Isola2 Skrevet 24. mai 2025 #45121 Skrevet 24. mai 2025 Sladdermor skrev (1 minutt siden): haha, Sara tror hun føder den 28. mai for at hun er født 28. sept. Men skal til jordmor på tirsdag, altså 27. mai, som sikkert da skal strippe hun, og hun sier selv at hun har født et døgn etter dette med de andre. Kan hun ikke bare skrive det da? 😂🙈 Må holde på spenningen vettu 1
GulleGull Skrevet 24. mai 2025 #45122 Skrevet 24. mai 2025 (endret) Sladdermor skrev (17 minutter siden): haha, Sara tror hun føder den 28. mai for at hun er født 28. sept. Men skal til jordmor på tirsdag, altså 27. mai, som sikkert da skal strippe hun, og hun sier selv at hun har født et døgn etter dette med de andre. Kan hun ikke bare skrive det da? 😂🙈 Om man lager en ny spådom hver dag om grunner til at det vil bli fødsel den dagen, så vil man til slutt få rett😅 Endret 24. mai 2025 av GulleGull 4
Gjest Anonym_2024 Skrevet 24. mai 2025 #45123 Skrevet 24. mai 2025 Sladdermor skrev (28 minutter siden): haha, Sara tror hun føder den 28. mai for at hun er født 28. sept. Men skal til jordmor på tirsdag, altså 27. mai, som sikkert da skal strippe hun, og hun sier selv at hun har født et døgn etter dette med de andre. Kan hun ikke bare skrive det da? 😂🙈 Blir vel en reprise av denne 👇 Har inntrykk av at Vegard ikke er så nøye om det er litt blod og gørr. Sara rapporterer om dette daglig , også mens hun er på toalettet.
Eyr Skrevet 24. mai 2025 #45124 Skrevet 24. mai 2025 Så mye ekstra styr for helsevesenet da istedet for å la d gå sin naturlige gang. 6
GulleGull Skrevet 24. mai 2025 #45125 Skrevet 24. mai 2025 Anonym_2024 skrev (26 minutter siden): Blir vel en reprise av denne 👇 Har inntrykk av at Vegard ikke er så nøye om det er litt blod og gørr. Sara rapporterer om dette daglig , også mens hun er på toalettet. 2-3 doser -var voldsomt. 7
Fnug Skrevet 24. mai 2025 #45126 Skrevet 24. mai 2025 Graviditet og den messinga om rier hele tiden hjelper i hvert fall på å «lure» inn følgere - ser hun igjen har passert 186tusen følgere… 1
Lillemor1982 Skrevet 24. mai 2025 #45127 Skrevet 24. mai 2025 Sladdermor skrev (1 time siden): haha, Sara tror hun føder den 28. mai for at hun er født 28. sept. Men skal til jordmor på tirsdag, altså 27. mai, som sikkert da skal strippe hun, og hun sier selv at hun har født et døgn etter dette med de andre. Kan hun ikke bare skrive det da? 😂🙈 Men hvorfor vil jordmor strippe henne før termin, lurer jeg på? 🤷♀️ 3 1
hvaduikkeser Skrevet 24. mai 2025 #45128 Skrevet 24. mai 2025 Lillemor1982 skrev (39 minutter siden): Men hvorfor vil jordmor strippe henne før termin, lurer jeg på? 🤷♀️ Fordi det er så slitsomt for henne stakkar. 2
arnoyb Skrevet 24. mai 2025 #45129 Skrevet 24. mai 2025 Lillemor1982 skrev (58 minutter siden): Men hvorfor vil jordmor strippe henne før termin, lurer jeg på? 🤷♀️ Tror det er ganske vanlig. Jeg fikk tilbud hver uke de fire siste ukene med begge mine graviditeter. Så kanke tro det bare er jeg og SE som får tilbudet... 2
