brystene? Har du (hatt) brystkreft, eller bærer du BRCA-gener? I så fall ville jeg snakket nærmere om eggstokkene! Anonymkode: 85a43...3d5 2
rox Skrevet 4. juni 2019 #35 Skrevet 4. juni 2019 (endret) Kreft vil ikke alltid synes på blodprøver, og mange typer vil aldri affisere blodet. Vi har noen prøver som benyttes som kreftmarkører, men de kan ikke brukes som screening for kreft. Mange kjente "kreftmarkører" som PSA og CA125 kan være forhøyet av andre årsaker enn kreft, og dessuten kan kreften spre seg så raskt at disse verdiene ikke rekker å øke. -Ved blodkreft vil man kunne få mistanke ved å se på verdiene for de ulike hematologiske parametrene. Lav hemoglobin kan i seg selv være et tegn på kreft fra organer, f.eks en blødende tarmkreft, magesekkreft eller blærekreft. -SR og CRP kan være økt ved en rekke kreftformer, men også ved andre sykdommer, eller f.eks ved graviditet. -CA125 er en markør for affeksjon av hinner som bukhinne, lungehinne, hjertehinne - altså ikke spesifikt for eggstokker. -PSA er prostataspesifikt - men en forhøyet verdi kan være forårsaket av noe så enkelt som stimulering av prostata med en finger, eller en utløsning. And the list goes on. Tegn som man bør undersøke mtp kreft: Uforklarlige blødninger (avføring, urin, vaginale, ved hoste), endring i avføringsmønster, kuler, forandringer i hud, sår som ikke gror, feber av ukjent årsak, svelgproblemer, heshet over tid, langvarig hoste osv. Endret 4. juni 2019 av rox 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #36 Skrevet 4. juni 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har fjernet brystene? Har du (hatt) brystkreft, eller bærer du BRCA-gener? I så fall ville jeg snakket nærmere om eggstokkene! Anonymkode: 85a43...3d5 Jeg bærer BRCA1. Eggstokkene er fjernet de og Anonymkode: 94185...85b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #37 Skrevet 4. juni 2019 48 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bærer BRCA1. Eggstokkene er fjernet de og Anonymkode: 94185...85b Hvilke symptomer har du og hva har de undersøkt? Jeg har hatt eggstokkreft og synes jeg husker det var større risiko for leukemi og lymfom (?) også når man har BRCA1-mutasjoner. Du må huske at det likevel er veldig lite sannsynlig at du har det. Men siden du har på følelsen at det er noe galt må de da kunne undersøke deg ordentlig! Jeg hadde ikke vært her i dag hvis jeg hadde hørt på legene og ignorert magefølelsen min. Anonymkode: 10ecb...118 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #38 Skrevet 4. juni 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke symptomer har du og hva har de undersøkt? Jeg har hatt eggstokkreft og synes jeg husker det var større risiko for leukemi og lymfom (?) også når man har BRCA1-mutasjoner. Du må huske at det likevel er veldig lite sannsynlig at du har det. Men siden du har på følelsen at det er noe galt må de da kunne undersøke deg ordentlig! Jeg hadde ikke vært her i dag hvis jeg hadde hørt på legene og ignorert magefølelsen min. Anonymkode: 10ecb...118 Jeg har hatt en del undersøkelser, men de fant ingenting. Men jeg er dårligere og er sikker på det er noe de har oversett, eller som de ikke har funnet til nå. Frykter buk eller lymfe. Magen har legene beskrevet som om jeg skulle være gravid i uke 34. Føles som magen sprekker snart, og har vondt og periodevis intense smerter. De legene er så arrogante og hører bare på seg selv. Men tolmodigheten min er slutt, og går nå snart privat til ultralyd og betaler selv. Det er min kropp og noe er galt. Anonymkode: 94185...85b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #39 Skrevet 4. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har hatt en del undersøkelser, men de fant ingenting. Men jeg er dårligere og er sikker på det er noe de har oversett, eller som de ikke har funnet til nå. Frykter buk eller lymfe. Magen har legene beskrevet som om jeg skulle være gravid i uke 34. Føles som magen sprekker snart, og har vondt og periodevis intense smerter. De legene er så arrogante og hører bare på seg selv. Men tolmodigheten min er slutt, og går nå snart privat til ultralyd og betaler selv. Det er min kropp og noe er galt. Anonymkode: 94185...85b Huff, jeg føler med deg! Du må jo få tatt CT eller MR når det er så ille! Det er jo uansett noe som er galt selv om det kan være mye annet enn kreft. Anonymkode: 10ecb...118 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2019 #40 Skrevet 4. juni 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt en del undersøkelser, men de fant ingenting. Men jeg er dårligere og er sikker på det er noe de har oversett, eller som de ikke har funnet til nå. Frykter buk eller lymfe. Magen har legene beskrevet som om jeg skulle være gravid i uke 34. Føles som magen sprekker snart, og har vondt og periodevis intense smerter. De legene er så arrogante og hører bare på seg selv. Men tolmodigheten min er slutt, og går nå snart privat til ultralyd og betaler selv. Det er min kropp og noe er galt. Anonymkode: 94185...85b Hvis du har BRCA og endel symptomer fra magen er det rart at du ikke kan få en CT av mage og bekken. Man holder jo gjerne litt igjen på CT hos unge mennesker med tanke på strålingen, vet ikke hvor gammel du er. Men høres ut som det kan være indikasjon her. Anonymkode: 9e0a5...0eb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå