Jytte Skrevet 25. oktober 2019 #61 Del Skrevet 25. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt det argumentet før, men jeg har ikke funnet gode kilder på det. Hvor har hun dette fra, og et du sikker på at informasjonen hennes er oppdatert? Anonymkode: f02fe...155 Nei, er du informert om det motsatte? Jeg svarer ikke ab codes mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #62 Del Skrevet 15. november 2019 På 25.10.2019 den 15.19, Jytte skrev: Nei, er du informert om det motsatte? Jeg svarer ikke ab codes mer. Interessant artikkel her. https://www.aftenposten.no/norge/i/y3x7o2/80-prosent-av-alt-plastavfall-havner-paa-fyllinger-og-i-naturen-naa-har-norge-faatt-gjennom-en-ny-global-plastavtale-paa-rekordtid Anonymkode: f02fe...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 15. november 2019 #63 Del Skrevet 15. november 2019 På 9.9.2019 den 21.43, AnonymBruker skrev: Å skyve barn foran seg i miljøpolitikken er direkte kvalmt, og ikke minst meningsløst. Kan like gjerne dyrke fram et kjæledyr til Statsminister. Barn er søte, men de vet stort sett ingen ting, bortsett fra hva de nærmeste har fortalt dem. Anonymkode: 8d41c...59e Hvem skyver barn foran seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 15. november 2019 #64 Del Skrevet 15. november 2019 På 9.9.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev: Sikkert riktig, og de flesteparten ligger i Kina. Send MDG på språkkurs, og gi de ansettelse ved den norske ambassaden i Bejing. Anonymkode: 8d41c...59e Hvor de ligger er irrelevant for poenget mitt. Skjerp deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 15. november 2019 #65 Del Skrevet 15. november 2019 På 25.10.2019 den 13.33, AnonymBruker skrev: Det samme problemet som alltid; folk som har sterke meninger om hvordan andre skal leve livet sitt, men vil ikke gå foran med et godt eksempel selv. Av de som er aktiv i miljøpolitikken som jeg kjenner, så har de aller, aller, fleste flydd 100 ganger mer enn meg, kjørt bil 10 ganger mer enn meg, forurenset 10 ganger mer enn meg. Og den gjengen skal snakke om miljømoral til meg? Komikveld. Anonymkode: 6e527...927 Hvem har sterke meninger om hvordan andre skal leve livet sitt? Hvorfor må du dikte opp løgner om andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 16. november 2019 #66 Del Skrevet 16. november 2019 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Interessant artikkel her. https://www.aftenposten.no/norge/i/y3x7o2/80-prosent-av-alt-plastavfall-havner-paa-fyllinger-og-i-naturen-naa-har-norge-faatt-gjennom-en-ny-global-plastavtale-paa-rekordtid Anonymkode: f02fe...155 Har lest den før. Jeg synes ungdom har fått og vil få et altfor stort ansvar, og noen ganger har jeg lurt på om det kan bidra til at de blir deprimerte. Jeg blir det ofte selv, om ikke helt nede, så klarer jeg å se hva naturkreftene kan gjøre fremover. Og jeg har barnebarn som er for små til å forstå noe sånt enda. Blir nesten litt sånn at skal jeg kjøpe et småbruk, dyrke grønnsaker, ha høner og kaniner (til slakt) og noen sauer som kan forsørge en liten familie. Men tanken er helt på trynet, uten en mann som var interessert i det samme ville jeg ikke klart den fysiske jobben. Har heller ikke økonomi til å kjøpe et småbruk OG ha penger til vedlikehold samtidig. Kanskje kollektiv, men det skal mye til for at det skal fungere. Og blir infrastrukturen borte, må man vel regne med tjuveri og ran. Hva var tittelen på denne tråden? For nå vet jeg ikke hva jeg svarer på. Edit. Leste HI nå. Hvor dypt stikker de voksnes engasjement? Endret 16. november 2019 av Jytte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2019 #67 Del Skrevet 26. november 2019 Her har dere et jævli bra innlegg: https://www.nettavisen.no/nyheter/velferd-til-fordel-for-et-bedre-klima-er-vanskeligere-enn-vi-onsker/3423884350.html Anonymkode: ee2c1...41d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troverdigheten Skrevet 5. desember 2019 #68 Del Skrevet 5. desember 2019 Mye prat, lite handling. De unge er alltid de mest engasjerte og de mest ekstreme innen alle temaer fordi de ikke er utviklet nok til å se det store bildet. Det er helt ellevilt å tenke på hvor sneversynt jeg selv var ved mitt første valg (som var da jeg fylte 18 år), og hvor mye mer jeg (tror jeg) forstår nå i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 5. desember 2019 #69 Del Skrevet 5. desember 2019 12 minutter siden, Troverdigheten skrev: Mye prat, lite handling. De unge er alltid de mest engasjerte og de mest ekstreme innen alle temaer fordi de ikke er utviklet nok til å se det store bildet. Det er helt ellevilt å tenke på hvor sneversynt jeg selv var ved mitt første valg (som var da jeg fylte 18 år), og hvor mye mer jeg (tror jeg) forstår nå i dag. Jeg var med i Blekkulfklubben for 30 år siden, men selv om jeg kan mye mer nå betyr ikke det at jeg ikke tror på det forskningen forteller eller det jeg ser på nyhetene om ekstremvær, issmelting, dårlig luftkvalitet i byer osv. Det betyr bare at jeg er bedre på kildekritikk og har bedre kompetanse til å argumentere mot dem som kommer med svakt begrunnede argumenter som andre allerede har funnet lite troverdig. Min erfaring er at de unge som er bekymret for klimaet og mener vi burde gjøre mer for å hindre katastrofale endringer faktisk er villige til å gjøre endringer. De har bare ikke kompetanse til å vite alt om hvordan. De unge som ikke tror klimaet påvirkes av hva vi gjør i lille Norge er dem som ikke bryr seg om forbruk, fly osv, men de streiker heller ikke for klimaet. Jeg tror mange voksne som snakker om unge som ikke er gode eksempler snakker om dem som ikke engasjerer seg i klimasaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #70 Del Skrevet 5. desember 2019 12 minutter siden, EEØm skrev: De unge som ikke tror klimaet påvirkes av hva vi gjør i lille Norge Vi slipper ut 8,4 tonn CO2 pr innbygger i Norge. Det er litt over 5 millioner av oss. USA slipper ut 16,2 tonn pr innb., og det er 327 millioner av dem. Kina ligger på ca 7 tonn pr innb. og de har over 1.4 MILLIARDER innbyggere. India har "bare" 1,8 tonn utslipp pr innb., men de har til gjengeld over 1,3 milliarder innbyggere. Klimaet påvirkes ikke den døyt av hva vi gjør i Norge. Hittil i år har populasjonen i verden økt med 75 millioner mennesker. Anonymkode: 0bcc8...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 5. desember 2019 #71 Del Skrevet 5. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi slipper ut 8,4 tonn CO2 pr innbygger i Norge. Det er litt over 5 millioner av oss. USA slipper ut 16,2 tonn pr innb., og det er 327 millioner av dem. Kina ligger på ca 7 tonn pr innb. og de har over 1.4 MILLIARDER innbyggere. India har "bare" 1,8 tonn utslipp pr innb., men de har til gjengeld over 1,3 milliarder innbyggere. Klimaet påvirkes ikke den døyt av hva vi gjør i Norge. Hittil i år har populasjonen i verden økt med 75 millioner mennesker. Anonymkode: 0bcc8...1ff Politisk har det noe å si hva vi gjør i Norge. Dersom vi utvikler metoder som kan fungere for mange kan vi tjene mange penger og andre kan endre sine vaner mer smertefritt. Om én person fungerer som forbilde, kan det endre vanen til mange folk. Om andre ser at det kan fungere for noen kan de få tro på at det vil kunne fungere for dem. Dersom ingen tar det første skrittet vil aldri hele flokken komme frem. Dersom de rike ikke bryr seg om å endre sine vaner, hvordan kan vi forvente det av de fattige. Det finnes vanvittig mange grunner til at det er lurt å gjøre noe riktig selv om det bare er en liten ting. Et eksempel: dersom Norge slet med mye mobbing i alle deler av samfunnet, men selv om mye forskning hadde funnet ut hva som må til var det ingen som var villige til å stille krav eller endre adferden sin betydelig, og de visste eller ikke hvem som skulle begynne. Vil du da si at det ikke er noen verdi i at en liten skole i Trøndelag hadde klart å få bukt med mobbing på sin skole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #72 Del Skrevet 5. desember 2019 Klima er mer enn bare CO2. Og ungers måte å engasjere seg på er et blindspor. Miljøagenter som på TV kaster slim, snø, dopapir og søppel på Tullerud, eller Snublerud som etterfølgeren heter, er like krampaktig som nittitallets unger og deres selvrettferdige "Slå av motoren din gjøk, å forurense er ingen spøk" Artig nok var det ikke mange av miljøaktivistene i klassen min som var villig til å forsake noe selv. Det gikk helst i formaninger og kampanjer om at foreldre måtte sykle til jobb, og så var et jo kjekt for dem å få lov til å kjefte på voksne og å kalle dem "gjøk". med Blekkulfs velsignelse. Kampsaken var ikke så viktig. Skulle de reise en kort strekning, ble de kjørt. Miljøaktivisme er en motesak for de fleste, ikke et reelt engasjement. Anonymkode: f02fe...155 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troverdigheten Skrevet 5. desember 2019 #73 Del Skrevet 5. desember 2019 49 minutter siden, EEØm skrev: Politisk har det noe å si hva vi gjør i Norge Nettopp, men politikerne våre bryr seg ikke. De er karrierepolitikere som skal få sine 12 år på Stortinget slik at de får full pensjon og deretter kan ta seg en godt betalt jobb et eller annet sted. For klimaet betyr det ingenting hva vi som befolkning gjør i Norge, altså hvermannsen. Kun teknologi kan ha innvirkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EEØm Skrevet 5. desember 2019 #74 Del Skrevet 5. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klima er mer enn bare CO2. Og ungers måte å engasjere seg på er et blindspor. Miljøagenter som på TV kaster slim, snø, dopapir og søppel på Tullerud, eller Snublerud som etterfølgeren heter, er like krampaktig som nittitallets unger og deres selvrettferdige "Slå av motoren din gjøk, å forurense er ingen spøk" Artig nok var det ikke mange av miljøaktivistene i klassen min som var villig til å forsake noe selv. Det gikk helst i formaninger og kampanjer om at foreldre måtte sykle til jobb, og så var et jo kjekt for dem å få lov til å kjefte på voksne og å kalle dem "gjøk". med Blekkulfs velsignelse. Kampsaken var ikke så viktig. Skulle de reise en kort strekning, ble de kjørt. Miljøaktivisme er en motesak for de fleste, ikke et reelt engasjement. Anonymkode: f02fe...155 Det var ikke sånn hos oss og jeg tror ikke du kan gå ut ifra at det var sånn for de fleste. Vi brydde oss om miljøet og fikk inn mange gode vaner som vi tok med oss inn i voksenlivet. Men det var ikke så mange av oss og jeg misjonerte ikke så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #75 Del Skrevet 5. desember 2019 Gode miljøtiltak er å ikke forbruke. Ta med hjem fargestiftene man får på TGI, og bruke dem. Uten å be om super fargene fea panduro. Er det en eneste småunge som gidder det? Er knapt en eneste småunge som gidder å ta vare på super fargene fra panduro. 🤔 Det er i alle fall min erfaring. Men å lage en smørje av alt de måtte finne i baderomsskapene og kalle det slim, har de ingen problemer med, så lenge det er det de har lyst til å gjøre. Å nekte å gå med genseren de fikk sist måned er helt OK, om de plutselig ikke lenger liker fargen. Der finnes miljøbevisst ungdom som mister/ødelegger tingene sine, så de kan få ny. At de våger å ha meninger om miljøet, eller hvordan andre ikke tar ansvar for planeten er uoppdragent. Alle barn må lære at man begynner med seg selv, og når man kan feie gor egen dør, kan man begynne å kritisere andre. Jeg ser på våre barn, deres omgangsvenner, ungdommer på jobben etc. Fellestrekket er at ingen av dem begrenser seg på noe vis, annet enn hva lommeboken tilsier. Hadde de hatt mer, så hadde de forbrukt mer. Jeg som voksen lever svært nøkternt, jeg hater fråtsing, synest det er lite sjarmerende, særlig når en skal sette seg på din høye hest i forhold til omsorg for kloden. Folk må begynne med seg selv 😉 Anonymkode: c66a4...51d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Crocs_ Skrevet 27. desember 2019 #76 Del Skrevet 27. desember 2019 På 6.6.2019 den 17.44, Jytte skrev: Og nå kjenner jeg en som er særdeles miljøvennlig og ansvarlig, som nekter å sortere plast fordi den blir sendt til Kina der den blir dumpet i havet - fra Norge, til Tyskland og videre til blant annet Kina. Hun dumper det (plast) i restavfallet. Plast er godt brennbart. Det samme har jeg tenkt å begynne med, men den mengden plast jeg som bor alene har samlet inn i løpet av en (EN) uke er utrolig. Hvem har ansvaret? Hva er best, brenne det her, eller faktisk resirkulere det her, i ett av verdens rikeste land? En annen ting, når jeg nevnte plast, er at det ikke er alle steder det er kildesortering her i landet, noen steder er det heller ikke det på Oslos beste vestkant. Jeg har ikke noe å si, jeg sier ikke at jeg kunne levet mer asketisk selv. Men hvor er de som styrer og steller og bare skal håve inn? Nå har en i Frp foreslått å heller øke skattene - heller enn bompenger. Ja vel. Jeg som ikke har bil da? Skal jeg sponse de andre, hva om jeg haiker, må jeg ha på meg en id-brikke og betale skatt etter hva jeg velger? Hvorfor er grønnsaker så dyrt? Er det de unges feil, og hvem i h...… har bestemt at alt skal - ikke bare være pakket inn i plast, men også noe vi må kle på oss. Dette blir for sykt. Skylde på de unge? Jeg er ikke enig. De unge? Som vi har fostret opp, de har stolt på OSS. Foreldregenerasjonen, på samme måte som vi stolte på våre foreldre. Jeg så det allerede når jeg var tenåring, at dette ville gå til h...., men hva sier man. Eller sagt på en annen måte, hvilken makt har man til å gjøre noe annet som en mer eller mindre bevisst forbruker som lar seg lure av øko-stempler? Faktisk så betaler Norge Tyskland mer penger for at de skal gjenvinne den plasten vi gir. https://forskning.no/forurensning-miljo-plast/hva-skjer-med-plast-som-kastes-eller-resirkuleres/1207646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå