Gå til innhold

Hvor dypt stikker de unges miljø engasjement, sånn egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klasseforstanderen til mitt mellomste barn, fortalte meg at klassen hans hadde hatt en debatt, som dreide seg om alle de voksne, som kritiserte  tenåringene som demonstrerer for miljøvern o.l. og snakket om hvor tåpelige de var. 

Jeg ble først faktisk ganske rystet over at voksne folk sitter og rakker ned på engasjement.  Javisst har barn og unge en tendens til å være litt « skinnhellige» uansett hva det er de engasjerer seg i, hjernen deres er jo faktisk ikke ferdig utviklet enda, men det viktige er at dette engasjementet faktisk fører til noe og at de tydeligvis har holdninger. 

Etterpå ble jeg igrunn litt stolt over både min sønn vår og eksens ( hans far) familie, da min sønn hadde kommet med følgende argument indebatten « Nei, jeg har aldri hørt at de voksne hjemme hos meg, synes at barn og unge som engasjerer seg for dette er tåpelige, dermed gjelder dette ikke alle de voksne.

Når jeg leser her, så ser jeg jo at det ikke er bare foreldrene til mitt barns klassekompiser som har en nedlatende holdning ovenfor denne generasjonens engasjement. 

Jo mer de har satt seg inn i hvordan man kan spare miljøet, jo bedre tar de argumentene om at man kanskje bør kjøpe en brukt sykkel, eller at man ikke trenger å skifte ut mobilen før den slutter å virke. 

Dersom dere treffer meg engang og jeg har to forskjellige sokker på meg, er dette noe jeg har snappet opp fra en kollega på 20, som ikke driver og briefer med miljøengasjementet sitt. Jeg har sluttet å kaste den andre sokken,dersom en sokk i et par er hullete, men bruker den sammen med andre enslige sokker, for å spare miljøet. 

De av mine barn som har blitt voksne, har fortsatt gjennomsnittlig bedre holdninger enn min generasjon, den ene baserer seg på å kjøpe det meste brukt og spiser lite kjøtt, - den andre lar rett og slett vær å kjøpe noe, dersom han ikke absolutt trenger det.  - I det siste tilfellet, tjener han godt, så det har ikke noe å gjøre med at han ikke har råd, han misliker bare ting han ikke kommer til å bruke. 

 

 

Endret av absinthia
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også glad for alt miljøengasjement. Av og til må man tenke seg om en stund, før man blir klar til å faktisk kutte forbruk. Det trenger ikke alltid være så mye, men alt teller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FactsOverFeelings skrev:

Det hjelper jo ikke en drit thva vi gjør her oppe, Nord-Skadinavia er allerede i toppen når det kommer til å redusere utslipp.
Det er i Asia problemene er størst,... 
https://www.forbes.com/sites/hannahleung/2018/04/21/five-asian-countries-dump-more-plastic-than-anyone-else-combined-how-you-can-help/

Vi må jo bare fortsette slik vi gjør, og håpe at resten av verden følger etter.

Det er helt utrolig naivt å si at "oljen må bort!", hva skal vi erstatte denne med da?
Vi har en aldrende befolkning, og lav fødselsrate, pengene på bok er så og si allerede brukt bare pga dette alene, hvordan skal velferdsstaten fungere uten oljeinntektene? Hvor skal folk jobbe? Hva skal gjøres med alle de som mister jobbene sine? Skal bil bli så og si ulovlig, eller bare for de rike, hvordan vil det gå i et land uten kollektivtilbud (finnes bare i Oslo)?
Derfor har jeg null respekt for idiotpartier som MDG, og fjolsene som stemmer på dem.

Dette!

90% av plasten i havet kommer fra 9-10 elver i Asia og Afrika. 

Ungene blir jo hjernevasket på skolen. Vi er jo fem millioner mennesker, det hjelper ikke annet enn helt lokalt hva vi gjør. Og med helt lokalt tenker jeg på luftkvaliteten i de store byene på kalde dager feks.
Norge har ikke et kollektivtransporttilbud utenom i byene. Osloboere er egoistiske som vil ha gratis kollektivtransport som de ikke skal finansiere selv. Dersom vi hadde hatt en mulighet til å kjøre utenom Oslo for å komme dit vi ville så ville bompengegrunnlaget skrumpet inn for Oslo sin del betraktelig. 

Bor du ikke i en av de store byene så blir hverdagen uutholdelig uten bil. 

Anonymkode: 65f74...ee0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror miljøengasjement synker med alderen med noen hederlige unntak. 

Anonymkode: 685e6...2ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er noen av dere bare ute etter å latterliggjøre engasjement? Det er mye bedre med engasjement enn ikke noe. Hvor dypt stikker ditt, ts? Har du i det hele tatt noen erfaring med miljøorganisasjoner?

Anonymkode: ffc29...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er noen av dere bare ute etter å latterliggjøre engasjement? Det er mye bedre med engasjement enn ikke noe. Hvor dypt stikker ditt, ts? Har du i det hele tatt noen erfaring med miljøorganisasjoner?

Anonymkode: ffc29...76d

Jeg er ikke ute etter å latterliggjøre engasjement. Jeg er selv relativt samfunnsengasjert, også i miljø saken.

Særlig er jeg engasjert i dette med plast i havet. Bortsett fra sko, yttertøy, BHer, badetøy har vi bare naturlige klær. (Jeg er klar over situasjonen med bomull). 

Mat er en utfordring, forsøker å kjøpe uten plast emballasje, bruker løsvekt kaffebønner, og kjøtt og fisk fra fisk. Har med papirposer til frykt og grønt.

Jeg er derimot ikke særlig tilhenger av engasjement som er uten handling. Det krever en del å ofre, å bare prate er helt meningsløst, og jeg tror faktisk det er mot vel. Det får alle de som prater til å tro de gjør nok ved å prate, og slik står i veien for faktisk handling.

Ja, jeg har erfaring med miljø organisasjoner, eller to sådanne. Dobbelt moralen var stor. 

Det den unge Bondevik gjorde var å sette ungdommens miljø aksjon, opp mot de voksnes bompenge aksjon. Det går fint an å være mer miljøbevisst enn de fleste, og aksjonere mot bompenger. Bompenger har en helt minimal miljøgevinst, og er svært usosial. Det finnes andre miljøtiltak som er mer effektive, og samtidig ikke usosiale. 

Jeg vil ikke latterliggjøre engasjement, jeg etterlyser ekte engasjement, noe som det skinnhellige vi ser i miljøsaken faktisk stenger for. 

Anonymkode: c66a4...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎04‎.‎06‎.‎2019 den 8.29, AnonymBruker skrev:

Jeg tror engasjementet er ektefølt nok, men at konsekvenstenkningen ikke er helt på plass, og dermed fremstår det som dobbeltmoral.

Selv er jeg oppvokst med "mini-raddiser" på 80-tallet. Det var ungdommer som vokste opp i øvre middelklassehjem i Bærum, som stilte opp med palestinaskjerf over munnen bak Stein Lillevold og Blitz-erne.  Ingen kunne betvile deres engasjement heller, mens de samtidig nøt godt av de godene og tryggheten de hadde hjemme.   Kombinasjonen dyre merkeklær, merchedes/bmw, og "radikal" ble litt merkelig for oss som sto på utsiden.

Anonymkode: 0f6ef...e83

Kjenner meg igjen, uten at jeg vil si fra hvilken gruppe. Også de unge karene i xxxxby, som hadde motorsykler som slukte drivstoff. Det sies at de unge skal gå foran og redde kloden, det har blitt sagt i mange år. Det er vi som foreldre som løper fra ansvaret, tynget som vi er av boliggjeld og nødvendigheten av å ha bil for å rekke å kjøre mellom barnehage og jobb. Eller? Er det de unge? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå kjenner jeg en som er særdeles miljøvennlig og ansvarlig, som nekter å sortere plast fordi den blir sendt til Kina der den blir dumpet i havet - fra Norge, til Tyskland og videre til blant annet Kina. Hun dumper det (plast) i restavfallet. Plast er godt brennbart. Det samme har jeg tenkt å begynne med, men den mengden plast jeg som bor alene har samlet inn i løpet av en (EN) uke er utrolig. Hvem har ansvaret? Hva er best, brenne det her, eller faktisk resirkulere det her, i ett av verdens rikeste land? En annen ting, når jeg nevnte plast, er at det ikke er alle steder det er kildesortering  her i landet, noen steder er det heller ikke det på Oslos beste vestkant. 

