Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

Svartfugl skrev (10 timer siden):

Takk for grundig svar.

Men hvordan skal vi da egentlig forklare hungersnød, sult og vellykket slanking? For det vil vel fortsatt være slik at man går ned i vekt om man ligger i betydelig energiunderskudd i 9-10 mnd? Det finnes jo også undersøkelser som viser at overvektige har tendens til å underrapportere inntak av energi, mens undervektige oftere overrapporterer. Noen tror de spiser"mye", men så inntar de lite mat. 

For meg er det aldri en stor overraskelse når jeg går opp eller ned i vekt i alle fall. 🫠 men det er jo meg, så forstår at det kanskje ikke er likt for alle. 

Man går ikke nødvendigvis bare ned-ned-ned nei. Hungersnød er en ekstremsituasjon og kan ikke sammenliknes. Det har også noe å si hvilke næringsstoffer man har mest mangel på, mangel på protein gir egne sykdomsbilder bl.a. Dette er komplekst. Og vi er også ulikt programmert genetisk. Besøk en avdeling for spiseforstyrrelser, det er ikke slik at alle går opp likt selv om de spiser akkurat det samme. 🙂 Hvor lenge man har vært i kaloriunderskudd og eventuelt undervektig, hvor fort dette har gått osv osv spiller også inn. Feilrapportering er helt klart noe man må ta høyde for. Men det er også slik at kroppen ikke er en maskin, så det er ikke svart=hvitt på X inn=Y vekt. 

SE stoler jeg ikke på etter alle dokumenterte løgner og overdrivelser. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nussepus skrev (4 timer siden):

Hvorfor finnes ikke overvektige anorektikere da? Hvis det er så enkelt at kroppen sparer på alt? 

Og du beviste at du ikke skjønte hva jeg skrev, og at du ikke forstår grunnleggende logikk. Hvorfor dør ikke alle anorektikere ila kort tid når de ligger i så kraftig energiunderskudd? Det er ikke snakk om å være overvektig anorektiker, det er snakk om at det samme lave kaloriinntaket ikke fortsetter å gi det samme vekttapet, og at vekta stabiliserer seg selv om man spiser for få kalorier. Ergo fortsatt en undervektig anorektiker, men ikke så undervektig som den utdaterte logikk-myten tilsier. 
Kroppen respondere også ulikt på kaloriunderskudd første gangen du får for lite næring over tid, når det har vært jojo-konstant over lang tid, når du har periode nr 10 hvor du utsetter kroppen for det osv osv. Dette er komplekst.

Hvis SE spyr 2-3 ganger per uke har hun ikke hyperemesis. Folk som misbruker diagnose begrepene er velkjent i dagens samfunn, og det er en forbanna uting. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (22 minutter siden):

Og du beviste at du ikke skjønte hva jeg skrev, og at du ikke forstår grunnleggende logikk. Hvorfor dør ikke alle anorektikere ila kort tid når de ligger i så kraftig energiunderskudd? Det er ikke snakk om å være overvektig anorektiker, det er snakk om at det samme lave kaloriinntaket ikke fortsetter å gi det samme vekttapet, og at vekta stabiliserer seg selv om man spiser for få kalorier. Ergo fortsatt en undervektig anorektiker, men ikke så undervektig som den utdaterte logikk-myten tilsier. 
Kroppen respondere også ulikt på kaloriunderskudd første gangen du får for lite næring over tid, når det har vært jojo-konstant over lang tid, når du har periode nr 10 hvor du utsetter kroppen for det osv osv. Dette er komplekst.

Hvis SE spyr 2-3 ganger per uke har hun ikke hyperemesis. Folk som misbruker diagnose begrepene er velkjent i dagens samfunn, og det er en forbanna uting. 

Og spiser man to rundstykker om dagen, så legger man ikke på seg 20kg på 16 uker. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (14 timer siden):

"De fleste som har en spiseforstyrrelse er normalvektige eller overvektige."