Bibbi_ Skrevet 24. mai 2025 #45130 Skrevet 24. mai 2025 arnoyb skrev (3 minutter siden): Tror det er ganske vanlig. Jeg fikk tilbud hver uke de fire siste ukene med begge mine graviditeter. Så kanke tro det bare er jeg og SE som får tilbudet... Aldri hørt om noen i min omgangskrets som har fått det så lenge før termin. Jeg ser rett og slett ikke grunnen til at hun skulle bli det. Hvorfor lar hun ikke naturen gå sin gang og la babyen og kroppen bestemme når babyen skal komme?! Hun virker jo helt desperat i å få babyen lenge før terminen . 8 3
Myml1 Skrevet 24. mai 2025 #45131 Skrevet 24. mai 2025 Bibbi_ skrev (2 minutter siden): Aldri hørt om noen i min omgangskrets som har fått det så lenge før termin. Jeg ser rett og slett ikke grunnen til at hun skulle bli det. Hvorfor lar hun ikke naturen gå sin gang og la babyen og kroppen bestemme når babyen skal komme?! Hun virker jo helt desperat i å få babyen lenge før terminen . Fikk det ikke på termin en gang jeg, 2 ulike jordmødre + overtidskontroll på sykehuset 4
GulleGull Skrevet 24. mai 2025 #45132 Skrevet 24. mai 2025 Bibbi_ skrev (1 minutt siden): Aldri hørt om noen i min omgangskrets som har fått det så lenge før termin. Jeg ser rett og slett ikke grunnen til at hun skulle bli det. Hvorfor lar hun ikke naturen gå sin gang og la babyen og kroppen bestemme når babyen skal komme?! Hun virker jo helt desperat i å få babyen lenge før terminen . Måtte sjekke med AI😅 hva som er vanlig kan ikke huske stripping ved min 3 graviditeter: «Stripping (hinneløsning) gjøres vanligvis når du går over tiden, og livmorhalsen er moden, for å hjelpe fødselen i gang. Det kan gjøres av en jordmor eller lege ved å løsne fosterhinnene fra livmorhalsen, noe som kan stimulere frigjøring av hormoner som kan starte rier. Når stripping kan være aktuelt: Går over tiden: Hvis du har passert termindatoen og fødselen ikke har startet naturlig. Moden livmorhals: Livmorhalsen må være moden for at stripping skal være effektivt. Andre medisinske grunner: I enkelte tilfeller kan stripping utføres for å starte fødselen tidligere, for eksempel hvis det er medisinske forhold som gjør det ønskelig. Hvor og hvordan stripping gjøres: Stripping utføres vanligvis på sykehuset eller fødeavdelingen. En jordmor eller lege vil foreta en vaginal undersøkelse for å løsne fosterhinnene fra livmorhalsen. Det kan oppleves som ubehagelig eller smertefullt, og kan gi litt blødning etterpå. Alternativer til stripping: Vente på naturlig fødsel: Dersom livmorhalsen ikke er moden, kan man vente på at fødselen starter naturlig. Andre igangsettingsmetoder: Det finnes andre metoder for å sette fødselen i gang, som eksempelvis bruk av syntetiske riestimulerende midler. Fordeler og ulemper ved stripping: Fordeler: Kan hjelpe til å starte fødselen naturlig, reduserer risikoen for lengre overtid og fødselsinfeksjoner. Ulemper: Kan oppleves som ubehagelig eller smertefullt, kan gi litt blødning etterpå, og det er ingen garanti for at fødselen starter umiddelbart.»