Jeg har ikke noe å si, jeg sier ikke at jeg kunne levet mer asketisk selv. Men hvor er de som styrer og steller og bare skal håve inn? Nå har en i Frp foreslått å heller øke skattene - heller enn bompenger. Ja vel. Jeg som ikke har bil da? Skal jeg sponse de andre, hva om jeg haiker, må jeg ha på meg en id-brikke og betale skatt etter hva jeg velger? 

Hvorfor er grønnsaker så dyrt? Er det de unges feil, og hvem i h...… har bestemt at alt skal - ikke bare være pakket inn i plast, men også noe vi må kle på oss. Dette blir for sykt. Skylde på de unge? Jeg er ikke enig. 

De unge? Som vi har fostret opp, de har stolt på OSS. Foreldregenerasjonen, på samme måte som vi stolte på våre foreldre. 

Jeg så det allerede når jeg var tenåring, at dette ville gå til h...., men hva sier man. Eller sagt på en annen måte, hvilken makt har man til å gjøre noe annet som en mer eller mindre bevisst forbruker som lar seg lure av øko-stempler? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2019 den 7.21, AnonymBruker skrev:

Blant de unge jeg ser stikker det ikke så veldig dypt hvert fall. Stadige flyreiser, ny telefon, nye ting...Før man klarer å legge fra seg de tingene i noen år på rad, så syntes jeg ikke man kan beskrive seg som så veldig miljøvennlig. 

Anonymkode: 9d2c7...720

Nå vet ikke jeg hvor ung dere tenker, men det er ingen på min alder jeg kjenner som virkelig brenner for miljøet og følger det opp. Jeg selv gjør enkle grep i hverdagen som feks at jeg aldri kaster noe utendørs, jeg bruker klærne jeg har og jeg gir bort det jeg ikke trenger. Kan gjerne kjøpe noe på finn.no. Men der stopper det.. Jeg skifter mobil hvert år slik som de fleste andre, jeg spiser kjøtt eller fisk hver eneste dag og det er ikke noe jeg vier en tanke. Jeg er litt der at kjøtt er noe vi har spist i tusenvis av år og jeg har ikke tenkt til å være den som slutter med det. Jeg spiser lite oppdrettslaks pga alle kjemikaliene de bruker for å drepe lusa, men det har ingenting med bestanden å gjøre at jeg holder litt igjen der.

Jeg ville reist mer hadde jeg kunnet det, og jeg hadde ikke tenkt på miljøet pga flyreisen min. Det er nå en gang sånn at flyet reiser uansett, med eller uten meg :) Kjører hybridbil, kan dog ikke skryte på meg at jeg gjør det av hensyn til miljøet, det er mer av hensyn til min egen lommebok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 17.44, Jytte skrev:

Og nå kjenner jeg en som er særdeles miljøvennlig og ansvarlig, som nekter å sortere plast fordi den blir sendt til Kina der den blir dumpet i havet - fra Norge, til Tyskland og videre til blant annet Kina. Hun dumper det (plast) i restavfallet. Plast er godt brennbart. Det samme har jeg tenkt å begynne med, men den mengden plast jeg som bor alene har samlet inn i løpet av en (EN) uke er utrolig. Hvem har ansvaret? Hva er best, brenne det her, eller faktisk resirkulere det her, i ett av verdens rikeste land? En annen ting, når jeg nevnte plast, er at det ikke er alle steder det er kildesortering  her i landet, noen steder er det heller ikke det på Oslos beste vestkant. 

Jeg har ikke noe å si, jeg sier ikke at jeg kunne levet mer asketisk selv. Men hvor er de som styrer og steller og bare skal håve inn? Nå har en i Frp foreslått å heller øke skattene - heller enn bompenger. Ja vel. Jeg som ikke har bil da? Skal jeg sponse de andre, hva om jeg haiker, må jeg ha på meg en id-brikke og betale skatt etter hva jeg velger? 

Hvorfor er grønnsaker så dyrt? Er det de unges feil, og hvem i h...… har bestemt at alt skal - ikke bare være pakket inn i plast, men også noe vi må kle på oss. Dette blir for sykt. Skylde på de unge? Jeg er ikke enig. 