Kilde - https://nettros.no/fa-kunnskap/om-spiseforstyrrelser/

Greit å lese seg opp litt..

De siste årene er vi blitt mer informert om det brede spekteret av spiseforstyrrelser, og overspisingslidelse er en av dem som utrolig mange lider av. Putter man alle spiseforstyrrelsene i en og samme kategori, vil mange av dem være i den underkategorien som sliter med overspising, og sannsynligvis også være med på å dra overvektsststistikken blant spiseforstyrrede opp. Ikke alle som har spiseforstyrrelser holder på med sulting. Spiseforstyrrelser rommer alle former for spiseforstyrrelser, ikke bare anoreksi. Derfor blir det helt feil å dra fram dette utsagnet, for å støtte påstand om overvekt blant anorektikere. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinkpashion skrev (7 minutter siden):

De siste årene er vi blitt mer informert om det brede spekteret av spiseforstyrrelser, og overspisingslidelse er en av dem som utrolig mange lider av. Putter man alle spiseforstyrrelsene i en og samme kategori, vil mange av dem være i den underkategorien som sliter med overspising, og sannsynligvis også være med på å dra overvektsststistikken blant spiseforstyrrede opp. Ikke alle som har spiseforstyrrelser holder på med sulting. Spiseforstyrrelser rommer alle former for spiseforstyrrelser, ikke bare anoreksi. Derfor blir det helt feil å dra fram dette utsagnet, for å støtte påstand om overvekt blant anorektikere. 

Det var ingen som påsto at anorektikere var overvektige, falsk dikotomi, solid feiltolkning og feillesing av en person som etablerte en ny påstand ingen andre hadde kommet med, kan vi legge dette dødt nå? 
At SE har gått opp 16 kg på 1 lyst rundtstykke om dagen tror heller ikke jeg det spøtt på. Og hun har heller ikke hyperemesis om hun spyr 2-3 ganger i uka. Er så mye drama med den dama at jeg blir matt. Innhold, innhold, innhold.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ninaen skrev (3 minutter siden):

Det var ingen som påsto at anorektikere var overvektige, falsk dikotomi, solid feiltolkning og feillesing av en person som etablerte en ny påstand ingen andre hadde kommet med, kan vi legge dette dødt nå? 
At SE har gått opp 16 kg på 1 lyst rundtstykke om dagen tror heller ikke jeg det spøtt på. Og hun har heller ikke hyperemesis om hun spyr 2-3 ganger i uka. Er så mye drama med den dama at jeg blir matt. Innhold, innhold, innhold.

Jeg siterte vedkommende som kom med denne påstanden om at spiseforstyrrede er normavektige/overvektige, fordi dette er direkte feil. Såvidt jeg kan se har jeg verken diskutert SE sin vektoppgang eller påståtte kvalme. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at Sara og andre influencere tar helt fri en gang i blant? 

Ja, forstår at de da taper penger, men det er vel ikke langsiktig og bærekraftig å aldri ta fri? Når de er på ferie, så snapper de jo ennå mer, så en tur betyr ikke ferie. De snapper alt hjemmefra, og dermed ikke en dag ferie i hverdagen heller. 

Må jo være ekstremt stressende å aldri kunne logge av? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outandabout skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår ikke at Sara og andre influencere tar helt fri en gang i blant? 

Ja, forstår at de da taper penger, men det er vel ikke langsiktig og bærekraftig å aldri ta fri? Når de er på ferie, så snapper de jo ennå mer, så en tur betyr ikke ferie. De snapper alt hjemmefra, og dermed ikke en dag ferie i hverdagen heller. 

Må jo være ekstremt stressende å aldri kunne logge av? 

Det er vel kanskje derfor de kan argumentere med at det er så slitsomt og mye jobb å være influenser, fordi de aldri tar fri. Nå som andre har fri, er det kanskje også flere som ser på, noe som som fører til mer inntekt… 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MøllersTran skrev (3 timer siden):

Det er vel kanskje derfor de kan argumentere med at det er så slitsomt og mye jobb å være influenser, fordi de aldri tar fri. Nå som andre har fri, er det kanskje også flere som ser på, noe som som fører til mer inntekt… 

Absolutt taktisk ja, og jeg vet jo at de følger med på når de får flest klikk osv. Tenker bare at alle har behov for å ta helt fri. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (6 timer siden):

Flere enn meg som synes den eviglange årsgjennomgangen av livet til SET i 2024 er selvdigging og gørr kjedelig? 

Like mye selvdigger og gørr kjedelig som alle andre influencere som legger ut det samme. Hvorfor gidde å se på det.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angel75 skrev (Akkurat nå):

Like mye selvdigger og gørr kjedelig som alle andre influencere som legger ut det samme. Hvorfor gidde å se på det.

Helt enig, @Angel75!!! Jeg så tegninga etter noen få bilder, og logga av - gidder ikke… 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper så inderlig at alle klikk inn på disse folka daler så enormt for 2025 det er mitt nytt års ønske😅️Godt nyttår 💫💫💫💫💫

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Milla1717 skrev (43 minutter siden):

Håper så inderlig at alle klikk inn på disse folka daler så enormt for 2025 det er mitt nytt års ønske😅️Godt nyttår 💫💫💫💫💫

Enig! Jeg skal i alle fall virkelig prøve å logge helt av 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LivEinar skrev (3 timer siden):

Helt enig, @Angel75!!! Jeg så tegninga etter noen få bilder, og logga av - gidder ikke… 😉

Men hun fikk presset inn bilde med alkohol og eget klesmerke... 

Bilde fra SE sin Snapchat 

Screenshot_2024-12-29-16-25-20-468_com.snapchat.android.jpg

Screenshot_2024-12-29-16-25-47-266_com.snapchat.android.jpg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (På 29.12.2024 den 17.38):

Man har IKKE hyperemesis om man orker å jobbe og gjøre andre ting. 

Enig. Blir så provosert av alle som selvdiagnostiserer med denne sykdommen. Hyperemesis, men klarer både jobb og annet. Jeg var sengeliggende i 4 mnd og ved et punkt så dårlig at jeg oppriktig håpte at jeg ikke våknet igjen neste morgen

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Milla1717 skrev (3 timer siden):

Enig! Har allerede slettet flere og bruker mindre tid på Snap. Herlig!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (1 time siden):

Enig. Blir så provosert av alle som selvdiagnostiserer med denne sykdommen. Hyperemesis, men klarer både jobb og annet. Jeg var sengeliggende i 4 mnd og ved et punkt så dårlig at jeg oppriktig håpte at jeg ikke våknet igjen neste morgen

Men SE har jo presisert at hun ikke har det nå. At hun har hatt d under tidligere svangerskap og at det ikke er slik nå. Hun har jo også snakka om at alt er blitt bedre og at hun ikke kaster opp mange ganger hver dag nå men bare noen ganger i uka. Tror det hadde vært lurt og følge henne for å få med seg hva som blir sagt om man skal være negativ til alt hun hvist nok sier i følge flere her inne. Er jo en diskusjon bygget på ingenting til stadighet her. Føler ikke folk at de kaster bort tiden sin? Eller er det bare en plass å få ut negativiteten sin? Virker så fjern å useriøst 😂

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (9 timer siden):

Er jo en diskusjon bygget på ingenting til stadighet her.

Enig i dette,gjelder forøvrig alle tråder.

Når det egentlig ikke skjer noe å diskutere,spinnes det avgårde på ingenting istedet for å la tråden være..

Endret av J..
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Hvorfor går en person å kjøpe seg ny vaskemaskin fordi den må passe inn med fargen på den nye tørketrommelen? En helt velfungerende  og fin vaskemaskin. Også blir hun småsur fordi noen mener att hun kanskje burde snakke med sin bedre halvdel på forhånd🙈 

Bilde fra SE sin Snapchat 

Screenshot_2024-12-31-13-03-15-079_com.snapchat.android.jpg

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...