Gå til innhold

Hvor dypt stikker de unges miljø engasjement, sånn egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.6.2019 den 9.01, Isambard skrev:

Alle liker å leve godt. Derfor man ikke kan satse på at "alle skal ta seg sammen" for å redde kloden. Det må politiske grep til.

Nettopp!

Men enkelte naut ønsker å legge alt ansvaret over på uskyldige barn som ikke har et fnugg av skyld for samfunnet generasjonene før dem skapte og sosialiserte dem inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 4.6.2019 den 9.06, AnonymBruker skrev:

Haha. De husker jeg. De mest frika kom fra de mest møblerte hjemmene. De visste godt at de kunne unne seg en "vill" ungdomstid siden fremtiden allikevel var safe.

Så idag sitter de og drikker rødvin på golfklubben og mimrer om opprørske de var og kule konsertene og alt det ville de gjorde.

Regner seg sikkert som sosialister enda med enebolig i Bærum og Jaguar i garasjen. 

Anonymkode: 825d3...54c

Å? Har du noen eksempler på slike personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, jabx skrev:

Det er ikke barna som skal måtte ta denne byrden. Det er de eldre generasjoner som må ta et tak. Samfunnet må endres, og barna kan ikke gjøre det alene.

Hvis foreldrene kutter ut bilen, lar være å fly, slutter å spise kjøtt etc - så må naturligvis barna følge etter og tåle begrensningene. Hva er det ellers det klimahyles om?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det tar tid å endre holdninger og vaner. I min barndom begynte vi å levere inn batteri og pante tomflasker. Jeg husker det var konkurranser mellom skolene på mest innlevert batterier på skolen, og ungene i gata konkurrerte om å tjene flest kroner på pant. Det var ikke vanlig før. Nå gjør vi det automatisk. 

Om ungdommen lærer seg i barnehage- og skolealder at man går til skolen, man spiser færre kjøttmiddager og at man forbruker mindre (hei foreldre) så tar barna dette med seg inn i voksenlivet.

Anonymkode: ad92f...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mitt personlige miljøengasjement stikker vel halvveis dypt (Vegetarianer, men ikke veganer. Flyr ikke. Kjører ikke bil. Kjøper ikke nye klær, utenom undertøy. Reparerer klær dersom det er mulig/bruker de til de er helt utslitt. Kildesorterer søppel. Har ikke en haug elektroniske dingser, telefonen min er en arvet smarttelefon. Pcn låner jeg.), men er ikke akkurat noen klimaaktivist, så er svært begrensa forskjell jeg får gjort i verden, dessverre.

De fleste miljøengasjerte jeg kjenner på samme alder driver enten å planlegger å vie livet sitt til å bli klimaaktivister, eller har et lignende low-key klimaengasjement som meg selv. Mange veldig gjennomtenkte, noen ikke.

Er forøvrig ikke tenåring lenger, tidlig i tjueåra.

Anonymkode: 37e25...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil at alle andre skal gjøre noe, mens de selv ikke er så villige til å legge sløseriet sitt på hylla.

Anonymkode: 35e85...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.8.2019 den 14.08, Callisto83 skrev:

Hvis foreldrene kutter ut bilen, lar være å fly, slutter å spise kjøtt etc - så må naturligvis barna følge etter og tåle begrensningene. Hva er det ellers det klimahyles om?

 

Si meg, sliter du med noe? Hva med å lese det jeg skriver i stedet for å bare gulpe opp noen forhåndsprogrammerte fraser?

Jeg påpeker at det må samfunnsendringer til. Det hjelper ikke at enkeltmennesker bare endrer egne liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2019 den 19.41, AnonymBruker skrev:

De vil at alle andre skal gjøre noe, mens de selv ikke er så villige til å legge sløseriet sitt på hylla.

Anonymkode: 35e85...67d

Dette er bare pisspreik. Les tråden du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx said:

Si meg, sliter du med noe? Hva med å lese det jeg skriver i stedet for å bare gulpe opp noen forhåndsprogrammerte fraser?

Jeg påpeker at det må samfunnsendringer til. Det hjelper ikke at enkeltmennesker bare endrer egne liv.

Vi får alle bare holde oss godt fast på forbrukskarusellen, og vente på at noen andre endrer samfunnet? 

Nei, om folk passet på seg selv ville samfunnet følge etter. 

Skal lese de andre innleggene dine, så jeg ikke har gått glipp av noe. 

Selvsagt får ikke vi som individer mye vi skulle ha sagt om de store ting, men om vi alle passet på oss selv, og bremset vårt eget forbruk, da ville det ha monnet. 

Saken er at de fleste bare sitter på gjerdet og venter på andre til å gjøre noe. Ikke mange gidder, og de fleste liker å unne seg. 

Jeg mener oppriktig talt at ungdommen er mindre villig til å forsake, enn oss som har levd en stund. 

Anonymkode: c66a4...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, jabx skrev:

Si meg, sliter du med noe? Hva med å lese det jeg skriver i stedet for å bare gulpe opp noen forhåndsprogrammerte fraser?

Jeg påpeker at det må samfunnsendringer til. Det hjelper ikke at enkeltmennesker bare endrer egne liv.

Hvorfor så hissig i hvert eneste innlegg? Fristende å spør om du kanskje sliter med noe.. Jeg vil nå si at vi som enkeltmennesker utgjør et samfunn, så selvfølgelig må dagens unge lære seg å leve mer nøkternt hvis foreldrene begynner med en grønnere hverdag. Samfunnsendringer påvirker tross alt livet til enkeltpersoner, og vice versa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2019 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Vi får alle bare holde oss godt fast på forbrukskarusellen, og vente på at noen andre endrer samfunnet?

Nei, om folk passet på seg selv ville samfunnet følge etter.

Igjen, det er helt feil. 100 selskaper står for over 70% av utslippene globalt. Enkeltmennesker har ikke en dritt å si her. Hele systemet må endres.

Sitat

Selvsagt får ikke vi som individer mye vi skulle ha sagt om de store ting, men om vi alle passet på oss selv, og bremset vårt eget forbruk, da ville det ha monnet. 

Igjen: Nei. Det krever systemendring.

Sitat

Jeg mener oppriktig talt at ungdommen er mindre villig til å forsake, enn oss som har levd en stund. 

Det er ikke disse ungdommene som har skapt samfunnet og sosialisert dem inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2019 den 22.17, Callisto83 skrev:

Hvorfor så hissig i hvert eneste innlegg? Fristende å spør om du kanskje sliter med noe.. Jeg vil nå si at vi som enkeltmennesker utgjør et samfunn, så selvfølgelig må dagens unge lære seg å leve mer nøkternt hvis foreldrene begynner med en grønnere hverdag. Samfunnsendringer påvirker tross alt livet til enkeltpersoner, og vice versa.

Jeg er "hissig" fordi enkelte her ikke følger med på hva de blir forklart, og bare gulper opp gammel svada som er besvart tusen ganger før.

Dagens unge har ikke ansvaret for samfunnet som det er i dag. Du kan ikke pålegge disse individene å endre bare seg selv. Hele systemet må endres. Det holder ikke at enkeltpersoner bare gjør noe hver for seg. Hvor forbannet vanskelig er det å forstå dette konseptet?

Igjen 100 selskaper står for over 70% av utslippene globalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skyve barn foran seg i miljøpolitikken er direkte kvalmt, og ikke minst meningsløst. Kan like gjerne dyrke fram et kjæledyr til Statsminister. Barn er søte, men de vet stort sett ingen ting, bortsett fra hva de nærmeste har fortalt dem.

Anonymkode: 8d41c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.9.2019 den 22.48, jabx skrev:

Jeg er "hissig" fordi enkelte her ikke følger med på hva de blir forklart, og bare gulper opp gammel svada som er besvart tusen ganger før.

Dagens unge har ikke ansvaret for samfunnet som det er i dag. Du kan ikke pålegge disse individene å endre bare seg selv. Hele systemet må endres. Det holder ikke at enkeltpersoner bare gjør noe hver for seg. Hvor forbannet vanskelig er det å forstå dette konseptet?

Igjen 100 selskaper står for over 70% av utslippene globalt!

Sikkert riktig, og de flesteparten ligger i Kina. Send MDG på språkkurs, og gi de ansettelse ved den norske ambassaden i Bejing.

Anonymkode: 8d41c...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Når det virkelige livet treffer de viø de ikke ha tid til slikt

Anonymkode: 79128...786

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
På 5.9.2019 den 22.48, jabx skrev:

Jeg er "hissig" fordi enkelte her ikke følger med på hva de blir forklart, og bare gulper opp gammel svada som er besvart tusen ganger før.

Dagens unge har ikke ansvaret for samfunnet som det er i dag. Du kan ikke pålegge disse individene å endre bare seg selv. Hele systemet må endres. Det holder ikke at enkeltpersoner bare gjør noe hver for seg. Hvor forbannet vanskelig er det å forstå dette konseptet?

Igjen 100 selskaper står for over 70% av utslippene globalt!

Du har helt rett. Dette individfokuset hjelper oss ingenting. Sant nok er det vi, befolkningen, som egentlig er kundene til de 100 selskapene du referer til, men det gjør oss bare enda mer ansvarlig for å ta politiske grep som stiller dem til ansvar og får dem til å skjerpe seg på klimafronten.

Klimasaken er vår tids viktigste sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.6.2019 den 17.44, Jytte skrev:

Og nå kjenner jeg en som er særdeles miljøvennlig og ansvarlig, som nekter å sortere plast fordi den blir sendt til Kina der den blir dumpet i havet - fra Norge, til Tyskland og videre til blant annet Kina.

Jeg har hørt det argumentet før, men jeg har ikke funnet gode kilder på det.  Hvor har hun dette fra, og et du sikker på at informasjonen hennes er oppdatert?

Anonymkode: f02fe...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme problemet som alltid; folk som har sterke meninger om hvordan andre skal leve livet sitt, men vil ikke gå foran med et godt eksempel selv. Av de som er aktiv i miljøpolitikken som jeg kjenner, så har de aller, aller, fleste flydd 100 ganger mer enn meg, kjørt bil 10 ganger mer enn meg, forurenset 10 ganger mer enn meg. Og den gjengen skal snakke om miljømoral til meg? Komikveld.

Anonymkode: 6e527...927

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2019 den 13.55, jabx skrev:

Nå må du faen meg gi deg. Det er da ikke barnas ansvar eller feil at de er født og sosialisert inn i dette samfunnet skapt av tidligere generasjoner. Skal de liksom melde seg helt ut av alt? Du krever at et barn skal kutte ut alt som alle tar for gitt i hverdagen bare fordi barnet er opptatt av å ikke ødelegge kloden for fremtiden?

Det er fullstendig tilbakestående å holde på slik. Det hjelper ikke at noen barn melder seg ut av samfunnet. Hele samfunnet må endres.

Det er ikke barna som skal måtte ta denne byrden. Det er de eldre generasjoner som må ta et tak. Samfunnet må endres, og barna kan ikke gjøre det alene.

Enig med deg! Jeg er typen som betaler min skatt med glede. Men jeg sitter ikke og overfører ekstra skatt utenom skatteseddelen slik at andre kan skatte mindre. Jeg ønsker at vi som fellesskap gjør det for å opprettholde velferdsstaten. Ting må endres på samfunnsnivå, heller enn å peke på individ som ønsker endring og si at "kan du ikke bare gjøre det selv da?"

Det er det samme med miljøengasjement. Det blir for dumt å latterligjøre ungdom som ønsker endring i samfunnet ved å peke på ting de som individ ikke gjør bra nok. 

Ellers er vi som foreldre med på å forme barna våre. Mine barn er små ennå. Det er jeg som organiserer så de fleste klærne deres er arvet av venners barn, og at andre igjen arver dem videre til de er ubrukelige. Når de blir eldre er de ikke vant til at alt skal være flunkende nytt. Jeg introduserer dem for vegetarmat på lik linje med annen mat, så det er en naturlig del av kostholdet deres når de blir eldre. Vi setter som familie verdier som felleskap, opplevelser og hvordan vi faktisk har det, foran hvordan vi fremstår. Vi er på ingen måte radikale, og det forventer jeg ikke at andre skal være heller. Om alle er litt bevisst på hva de forbruker og om de virkelig har stor glede av det de kjøper eller om man kan ha det like fint med mindre så blir verden faktisk bedre enn om ingen bryr seg. 

Det som virkelig slår meg som dobbeltmoral er eldre folk som ikke skal ha noe miljøengasjemet fordi det er Asia som er verst uansett. Samtidig som 90% av det de eier er produsert i Asia, og at det er de som sitter på forbrukermakten og etterspørselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset stikker det dypt og hele familien her i hus lever nå helt plantebasert og har mye fokus på hvordan valgene vi tar påvirker miljøet,og denne endringen har skjedd etter 14 åringen i hus gjorde oss andre i husholdet mere bevist.

Anonymkode: 2f3bc...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...