Gå til innhold

Saraaemiliee på instagram

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

Palmemor skrev (7 minutter siden):

For de av oss som har barn som er litt eldre enn 10 år så er dette rart. Jeg skjønner heller ikke noe av den tellinga

Hehe... jeg henger heller ikke med på dette, skjønner ikke stort av denne tellingen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bibbi_ skrev (12 minutter siden):

Skjønner det er noen år siden jeg fikk siste. Det var ikke slik da, så er nok derfor jeg bare synes det er rart. Når jeg hadde passert 8 uker, så var jeg 8 uker gravid. Å uansett får jeg det ikke til å stemme i hodet mitt 😂 For meg vil man alltid være 8 uker på vei helt til man har kan si uke 9, selv om jeg da hadde vært 8+6 😂 

Var sånn da jeg studerte for 20 år siden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmemor skrev (12 minutter siden):

For de av oss som har barn som er litt eldre enn 10 år så er dette rart. Jeg skjønner heller ikke noe av den tellinga

Tja, det var sånn for 20 år siden også

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (25 minutter siden):

Skjønner det er noen år siden jeg fikk siste. Det var ikke slik da, så er nok derfor jeg bare synes det er rart. Når jeg hadde passert 8 uker, så var jeg 8 uker gravid. Å uansett får jeg det ikke til å stemme i hodet mitt 😂 For meg vil man alltid være 8 uker på vei helt til man har kan si uke 9, selv om jeg da hadde vært 8+6 😂 

Palmemor skrev (23 minutter siden):

Dette er SPRÅK, ikke nymotens greier. Det handler om nyansen i forskjellen mellom å være i en uke, og være ferdig med en uke. 

Syns du det er en nymotens greie å si at vi er i uke 44 på kalenderen nå? Ville du egentlig sagt at vi er i uke 45 selv om kalenderen viser 44? Det er akkurat samme greia. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (21 minutter siden):

Tja, det var sånn for 20 år siden også

Da var det ikke sånn der jeg gikk gravid. Da var jeg gravid i uke 8 når jeg var 8 uker på vei. Men det er nå same same. Ikke noe å bruke tid på å diskutere. Er bare jeg som ikke skjønner "nå er jeg 7 uker på vei 8+0". er man 12 uker på vei så er man 12 uker, tenker jeg da. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (47 minutter siden):

Jeg har barn som er over 18 år. Det var akkurat sånn da også. Når man er ferdig med 8 hele uker er man altså over i den niende graviditetsuken. Helt logisk. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zooli skrev (15 minutter siden):

Jeg har barn som er over 18 år. Det var akkurat sånn da også. Når man er ferdig med 8 hele uker er man altså over i den niende graviditetsuken. Helt logisk. 

Jeg har to barn født de siste tre årene, og i appene og på helsestasjonen er man f.eks "8 uker og 3 dager gravid" eller "i niende graviditetsuke". Forvirrende for noen, logisk for andre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det egentlig så mye å si om hun sier uke 8 eller uke 9? Det var samme diskusjonen i flere uker på stinaB sin kanal og.. Så lenge alt går bra så blir hun mamma en eller annen gang nærmere sommeren, noen dager til eller fra betyr svært lite i den store sammenhengen.. 

(Rapportert meg selv for brukerdebatt allerede)

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en måte å snakke på som vi bruker på flere arenaer. Niende uke peker på en periode, sånn som «det 20. århundre». Det er en periode fra 1901 til 2000. Om det er en enklere måte å forklare det på for dem som mener at dette er nymotens og helt uforståelig :) 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (2 timer siden):

Hehe... jeg henger heller ikke med på dette, skjønner ikke stort av denne tellingen 😂

Det er det samme som at vi sier at vi er i det 21. århundre nå, men er i år 2024. Fordi vi har startet på det 21. århundre. Det er ikke så vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (1 minutt siden):

Hvor langt var hun på vei når hun var på UL første gang, hvor dette skjermbildet er i fra? 

Screenshot_20241101_112626_Snapchat.jpg

Hun trodde selv 6+2(3), men ble justert til 5+2(3), altså inne i uke 7 trodde hun, men er inne i uke 6 her.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruByråkrat skrev (1 time siden):

Men har det egentlig så mye å si om hun sier uke 8 eller uke 9? Det var samme diskusjonen i flere uker på stinaB sin kanal og.. Så lenge alt går bra så blir hun mamma en eller annen gang nærmere sommeren, noen dager til eller fra betyr svært lite i den store sammenhengen.. 

Enig. La oss slippe mer av den diskusjonen. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tessa12 skrev (2 minutter siden):

Hun trodde selv 6+2(3), men ble justert til 5+2(3), altså inne i uke 7 trodde hun, men er inne i uke 6 her.

Var det no grunn til at hun tok UL så tidlig? Og hvis det hadde vært tvillinger, hadde ikke de sett helt like ut? I den ene er det jo ingenting? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (2 timer siden):

Jeg er gravid nå og synes også det er forvirrende, så du er ikke alene. Jeg sier også at jeg er 8 uker i hele uke 8. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (Akkurat nå):

Var det no grunn til at hun tok UL så tidlig? Og hvis det hadde vært tvillinger, hadde ikke de sett helt like ut? I den ene er det jo ingenting? 

Det skjer at den ene ikke utvikler seg. At det begynner med to fosterposer, men bare det ene fosteret utvikler seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Melus skrev (15 minutter siden):

Det skjer at den ene ikke utvikler seg. At det begynner med to fosterposer, men bare det ene fosteret utvikler seg. 

Ok. Men er det ikke da lett å se at det ikke er tvillinger her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (20 minutter siden):

Var vel pga at de strimmeltestene var så svake. Hun ville være sikker på at det var riktig at hun var gravid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med hvordan man teller uker i svangerskapet er ikke så veldig vanskelig, egentlig. Det er så enkelt som at når man feks er 8+1 uke på vei, så er man inne i sin 9. ende svangerskapsuke. Man har altså fullført 8 uker og er inne i sin første dag i uke 9 ☺️ Var vanlig å telle det slik når jeg var gravid for første gang i 2012, også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruByråkrat skrev (1 time siden):

Veldig enig i dette. Samme kan det være for oss 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...