LittDiva Skrevet 29. mai 2019 #21 Skrevet 29. mai 2019 Hvis du bor i Oslo så kan du legge dem i pose og sette dem ut hvor som helst. Om 5 minutter er de borte. Eller har du noen naboer med barn? Ha en avtale f. Eks hver lørdag kl 19. Du legger utenfor døren og de henter. Er du naboen min, så er det null pes for meg å gå med flaskene dine. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #22 Skrevet 29. mai 2019 Gjør ikke jeg heller. Bor et sted som ikke har panteordning. Anonymkode: ad470...0e5 1
Jerry Lee Skrevet 29. mai 2019 #24 Skrevet 29. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør ikke jeg heller. Bor et sted som ikke har panteordning. Anonymkode: ad470...0e5 I Norge? Hvis ja prater du tull. Alle som selger drikke på flasker er pliktige til å ta retur. Om/at de ikke har panteautomat er uten betydning. 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #25 Skrevet 29. mai 2019 Herregud. Det tar deg ikke en time å pante en pose med flasker. Så ikke bare er du lat og egoistisk som kaster penger i søpla som andre kan ha bruk for, du er en løgner også. Bra jobba. Du burde skjemmes. Anonymkode: 86478...064 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #26 Skrevet 29. mai 2019 10 minutter siden, Jerry Lee said: I Norge? Hvis ja prater du tull. Alle som selger drikke på flasker er pliktige til å ta retur. Om/at de ikke har panteautomat er uten betydning. Nei. Anonymkode: ad470...0e5 2
Djungelvrål Skrevet 29. mai 2019 #27 Skrevet 29. mai 2019 Når jeg har samlet opp en stund f.eks 1,5 sekk blir det fort 300 kr i flasker. Da kan jeg handle etterpå "gratis". Men ja det er er utrolig irriterende når automaten stopper 4 ganger i prosessen. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #28 Skrevet 29. mai 2019 Jeg kunne kanskje spart en hundre lapp i måneden på å pante, men gidder ikke. Jeg har en teit avhengighet av energidrikker, og det blir direkte flaut stå å plante haugevis av disse hver måned. Kaster heller alt i en container i området, disse blir visst donert til veldedige formål (eller kanskje de bare sender alt til røde kors og beholder milliongevinsten selv 🤣). Like greit det. Anonymkode: 6a935...3f0 2
Million Skrevet 29. mai 2019 #29 Skrevet 29. mai 2019 (endret) 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har prøvd. Butikken klikker i vinkel fordi jeg "legger igjen søppel i butikken deres". Anonymkode: ffb41...1d6 Sett posen med flasker utenfor butikken. Noen vil garantert snappe den til seg ganske raskt. Eller gi posen til en tigger på gata. Speidere og idrettslag samler ofte inn flasker til gode formål. Samle flaskene dine i poser på verandaen eller i kjellerboden, og gi bort når de kommer på døra. Send dem evt en epost og si du har flasker å donere bort, så sender de noen for å hente dem. Det er mye bedre å sørge for at flaskene resirkuleres enn å hive dem i vanlig restavfalls-søppel. De som er av glass, kastes i glass-containeren for glass/metall, de som er av plast kan du enten gi bort som nevnt ovenfor, eller kaste i plastavfallet (egne blå poser for dette her i Oslo hvor jeg bor) hvis du absolutt ikke vil pante. Jeg panter absolutt alt som kan pantes. Men jeg kan skjønne at du får litt trøbbel og piping i maskinen hvis du prøver til stadighet å pante ting som ikke er pant på, f.eks. en ølflaske fra Corona. De skal i glass-gjenvinningen. For eksempel. Endret 29. mai 2019 av Million 2
OPIgirl Skrevet 29. mai 2019 #30 Skrevet 29. mai 2019 Du kaster penger og forsøpler naturen. Lat er du også. Fy. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #31 Skrevet 29. mai 2019 Om du bruker en hel time så er det noe galt med dine grunnleggende funksjoner... Anonymkode: a67d6...598 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #32 Skrevet 29. mai 2019 Gi de bort til noen som gidder å pante. Når flasker og bokser pantes går de inn i et miljøvennlig og effektivt system som produserer nye bokser og flasker, mm. De utnyttes ikke på samme måten når de ender i restavfallet, da blir de bare søppel. Anonymkode: 44724...d37
