Gå til innhold

Saraaemiliee på instagram

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

HalloDoktor skrev (Akkurat nå):

Her har du misforstått. NIPT er test for trisomi 13, 18 og 21. De over 35 år får den dekket, de under 35 må betale (med mindre andre funn tilsier at det er "nødvendig", da får de også dekket den).

https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk/#tilbud-om-ultralydundersokelse-og-nipt

Jeg har ikke misforstått noe,jeg viser til samme kilde som deg.

NIPT testen (akkurat som vanlig ultralyd) er for fosterdiagnotistikk.

Blodprøver man tilbys hvis man er 35år eller eldre er konkret for å se etter trisomi13,18,og 21.

NIPT testen i seg selv sjekker for alle mulige diagnoser og "problemer" ved fosteret i sin helhet,alt fra Downs til mer alvorlige diagnoser.

Vanlig NIPT test har ingen aldersgrense og tilbys ALLE gravide.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

J.. skrev (10 minutter siden):

NIPT testen er et tilbud til alle gravide i Norge,og er gratis.

Hvis man er 35 eller eldre ved termin,får man tilbud om blodprøver itillegg,for å se etter trisomi 13,18 eller 21..

Ah, okey :)  Jeg bare leste kjapt på google så helt innafor at jeg tok feil 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (Akkurat nå):

Blodprøver man tilbys hvis man er 35år eller eldre er konkret for å se etter trisomi13,18,og 21.

NIPT testen i seg selv sjekker for alle mulige diagnoser og "problemer" ved fosteret i sin helhet,alt fra Downs til mer alvorlige diagnoser.

Drar de til utlandet og tar det for å få vite kjønnet da? Det får man ihvertfall ikke vite på NIPT test i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (Akkurat nå):

Drar de til utlandet og tar det for å få vite kjønnet da?

Aner ikke. 

For å sjekke om det er tvillinger ser man jo like godt på vanlig gyn.UL..

(Sto nevnt i screenshot'en)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (3 minutter siden):

Her motsier du jo igjen kilden du påstår du henviser til.

NIPT er en blodprøve, og det er ikke noen ekstra blodprøve som tilbys de over 35. I Norge ser man på NIPT etter trisomi 13, 18 eller 21 (Downs syndrom), eventuelt for X-bundne sykdommer (sjeldent aktuelt). Så nei, NIPT sjekker ikke for "alle mulige diagnoser og problemer". Den har ingen aldersgrense, nei, men i Norge tilbys den til gravide over 35 år og de under 35 der en ser avvik på ultralyd som krever ytterligere undersøkelser. Gravide under 35 som "bare vil ha den" må betale den selv.

Her er direkte kopiert fra Helsenorge:

Gravide som er 35 år eller eldre ved termin får også tilbud om en blodprøve for å undersøke om fosteret kan ha en ekstra kopi av bestemte kromosomer (NIPT for trisomi 13, 18 eller 21). Dette gjelder også gravide med spesiell indikasjon. Tilbudet er gratis. 

Gravide som er under 35 år ved termin kan be om NIPT ved en godkjent privat virksomhet, og må betale for undersøkelsen.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (5 minutter siden):

Drar de til utlandet og tar det for å få vite kjønnet da? Det får man ihvertfall ikke vite på NIPT test i Norge.

Hun sier det er fordi de får vite kjønn og det er halve prisen sammenliknet med Norge. Mtp inntekt og forbruk vil jeg påstå at det førstnevnte veier tyngst. Men hvis det er tvillinger vil man trolig ikke få vite kjønn på begge. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J.. skrev (17 minutter siden):

NIPT testen er et tilbud til alle gravide i Norge,og er gratis.

Hvis man er 35 eller eldre ved termin,får man tilbud om blodprøver itillegg,for å se etter trisomi 13,18 eller 21..

Når jeg ser litt flere snapchat så sier hun det er for å vite kjønn. Er det så viktig og vite kjønn at man drar til Sverige?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (1 time siden):

Og noen bruker energi på å irritere seg og skrive innlegg og kritisere folk som er kritiske til SE. Vi bruker alle fritiden og energien vår til det vi vil. Er også helt frivillig å lese her inne. 

Sa jeg at jeg irriterte meg over det da? Sa vel at jeg skjønner ikke at folk orker å bruke energi på noe som man ikke får gjort noe med.  Synes faktisk det er ganske god underholdning å lese her inne. Hvor mye som blir synset i og hvor mye drama mange klarer å lage og ikke minst for en virkelighetsfjern oppfattelse folk får av å se på noen skarve snapper. 

Det er mer underholding enn å følge med på selve SE

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (21 minutter siden):

Når jeg ser litt flere snapchat så sier hun det er for å vite kjønn. Er det så viktig og vite kjønn at man drar til Sverige?

Fullstendig hjernedødt hvis det er tilfelle. Hva skjedde med at det er ikke så nøye med kjønn, så lenge alt er bra holdningen? Enda en influenser greie det der.

Endret av Kattedama
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (Akkurat nå):

Fullstendig hjernedødt hvis det er tilfelle. Hva skjedde med at det er ikke så nøye med kjønn, så lenge alt er bra? 

Skal vell melke mest mulig. Alle influenserne dyrker graviditetene sine helt vanvittig. 😳 Verden er på vei i en forskurdd retning når man kan tjene så mye penger på ingenting.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (1 time siden):

Jeg siterte deg, så du sa jo det, sitat; "Selvfølgelig gjør hun det for inntekt. Det er jobben hennes. " (uthevelse av meg).

Du mente kanskje ikke at akkurat barneeksponering er jobben hennes, men for meg framsto utsagnet slik. Dessverre stemmer det jo i dette tilfellet. Stakkars foster og barn som må være foreldrenes jobb. Ja, for det er jo i virkeligheten slik at påvikeren selger dem for å få inntekt selv.

Jeg ser at det kan misforstås. Beklager at jeg ikke utrykket meg bedre. 
Jeg aksepterer at Sara har valgt å vare influenser og tjene penger via/på Snap. Men la oss få slutt på eksponering av barn.  

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delfi skrev (31 minutter siden):

Sa jeg at jeg irriterte meg over det da? Sa vel at jeg skjønner ikke at folk orker å bruke energi på noe som man ikke får gjort noe med.  Synes faktisk det er ganske god underholdning å lese her inne. Hvor mye som blir synset i og hvor mye drama mange klarer å lage og ikke minst for en virkelighetsfjern oppfattelse folk får av å se på noen skarve snapper. 

Det er mer underholding enn å følge med på selve SE

Er det virkelighetsfjern oppfattelse når SE bryter lover og regler synes du? 

Hva får du gjort med at noen diskuterer her inne? Mest sannsynlig mindre enn hva de som er kritiske til SE gjør. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt penger og bodd så nærme Sverige så hadde jeg nok også gjort det, bare av ren nysgjerrighet. Men jeg skjønner jo at alt kan tolkes i en potensielt inntektsbringende hensikt sånn sett, hun tjener penger på det også. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bibbi_ skrev (43 minutter siden):

Er det virkelighetsfjern oppfattelse når SE bryter lover og regler synes du? 

Hva får du gjort med at noen diskuterer her inne? Mest sannsynlig mindre enn hva de som er kritiske til SE gjør. 

Ja for noen regler hun bryter. Folk lukker øynene for vold, narkotika og mer. Men la oss henge oss opp i reklame f.eks på snap og IG 🤨 

Jeg går på rød mann, jeg kjører litt fortere enn jeg burde. Jeg bryter nok endel lover og regler i løpet av uken jeg også. Men selvfølgelig jeg tjener ikke penger på det. Så da er det ingen som sier noe. 

Jeg får masse ut av å diskutere her nå. UNDERHOLDNING mens jeg venter på at rapportene mine skal bli ferdig så jeg kan jobbe videre :)

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delfi skrev (22 minutter siden):

Ja for noen regler hun bryter. Folk lukker øynene for vold, narkotika og mer. Men la oss henge oss opp i reklame f.eks på snap og IG 🤨 

Jeg går på rød mann, jeg kjører litt fortere enn jeg burde. Jeg bryter nok endel lover og regler i løpet av uken jeg også. Men selvfølgelig jeg tjener ikke penger på det. Så da er det ingen som sier noe. 

Jeg får masse ut av å diskutere her nå. UNDERHOLDNING mens jeg venter på at rapportene mine skal bli ferdig så jeg kan jobbe videre :)

Vel, de reglene er der for en årsak. Hun har en jobb hun ikke gjør slik lover og regler er satt. Hva du gjør er totalt irrelevant, samme gjelder sammenligningen din. Har til gode å se folk lukke øynene for vold, narkotika og mer, hva slags folk er det du har rundt deg egentlig?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella50 skrev (1 time siden):

Jeg ser at det kan misforstås. Beklager at jeg ikke utrykket meg bedre. 
Jeg aksepterer at Sara har valgt å vare influenser og tjene penger via/på Snap. Men la oss få slutt på eksponering av barn.  

Du aksepterte at hun selger kopier og klær av dårlig kvalitet også, fordi kopiene er «billigere». Hvor er moralen opp i det hele? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Delfi skrev (28 minutter siden):

Håper du ikke bryter lover og regler i jobbsammenheng da. Sara E gjør det! 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delfi skrev (29 minutter siden):

Delvis enig i dette, men det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan ha øynene åpne for vold, narkotika og andre mer alvorlige lovbrudd selv om man diskuterer lovbrudd begått av offentlige personer ift for eksempel markedsføring.

Husk at  markedsføring og salg ofte også påvirker barn, unge, og andre som er lettpåvirkelige.

Det er en grunn til at vi har en markedsføringslov, og et forbrukertilsyn som skal forebygge og stoppe ulovlig markedsføring, samt urimelig og ulovlig handelspraksis som er rettet mot oss som forbrukere. 

Endret av Roe
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delfi skrev (43 minutter siden):

Ok, da sier bare at du ikke har fått med deg alt. Ha en fin dag. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (21 minutter siden):

Du aksepterte at hun selger kopier og klær av dårlig kvalitet også, fordi kopiene er «billigere». Hvor er moralen opp i det hele? 

Nå er du på repeat igjen. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...