Gå til innhold

Hvilket kjønn er mest gjerrig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest blåbærpike

Mitt inntrykk er at kvinner er mest gjerrige, og det som understreker det for min del er utdrikkingslag. 

I omgangskretsen vår reiser som regel mennene utenlands når det er utdrikningslag. De gjør en ferie ut av det, og det er aldri spørsmål om penger. Kvinnene i den samme kretsen (der i alle fall 1/3 er samboer eller gift med en av de tidligere nevnte mennene) synes nesten det lokale utdrikningslaget som koster rundt 1000 kroner blir fort dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, hind skrev:

Jeg har gjort det noen ganger selv, men jeg gidder ikke hvis de begynner å ta for gitt at jeg skal gjøre det. Det vanligste i våre kretser er at alle betaler for seg, både menn og kvinner.

Er dere sånne som sitter med kalkulator og regner ut hva den enkelte skal betale også?  .. Beklager, nå ble jeg syrlig ... I mine kretser så er livstidsperspektivet utbredt. Jeg spanderer og de spanderer. Over tid så jevner det seg ut. Damene er skrale til å spandere. Jeg får leve med at jeg spanderer mer på de enn de på meg. Om jeg skulle dø og ha spandert mer enn jeg har blitt påspandert så har jeg vært raus med vennene mine.

 

 

Anonymkode: 2e6e3...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Er dere sånne som sitter med kalkulator og regner ut hva den enkelte skal betale også?  .. Beklager, nå ble jeg syrlig ... I mine kretser så er livstidsperspektivet utbredt. Jeg spanderer og de spanderer. Over tid så jevner det seg ut. Damene er skrale til å spandere. Jeg får leve med at jeg spanderer mer på de enn de på meg. Om jeg skulle dø og ha spandert mer enn jeg har blitt påspandert så har jeg vært raus med vennene mine.

 

 

Anonymkode: 2e6e3...7b6

Bare vær så syrlig du vil, men jeg gidder ikke å være så raus. Min erfaring er at det sjelden jevner seg ut, og at man heller ender med en permanent skjevfordelingsordning. Når man er den som tjener mest er det forbausende mange som synes de skal bli spandert på. Jeg vil heller bruke pengene mine på meg selv og familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hind said:

Bare vær så syrlig du vil, men jeg gidder ikke å være så raus. Min erfaring er at det sjelden jevner seg ut, og at man heller ender med en permanent skjevfordelingsordning. Når man er den som tjener mest er det forbausende mange som synes de skal bli spandert på. Jeg vil heller bruke pengene mine på meg selv og familien.

Det mange menn reagerer på er nok forventningen om at de skal være generøse, men at det ikke går begge veier. Jeg leser masse innlegg her inne der damer klager over gjerrige menn, at det er det verste de vet og en dealbreaker. Fremstår rart all den tid kvinner sjelden er spandable. 

Jeg spanderer gjerne på andre, menn som kvinner. Får aldri noe igjen fra kvinner, med menn er det noe helt annet. Greit det, ingen som skylder meg noe. Men synes det er rart med damer som klager over gjerrige menn, det er langt fra sannheten. 

Anonymkode: 27550...e3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, hind said:

Mange kvinner tjener forholdsvis dårlig, og det gjør nok at de bør og må være mer forsiktige med å sløse. Jeg var også forsiktig med penger helt til jeg begynte å tjene godt. Jeg tror ikke det er mange menn eller kvinner som trives med å leve som parasitter. 

 

3 hours ago, hind said:

Bare vær så syrlig du vil, men jeg gidder ikke å være så raus. Min erfaring er at det sjelden jevner seg ut, og at man heller ender med en permanent skjevfordelingsordning. Når man er den som tjener mest er det forbausende mange som synes de skal bli spandert på. Jeg vil heller bruke pengene mine på meg selv og familien.

Da du tjente dårlig ønsket du å bli spandert på siden du hadde dårlig råd og nå som du tjener godt ønsker du ikke å spandere på de med dårlig råd.  

Anonymkode: d5c67...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det oftere er menn som skal være show off, og spandere ting. Jeg tenker likevel ikke at det er fordi menn er mindre gjerrig, men fordi de vil vise seg frem. Slå seg litt på brystet og vise at "så god råd har jeg". Samme menn kan fort være urimelig gjerrige på andre felt, der det ikke er så synlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man begynner å bruke tid og energi på å finne ut av hvem i vennegjengen som har spandert mest (eller minst) på de andre, så forteller det meg at her er ikke økonomien like god som man forsøker å gi inntrykk av ute på byen med vennegjengen.

Anonymkode: 3699a...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt svar.. Kvinnene. 