A-hunter Skrevet 29. mai 2019 #33 Skrevet 29. mai 2019 Det er selvsagt helt greit å bare kaste flaskene i søpla (for gjenvinning). Mange her tror visst at flaskene må gjennom den "magiske automaten" for å bli forvandlet til noe nyttig. Slik er det selvsagt ikke. Resirkuleringen går sin gang selv om panten ikke kreves tilbake i en automat. 6
Gjest Villfisker Skrevet 29. mai 2019 #34 Skrevet 29. mai 2019 Det gjør ikke jeg heller. Men det er fordi jeg aldri har flasker. Har vann i springen, og rensefilter hjemme.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #35 Skrevet 29. mai 2019 Kaster du penger??? Da kan du like greit stå på torget å dele ut hundrelapper. Det tar absolutt ingen tid å pante. Anonymkode: 79e4b...92e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #36 Skrevet 29. mai 2019 Æsj, for et egositisk menneske du er. Gi de iallefall bort til noen som vil pante de for deg. Et barn/ungdom, noen du kjenner som kanskje trenger pengene, eller sett de ryddig(!) ved siden av panteautomatene med en lapp der det står "Gratis pant!". Hvis butikkene virkelig klikker i vinkel for det, så spør på forhånd. Si at du gjerne vil gi bort panten til dem som panter flaskene for deg. Noen butikker er kanskje ikke interessert, mens andre er det. Men det beste er kanskje å kontakte noen som vil pante dem for deg, kanskje lag en avtale der de kan komme innom annenhver uke (eller hvor ofte du føler er best) for å hente alle flaskene og ta panten selv. En nabounge, en bekjent, et idrettslag e.l. Anonymkode: a88c6...6e2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #37 Skrevet 29. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I teorien er det riktig. Men i praksis er pantamaskinene så tragiske at det tar fort en time. Og det inkluderer en butikk ansatt som er tilstedet under hele prosessen. Så det er meg, en pose flasker og en butikkansatt som må til fordi pantamaskinene er like brukevennlige og pålitelige som en rusten Lada. Anonymkode: ffb41...1d6 Det tar ikke fort en time.... det tar gjerne 2-3 min å få i gang en automat.... Anonymkode: 22300...ade 2
Nerine_ Skrevet 29. mai 2019 #38 Skrevet 29. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I teorien er det riktig. Men i praksis er pantamaskinene så tragiske at det tar fort en time. Og det inkluderer en butikk ansatt som er tilstedet under hele prosessen. Så det er meg, en pose flasker og en butikkansatt som må til fordi pantamaskinene er like brukevennlige og pålitelige som en rusten Lada. Anonymkode: ffb41...1d6 Kjære vene. Jeg pantet flasker for 150ish kroner på mandag, og det tok toppen 10min, inkludert to tømminger av maskinen. 7
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #39 Skrevet 29. mai 2019 3 hours ago, Jerry Lee said: I Norge? Hvis ja prater du tull. Alle som selger drikke på flasker er pliktige til å ta retur. Om/at de ikke har panteautomat er uten betydning. Svalbard har ikke pant. Til resten av tråden: Nei, jeg tror ikke at det noensinne har tatt et eneste menneske en time å pante en liten pose flasker. Enig med alle som mener man enten bør pante selv, eller gi bort flaskene. Men her i tråden finnes tydeligvis bare ivrige pantere, tar dere også med flaskene fra eksempelvis kino? Har bare lagt merke til at omtrent alle kaster flaskene når de forlater kinoen. Min blir med hjem i vesken. Anonymkode: df530...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #40 Skrevet 29. mai 2019 De er ille. Fyll en pose med flasker og sett den ved panteautomaten så kan noen andre få panten. Anonymkode: 63be3...6a5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå