Gå til innhold

Kreft og blodprøver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil kreft alltìd slå ut på blodprøver? Uansett hvilken kreft type du har? Noen med erfaring eller er det noen som jobber med dette som kan svare?

Anonymkode: 94185...85b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Jeg har hatt tre forskjellige krefttyper, og den ene er kronisk. Ingen av dem synes på blodprøver. 

Anonymkode: 85a43...3d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke engang de som KAN slå ut på blodprøver (som eggstokk- og prostatakreft f.eks) gjør det på alle.

Anonymkode: 10ecb...118

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Jeg har hatt tre forskjellige krefttyper, og den ene er kronisk. Ingen av dem synes på blodprøver. 

Legen min er så opptatt av at blodprøvene er fine hos meg.. Men han fortsetter å ta blodprøver hver gang. Kan jeg spørre hvilke kreft typer du vet som ikke slår ut i blodet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg tok blodprøver stod det i svaret: ingen patologiske celler påvist. Jeg trodde dette betydde at jeg ikke har noen antydning til kreft??

Anonymkode: 5421c...7a1

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke engang de som KAN slå ut på blodprøver (som eggstokk- og prostatakreft f.eks) gjør det på alle.

Virkelig? Det er vel den Ca125 som går på eggstokkene? Legen min virker til å stole blindt på blodprøver. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sist jeg tok blodprøver stod det i svaret: ingen patologiske celler påvist. Jeg trodde dette betydde at jeg ikke har noen antydning til kreft??

Det stemmer. Da har de ikke funnet noe av det proteinet som kreftcellene skiller ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Huff, håper det ikke tok langt tid før de oppdaget det. Virker som det ofte tar en stund før sånt blir diagnositisert. Kronisk?

Anonymkode: 8a607...be8

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke det det betyr. De fleste krefttyper slår ikke ut i blodet, med mindre man tar spesifikke kreftmarkører/kreftblodprøver, og de er ikke 100% de heller. Det er heller ikke alle krefttyper som har blodprøver som påviser dem. 

Er det blodutstryk du mener? Da vurderes blodcellene, ikke andre celler. 

Anonymkode: c52e3...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Da har de ikke funnet noe av det proteinet som kreftcellene skiller ut.

Det finnes ikke en generell blodprøve som viser alle typer kreft (dvs et protein som alle typer kreftceller skilles ut som er felles for dem alle). Hvis du mener noe annet vil jeg gjerne se en kilde på det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke CRP eller noe være forhøyet da?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Virkelig? Det er vel den Ca125 som går på eggstokkene? Legen min virker til å stole blindt på blodprøver. 

Ja virkelig. CA125 slo ikke ut hos meg før kreften hadde spredt seg fra eggstokkene og ut i bekken og bukhinne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke CRP eller noe være forhøyet da?

Kan være, trenger ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk :) BleBle plutselig litt usikker nå siden noen over her skrev at ikke alle kreft typer kan vises på blodprøver

AnonymBruker
Skrevet

Ok takk :) BleBle plutselig litt usikker nå siden noen over her skrev at ikke alle kreft typer kan vises på blodprøver

Personen tar feil. Hvis det hadde vært en prøve som fanget opp alle typer kreft hadde det vært en verdenssensasjon, for den finnes ikke. Jeg venter i tilfelle med spenning på kilde. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle typer kreft vises på blodprøver. Hvilken analyse er det snakk om? 

Anonymkode: ebc89...1eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke det det betyr. De fleste krefttyper slår ikke ut i blodet, med mindre man tar spesifikke kreftmarkører/kreftblodprøver, og de er ikke 100% de heller. Det er heller ikke alle krefttyper som har blodprøver som påviser dem. 

Er det blodutstryk du mener? Da vurderes blodcellene, ikke andre celler. 

Beklager feil. Jeg trodde det va proteinet i kreftcellene som kommer ut i blodet

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være, trenger ikke. 

Feber da? Er det ikke umulig å ha kreft uten at man har feber? Eller er det bare i slutten?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en annen skrev jeg tok feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...