AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #21 Del Skrevet 2. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå synes jeg dere ble litt vel fornærmet. Jeg kommer fra et annet sted i landet enn Oslo og har hatt mye med Oslo-folk å gjøre. Jeg kan berolige TS med at hun ikke er alene, det er flere Oslo-folk som ikke forstår andre enn egen dialekt, uten å være dumme. For det har nemlig jeg opplevd. En god stund lurte jeg på hvordan det kunne være så mange tunghørte på samme arbeidsplass (de sa hæ hele tiden). Så gikk det et lys opp for meg da jeg innså at de ikke forstod hva jeg sa. Anonymkode: cc19f...158 Og hvor er du fra? Bergen? Anonymkode: 965c2...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eikenøtt Skrevet 2. juni 2019 #22 Del Skrevet 2. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norsk er slik folk fra Oslo kommune snakker. Folk fra de andre norske kommunene snakker, etter min mening, altså 10 ganger mer uforståelig enn innfødt stamme-gresk. Ts Anonymkode: 965c2...fae Stamme-gresk? 😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vintage Skrevet 2. juni 2019 #23 Del Skrevet 2. juni 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaså, så jeg forstår ikke morsmålet mitt? Jeg skjønner hva folk fra Oslo kommune sier, for det er der jeg kommer fra. Alle de andre kommunene i Norge snakker de absolutt helt uforståelig. Ts Anonymkode: 965c2...fae Du trenger å utvide horisonten din litt - men jeg anbefaler deg å vente en stund med å reise utenlands. Start med en tur til Asker og Bærum, og så jobber du deg utover når du føler at du kan kommunisere med de som bor der 😁 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #24 Del Skrevet 2. juni 2019 Dette er jo bare tull. Du burde ikke hatt noe problem med å forstå folk som prater bokmål. Alle rundt området Oslo vil du lett forstå. At ett og annet ord er annerledes stopper en ikke fra å forstå sammenhengen. Hvis dette virkelig er sant, kan du andre språk? Anonymkode: 6e1df...f3d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #25 Del Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare tull. Du burde ikke hatt noe problem med å forstå folk som prater bokmål. Alle rundt området Oslo vil du lett forstå. At ett og annet ord er annerledes stopper en ikke fra å forstå sammenhengen. Hvis dette virkelig er sant, kan du andre språk? Anonymkode: 6e1df...f3d Ja, det er faktisk helt sant. Og ja, jeg skjønner både engelsk, svensk og dansk kjempebra. Ts Anonymkode: 965c2...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 2. juni 2019 #26 Del Skrevet 2. juni 2019 Så hvis noen sa "æ skjønne ikke", så forstår du ikke at det betyr "jeg skjønner ikke"? Ikke engang hvis du legger litt godvilje til? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #27 Del Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, nordlending skrev: Så hvis noen sa "æ skjønne ikke", så forstår du ikke at det betyr "jeg skjønner ikke"? Ikke engang hvis du legger litt godvilje til? Hva i alle dager var det du skrev der? "æ skjønne ikke", hva i svarte betyr det?! Å ja, det betyr jo "jeg skjønner ikke", du forklarte jo at det betyr det. Ts Anonymkode: 965c2...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #28 Del Skrevet 2. juni 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare tull. Du burde ikke hatt noe problem med å forstå folk som prater bokmål. Alle rundt området Oslo vil du lett forstå. At ett og annet ord er annerledes stopper en ikke fra å forstå sammenhengen. Hvis dette virkelig er sant, kan du andre språk? Anonymkode: 6e1df...f3d Det er INGEN som prater bokmål. Bokmål er et skriftspråk. Man prater dialekter. Anonymkode: 1014c...6d1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #29 Del Skrevet 2. juni 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå synes jeg dere ble litt vel fornærmet. Jeg kommer fra et annet sted i landet enn Oslo og har hatt mye med Oslo-folk å gjøre. Jeg kan berolige TS med at hun ikke er alene, det er flere Oslo-folk som ikke forstår andre enn egen dialekt, uten å være dumme. For det har nemlig jeg opplevd. En god stund lurte jeg på hvordan det kunne være så mange tunghørte på samme arbeidsplass (de sa hæ hele tiden). Så gikk det et lys opp for meg da jeg innså at de ikke forstod hva jeg sa. Anonymkode: cc19f...158 Men du forstod kanskje folk fra Bærum, Drammen osv? Anonymkode: bbabf...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 2. juni 2019 #30 Del Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager var det du skrev der? "æ skjønne ikke", hva i svarte betyr det?! Å ja, det betyr jo "jeg skjønner ikke", du forklarte jo at det betyr det. Ts Anonymkode: 965c2...fae Det er ikke mulig å ikke forstå den setninga, uansett hvor dårlig man er på dialekt. Sliter du veldig med å forstå om noen har en skrivefeil? Hvis noen skulle skrive "jeg", men skriver "eg"? Forstår du nynorsk? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 2. juni 2019 #31 Del Skrevet 2. juni 2019 Spennende. Selv hører jeg nesten ikke forskjell på østlandsdialekter. Oslo, Lillestrøm, Ski, Holmestrand, det er bortimot klin likt alt sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #32 Del Skrevet 2. juni 2019 Hvilken stein ble du født under? Jeg tror ikke på at du ikke forstår hva som blir sagt på de fleste dialekter. Anonymkode: 0fb99...d81 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Butternut Skrevet 2. juni 2019 #33 Del Skrevet 2. juni 2019 Lol, wow. Gratulerer, du er virkelig tonedøv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #34 Del Skrevet 2. juni 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo bare tull. Du burde ikke hatt noe problem med å forstå folk som prater bokmål. Alle rundt området Oslo vil du lett forstå. Hvem i Norge prater egentlig bokmål? TS skrev blant annet, kommunegrensA,for meg er det nærmere ny-norsk, mens kommunegrensEN er " mer" bokmål.Sannheten er at det ikke finnes en dialekt som er som bokmål, det nærmeste må være pen bergensdialekt ala Erna Solberg, ingen a-endelser. Anonymkode: d458f...b13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #35 Del Skrevet 2. juni 2019 5 minutter siden, nordlending skrev: Det er ikke mulig å ikke forstå den setninga, uansett hvor dårlig man er på dialekt. Sliter du veldig med å forstå om noen har en skrivefeil? Hvis noen skulle skrive "jeg", men skriver "eg"? Forstår du nynorsk? Ja, jeg skjønner ingenting dersom det er skrivefeil i en setning. Leste dette på VG en gang: "Mann fløyet til sykeuhs etter MC-ulykke". Hva i all verden betyr "sykeuhs"?! Skjønte ingenting... Ts Anonymkode: 965c2...fae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #36 Del Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvem i Norge prater egentlig bokmål? TS skrev blant annet, kommunegrensA,for meg er det nærmere ny-norsk, mens kommunegrensEN er " mer" bokmål.Sannheten er at det ikke finnes en dialekt som er som bokmål, det nærmeste må være pen bergensdialekt ala Erna Solberg, ingen a-endelser. Anonymkode: d458f...b13 Det er ikke engang "pen" bergensdialekt. Bergensdialekten som sådan har ikke a-endelser. Anonymkode: f06f6...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2019 #37 Del Skrevet 2. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, jeg skjønner ingenting dersom det er skrivefeil i en setning. Leste dette på VG en gang: "Mann fløyet til sykeuhs etter MC-ulykke". Hva i all verden betyr "sykeuhs"?! Skjønte ingenting... Ts Anonymkode: 965c2...fae Anonymkode: f06f6...8fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 2. juni 2019 #38 Del Skrevet 2. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg skjønner ingenting dersom det er skrivefeil i en setning. Leste dette på VG en gang: "Mann fløyet til sykeuhs etter MC-ulykke". Hva i all verden betyr "sykeuhs"?! Skjønte ingenting... Ts Anonymkode: 965c2...fae 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 2. juni 2019 #39 Del Skrevet 2. juni 2019 Så du forstår heller ikke degsjøl eller din familie? Dere prater også dialekt. ALLE prater dialekt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 2. juni 2019 #40 Del Skrevet 2. juni 2019 Dette har jeg ikke noe tro på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå