Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Kjempeliten skrev (9 timer siden):

Problemet er når influensere bare bruker folkeopplysning som en unnskyldning for å tjene penger. Det er en grunn til at alt sånt legges ut på snapchat. Det er der det tjenes penger. De som virkelig driver me folkeopplysning sitter ikke på snapchat dag ut og dag inn. 

Viktig å gå til riktige kilder å hente informasjon 👍

Minimeg1234 skrev (9 timer siden):

Klart SE gjør dette for å tjene penger .  Mange som driver med folkeopplysning gjør det for å tjene penger fordi det er jobben deres. Og når de jobber tjener de penger. (Tenker på de som virkelig driver med folkeopplysning )
Influensere som SE når ut til mange . Det er på godt og vondt. Dette tema  syns jeg først var rart , så genialt pga engasjementet det skapte for å nå etter å ha diskuter og skrevet her inne ser at det er egentlig viktig. 

Samtidig så syns jeg det er helt greit at ikke alle syns det. (De fleste her inne)

Jeg syns fortsatt dette er viktig å belyse . Men viktig å oppsøke de som virkelig driver med folkeopplysning for å få informasjon og veiledning. 

Stargaze skrev (4 timer siden):

Folkeopplysning er fakta. Dette er ikke folkeopplysning, det er iscenesatt for å tjene raske penger.

Dog, litt usikker på hvor lenge folk kan ta henne som en seriøs bedriftseier når hun holder på sånn.

Nei det er ikke folkeopplysning. Det er en egenopplevd situasjon. 

Kjempeliten skrev (4 timer siden):

De driver jo ikke egentlig med folkeopplysning. De bare bruker det som en unnskyldning. For da kan de snakke om og vise absolutt alt de vil på internett. Og tjene penger på det. Fikk de barn - Legg ut fødsel minutt for minutt på snapchat = folkeopplysning. Har du en søster med downs = Folkeopplysning. Stinker vaginaen din = folkeopplysning. Hva er det neste? Følg med når influenseren drar til legevakta pga brukket bein og se operasjonen live. Folkeopplysning på sitt beste? 

Det er ganske sykt om det skal bli normalt å bruke influensere for å lære deg fakta om ulike ting. Drt er noe som heter kildekritikk, og da går man ikke til influensere. 

Nå husker ikke jeg om SE sa folkeopplysning men enig med deg. De legger ut for å tjene penger. 

Nå er vel SE en underholdningskanal om jeg har forstått det riktig. Så er det noen som blir underholdt og andre ikke. Smaken er som baken - den er delt i to. 

SE har skrevet en selvopplevd opplevelse . Det er noe helt annet enn folkeopplysning som det også kommer frem av disse innleggende. 
Ved å skrive denne opplevelsen så kan andre bli obs så de slipper samme opplevelse eller man reiser tidligere til lege og man kan unngå den skammen enkelte kan føle om dette. 

Endret av Minimeg1234
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sol79 skrev (1 time siden):

Hun må flytte seg opp i 3. etasje i huset fordi hun har håndverkere, og det hun skal fortelle er så sinnsykt flaut. Håndverkerne kan ikke høre om dette, men det er helt greit å dele det med x antall tusen følgere, der i blant slekt, venner, svigerfamilie, barnas lærere, foreldrene til barnas venner, dama på butikken etc. Det er akkurat som at hun ikke tenker på hva hun faktisk deler så lenge hun sitter innelåst i huset sitt. Syns så vanvittig synd på de største barna hennes.

Samme som når hun hadde vært på do og gjort nr 2 og glemt å spyle ned. Dette var såååå flaut ovenfor V. Men å legge det ut på snap slik at "hele verden" skulle vite om det det skulle hun..

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Minimeg1234 skrev (2 minutter siden):

Nå er vel SE en underholdningskanal om jeg har forstått det riktig. Så er det noen som blir underholdt og andre ikke. Smaken er som baken - den er delt i to. 

SE har skrevet en selvopplevd opplevelse . Det er noe helt annet enn folkeopplysning som det også kommer frem av disse innleggende. 
Ved å skrive denne opplevelsen så kan andre bli obs så de slipper samme opplevelse eller man reiser tidligere til lege og man kan unngå den skammen enkelte kan føle om dette. 

Og mange har jo skrevet til Sara at de har gjort det samme. Og tror også mange har skam over det å kunne glemme en ob så lenge.

Flere må innse at alle er ikke like og må også godta andre mennesker for hva de er. Mennesker er ikke enten bare gode eller "onde". 

• Nyttig 5
Skrevet
oss-to skrev (1 time siden):

Er det tabubelagt?.  Det er jo direkte farleg. Ein vert jo oppfordra bruke bind om ein søv meir ein 7 timar, då ein skal bytte. Dette handlar lite om tabu men om vranglære og feilinformasjon og sist men ikkje minst kor langt influensaren er villig til å gå får klikk og pengar.

Hva mener du var vranglære i det SE la ut? 

• Nyttig 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 time siden):

Jeg tror du misforstår og misbruker ordet genial her.

Å være genial krever at en gjør noe unikt, selvstendig og nytt for å oppnå ønsket resultat.

Å snakke om kropp, sex, blod, overdrivelse, løgn og lage sensasjonelle overskrifter og historier er ikke nytt, unikt eller genialt. Det er velkjent strategi mange har brukt lenge før henne. Det er heller ikke noe genialt med å kopiere vandrehistorier og gjøre de om til egne med å lyve om de til følgerne sine. Og om jeg husker rett har hun blitt mistenkt for dette flere ganger før.

Hadde hun gjort dette for 1000 år siden hadde det kanskje vært revolusjonerende. Og samtidig hadde hun blitt stemplet som heks. I dag derimot forventer jeg at det er allmennkunnskap at en bomullsdott med gammelt blod inni skjeden i 10 dager er potensielt veldig farlig for tampongbærer.

Men når det er Sara Emilie er det genialt og folkeopplysning.

Sol79 skrev (1 time siden):

Hun må flytte seg opp i 3. etasje i huset fordi hun har håndverkere, og det hun skal fortelle er så sinnsykt flaut. Håndverkerne kan ikke høre om dette, men det er helt greit å dele det med x antall tusen følgere, der i blant slekt, venner, svigerfamilie, barnas lærere, foreldrene til barnas venner, dama på butikken etc. Det er akkurat som at hun ikke tenker på hva hun faktisk deler så lenge hun sitter innelåst i huset sitt. Syns så vanvittig synd på de største barna hennes.

Banænie skrev (1 time siden):

Det hun driver med, er fjas til sine 200 000 "venninner". Ikke fakta, ikke folkeopplysning, men fjas.. Det er ingen fakta eller forskning som underbygger eller forankrer det hun sier. 

Kvinnehelse må opp og frem, men jeg tror influencere som dette, skader mer enn det gjør godt..! 

Her merker man jo igjen hvor viktig det er med en arbeidsplass, kollegaer, og utdanning/videre utdanning. Man trenger sosiale input fra andre, man trenger danningen det gir å være en del av ett arbeidsmiljø og ute blandt folk. 

Tre innlegg i tampong-gate som jeg syns oppsummerer diskusjonen godt. 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Angel75 skrev (4 minutter siden):

Og mange har jo skrevet til Sara at de har gjort det samme. Og tror også mange har skam over det å kunne glemme en ob så lenge.

Flere må innse at alle er ikke like og må også godta andre mennesker for hva de er. Mennesker er ikke enten bare gode eller "onde". 

Trenger all skam å komme til overflaten ?  Jeg tenker at innimellom trenger man skamme seg. Både for læring og for vekst. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (2 timer siden):

Er det ikke dumt da å kalle dette folkeopplysning?

Har jeg kaldt det folkeopplysning?

• Nyttig 4
Skrevet
Roe skrev (9 timer siden):

🎯

Ser poenget ditt. Dette er jo åpenbart et tabubelagt tema, det er tydelig på reaksjonene, haha. Dog enig i at detaljerte opplysninger om lukt osv ikke er nødvendig å dele. 

Hva med den biten at SE sitter og ler av hele greia fremfor å faktisk be kvinner som opplever det samme om å kontakte lege med en gang?  Det er kanskje ikke så viktig at det nevnes? 

Viktigere at biten om lukt ikke er med

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Harnoejegvilsi skrev (3 minutter siden):

Trenger all skam å komme til overflaten ?  Jeg tenker at innimellom trenger man skamme seg. Både for læring og for vekst. 

Oj ……man kan jo lure på hvorfor psykiske problemer er så stort i landet. 
Beklager avsporingen. Et alvorlig tema men hører nok ikke hjemme her i tråden. 

• Nyttig 6
Skrevet
Minimeg1234 skrev (1 minutt siden):

Oj ……man kan jo lure på hvorfor psykiske problemer er så stort i landet. 
Beklager avsporingen. Et alvorlig tema men hører nok ikke hjemme her i tråden. 

Den situasjon med psykiske problemer i landet har ingenting med den imaginære tampongen i skjeden til Sara Emilie å gjøre.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Den situasjon med psykiske problemer i landet har ingenting med den imaginære tampongen i skjeden til Sara Emilie å gjøre.

Derfor jeg skrev at det var en avsporing som ikke hører hjemme her😉

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Harnoejegvilsi skrev (9 minutter siden):

Prøver SET å snikinnføre begrepet  «OB skam» og innføre at det er en «skam» vi jenter forenes rundt og MÅ dele med hverandre🙊

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Minimeg1234 skrev (17 minutter siden):

Hva mener du var vranglære i det SE la ut? 

Hun sa ikke ett ord om at de som glemmer en OB må kontakte fastlege... 

Til dere som mener episoden i går var en folkeopplysning.. ser dere ikke faren rundt dette?

• Liker 7
Skrevet

I følge store norsk leksikon så er genial  beskrivelse av en som er meget dyktig eller noe som er godt uttenkt. 
Jeg vil påstå at SE vet hva hun driver med, hun er god på å lese publikum og hun vet ofte hva slags mottakelse snappene får . Som det er skrevet endel ganger her inne så er innleggende planlagt nøye . Utifra det så vil jeg si at snap om tampong er genialt . 

IMG_2736.thumb.jpeg.d244ace23adfd4d89886e840ff90dd51.jpeg

Delt fra Startsiden-appen: genial – Store norske leksikon - https://snl.no/genial?startsiden_app=1&startsiden_app_att=1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
GulleGull skrev (5 minutter siden):

Prøver SET å snikinnføre begrepet  «OB skam» og innføre at det er en «skam» vi jenter forenes rundt og MÅ dele med hverandre🙊

Ser sånn ut. 
Kanskje er det blitt en influensergreie.
Det normale blir innhold på SoMe - og vips så er det noe skambelagt og må snakkes om = folkeopplysning. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
elskersommer skrev (14 minutter siden):

Hun sa ikke ett ord om at de som glemmer en OB må kontakte fastlege... 

Til dere som mener episoden i går var en folkeopplysning.. ser dere ikke faren rundt dette?

Hun burde vært veldig tydelig på den biten 👍

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
Minimeg1234 skrev (18 minutter siden):

Hun burde vært veldig tydelig på den biten 👍

Ja.. men hvordan kan flere da forsvare dette ved å si det er folkeopplysning når den viktigste delen uteblir? 

En kvinne som glemmer en OB i så mange dager kan faktisk dø 😔å enda hyller kvinner SE for dette. Er ikke en av de som sendte henne melding i går som skrev at hun burde fått med den lille detaljen

Endret av elskersommer
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Angel75 skrev (2 timer siden):

Hun er genial. For igjen har hun skapt engasjement. Bare se her i tråden. Hvor mange innlegg er det ikke om en glemt OB? Hva er jobben til en influencer? Hvordan tjener man mest penger på snap? Joda, engasjement, engasjement, engasjement. Og hun klarer det gang på gang. Folk går på limpinnen hver gang. Og vi i denne tråden er med på å hjelpe henne med det 🤭

Vi har veldig ulik oppfatning av hva det betyr å være genial. 

• Nyttig 7
Skrevet
elskersommer skrev (1 minutt siden):

Ja.. men hvordan kan du da forsvare dette ved å si det er folkeopplysning når den viktigste delen uteblir? 

En kvinne som glemmer en OB i så mange dager kan faktisk dø 😔å enda hyller kvinner SE for dette. Er ikke en av de som sendte henne melding i går som skrev at hun burde fått med den lille detaljen

Hvor har jeg skrevet at det er folkeopplysning ? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

SKAMMEN er at hun skylder på ett HEKTISK liv.

Kan den dama ta seg en liten reality-check?!?!

Hva er hektisk med å levere og hente barn, handle, gå på kaffebesøk, alt dette i arbeidstida!!!
Hun har nesten aldri avtaler utenfor husets 4 vegger???!

I alle dager, den OBen har gjort skader i hjerna di, SE! 🤬

• Liker 4
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...