Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Fremhevede innlegg

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (21 minutter siden):

Det er ikke noe galt med livesendingen (så vidt jeg vet). Men når man melder seg på livesendingen så har de tydeligvis et skjema der som deltakere må fylle inn kontaktinfo i. For å kunne sende inn skjemaet må deltaker samtykke til at kontaktinformasjonen lagres og brukes til markedsføring.

I forhold til personvernloven så må bedriften ha rettslig grunnlag for å lagre og bruke persondata. Et gyldig grunnlag kan være frivillig samtykke. Men for at et samtykke skal være frivillig må det være genuint frivillig. Og det er ikke genuint frivillig når samtykke kreves for å delta på for eks livesendingen. Og når samtykke ikke er gyldig bryter Careless personvernloven og kan bøtelegges for det.

I dette tilfellet vil de nok (om noen rapporterer det til Datatilsynet) få krav om sletting av persondata og veiledning i regelverket. Men Sara Emilie er ikke fremmed for å motta veiledning fra ulike etater.

Ja du får ikke linken til livesendingen på mail før du har skrevet inn navn og e-postadressen du har og trykket  «Ja, jeg vil melde meg på». Ved å gjøre det så har du automatisk meldt deg på nyhetsbrev, reklame og tilbud mot en link til liveshopping.

Det står også «du kan når som helst melde deg av», men det kan du strengt talt ikke før du har fått mail med nyhetsbrev fra de og det er ikke lett å finne hvor du kan melde deg av av. Du må skrolle helt i bunn av selve e-posten og du finner den med uleselig hvit skrift der.

Det riktige hadde vært om du aktivt måtte trykke på et valg i en eller annet avkrysningsboks om du samtykker til reklame eller ikke. Her får du ikke noe valg du må trykke ja for å få tilgangen. 

IMG_0758.jpeg

IMG_0761.jpeg

• Liker 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
GulleGull skrev (10 minutter siden):

Ja du får ikke linken til livesendingen på mail før du har skrevet inn navn og e-postadressen du har og trykket  «Ja, jeg vil melde meg på». Ved å gjøre det så har du automatisk meldt deg på nyhetsbrev, reklame og tilbud mot en link til liveshopping.

Det står også «du kan når som helst melde deg av», men det kan du strengt talt ikke før du har fått mail med nyhetsbrev fra de og det er ikke lett å finne hvor du kan melde deg av av. Du må skrolle helt i bunn av selve e-posten og du finner den med uleselig hvit skrift der.

Det riktige hadde vært om du aktivt måtte trykke på et valg i en eller annet avkrysningsboks om du samtykker til reklame eller ikke. Her får du ikke noe valg du må trykke ja for å få tilgangen. 

IMG_0758.jpeg

IMG_0761.jpeg

Jeg forstår ikke helt poenget med dette? Hvis de ønsker å selge ut varelageret hvorfor velger de å gjøre det på denne måten? De ønsker sikkert å tiltrekke seg nye kunder, de kjører julekalender på IG der folk skal tagge en venn for å vinne klesplagg fra Careless, så det er vel en måte å få nye til på mail listen. Problemet er at andre som kunne tenke seg å handle ikke får gjort det, hvis man ikke gir fra seg personopplysningene sine. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg gikk inn på careless sin nettside før i kveld å der var det en link man kunne trykke på. Da kom man rett inn i liven. Jeg gikk ut igjen men så ikke ut som det var noe hokus pokus for å komme inn

• Nyttig 5
Skrevet
Wanda_2025 skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt poenget med dette? Hvis de ønsker å selge ut varelageret hvorfor velger de å gjøre det på denne måten? De ønsker sikkert å tiltrekke seg nye kunder, de kjører julekalender på IG der folk skal tagge en venn for å vinne klesplagg fra Careless, så det er vel en måte å få nye til på mail listen. Problemet er at andre som kunne tenke seg å handle ikke får gjort det, hvis man ikke gir fra seg personopplysningene sine. 

Det er jo en grunn til at vi har lovverket som egentlig beskytter oss mot dette, men Forbrukertilsynet og Datatilsynet er helt avhengig av tips og klager for å fange opp omfang og hvem som driver med dette for å gi evt sanksjoner, føre tilsyn eller innstramminger  på lovverk. 

Er jo ikke noe nytt at CL eller SET utnytter  «gråsoner» i lovverket. De ser nok på de kortsiktige resultatene ved å sjanse på at dette er innafor måte å gjøre det på for å kunne spy ut reklame vidt og bredt for med ett tastetrykk. Folk flest tenker ikke over konsekvensen på å trykke «Ja» på ting i farta. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Pepssi skrev (5 minutter siden):

Jeg gikk inn på careless sin nettside før i kveld å der var det en link man kunne trykke på. Da kom man rett inn i liven. Jeg gikk ut igjen men så ikke ut som det var noe hokus pokus for å komme inn

Da er det jo ennå pussigere…  Står ingen steder ved påmeldingen at man ikke trenger melde seg på for å være med. IMG_0763.thumb.jpeg.bb5e90afbf2cc32cabc9bb5295932eb0.jpeg

Endret av GulleGull
Satt inn bilde
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Pepssi skrev (11 minutter siden):

Så da vil det si at målet med denne påmeldingen var å få folk til å melde seg på ved å registrerer e-postadresse og dermed det gi samtykke til at CL kan sende de reklame og nyhetsbrev.
Men så var det egentlig ikke nødvendig for å få link til sendingen, den var åpen for alle?

Ennå mer lurendreierier🙊 eller bare rot og røre med hva de legger ut på nettsiden. Uansett grunn så er det ikke innafor og det er CL sitt ansvar. 

• Liker 10
Skrevet
GulleGull skrev (47 minutter siden):

IMG_0758.jpeg

IMG_0761.jpeg

Dette er ganske vanlig strategi. 
Om man ikke vil abonnere på disse nyhetsbrevene så er det veldig enkelt å melde seg av. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
GulleGull skrev (9 minutter siden):

Så da vil det si at målet med denne påmeldingen var å få folk til å melde seg på ved å registrerer e-postadresse og dermed det gi samtykke til at CL kan sende de reklame og nyhetsbrev.
Men så var det egentlig ikke nødvendig for å få link til sendingen, den var åpen for alle?

Ennå mer lurendreierier🙊 eller bare rot og røre med hva de legger ut på nettsiden. Uansett grunn så er det ikke innafor og det er CL sitt ansvar. 

Spesielt ja.. for det var ikke noe problem å bare trykke seg inn

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
Minimeg1234 skrev (8 minutter siden):

Om man ikke vil abonnere på disse nyhetsbrevene så er det veldig enkelt å melde seg av. 

Tror ikke du leser det som er skrevet om dette her. Det er vanlig når man samtykker til noe at du huker av en boks for samtykke. Dvs et aktivt samtykke. Her får du ikke velge. Det er et tvunget samtykke .

Om det er vanlig strategi så er det fullt ut ikke innafor. Poenget mitt var heller ikke at man evt kan melde seg av i etterkant. 

Endret av GulleGull
  • Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Wanda_2025 skrev (47 minutter siden):

Jeg tror de gjør dette for å dra inn penger. De tjente 7 millioner forrige gang.

• Liker 2
Skrevet
Pepssi skrev (33 minutter siden):

Kanskje det er anderledes når Live startet..  jeg trykket også på delta før i dag og kom til samme bilde som er lagt ut her.

• Liker 4
Skrevet
elskersommer skrev (1 minutt siden):

Jeg tror de gjør dette for å dra inn penger. De tjente 7 millioner forrige gang.

Selvfølgelig er det for å dra inn mest mulig og få tømt lagrene best mulig. 😉

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
elskersommer skrev (1 minutt siden):

Kanskje det er anderledes når Live startet..  jeg trykket også på delta før i dag og kom til samme bilde som er lagt ut her.

Jeg også. 

• Liker 4
Skrevet
GulleGull skrev (8 minutter siden):

Tror ikke du leser det som er skrevet om dette her. Det er vanlig når man samtykker til noe at du huker av en boks for samtykke. Dvs et aktivt samtykke. Her får du ikke velge. Det er et tvunget samtykke .

Om det er vanlig strategi så er det fullt ut ikke innafor. Poenget mitt var heller ikke at man evt kan melde seg av i etterkant. 

Da håper jeg flere melder fra til Datatilsynet 🙂

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
elskersommer skrev (4 minutter siden):

Da synes jeg det er ennå mer spesielt at folk må melde seg på. Da får de jo flere på e-postlistene sine ved å lure folk ennå mer. Da burde det stått ved påmeldingen at det ikke er nødvendig, men om du ønsker nyhetsbrev fra de så kan man melde seg på ved å legge igjen e-posten. 

Endret av GulleGull
  • Liker 4
Skrevet
elskersommer skrev (2 minutter siden):

Da håper jeg flere melder fra til Datatilsynet 🙂

Jeg har gjort de, både til Forbrukertilsynet og Datatilsynet…  men det var før jeg var klar over at det bare var «skinnpåmelding» og at man egentlig ikke trengte for å se livesending . Det er jo å dobbeltlure folk til å legge igjen personopplysninger mot en link man ikke en gang trengte. 

• Liker 6
Skrevet
Minimeg1234 skrev (19 minutter siden):

De fleste er nok abonnement på nyhetsbrev, for flere mener jo at det bare er fans som handler hos Sara. 

Håper det gikk bra i kveld. Og bra at de lot rabatten gjelde i butikkene også. Blir spennende og se resultatet.

Er veldig lett og melde seg av nyhetsbrevet.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Pepssi skrev (20 minutter siden):

Spesielt ja.. for det var ikke noe problem å bare trykke seg inn

Det er da veldig rart at du kan trykke deg inn uten problemer, når andre må registrere seg med  email adresse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
GulleGull skrev (33 minutter siden):

Det er utrolig merkelig. Hva med å bruke penger på tradisjonell markedsføring? 

• Liker 2
Skrevet
Sharp75! skrev (16 minutter siden):

De fleste er nok abonnement på nyhetsbrev, for flere mener jo at det bare er fans som handler hos Sara. 

Håper det gikk bra i kveld. Og bra at de lot rabatten gjelde i butikkene også. Blir spennende og se resultatet.

Er veldig lett og melde seg av nyhetsbrevet.

Det har ingenting å si at det er lett å melde seg av. Det skal være frivillig å melde seg på. Her er lovverket tydelig og guiden til Datatilsynet veldig klar.

• Liker 3
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...