Sushiii Skrevet 18. februar 2023 #13921 Del Skrevet 18. februar 2023 Nå er vel barnet født siden hun ikke har oppdatert på 10 timer 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LudaLi Skrevet 18. februar 2023 #13922 Del Skrevet 18. februar 2023 Seroquel skrev (1 time siden): Jeg har fulgt med her ganske lenge, men ikke deltatt selv i diskusjonen. Nå kjente jeg litt behov for å gjøre nettop det og er enig med deg! Det er dessverre mye av det hun snakker om knyttet til svangerskap/fødsel som skurrer eller ikke stemmer med fysiologi eller vanlig praksis. Jeg er jordmor og synes bl.a det virker rart å strippe mtp historikken med styrtfødsler når hun har barna hjemme, her er det mye å vinne på at kroppen starter rolig selv slik at hun kanskje kan gjenkjenne starten og rekke inn på sykehus for det første, men også med barna trygt plassert hos omsorgspersoner. Særlig viktig er den forutsigbarheten for sønnen som har behov for andre rammer rundt seg mtp oppfølging av diabetes. Når jordmor må gå såpass drastisk til verks som hun beskriver rundt strippingen så høres det for meg (uten såklart å ha undersøkt selv) veldig umodent ut. Å ha 1 cm åpning på slutten av svangerskapet for en tredjegangsfødende er helt normalt. Sara har hatt «rier» som hun beskriver det som en stund allerede. Måten hun bruker det begrepet er så forvirrende for meg og da sikkert for andre også. Det hender at enkelte kvinner kan ha en lang og smertefull latens, men det er snakk om da ofte dager ikke uker og får som regel tilbud om avlastning eller et opplegg hjemme. Tror det er uheldig med så mange følgere som følger med på dette å normalisere «modningsrier», smerter og ubehag i så lang tid. Dette er tilfeller hvor det kan være vesentlig å utelukke andre årsaker enn «modning» (som det ikke virker som det er, selv om hun selv ofte refererer til at «det modnes veldig) slik som infeksjon eller andre truende tilstander. Men såklart er det også normalt med ubehag på slutten av et svangerskap. Måtte bare lufte litt her. Det er så krevende å høre hun snakke om temaer som ikke alltid reflekterer det som er fysiologisk mulig og gjengs praksis. Det gjelder flere temaer, så jeg håper alle gravide har et lite kritisk blikk og diskuterer det som gjelder deres egen helse og svangerskap med sin jordmor/lege. Håper for hennes del at hun får en fin avslutning på svangerskapet som krever mye av henne nå, at hun rekker inn til sykehuset mens barna hennes har det trygt rundt seg og kan rette tankene inn mot den nye familien som trenger en stødig mamma som rollemodell og omsorgsperson. Det er akkurat det jeg også reagerer på. Bruken av direkte feil ord og begreper. Hun med så mange følgere som ser opp til henne må være forsiktig med hvordan hun fremstiller ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LudaLi Skrevet 18. februar 2023 #13923 Del Skrevet 18. februar 2023 Sushiii skrev (12 minutter siden): Nå er vel barnet født siden hun ikke har oppdatert på 10 timer 😊 Det er ikke tilfeldig at hun gjør det. Hun ønsker flere klikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baremeg Skrevet 18. februar 2023 #13924 Del Skrevet 18. februar 2023 Sushiii skrev (16 minutter siden): Nå er vel barnet født siden hun ikke har oppdatert på 10 timer 😊 Du må sikkert følge henne på IG for å finne ut av det 😅 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprite Skrevet 18. februar 2023 #13925 Del Skrevet 18. februar 2023 Seroquel skrev (1 time siden): Jeg har fulgt med her ganske lenge, men ikke deltatt selv i diskusjonen. Nå kjente jeg litt behov for å gjøre nettop det og er enig med deg! Det er dessverre mye av det hun snakker om knyttet til svangerskap/fødsel som skurrer eller ikke stemmer med fysiologi eller vanlig praksis. Jeg er jordmor og synes bl.a det virker rart å strippe mtp historikken med styrtfødsler når hun har barna hjemme, her er det mye å vinne på at kroppen starter rolig selv slik at hun kanskje kan gjenkjenne starten og rekke inn på sykehus for det første, men også med barna trygt plassert hos omsorgspersoner. Særlig viktig er den forutsigbarheten for sønnen som har behov for andre rammer rundt seg mtp oppfølging av diabetes. Når jordmor må gå såpass drastisk til verks som hun beskriver rundt strippingen så høres det for meg (uten såklart å ha undersøkt selv) veldig umodent ut. Å ha 1 cm åpning på slutten av svangerskapet for en tredjegangsfødende er helt normalt. Sara har hatt «rier» som hun beskriver det som en stund allerede. Måten hun bruker det begrepet er så forvirrende for meg og da sikkert for andre også. Det hender at enkelte kvinner kan ha en lang og smertefull latens, men det er snakk om da ofte dager ikke uker og får som regel tilbud om avlastning eller et opplegg hjemme. Tror det er uheldig med så mange følgere som følger med på dette å normalisere «modningsrier», smerter og ubehag i så lang tid. Dette er tilfeller hvor det kan være vesentlig å utelukke andre årsaker enn «modning» (som det ikke virker som det er, selv om hun selv ofte refererer til at «det modnes veldig) slik som infeksjon eller andre truende tilstander. Men såklart er det også normalt med ubehag på slutten av et svangerskap. Måtte bare lufte litt her. Det er så krevende å høre hun snakke om temaer som ikke alltid reflekterer det som er fysiologisk mulig og gjengs praksis. Det gjelder flere temaer, så jeg håper alle gravide har et lite kritisk blikk og diskuterer det som gjelder deres egen helse og svangerskap med sin jordmor/lege. Håper for hennes del at hun får en fin avslutning på svangerskapet som krever mye av henne nå, at hun rekker inn til sykehuset mens barna hennes har det trygt rundt seg og kan rette tankene inn mot den nye familien som trenger en stødig mamma som rollemodell og omsorgsperson. Fantastisk !👏🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjertestein Skrevet 18. februar 2023 #13926 Del Skrevet 18. februar 2023 Seroquel skrev (1 time siden): Jeg har fulgt med her ganske lenge, men ikke deltatt selv i diskusjonen. Nå kjente jeg litt behov for å gjøre nettop det og er enig med deg! Det er dessverre mye av det hun snakker om knyttet til svangerskap/fødsel som skurrer eller ikke stemmer med fysiologi eller vanlig praksis. Jeg er jordmor og synes bl.a det virker rart å strippe mtp historikken med styrtfødsler når hun har barna hjemme, her er det mye å vinne på at kroppen starter rolig selv slik at hun kanskje kan gjenkjenne starten og rekke inn på sykehus for det første, men også med barna trygt plassert hos omsorgspersoner. Særlig viktig er den forutsigbarheten for sønnen som har behov for andre rammer rundt seg mtp oppfølging av diabetes. Når jordmor må gå såpass drastisk til verks som hun beskriver rundt strippingen så høres det for meg (uten såklart å ha undersøkt selv) veldig umodent ut. Å ha 1 cm åpning på slutten av svangerskapet for en tredjegangsfødende er helt normalt. Sara har hatt «rier» som hun beskriver det som en stund allerede. Måten hun bruker det begrepet er så forvirrende for meg og da sikkert for andre også. Det hender at enkelte kvinner kan ha en lang og smertefull latens, men det er snakk om da ofte dager ikke uker og får som regel tilbud om avlastning eller et opplegg hjemme. Tror det er uheldig med så mange følgere som følger med på dette å normalisere «modningsrier», smerter og ubehag i så lang tid. Dette er tilfeller hvor det kan være vesentlig å utelukke andre årsaker enn «modning» (som det ikke virker som det er, selv om hun selv ofte refererer til at «det modnes veldig) slik som infeksjon eller andre truende tilstander. Men såklart er det også normalt med ubehag på slutten av et svangerskap. Måtte bare lufte litt her. Det er så krevende å høre hun snakke om temaer som ikke alltid reflekterer det som er fysiologisk mulig og gjengs praksis. Det gjelder flere temaer, så jeg håper alle gravide har et lite kritisk blikk og diskuterer det som gjelder deres egen helse og svangerskap med sin jordmor/lege. Håper for hennes del at hun får en fin avslutning på svangerskapet som krever mye av henne nå, at hun rekker inn til sykehuset mens barna hennes har det trygt rundt seg og kan rette tankene inn mot den nye familien som trenger en stødig mamma som rollemodell og omsorgsperson. Bra å få et ordentlig svar👏🏼 Håper jordmødrene på ahus følger Sara og ser hva hun poster. 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juhu25 Skrevet 18. februar 2023 #13927 Del Skrevet 18. februar 2023 Note skrev (6 timer siden): Hvorfor velger man å strippe en som har styrtfødsler? Jeg er ikke så kjent med sånt, men innbiller meg at det da er ekstra viktig å la ting gå naturlig så kroppen er klar for fødselen når den først begynner. Det har jeg lurt på selv, høres skremmende ut for min del at en skal strippe når pleier ha styrtfødsler. Da tenker jeg hvis hun pleide å ha sånt på de andre ikke rart hun føder så raskt . Klarer ikke forstå. Og mest når hun ikke har gjennomgått ukene sine . Seroquel skrev (1 time siden): Jeg har fulgt med her ganske lenge, men ikke deltatt selv i diskusjonen. Nå kjente jeg litt behov for å gjøre nettop det og er enig med deg! Det er dessverre mye av det hun snakker om knyttet til svangerskap/fødsel som skurrer eller ikke stemmer med fysiologi eller vanlig praksis. Jeg er jordmor og synes bl.a det virker rart å strippe mtp historikken med styrtfødsler når hun har barna hjemme, her er det mye å vinne på at kroppen starter rolig selv slik at hun kanskje kan gjenkjenne starten og rekke inn på sykehus for det første, men også med barna trygt plassert hos omsorgspersoner. Særlig viktig er den forutsigbarheten for sønnen som har behov for andre rammer rundt seg mtp oppfølging av diabetes. Når jordmor må gå såpass drastisk til verks som hun beskriver rundt strippingen så høres det for meg (uten såklart å ha undersøkt selv) veldig umodent ut. Å ha 1 cm åpning på slutten av svangerskapet for en tredjegangsfødende er helt normalt. Sara har hatt «rier» som hun beskriver det som en stund allerede. Måten hun bruker det begrepet er så forvirrende for meg og da sikkert for andre også. Det hender at enkelte kvinner kan ha en lang og smertefull latens, men det er snakk om da ofte dager ikke uker og får som regel tilbud om avlastning eller et opplegg hjemme. Tror det er uheldig med så mange følgere som følger med på dette å normalisere «modningsrier», smerter og ubehag i så lang tid. Dette er tilfeller hvor det kan være vesentlig å utelukke andre årsaker enn «modning» (som det ikke virker som det er, selv om hun selv ofte refererer til at «det modnes veldig) slik som infeksjon eller andre truende tilstander. Men såklart er det også normalt med ubehag på slutten av et svangerskap. Måtte bare lufte litt her. Det er så krevende å høre hun snakke om temaer som ikke alltid reflekterer det som er fysiologisk mulig og gjengs praksis. Det gjelder flere temaer, så jeg håper alle gravide har et lite kritisk blikk og diskuterer det som gjelder deres egen helse og svangerskap med sin jordmor/lege. Håper for hennes del at hun får en fin avslutning på svangerskapet som krever mye av henne nå, at hun rekker inn til sykehuset mens barna hennes har det trygt rundt seg og kan rette tankene inn mot den nye familien som trenger en stødig mamma som rollemodell og omsorgsperson. Bra skrevet, godt å høre fra en som kan det enn såkalte influensere som ser ut har blitt jordmor eksperter selv gjennom graviditet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkbibelstripp Skrevet 18. februar 2023 #13928 Del Skrevet 18. februar 2023 Når er terminen, egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ankiskrulla Skrevet 18. februar 2023 #13929 Del Skrevet 18. februar 2023 frkbibelstripp skrev (2 minutter siden): Når er terminen, egentlig? 27.februar 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feitedorris Skrevet 18. februar 2023 #13930 Del Skrevet 18. februar 2023 Forstår ikke det evige kjøret om å få ut ungen før termin. Det er mye bedre for babyen om den får blitt ferdig før den kommer ut! 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 18. februar 2023 #13931 Del Skrevet 18. februar 2023 Sushiii skrev (1 time siden): Nå er vel barnet født siden hun ikke har oppdatert på 10 timer 😊 Snappet akkurat at de reiste på sykehuset igår kveld og "se oppdatering på IG". Tenker nok det ikke er noen baby ennå,men fint å hanke inn noen følgere mens man venter på at det faktisk skal skje noe da,si. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nie Skrevet 18. februar 2023 #13932 Del Skrevet 18. februar 2023 Hvordan kan hun være i uke 40 nå med termin 27.02? 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baremeg Skrevet 18. februar 2023 #13933 Del Skrevet 18. februar 2023 Feitedorris skrev (10 minutter siden): Forstår ikke det evige kjøret om å få ut ungen før termin. Det er mye bedre for babyen om den får blitt ferdig før den kommer ut! Og bare vent til ungen endelig er ute, da blir det sikkert ukesvis med klaging på SOME om at han gråter hver natt og at det ikke passer henne 🙊 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minombre Skrevet 18. februar 2023 #13934 Del Skrevet 18. februar 2023 J.. skrev (2 minutter siden): Snappet akkurat at de reiste på sykehuset igår kveld og "se oppdatering på IG". Tenker nok det ikke er noen baby ennå,men fint å hanke inn noen følgere mens man venter på at det faktisk skal skje noe da,si. Hun har lagt ut om hva som har skjedd i natt. Innlagt på sykehuset, har 4 cm åpning og jevne rier gjennom natten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelloMindy Skrevet 18. februar 2023 #13935 Del Skrevet 18. februar 2023 (endret) Og husk, det er viktig å følge henne nå, for hun sa igår at hun vet ikke hvor lenge hun kommer til å kunne slippe inn følgere 🤦♀️ Endret 18. februar 2023 av HelloMindy 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 18. februar 2023 #13936 Del Skrevet 18. februar 2023 Minombre skrev (6 minutter siden): Hun har lagt ut om hva som har skjedd i natt. Innlagt på sykehuset, har 4 cm åpning og jevne rier gjennom natten. Så mye for "enda en styrtfødsel." Men for all del,håper og tror fødselen går fint og tillykke med nytt barn,når det endelig er over. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mhjo Skrevet 18. februar 2023 #13937 Del Skrevet 18. februar 2023 (endret) Jeg er vel en av få som synes det er spennende det hun legger ut nå om fødsel. Selv om hun har ropt mye ulv-ulv 😝 Ser hun har venflon i hånda, er det normalt ved vanlig fødsel? Jeg spør oppriktig fordi jeg lurer: Hun skriver at riene dabbet av og hun sov en time, og at hun nå har 4 cm åpning og det har tatt seg opp igjen. Jeg fikk venflon med min første, fordi da var jeg 36+6 og vannet hadde gått ett døgn før så fikk for å unngå infeksjon hos både baby og meg. Med siste så hadde jeg ingenting, fødte en time etter at jeg kom til sykehuset og var på en slik stue som kunne minne om hjemme (fødestue sikkert, var ingen sykehus seng eller overvåking osv, var vanlig seng, lys og planter osv, faktisk veldig koselig) 😀 men da var jeg også lengre i svangerskapet og ingen vannavgang (38+5) Endret 18. februar 2023 av mhjo Skrivefeil 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 18. februar 2023 #13938 Del Skrevet 18. februar 2023 mhjo skrev (2 minutter siden): Jeg er vel en av få som synes det er spennende det hun legger ut nå om fødsel. Selv om hun har ropt mye ulv-ulv 😝 Ser hun har venflon i hånda, er det normalt ved vanlig fødsel? Jeg spør oppriktig fordi jeg lurer: Hun skriver at riene dabbet av og hun sov en time, og at hun nå har 4 cm åpning og det har tatt seg opp igjen. Jeg fikk venflon med min første, fordi da var jeg 36+6 og vannet hadde gått ett døgn før så fikk for å unngå infeksjon hos både baby og meg. Med siste så hadde jeg ingenting, fødte en time etter at jeg kom til sykehuset og var på en slik stue som kunne minne om hjemme (fødestue sikkert, var ingen sykehus seng eller overvåking osv, var vanlig seng, lys og planter osv, faktisk veldig koselig) 😀 Antar det er væsketilførsel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seroquel Skrevet 18. februar 2023 #13939 Del Skrevet 18. februar 2023 mhjo skrev (1 minutt siden): Jeg er vel en av få som synes det er spennende det hun legger ut nå om fødsel. Selv om hun har ropt mye ulv-ulv 😝 Ser hun har venflon i hånda, er det normalt ved vanlig fødsel? Jeg spør oppriktig fordi jeg lurer: Hun skriver at riene dabbet av og hun sov en time, og at hun nå har 4 cm åpning og det har tatt seg opp igjen. Jeg fikk venflon med min første, fordi da var jeg 36+6 og vannet hadde gått ett døgn før så fikk for å unngå infeksjon hos både baby og meg. Med siste så hadde jeg ingenting, fødte en time etter at jeg kom til sykehuset og var på en slik stue som kunne minne om hjemme (fødestue sikkert, var ingen sykehus seng eller overvåking osv, var vanlig seng, lys og planer osv, faktisk veldig koselig) 😀 Wild guess: fordi hun er i latens. 4 cm og regelmessige rier er den vanligste definisjonen på aktiv fødsel. Kanskje de vurderer å stimulere med drypp fordi hun er «sliten». Veneflon er ikke vanlig ved normal fødsel. Men ting snur ofte raskt og å ha en tilgang er ofte «i tilfelle». 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mhjo Skrevet 18. februar 2023 #13940 Del Skrevet 18. februar 2023 J.. skrev (1 minutt siden): Antar det er væsketilførsel. Seroquel skrev (Akkurat nå): Wild guess: fordi hun er i latens. 4 cm og regelmessige rier er den vanligste definisjonen på aktiv fødsel. Kanskje de vurderer å stimulere med drypp fordi hun er «sliten». Veneflon er ikke vanlig ved normal fødsel. Men ting snur ofte raskt og å ha en tilgang er ofte «i tilfelle». Ah, okei! Takk for svar 😀 det gir mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå