Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Fremhevede innlegg

Gjest LivEinar
Skrevet
Klink skrev (4 minutter siden):

Dersom den står på hennes tomt blir hun Ikke erstatningspliktig? 

Fra artikkelen:

«Hvis trampolinen står i en privat hage, som er gjerdet inn og stengt med port, kan det få betydning sammenlignet med om trampolinen står på helt åpent område med fri tilgang. Denne forskjellen kan bli avgjørende [for erstatningsansvaret], særlig dersom eier er klar over at det er flere barn i det nære nabolaget og vet om risikoen for at trampolinen vil bli brukt av andre enn ens egne barn, forklarer Fæste.»

https://www.dagsavisen.no/tema/livsstil/2024/05/09/dette-er-ansvaret-du-har-som-eier-av-trampoline/

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
oss-to skrev (7 minutter siden):

Postlister er offentlege så kven som helst kan lese dei. Kanskje også meir matnyttig en å sitte på forum . Men trur og ein beskytte seg mot å komme på postlista.

Når det er sagt viser dette eit av (mange) problem med influensarbransjen. Dei delar enorme mengder informasjon om seg sjølve og barna . Tenk på kor mykje informasjon vi sitt på, og kor mykje meir informasjon vi kan få tak i grunna informasjonen dei har gjeve .Om ein då vil bruke seg av den informasjonen. Influensarane tek stor rissiko med sin eigen men mest av alt bornas privatliv.

Hvilke saker som kommer på postlista kommer an på grad av taushetsplikt. En søknad som SET sikter til er ikke unntatt offentlighet. Men ellers veldig enig i innlegget ditt☺️

Endret av GulleGull
  • Nyttig 1
Gjest oss-to
Skrevet
GulleGull skrev (3 minutter siden):

Hvilke saker som kommer på postlista kommer an på grad av taushetsplikt. En søknad som SET sikter til er ikke unntatt offentlighet. 

Ok 👍. Då slepp eg google meir. 

Gjest Anonym_2024
Skrevet
oss-to skrev (1 minutt siden):

Postlister er offentlege så kven som helst kan lese dei. Kanskje også meir matnyttig en å sitte på forum . Men trur og ein beskytte seg mot å komme på postlista.

Når det er sagt viser dette eit av (mange) problem med influensarbransjen. Dei delar enorme mengder informasjon om seg sjølve og barna . Tenk på kor mykje informasjon vi sitt på, og kor mykje meir informasjon vi kan få tak i grunna informasjonen dei har gjeve .Om ein då vil bruke seg av den informasjonen. Influensarane tek stor rissiko med sin eigen men mest av alt bornas privatliv.

Hun her er ekstrem. Alt er tilsynelatende til salgs. Går god for titanskjærebrett (med omtrent null titan i seg?) Når hun blir tatt for dette, så har hun ikke brukt brettet noe særlig fordi hun har svangerskapskvalme og lager ikke så mye mat? Så klager hun på at TV2 ikke gir henne tilsvarsrett og føler seg uthengt og hånet. Nøyaktig det samme hun gjør når hun henger ut selger, følgere med mere. Er hun fritatt for å følge normal skikk og bruk fordi hun tjener penger på å bryte disse? 

Skrevet (endret)
oss-to skrev (8 minutter siden):

Ok 👍. Då slepp eg google meir. 

Eller de kommer opp på postlista men  da med masse xxx.xxxx i steden for tekst som ville ha avslørt hvem det er fra/til og hva det gjelder og med en henvisning til offentlighetsloven og at det er unntatt offentlighet. Sjeldent eller aldri at det kommer noe sånt på byggesak, det er mer helse, skole osv. 

Endret av GulleGull
  • Liker 1
Skrevet
elskersommer skrev (17 minutter siden):

Er en ting jeg er så forundret over.. Hvorfor synes mange det er helt greit at influencere kan bryte loven på mange ting? De skal få ture frem og gjøre det som passer de selv.. 

Finnes det egne lover for influencere?

Enkelte mener at influensere, og spesielt Sara Emilie kan gjøre absolutt hva hun vil. Sikker på hvis hun hadde filmet hun gjorde et ran så hadde enkelte forsvart det!  Hvorfor skulle det bry noen? Vi er jo bare psyke om vi hadde lagt oss opp i det 🤮

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
LivEinar skrev (44 minutter siden):

Jeg syns faktisk ikke at å sette opp en privat trampoline på kommmunal grunn, er en bagatell. Grunnen til det er ikke spesielt at jeg ønsker å «ta» SET, for meg dreier det seg om primært om barns sikkerhet  Regelverket for lekeapparater på offentlig tilgjengelige områder er strengt med tanke på akkurat det. 

SET har lagt ut et titalls bilder og film fra oppsetninga av trampolinen, som helt klart ligger på kommunens friområde. Det betyr at alle barn som vil, kan bruke denne trampolinen - her er det fritt fram. Og jeg kan nok tenke meg at naboene kvier seg for å si fra, da får heller jeg være «nabokjerringa» denne gangen. 😅 

«Et eksempel på utplasserte lekeapparater som ikke kan tillates på kommunale områder er trampoliner ment for privat bruk. Disse kommer i konflikt med de strenge sikkerhetsforskriftene som gjelder for lekeapparater på offentlige arealer.»

https://www.larvik.kommune.no/kultur-idrett-og-frivillighet/aktuelt/disse-reglene-gjelder-for-privat-lekeutstyr-paa-kommunale-omraader/

Er dette den tomtebiten hun ønsket å kjøpe?

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (56 minutter siden):

Så du påstår jeg er psyk? Det lever jeg i så fall godt med. 

Bibbi_ skrev (5 minutter siden):

Enkelte mener at influensere, og spesielt Sara Emilie kan gjøre absolutt hva hun vil. Sikker på hvis hun hadde filmet hun gjorde et ran så hadde enkelte forsvart det!  Hvorfor skulle det bry noen? Vi er jo bare psyke om vi hadde lagt oss opp i det 🤮

Å gjøre psyke ting og være psyk er ikke det samme. Er som å gjøre dumme ting, man trenger ikke være dum. Så får resten være opp til dere. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest LivEinar
Skrevet
Bibbi_ skrev (1 minutt siden):

Er dette den tomtebiten hun ønsket å kjøpe?

Det vet jeg ikke noe om. Men friarealet ligger jo i vest der hun kun eier en smal tarm plen, så det ville ikke være usannsynlig. 

Skrevet
elskersommer skrev (26 minutter siden):

Er en ting jeg er så forundret over.. Hvorfor synes mange det er helt greit at influencere kan bryte loven på mange ting? De skal få ture frem og gjøre det som passer de selv.. 

Finnes det egne lover for influencere?

Jeg mener ikke at det er egne lover for influensere. Dersom noen hadde satt en trampoline eller som vår nabo,  en traktor (😂) utenfor sin tomtegrense kunne det ikke brydd meg mindre. Det plager ikke meg og er ikke  i veien for meg.  Og det skulle vært en alvorlig skade før erstatning hadde slått meg å begynne å styre med. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Angel75 skrev (2 minutter siden):

Å gjøre psyke ting og være psyk er ikke det samme. Er som å gjøre dumme ting, man trenger ikke være dum. Så får resten være opp til dere. 

HVOR SKRIVER JEG AT DU ELLER ANDRE BRUKERE ER DUMME? 

• Liker 4
Skrevet
Bibbi_ skrev (5 minutter siden):

Er det ikke bare et eksempel da for å tydeliggjøre poenget sitt? Ikke at du har skrevet at noen er dumme. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Klink skrev (1 time siden):

Dette forundrer meg også at man blir så investert i et annet menneske om ting som egentlig ikke er av betydning for en selv. Trampolina vil kanskje irritere en nabo, men hvis ikke hva spiller det for rolle? Hvertfall ikke for meg. 

Obs, skal man bare bry seg om det er noe som er av betydning for en selv? Det kan jo hende folk er lei av løgn og bortforklaringer. Rettferdighet er viktig for mange fortsatt, heldigvis. Hvem andre kan drive med løgn og fanteri uten å måtte stå til ansvar for det? 

• Liker 4
Skrevet
Klink skrev (5 minutter siden):

Jeg mener ikke at det er egne lover for influensere. Dersom noen hadde satt en trampoline eller som vår nabo,  en traktor (😂) utenfor sin tomtegrense kunne det ikke brydd meg mindre. Det plager ikke meg og er ikke  i veien for meg.  Og det skulle vært en alvorlig skade før erstatning hadde slått meg å begynne å styre med. 

Virkelig? Forstår du ikke? Forstår du at det fins et lovverk? At det handler om likhet og rettferdighet? At det hadde blitt et aldeles anarki om man ikke hadde lover i bunn? Om alle gjorde som Sara da kanskje har gjort, og satt opp lekeapparat på friareal, hva hadde skjedd da? 

1. Hvis området er offentlig eller felles, kan kommunen (eller styret i sameiet/borettslaget) pålegge eieren å fjerne installasjonene og rette opp arealet.
    • Kommunen kan også ilegge tvangsmulkt (bøter) om påleggene ikke følges

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Ninaen
Skrevet
Klink skrev (40 minutter siden):

Dersom den står på hennes tomt blir hun Ikke erstatningspliktig? 

Ser en annen har svart også, med link, så jo det kan hun. Vi hadde som sagt masse greier knyttet til dette i borettslaget jeg bodde, fordi der er jo egentlig alt fellesareal, men vi hadde hver vår hagedel (som juridisk sett borettslaget likevel var ansvarlig for), og da måttet dette sjekkes grundig opp mtp erstatningansvar for den enkelte andelseier vs borettslaget hvis nettopp andre barn brukte trampolinene og skadet seg. Løsningen ble at plikt til sikring ble tatt inn i vedtektene+søknadsplikt, og styret skrev i alle godkjenninger av trampoline at den som søkte var pliktig å enten gjerde inn hagen+port, eller sikre trampolinen med sikkerhetsnett som muliggjorde låsing slik at trampolinen ble utilgjengelig. Og ja, unger kan klatre over gjerder og ødelegge nett, men juridisk så skilles det fordi man har iverksatt tiltak som utgjør «vesentlig hinder» vs å la ting stå fritt tilgjengelig. Trampoline og basseng er vel i særstilling her (på privat område) pga skadepotensiale. 

Skrevet
Outandabout skrev (2 minutter siden):

Virkelig? Forstår du ikke? Forstår du at det fins et lovverk? At det handler om likhet og rettferdighet? At det hadde blitt et aldeles anarki om man ikke hadde lover i bunn? Om alle gjorde som Sara da kanskje har gjort, og satt opp lekeapparat på friareal, hva hadde skjedd da? 

1. Hvis området er offentlig eller felles, kan kommunen (eller styret i sameiet/borettslaget) pålegge eieren å fjerne installasjonene og rette opp arealet.

Bare det ikke plager MEG MEG MEG og MEG, vet du. Noen er ego, andre tar litt mer tak i dette med fellesskap. Rettferdighet og likhet for loven👍🏻

• Liker 7
Skrevet
Outandabout skrev (Akkurat nå):

Da gjør kommunen det da om de anser det som nødvendig. Selvfølgelig kan ikke alle bare plassere ting overalt, men min nabo har plassert traktoren utenfor sitt gjerde der hverken kommunen eller naboene rundt føler den er til bry. Med en gang kommunen bestemmer at noe annet skal gjøres med arealet så har de vel ikke plass til å ha traktor. 
Det er jo bare å fjerne trampolina da om kommunen vil ha arealet til noe.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Bibbi_ skrev (14 minutter siden):

Skal du slutte å skrike da og og slutte å sende privat melding?

Jeg har aldri skrevet at du kaller brukere dumme. Jeg skrev at du kan kalle andre folk dumme. Og du er en av de som kaller Sara dum. Så ja. Du kan fortsette, jeg kaller ingen dumme.

Endret av Angel75
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Klink skrev (2 minutter siden):

Da gjør kommunen det da om de anser det som nødvendig. Selvfølgelig kan ikke alle bare plassere ting overalt, men min nabo har plassert traktoren utenfor sitt gjerde der hverken kommunen eller naboene rundt føler den er til bry. Med en gang kommunen bestemmer at noe annet skal gjøres med arealet så har de vel ikke plass til å ha traktor. 
Det er jo bare å fjerne trampolina da om kommunen vil ha arealet til noe.

Det er frekt å ta seg til rette på en slik måte. Det har noe med holdninger å gjøre. 

• Nyttig 7
Skrevet
Angel75 skrev (4 minutter siden):

Skal du slutte å skrike da og og slutte å sende privat melding?

Jeg har aldri skrevet at du kaller brukere dumme. Jeg skrev at du kan kalle andre folk dumme. Og du er en av de som kaller Sara dum. Så ja. Du kan fortsette, jeg kaller ingen dumme.

Ok, da var det siste gang jeg svarer deg. Du driver brukerdebatt, du skriver innlegg hvor du påstår saker og ting det ikke er hold i. 

Det ble diskutert at du kalte brukere her for psyke, det husker du sikkert. Å svarer meg da at du hvertfall ikke kaller noen dumme, slik jeg gjør. Jeg har ikke kalt noen brukere her for dumme, selv om fristelsen er stor i blant! 

Så du får fortsette å passe på venninnen din, drive brukerdebatt og komme med løgner, lykke til videre. 

Å ja, jeg sendte deg en privat melding, for når du blir stilt til veggs så svarer du ikke. Mest sannsynlig for at du ikke klarer å svare for deg når du forstår du har driti deg ut! Takk for meg! 

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...