Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

WoodpackaFromSpace skrev (37 minutter siden):

Det kommer opp først når man googler og alle vet SET følger med på alt her inne

"Alle vet". Hva slags verden lever du i? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Porcelain skrev (9 timer siden):

Vi kan jo svare hverandre litt hyggelig, selv om man ikke er enig?

Endret av Wodiz
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porcelain skrev (9 timer siden):

Du trenger ikke ta det bokstavlig tror jeg, «alle vet» er jo bare en frase for at det er meget sannsynlig at det skjer. Hadde jeg hatt en egen tråd på sosiale medier så «selvfølgelig » hadde man tittet innom😂

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulleGull skrev (1 time siden):

Du trenger ikke ta det bokstavlig tror jeg, «alle vet» er jo bare en frase for at det er meget sannsynlig at det skjer. Hadde jeg hatt en egen tråd på sosiale medier så «selvfølgelig » hadde man tittet innom😂

Ja selvfølgelig får hun med seg hva som skjer her inne. Det har hun vel delt selv også. Har vel også venninne / familiemedlem her inne til å forsvare seg også, noe som "alle vet". 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wodiz skrev (På 27.12.2024 den 20.01):

Kan det tenkes at hvite rundstykker og smør er det hun ser på som «usunt»?

Jeg takler ikke Sara Emilie, og jeg synes hun er utspekulert og slu (bare for å poengtere det, vil ikke bli satt i bås som fan), men kjenner jeg blir litt provosert over denne synsingen og spekulasjonene rundt kvalme, mat, vekt og svangerskap! Selv la jeg på meg 35 (!) kg i mitt svangerskap, jeg hadde hypermesis, og det eneste jeg klarte å få i meg innimellom var en panini og litt sjokolademelk. Jeg var normalvektig da jeg ble gravid, og spydde som en gris, men allikevel «este» jeg ut. Så det er faktisk fullt mulig… 

Om hun lyver om kvalme, mat og vekt så må hun bare gjøre det, vi kan ikke vite hva som er sant eller ikke, men ville poengtere at det er mulig, ja. 

Hvordan er det mulig? Du kan ikke ha vært fett du la på deg da, men vannvekt, eller? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svartfugl skrev (9 minutter siden):

Hvordan er det mulig? Du kan ikke ha vært fett du la på deg da, men vannvekt, eller? 

Kroppen har en hovedinnstilling: overlevelse. Når den opplever å ikke få nok næring, og spesielt ved inntak-oppkalt, som kroppen tolker som å bli lurt, så endrer kroppen innstilling til «blåholde på alt jeg får fordi jeg kan jo faen ikke stole på at det kommer mer!», og man kan gå opp av lite. Er jo det som også skjer når man slanker seg med heftig kaloriunderskudd, og så begynner å spise normalt igjen. Spør også folk som har hatt bulimi over lengre tid. Kroppen går i krisemodus og suger til seg alt.

Det er selvsagt komplekse mekanismer og det jeg har skrevet her er overforenklet. Men poenget er at kalorier inn-kalorier ut=vektendring X etter en enkel formel er en myte det er på tide blir lagt død for alltid. Vekt reguleres av en rekke mekanismer, inkl hormoner, og kroppen gjør alt den kan for å sikre overlevelse. Ved graviditet er den selvsagt ekstra «opptatt» av det. Så har du noen som raser ned uansett, men det motbeviser ikke. Det beviser bare at vi er ulike og at kropper responderer ulikt på de samme krisene. De menneskene hadde ikke overlevd i tidligere tider da vi ikke hadde et helsevesen som nå. 
At SE overdriver osv osv er helt klart mulig, tar ikke noe hun sier for god fisk lenger! Ville bare korrigere oppfatningen av at man umulig kan legge på seg om man kaster opp og ikke spiser MASSE

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartfugl skrev (16 minutter siden):

Googlet dette nå, og både profesjonelle og de med erfaring fra hyperemisis er jo tydelig på at de alle går ned i vekt... 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartfugl skrev (59 minutter siden):

Sikkert mye vann, og alt forsvant igjen etter fødsel, Ninaen forklarer det bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (48 minutter siden):

Googlet dette nå, og både profesjonelle og de med erfaring fra hyperemisis er jo tydelig på at de alle går ned i vekt... 

helt ærlig tror jeg langt fra alle som sier de har hyperemesis har det i ordets rette forstand eller diagnostisert av lege. Men bruker ordet om både normal svangerskapskvalme og når man har det litt i overkant (men ikke i så ekstrem grad som kreves for den diagnosen). 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wodiz skrev (1 time siden):

Sikkert mye vann, og alt forsvant igjen etter fødsel, Ninaen forklarer det bra. 

Ja, hvis alt forsvant etter fødselen, er det  nok mye vann.  👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (1 time siden):

Kroppen har en hovedinnstilling: overlevelse. Når den opplever å ikke få nok næring, og spesielt ved inntak-oppkalt, som kroppen tolker som å bli lurt, så endrer kroppen innstilling til «blåholde på alt jeg får fordi jeg kan jo faen ikke stole på at det kommer mer!», og man kan gå opp av lite. Er jo det som også skjer når man slanker seg med heftig kaloriunderskudd, og så begynner å spise normalt igjen. Spør også folk som har hatt bulimi over lengre tid. Kroppen går i krisemodus og suger til seg alt.

Det er selvsagt komplekse mekanismer og det jeg har skrevet her er overforenklet. Men poenget er at kalorier inn-kalorier ut=vektendring X etter en enkel formel er en myte det er på tide blir lagt død for alltid. Vekt reguleres av en rekke mekanismer, inkl hormoner, og kroppen gjør alt den kan for å sikre overlevelse. Ved graviditet er den selvsagt ekstra «opptatt» av det. Så har du noen som raser ned uansett, men det motbeviser ikke. Det beviser bare at vi er ulike og at kropper responderer ulikt på de samme krisene. De menneskene hadde ikke overlevd i tidligere tider da vi ikke hadde et helsevesen som nå. 
At SE overdriver osv osv er helt klart mulig, tar ikke noe hun sier for god fisk lenger! Ville bare korrigere oppfatningen av at man umulig kan legge på seg om man kaster opp og ikke spiser MASSE

Takk for grundig svar.

Men hvordan skal vi da egentlig forklare hungersnød, sult og vellykket slanking? For det vil vel fortsatt være slik at man går ned i vekt om man ligger i betydelig energiunderskudd i 9-10 mnd? Det finnes jo også undersøkelser som viser at overvektige har tendens til å underrapportere inntak av energi, mens undervektige oftere overrapporterer. Noen tror de spiser"mye", men så inntar de lite mat. 

For meg er det aldri en stor overraskelse når jeg går opp eller ned i vekt i alle fall. 🫠 men det er jo meg, så forstår at det kanskje ikke er likt for alle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fotballfluen skrev (1 time siden):

Man har IKKE hyperemesis om man orker å jobbe og gjøre andre ting. 

SET er lat hun har ikke hypermesis

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (7 timer siden):

Hvorfor finnes ikke overvektige anorektikere da? Hvis det er så enkelt at kroppen sparer på alt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (1 minutt siden):

Hvorfor finnes ikke overvektige anorektikere da? Hvis det er så enkelt at kroppen sparer på alt? 

De fleste som sliter med spiseforstyrrelser,er faktisk overvektige..

SF = tynn er en vanlig misforståelse..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
J.. skrev (Akkurat nå):

Så anorektikere som spiser ett eple om dagen er stort sett overvektige? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.. skrev (1 time siden):

Spiseforstyrrelse ja, men ikke anoreksi. 

Man kan lide av overspisingslidelse eller bulimi med normalvekt. Men hvis man spiser altfor lite over tid, vil man ikke forbli overvektig/normalvektig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...