Anonymkode: b7651...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

 

Da du tjente dårlig ønsket du å bli spandert på siden du hadde dårlig råd og nå som du tjener godt ønsker du ikke å spandere på de med dårlig råd.  

Anonymkode: d5c67...10b

Jeg har aldri ønsket å bli spandert på, men jeg irriterer meg over folk som utnytter meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her handler nok også om kjønnsroller. Når vi er ute og spiser, så er det gjerne mennene som bytter på å spandere. I min/vår vennekrets. Sånn sett har jeg vel aldri opplevd at en kvinne har tatt hele lunsjen/middagen. Sånn sett har jeg vel sjelden råd til å bruke 3200 på en lunsj. Men det er vel fordi jeg har brukt litt for mye penger på familie og venner sånn generelt. Selskaper hjemme, gaver, ei flaske vin her og der, gave til mann og barn, kjøpt litt ekstra god mat til helga, kjøpt blomster eller andre ting til hjemmet, som blir satt pris på, men ikke sikkert det ville blitt kjøpt av mann i hus.

Så, på noen områder er jeg mest gjerrig, på andre områder er mann i hus mest gjerrig.

Samtidig så har jeg venner jeg har feriert sammen med. Da har vi ofte gjort det slik at jeg har betalt middag og full pakke den ene dagen, hvor kameraten min har gjort det samme neste dag.  Når vi har tanket motorsyklene, har den ene betalt den ene tankingen for begge, mens den andre har betalt den neste. sånn sett alt i alt, har vi nok kommet ut i null til slutt.

Jeg tar også gjerne med meg venner av barna på kino, badeland, tivoli osv, uten at de andre foreldrene trenger å betale. Neste gang gjør de det samme tilbake.

Men, man lærer så lenge man lever, og når det er enkelte som aldri betaler ei runde, eller er veldig strikt på å få penger tilbake, eller bare betale for sitt ute, så får de tilbake med samme mynt av meg når vi er ute sammen. Det er greit å være snill, men ikke dumsnill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hind skrev:

Jeg har aldri ønsket å bli spandert på, men jeg irriterer meg over folk som utnytter meg. 

Litt uten for tema. Sikker på at du har den rette omgangskretsen dersom du føler de snylter på deg?

Jeg vil ikke si at jeg er svært bevist på å "filtrere ut" de som ikke er spandable, men det skjer jo en slags utvelgelse av omgangskrets over tid. Ingen av mine venner spanderer for å breie seg. i gjør det for å vise at vi setter pris på hverandre og av så praktiske grunner som at det er lettere at en bestiller et brett enn at en og en står i kø. Og om du har en slik omgangskrets som jeg har så jevner det seg ut over tid. 

Anonymkode: 2e6e3...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt uten for tema. Sikker på at du har den rette omgangskretsen dersom du føler de snylter på deg?

Jeg vil ikke si at jeg er svært bevist på å "filtrere ut" de som ikke er spandable, men det skjer jo en slags utvelgelse av omgangskrets over tid. Ingen av mine venner spanderer for å breie seg. i gjør det for å vise at vi setter pris på hverandre og av så praktiske grunner som at det er lettere at en bestiller et brett enn at en og en står i kø. Og om du har en slik omgangskrets som jeg har så jevner det seg ut over tid. 

Anonymkode: 2e6e3...7b6

Vi har en ganske stor omgangskrets, men det er visse som peker seg ut. Det er ikke alle man bare kan kutte ut heller vet du, særlig ikke slike som tilhører slekt og utvidet familie. Det man imidlertid kan gjøre, og som jeg gjør, er å unngå reiser og festligheter med disse menneskene. Jeg ser for å være ærlig ikke helt poenget med å spandere på omgang. Det er da mye greiere at alle betaler for seg, så er alt oppgjort og man har ingen æresgjeld engang? Jeg er ikke interessert i å "skylde" noen noe som helst, selv om det heter at de spanderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn tjener kanskje litt mer enn kvinner. Menn skal også spandere på date, så de har nok spandert litt mer enn kvinner og er ikke så fremmed for det tenker jeg. 

Jeg tenker mer på at sosialistene jeg kjenner er mer gjerrige enn resten jeg. Ny vinkel, men det stemmer i min omgangskrets.

Anonymkode: 6e7e0...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjerrige folk av begge kjønn....Og spandable ikke minst.

Kvinner spanderer kanskje ikke på samme måte som oss menn.

De gjør det kanskje litt mere diskret og smakfullt enn å dra frem kortet og vise plenum at «denne gutten tar hele regninga og er like blid»

 

 

Anonymkode: 92ded...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...