Minlillelykke Skrevet 24. mai 2025 #45133 Skrevet 24. mai 2025 Bibbi_ skrev (30 minutter siden): Aldri hørt om noen i min omgangskrets som har fått det så lenge før termin. Jeg ser rett og slett ikke grunnen til at hun skulle bli det. Hvorfor lar hun ikke naturen gå sin gang og la babyen og kroppen bestemme når babyen skal komme?! Hun virker jo helt desperat i å få babyen lenge før terminen . Jeg fikk aldri tilbudet før babyen måtte komme. De strippet meg på sykehuset pga svangerskapsforgiftning og lite fostervann i håp om at de ikke trengte å gi riestimulerende drypp. Var aldri ett alternativ å strippe meg ellers. Var ganske dårlig hele svangerskapet. Men veldig glad barnet ikke kom før til termin 3
arnoyb Skrevet 24. mai 2025 #45134 Skrevet 24. mai 2025 GulleGull skrev (53 minutter siden): Måtte sjekke med AI😅 hva som er vanlig kan ikke huske stripping ved min 3 graviditeter: «Stripping (hinneløsning) gjøres vanligvis når du går over tiden, og livmorhalsen er moden, for å hjelpe fødselen i gang. Det kan gjøres av en jordmor eller lege ved å løsne fosterhinnene fra livmorhalsen, noe som kan stimulere frigjøring av hormoner som kan starte rier. Når stripping kan være aktuelt: Går over tiden: Hvis du har passert termindatoen og fødselen ikke har startet naturlig. Moden livmorhals: Livmorhalsen må være moden for at stripping skal være effektivt. Andre medisinske grunner: I enkelte tilfeller kan stripping utføres for å starte fødselen tidligere, for eksempel hvis det er medisinske forhold som gjør det ønskelig. Hvor og hvordan stripping gjøres: Stripping utføres vanligvis på sykehuset eller fødeavdelingen. En jordmor eller lege vil foreta en vaginal undersøkelse for å løsne fosterhinnene fra livmorhalsen. Det kan oppleves som ubehagelig eller smertefullt, og kan gi litt blødning etterpå. Alternativer til stripping: Vente på naturlig fødsel: Dersom livmorhalsen ikke er moden, kan man vente på at fødselen starter naturlig. Andre igangsettingsmetoder: Det finnes andre metoder for å sette fødselen i gang, som eksempelvis bruk av syntetiske riestimulerende midler. Fordeler og ulemper ved stripping: Fordeler: Kan hjelpe til å starte fødselen naturlig, reduserer risikoen for lengre overtid og fødselsinfeksjoner. Ulemper: Kan oppleves som ubehagelig eller smertefullt, kan gi litt blødning etterpå, og det er ingen garanti for at fødselen starter umiddelbart.» På meg var det medisinske grunner delvis. På SE kan nok styrtfødsel legges til grunn. Men må si meg forundra over alle ekspertene hær. Mener dere virkelig at dere er heva over helsevesenet? Virkelig snodig å slenge skit sånn. Greit at man ikke har sansen for SE men er ikke sånn at man kan tvinge velutdannede mennesker til noe som strider mot deres lære og etikk. 4 1
Minlillelykke Skrevet 24. mai 2025 #45135 Skrevet 24. mai 2025 arnoyb skrev (5 minutter siden): På meg var det medisinske grunner delvis. På SE kan nok styrtfødsel legges til grunn. Men må si meg forundra over alle ekspertene hær. Mener dere virkelig at dere er heva over helsevesenet? Virkelig snodig å slenge skit sånn. Greit at man ikke har sansen for SE men er ikke sånn at man kan tvinge velutdannede mennesker til noe som strider mot deres lære og etikk. Det handler vel om barnets beste, ingen vil babyen til Sara noe vondt. Og det å bli født lenge før tiden kan gi senvirkninger. Jeg forholder meg kun til hva helsevesenet fortalte meg den gangen jeg skulle føde, hvor de absolutt ikke strippet, med mindre barnet MÅTTE ut, altså at barnets liv sto i fare. Eller at man var passert max lengde på overtid. 3
GulleGull Skrevet 24. mai 2025 #45136 Skrevet 24. mai 2025 arnoyb skrev (10 minutter siden): På meg var det medisinske grunner delvis. På SE kan nok styrtfødsel legges til grunn. Men må si meg forundra over alle ekspertene hær. Mener dere virkelig at dere er heva over helsevesenet? Virkelig snodig å slenge skit sånn. Greit at man ikke har sansen for SE men er ikke sånn at man kan tvinge velutdannede mennesker til noe som strider mot deres lære og etikk. Står det ikke i det jeg linket til der at det kan være medisinske grunner for at det strippes da? Jeg bare sjekket om hva som er vanlig når det kommer til stripping og la ut for de som ikke vet hva stripping er eller når det vurderes. Jeg la det ikke ut som en fasit eller for å disse noen. 1
Bibbi_ Skrevet 24. mai 2025 #45137 Skrevet 24. mai 2025 arnoyb skrev (1 time siden): På meg var det medisinske grunner delvis. På SE kan nok styrtfødsel legges til grunn. Men må si meg forundra over alle ekspertene hær. Mener dere virkelig at dere er heva over helsevesenet? Virkelig snodig å slenge skit sånn. Greit at man ikke har sansen for SE men er ikke sånn at man kan tvinge velutdannede mennesker til noe som strider mot deres lære og etikk. Har SE noe medisinsk grunn til å få satt i gang fødsel 3 uker før termin? Nei. Hadde hun hatt det hadde "hele verden" visst det. 6
GulleGull Skrevet 24. mai 2025 #45138 Skrevet 24. mai 2025 Bibbi_ skrev (7 minutter siden): Har SE noe medisinsk grunn til å få satt i gang fødsel 3 uker før termin? Nei. Hadde hun hatt det hadde "hele verden" visst det. Nei tror du det🙊😅 Syntes for øvrig at historikk med styrtfødsel skulle høres ut som ett tynt medisinsk grunnlag for å skulle strippe noen. Så jeg spurte jo AI igjen😂 selvfølgelig ikke noe fasit men AI sier at stripping kan gi fare for styrtfødsel og da undrer jeg man stripper vel ikke noen fordi man har fare for styrtfødsel med en metode som åpenbart kan gi en styrtfødselen. Eller tar jeg feil? «Stripping, også kalt fosterhinneløsning, kan i noen tilfeller føre til en styrtfødsel, men det er ikke en vanlig eller direkte effekt.» 2
Fnug Skrevet 24. mai 2025 #45139 Skrevet 24. mai 2025 GulleGull skrev (55 minutter siden): Nei tror du det🙊😅 Syntes for øvrig at historikk med styrtfødsel skulle høres ut som ett tynt medisinsk grunnlag for å skulle strippe noen. Så jeg spurte jo AI igjen😂 selvfølgelig ikke noe fasit men AI sier at stripping kan gi fare for styrtfødsel og da undrer jeg man stripper vel ikke noen fordi man har fare for styrtfødsel med en metode som åpenbart kan gi en styrtfødselen. Eller tar jeg feil? «Stripping, også kalt fosterhinneløsning, kan i noen tilfeller føre til en styrtfødsel, men det er ikke en vanlig eller direkte effekt.» Så hvis det er sånn at hun har blitt strippet på alle 3(?), kan det være grunnen til styrtfødslene hennes? (spør av ren nysgjerrighet, hadde ikke hørt om stripping før dette, var aldri ett tema da jeg gikk gravid, da h*n ble født i uke 34) 4 3
Bibbi_ Skrevet 25. mai 2025 #45140 Skrevet 25. mai 2025 Fnug skrev (12 timer siden): Så hvis det er sånn at hun har blitt strippet på alle 3(?), kan det være grunnen til styrtfødslene hennes? (spør av ren nysgjerrighet, hadde ikke hørt om stripping før dette, var aldri ett tema da jeg gikk gravid, da h*n ble født i uke 34) Jeg forstår heller ikke hvorfor noen jordmødre tenker det er greit å strippe flere uker før termin... Jeg trodde de av alle tenker det er best at det går sin gang, og at det er kroppen som bestemmer når babyen skal komme. Så lenge det ikke er fare for mor eller babyen sitt liv selvfølgelig. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå