Gå til innhold

Klimastreikere, miljø og utenlandsferier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste årene har det vært et massivt miljøfokus i samfunnet, som jo er positivt i seg selv.

Men, jeg reagerer på alt det massive hykleriet.

For eksempel så er det i de siste månedene vært mange barn og unge som har "klimastreiket." Som en reaksjon på dette leste jeg for en stund siden et innlegg på Facebook hvor noen oppfordret barn og unge som streiket til ikke lenger å godta at foreldrene deres tar dem med på miljøforurensende utenlandsferier til "syden" og lignende, at de i større grad burde sykle, gå eller ta buss til og fra skole og aktiviteter, ikke mase om at foreldrene skal kjøpe den nyeste iphonen eller merkeklær som er laget pga dyremishandling etc (Canada goose, skinnklær etc).

Men, dette innlegget ble utskjelt, for; man kan jo ikke kreve dette av de klimastreikende barn og unge! De må jo få demonstrere, men samtidig få fortsette sitt skyhøye og klimafiendtlige forbruk! Det er visst stygt og ufint å påpeke dette kvalmende hykleriet, dobbeltmoralen, da "henger man ut" barn og unge som engasjerer seg!

Men nei, man burde faktisk kunne forvente at barn og unge som klimastreiker, sier nei til klimaødeleggende aktiviteter som flyreiser og høyt personlig forbruk i hverdagen.

Hva er ellers vitsen? Hykleriet er så kvalmende.

Oppfordrer all til å "shame" venner og bekjente som har signalisert støtte til "miljøsaken," men som hyklersk nok likevel kommer til å legge ut skrytebilder fra utenlandsferier i sommer. Disse er hyklere og "holier than thou"-personer som fortjener å møte seg selv i døra. De kan ikke peke på alle "oss andre" og kreve at vi skal gjøre vårt for miljøet, mens de forventer at deres "streiker," demonstrasjoner og ekstreme virtue signaling skal være nok for deres del.

 

Anonymkode: 162b5...782

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekstremt patetisk ja! 

Og så var det alle bildene ETTER at disse ungdommene hadde "streiket" og gikk i tog rundt omkring. Søppel overalt som drittungene tydeligvis aldri gadd å rydde opp eter seg...      

Anonymkode: 4e77a...416

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De siste årene har det vært et massivt miljøfokus i samfunnet, som jo er positivt i seg selv.

Men, jeg reagerer på alt det massive hykleriet.

For eksempel så er det i de siste månedene vært mange barn og unge som har "klimastreiket." Som en reaksjon på dette leste jeg for en stund siden et innlegg på Facebook hvor noen oppfordret barn og unge som streiket til ikke lenger å godta at foreldrene deres tar dem med på miljøforurensende utenlandsferier til "syden" og lignende, at de i større grad burde sykle, gå eller ta buss til og fra skole og aktiviteter, ikke mase om at foreldrene skal kjøpe den nyeste iphonen eller merkeklær som er laget pga dyremishandling etc (Canada goose, skinnklær etc).

Men, dette innlegget ble utskjelt, for; man kan jo ikke kreve dette av de klimastreikende barn og unge! De må jo få demonstrere, men samtidig få fortsette sitt skyhøye og klimafiendtlige forbruk! Det er visst stygt og ufint å påpeke dette kvalmende hykleriet, dobbeltmoralen, da "henger man ut" barn og unge som engasjerer seg!

Men nei, man burde faktisk kunne forvente at barn og unge som klimastreiker, sier nei til klimaødeleggende aktiviteter som flyreiser og høyt personlig forbruk i hverdagen.

Hva er ellers vitsen? Hykleriet er så kvalmende.

Oppfordrer all til å "shame" venner og bekjente som har signalisert støtte til "miljøsaken," men som hyklersk nok likevel kommer til å legge ut skrytebilder fra utenlandsferier i sommer. Disse er hyklere og "holier than thou"-personer som fortjener å møte seg selv i døra. De kan ikke peke på alle "oss andre" og kreve at vi skal gjøre vårt for miljøet, mens de forventer at deres "streiker," demonstrasjoner og ekstreme virtue signaling skal være nok for deres del.

 

Anonymkode: 162b5...782

Jeg tror faktisk ikke, sånn jevnt over, at det nødvendigvis er de samme ungdommene som klimastreiker OG som har skyhøyt forbruk. Jeg tror mange er så reflekterte at de selv skjønner at de må ta grep. Vet om flere ungdommer som har blitt vegetarianere og foreslått mer klimavennlige ferier de siste årene, for eksempel. 

Ellers.. Jeg var en av dem som «skjelte ut» det innlegget du snakker om. Ikke fordi jeg er imot å stille kritiske spørsmål til klimastreikendene ungdommer, men fordi det var skrevet på en utrolig nedlatende og hånlig måte - proppet full av hersketeknikker. Ta ungdommene på alvor, diskuter med de og hjelp de til å reflektere rundt disse tingene, hvis de ikke alt gjør det. Det innlegget var bare skrevet for å rakke ned, og det er ikke greit!

Jeg er helt for å diskutere både Canada Goose-jakken og Thailand-ferien med en klimastreikende ungdom jeg, men man må gjøre det på en ordentlig og respektfullt måte. Og hvem er det egentlig som har lært ungdommene å ha et skyhøyt forbruk? 

Anonymkode: 97db7...655

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at en god del av ungdommene faktisk lever som de lærer. Der er blitt trendy å reise på togferie, og mange er helt oppgitt over for eksempel TV2 som forsetter å kjøre på med reisereportasjer og gir miljøsvin som reiser jorda rundt og vil ha oss til å gjøre det samme masse intervjutid og oppmerksomhet. Det er tre grupper ungdom. De som oppriktig bryr seg og gjør det de kan for å leve miljøvennlig, de som bryr seg men ikke er villig til å ofre så mye, og de som gir faen og forbruker og reiser som livet skulle være slutt om et halvår. Ungdommen bryr seg i alle fall mer enn oss og det er naturlig. Det er jo de som skal deale med klimakaoset som kommer i framtida. Det slipper vi som har ordnet det til, for vi ligger under torva når det begynner å bli virkelig ille. Vi skylder å lytte til dem for det er deres framtid det er snakk om. Jeg har virkelig ikke tenkt å shame dem. Det må man være ganske tom i hodet for å finne mening i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en miljøsynder. Har to lange flyreiser dette året. Har ikke bil, så jeg hjelper til på det området

 Det ville være hyklerisk å stå i bresjen for klimaopprør. Såpass forstår jeg

Anonymkode: 78f02...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Huff. Ja, denne lille streken (Norge) på verdenskartet er viktig. Den skal redde hele verden.

:sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...