De unge? Som vi har fostret opp, de har stolt på OSS. Foreldregenerasjonen, på samme måte som vi stolte på våre foreldre. 

Jeg så det allerede når jeg var tenåring, at dette ville gå til h...., men hva sier man. Eller sagt på en annen måte, hvilken makt har man til å gjøre noe annet som en mer eller mindre bevisst forbruker som lar seg lure av øko-stempler? 

Du har da ikke tenkt på at gassene fra plasten når den brennes kanskje er like skadelig som det at plasten ligger i havet? :) Dette er som å velge mellom pest og kolera. Tror ikke du gjør miljøet noen særlig tjeneste med å gjøre dette, for å si det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stikker nok dypere enn det noen gang vil gjøre hos generasjon egoist 50+ som sitter med rævva full av penger og biler og ikke vil bli tatt fra noen goder. Forøvrig samme generasjon som har bestilt 3 sydenturer i året til barna sine, gitt dem ny iPhone annenhvert år og kjører dem overalt for de stakkars bana kan jo ikke gå, sykle eller ta buss!  

Anonymkode: 1770b...854

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎06‎.‎2019 den 11.26, Søtnosen95 skrev:

Du har da ikke tenkt på at gassene fra plasten når den brennes kanskje er like skadelig som det at plasten ligger i havet? :) Dette er som å velge mellom pest og kolera. Tror ikke du gjør miljøet noen særlig tjeneste med å gjøre dette, for å si det slik

Er klar over det, men hvorfor sender rike Norge avfallet sitt til andre land når de kan håndtere det her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jytte said:

Er klar over det, men hvorfor sender rike Norge avfallet sitt til andre land når de kan håndtere det her. 

For vi får smykket oss med hvor miljøvennlige og flinke vi er 😊 

Da kan vi klage på naboen som ikke er like flink, så blir vi moralsk overlegen. 

Anonymkode: c66a4...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.6.2019 den 0.18, AnonymBruker skrev:

... (innhold jeg har noen korrigeringer på og jeg vil hevde misforstår poenget, men som er viktige innspill okke som) ...

Har aldri hørt en ungdom, en MDGer, eller grønne aktivister nevne Internett, som noe som må reduseres. Det snakkes om at flere må følge de på Facebook, Twitter, og Instagram.

www.forbes.com/sites/christopherhelman/2016/06/28/how-much-electricity-does-it-take-to-run-the-internet/amp/ 

Anonymkode: c66a4...51d

Den siste der, er det mest tanketomme, kunnskapsløse og analysesvake visvasset jeg har sett i miljødebatten. Andelen misforståelser, direkte selvmotsigelser og faktafeil, var så enormt, at jeg kun kommer med konklusjonen: han har feil på alle punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg trur også det er mest for status. Dersom de virkelig er engasjerte må de ikke kjøpe telefon, ikke kjøpe PC, ikke kjøpe nettbrett, ikke kjøpe klær før de gamle faller fra hverandre, ikke kjøpe sminke eller andre skjønnhetsprodukter, Rett og slett forbruke så lite de kan. Og det ser jeg ingen tegn til at de gjør. Heller det stikk motsatte.

Men, de gjør en viktig jobb når det kommer til opplysning. Så jeg trur at det i det store og hele har en positiv effekt. Selv om den effekten er utrolig mye lavere enn de selv kanskje trur.

Anonymkode: d44d6...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jo mer ungdommene skulker på skolen, desto mindre lærer de om for eksempel naturfag, matematikk også videre. Hvordan skal de da kunne bidra til en bedre debatt rundt miljø, eller finne på nye metoder for å redde verden? 

Det er faktisk forståelig at blant annet MDG er så positive til disse skole-streikene. Om noen få år blir dette flott velger-kveg for de tåpelige mikro-partiene.                                 

Anonymkode: ef125...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.6.2019 den 0.18, AnonymBruker skrev:

– Med Greta Thunberg i spissen har vi unge sagt tydelig ifra om hva som blir vår felles kampsak nummer én fremover; kampen for å stoppe klimaendringene.

-Simen Bondevik-

Vi har barn og unge i hus, de liker å tenke på seg selv som miljøvennlige. De ville også streike for miljøet, men det glei litt ut i sanden og det ble ingenting av. Vi har også hatt perioder uten kjøtt, av hensyn til planeten. 

De er som barn og unge mennesker flest, de liker å bli kjørt på fotball trening, med nye fotballsko, og om naboen har ny kul drikkeflaske vil de selv gjerne også ha. De liker å ha apper på telefonene sine, uten å tenke på det som en påkjenning på kloden. 

De liker å feriere, og samme hva vi sier og hvor kos vi har hatt det i fjellheimen før, DNT hytter frister ikke like mye som en all inclusive, eller en Trans Atlantic flight. 

Tropisk jus foretrekkes å drikke, før de velger Tine melk til brødskiven. 

Våre er ikke verre enn andre sine, men det stikker ikke så dypt. De er fornøyde med sin innsats, det var jo en uke uten kjøtt sist måned. Og en ung mann roser seg selv for å skru av lyset på badet når han ikke er der.

Men at forbruket må ned, at man må redusere antall cargo skip som drives med den verste olje, med «made in china» klær, sko, og plastikk er vel så viktig som å ta bussen til jobb. 

Det er ikke ekte, det er noe de smykker seg med. Jeg kjenner ikke Simen Bondevik, han er sikkert en grei ung mann, slik som flesteparten  som er med på dette klima opprøret. Hvor villig han egentlig er, skiller seg nok ikke merkbart fra resten av dem, om de er 7, 17, eller 27 år gamle. 

Har aldri hørt en ungdom, en MDGer, eller grønne aktivister nevne Internett, som noe som må reduseres. Det snakkes om at flere må følge de på Facebook, Twitter, og Instagram.

www.forbes.com/sites/christopherhelman/2016/06/28/how-much-electricity-does-it-take-to-run-the-internet/amp/ 

Anonymkode: c66a4...51d

Nå må du faen meg gi deg. Det er da ikke barnas ansvar eller feil at de er født og sosialisert inn i dette samfunnet skapt av tidligere generasjoner. Skal de liksom melde seg helt ut av alt? Du krever at et barn skal kutte ut alt som alle tar for gitt i hverdagen bare fordi barnet er opptatt av å ikke ødelegge kloden for fremtiden?

Det er fullstendig tilbakestående å holde på slik. Det hjelper ikke at noen barn melder seg ut av samfunnet. Hele samfunnet må endres.

Det er ikke barna som skal måtte ta denne byrden. Det er de eldre generasjoner som må ta et tak. Samfunnet må endres, og barna kan ikke gjøre det alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo mer ungdommene skulker på skolen, desto mindre lærer de om for eksempel naturfag, matematikk også videre. Hvordan skal de da kunne bidra til en bedre debatt rundt miljø, eller finne på nye metoder for å redde verden? 

Det er faktisk forståelig at blant annet MDG er så positive til disse skole-streikene. Om noen få år blir dette flott velger-kveg for de tåpelige mikro-partiene.                                 

Anonymkode: ef125...196

Klimanektere og andre vitenskapshatere pleier jo å si at skolen bare er der for å hjernevaske barna.. Nå er det visst ille at de ikke går på skolen. Når skal vitenskapshaterne slutte å motsi seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2019 den 7.21, AnonymBruker skrev:

Blant de unge jeg ser stikker det ikke så veldig dypt hvert fall. Stadige flyreiser, ny telefon, nye ting...Før man klarer å legge fra seg de tingene i noen år på rad, så syntes jeg ikke man kan beskrive seg som så veldig miljøvennlig. 

Anonymkode: 9d2c7...720

Igjen, det gjør ingen forskjell om disse unge slutter å ta fly, ikke har telefon, osv. 70% av utslippene kommer fra noen få store selskaper.

Hele samfunnet, nei hele verdenssamfunnet, må endres. Du kan ikke kreve at barna skal melde seg totalt ut av samfunnet de ufrivillig er født og sosialisert inn i, og som er skapt av tidligere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2019 den 8.37, AnonymBruker skrev:

Mye prat, lite handling.

Anonymkode: e4592...181

Hva skal de gjøre? Skal barna tvinge selskapene som står for 70% av utslippene i verden til å kutte utslipp? Skal barna endre hele samfunnet, hele verden, helt alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...