Gå til innhold

Jeg klarer ikke å forstå noen som helst dialekter i Norge i det hele tatt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg dere ble litt vel fornærmet. Jeg kommer fra et annet sted i landet enn Oslo og har hatt mye med Oslo-folk å gjøre. Jeg kan berolige TS med at hun ikke er alene, det er flere Oslo-folk som ikke forstår andre enn egen dialekt, uten å være dumme. For det har nemlig jeg opplevd. En god stund lurte jeg på hvordan det kunne være så mange tunghørte på samme arbeidsplass (de sa hæ hele tiden). Så gikk det et lys opp for meg da jeg innså at de ikke forstod hva jeg sa.

Anonymkode: cc19f...158

Og hvor er du fra? Bergen?

Anonymkode: 965c2...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk er slik folk fra Oslo kommune snakker. Folk fra de andre norske kommunene snakker, etter min mening, altså 10 ganger mer uforståelig enn innfødt stamme-gresk.

Ts

Stamme-gresk? 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaså, så jeg forstår ikke morsmålet mitt? Jeg skjønner hva folk fra Oslo kommune sier, for det er der jeg kommer fra. Alle de andre kommunene i Norge snakker de absolutt helt uforståelig.

Ts

Du trenger å utvide horisonten din litt - men jeg anbefaler deg å vente en stund med å reise utenlands. Start med en tur til Asker og Bærum, og så jobber du deg utover når du føler at du kan kommunisere med de som bor der 😁

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo bare tull. Du burde ikke hatt noe problem med å forstå folk som prater bokmål. Alle rundt området Oslo vil du lett forstå. At ett og annet ord er annerledes stopper en ikke fra å forstå sammenhengen. 

Hvis dette virkelig er sant, kan du andre språk?

Anonymkode: 6e1df...f3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare tull. Du burde ikke hatt noe problem med å forstå folk som prater bokmål. Alle rundt området Oslo vil du lett forstå. At ett og annet ord er annerledes stopper en ikke fra å forstå sammenhengen. 

Ja, det er faktisk helt sant. Og ja, jeg skjønner både engelsk, svensk og dansk kjempebra.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis noen sa "æ skjønne ikke", så forstår du ikke at det betyr "jeg skjønner ikke"? Ikke engang hvis du legger litt godvilje til?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, nordlending skrev:

Så hvis noen sa "æ skjønne ikke", så forstår du ikke at det betyr "jeg skjønner ikke"? Ikke engang hvis du legger litt godvilje til?

Hva i alle dager var det du skrev der? "æ skjønne ikke", hva i svarte betyr det?!  Å ja, det betyr jo "jeg skjønner ikke", du forklarte jo at det betyr det.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er INGEN som prater bokmål. Bokmål er et skriftspråk. Man prater dialekter. 

Anonymkode: 1014c...6d1

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg dere ble litt vel fornærmet. Jeg kommer fra et annet sted i landet enn Oslo og har hatt mye med Oslo-folk å gjøre. Jeg kan berolige TS med at hun ikke er alene, det er flere Oslo-folk som ikke forstår andre enn egen dialekt, uten å være dumme. For det har nemlig jeg opplevd. En god stund lurte jeg på hvordan det kunne være så mange tunghørte på samme arbeidsplass (de sa hæ hele tiden). Så gikk det et lys opp for meg da jeg innså at de ikke forstod hva jeg sa.

Anonymkode: cc19f...158

Men du forstod kanskje folk fra Bærum, Drammen osv?

Anonymkode: bbabf...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager var det du skrev der? "æ skjønne ikke", hva i svarte betyr det?!  Å ja, det betyr jo "jeg skjønner ikke", du forklarte jo at det betyr det.

Ts

Det er ikke mulig å ikke forstå den setninga, uansett hvor dårlig man er på dialekt. Sliter du veldig med å forstå om noen har en skrivefeil? Hvis noen skulle skrive "jeg", men skriver "eg"? Forstår du nynorsk?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Spennende. Selv hører jeg nesten ikke forskjell på østlandsdialekter. Oslo, Lillestrøm, Ski, Holmestrand, det er bortimot klin likt alt sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken stein ble du født under? Jeg tror ikke på at du ikke forstår hva som blir sagt på de fleste dialekter. 

Anonymkode: 0fb99...d81

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare tull. Du burde ikke hatt noe problem med å forstå folk som prater bokmål. Alle rundt området Oslo vil du lett forstå.

Hvem i Norge prater egentlig bokmål? TS skrev blant annet, kommunegrensA,for meg er det nærmere ny-norsk, mens kommunegrensEN er " mer" bokmål.Sannheten er at det ikke finnes en dialekt som er som bokmål, det nærmeste må være pen bergensdialekt ala Erna Solberg, ingen a-endelser. 

Anonymkode: d458f...b13

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, nordlending skrev:

Det er ikke mulig å ikke forstå den setninga, uansett hvor dårlig man er på dialekt. Sliter du veldig med å forstå om noen har en skrivefeil? Hvis noen skulle skrive "jeg", men skriver "eg"? Forstår du nynorsk?

Ja, jeg skjønner ingenting dersom det er skrivefeil i en setning. Leste dette på VG en gang: "Mann fløyet til sykeuhs etter MC-ulykke". Hva i all verden betyr "sykeuhs"?! Skjønte ingenting...

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvem i Norge prater egentlig bokmål? TS skrev blant annet, kommunegrensA,for meg er det nærmere ny-norsk, mens kommunegrensEN er " mer" bokmål.Sannheten er at det ikke finnes en dialekt som er som bokmål, det nærmeste må være pen bergensdialekt ala Erna Solberg, ingen a-endelser. 

Anonymkode: d458f...b13

Det er ikke engang "pen" bergensdialekt. Bergensdialekten som sådan har ikke a-endelser. 

Anonymkode: f06f6...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg skjønner ingenting dersom det er skrivefeil i en setning. Leste dette på VG en gang: "Mann fløyet til sykeuhs etter MC-ulykke". Hva i all verden betyr "sykeuhs"?! Skjønte ingenting...

Ts

:dry:

Anonymkode: f06f6...8fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du forstår heller ikke degsjøl eller din familie? Dere prater også dialekt.   ALLE prater dialekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...